beantwoord

Melden van onhaalbare overstap? (Tiel-Arnhem naar Arnhem-Zutphen)

• 2 november 2020
  • 21 reacties
  • 501 Bekeken

Goedenavond,

Ik zou graag een meestal niet te halen overstap willen melden, hopelijk is dit hier een goede plek voor of weet iemand waar dit beter kan.

Ik stap iedere ochtend in Hemmen-Dodewaard in, in de Arriva richting Arnhem (meestal 6:02). In Arnhem moet ik dan overstappen op de sprinter naar Zutphen. Hier is echter maar 2 minuten de tijd voor. Hoewel de overstap wel cross-platform is, heb ik deze denk ik slechts een kleine helft van de keren kunnen halen, Omdat een vertraging van 1 minuut al zorgt dat de overstap niet te halen is. (Het lijkt alsof de trein laat in de 36'ste minuut aankomt, en de andere trein vroeg in de 38'ste vertrekt).

Als ik deze dan niet haal moet ik een half uur wachten op de volgende. Zelfs als het wel lukt is dat vaak alleen omdat ik een sprintje naar de overkant trek, de deur open doe, snel in- en uit check, en door de deur glip. Niet erg fijn zo 's ochtends eerlijk gezegd. En dan neem ik nog de vroegste trein om vertraging te voorkomen, bij alle latere treinen is er al helemaal geen hoop de overstap te kunnen halen.

Ook op de terugweg heb ik 2 minuten overstaptijd. Bij deze overstap moet ik echter ook nog een stuk rennen + 2 trappen op en af, en anders weer een halfuur wachten. Ik werk slechts twee maanden in Rheden, en heb denk ik al wel 12+ uur op het station moeten wachten vanwege treinen die echt net voor mijn neus wegrijden.

Excuses voor de evt. gefrustreerde toon, maar ik hoop dat het begrijpelijk is dat dit niet erg fijn is iedere dag. Ik snap goed dat het coördineren van alle tijden extreem moeilijk zal moeten zijn, maar een overstap van slechts 30 seconden extra zou alles al zo enorm veel verbeteren.

Groetjes,

Thomas

icon

Beste antwoord door Erryt NS 2 november 2020, 18:51

Hallo ThomasvB en welkom bij de NS Community, 

Goed dat je dit komt melden. 2 Minuten is inderdaad krap, maar wel haalbaar. Indien je dit niet haalt en hierdoor een vertraging van 30 minuten of meer moet ondervinden dan kan je hier een claim voor indienen. Ik zal je signaal doorzetten dat je deze overstap vaak niet haalt. De terugweg heb ik wel vragen over. Als je maar 2 minuten overstaptijd hebt en ook nog naar een ander perron moet gaan dan ben ik bang dat deze overstap niet ons advies is. Mag ik vragen hoe laat je de trein uit Zutphen pakt?

*Edit bij een overstap naar een andere vervoerder begin je een nieuwe reis waardoor de vertraging van de eerste reis niet wordt meegenomen.

Bekijk origineel

21 reacties

Goed dat je dit komt melden. 2 Minuten is inderdaad krap, maar wel haalbaar. Indien je dit niet haalt en hierdoor een vertraging van 30 minuten of meer moet ondervinden dan kan je hier een claim voor indienen. Ik zal je signaal doorzetten dat je deze overstap vaak niet haalt. De terugweg heb ik wel vragen over. Als je maar 2 minuten overstaptijd hebt en ook nog naar een ander perron moet gaan dan ben ik bang dat deze overstap niet ons advies is. Mag ik vragen hoe laat je de trein uit Zutphen pakt?

*Edit bij een overstap naar een andere vervoerder begin je een nieuwe reis waardoor de vertraging van de eerste reis niet wordt meegenomen.

Dag Erryt,

Bedankt voor de vlugge reactie, en dat je een seintje doorgeeft, erg fijn! Hopelijk kan er rekening mee gehouden worden, zou heel fijn zijn.

De terugweg is inderdaad niet vanuit de NS reisplanner aanbevolen nee, dit was ik even vergeten te melden in de haast, sorry. Ik verwacht daar dan ook niet per se hulp bij hoor. Ik neem daar de trein van 17:23 in Rheden. Als deze geen vertraging heeft lukt de overstap me met haast echter wel, maar vaak moet deze trein voor Arnhem even stoppen jammer genoeg.

Groetjes,

Thomas

Reputatie 6
Badge

Die claim zal ‘s ochtends ook niet lukken, omdat het een overstap betreft op een andere vervoerder. Om een of andere reden vonden vervoerders dat nodig om dat uit te sluiten...

Daar heb je gelijk in. Ik zal mijn bericht aanpassen.

Reputatie 7
Badge +3

De overstap van 2 minuten 's ochtends staat in de NS reisplanner en zou dan haalbaar moeten zijn. Voor de middag staat met vertrek om 17.23 uur een overstap van 25 minuten in de reisplanner.

De overstap van 2 minuten 's ochtends staat in de NS reisplanner en zou dan haalbaar moeten zijn. Voor de middag staat met vertrek om 17.23 uur een overstap van 25 minuten in de reisplanner.

Het vervelende is natuurlijk dit:

Als ik deze dan niet haal moet ik een half uur wachten op de volgende. Zelfs als het wel lukt is dat vaak alleen omdat ik een sprintje naar de overkant trek, de deur open doe, snel in- en uit check, en door de deur glip. Niet erg fijn zo 's ochtends eerlijk gezegd. En dan neem ik nog de vroegste trein 

Dat in- en uitchecken kost zomaar ook weer 30 seconden. En als de conducteur op de NS-trein dan ook nog de vertrekprocedure vroeg start dan heeft u natuurlijk wel gelijk een probleem. Indien u een afgekocht reisrecht heeft (Traject-Vrij) bijvoorbeeld hoeft u in principe niet in- en uit te checken. Dit kan kostbare overstaptijd schelen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook met afgekocht reisrecht zul je moeten uit- en inchecken wanneer je wisselt van vervoerder. Hoe wil je anders uitchecken bij Arriva als er op je bestemmingstations alleen NS poortjes of paaltjes zijn of andersom? 

Misschien moet die overstap gewoon niet meer aangegeven worden. Een crossplatform overstap van 2 minuten kan normaal al erg krap zijn, laat staat als je nog eerst moet omchecken. Dus dan misschien pas aangeven bij tenminste 3 minuten overstap zodat er ook tijd is voor omchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Een kleine nuancering.

De vervoerders willen heel graag dat je in- en uitcheckt met afgekocht reisrecht. Maar strikt genomen zou je kunnen overstappen zonder om te checken. Reizigers met afgekocht reisrecht zijn immers per definitie in het bezit van een geldig vervoerbewijs, ongeacht of ze wel ingecheckt zijn.

Het is tegelijkertijd wel treurig dat overstappen (potentieel) de mist ingaan omdat er aan de ene kant tijdrovende bureaucratische procedures zijn vanwege de OV-chipkaart en er dan ook nog eens een eigenwijze vervoerder is die de deuren te vroeg sluit. Veranderingen die bepaald geen verbeteringen blijken te zijn.

Een kleine nuancering.

De vervoerders willen heel graag dat je in- en uitcheckt met afgekocht reisrecht. Maar strikt genomen zou je kunnen overstappen zonder om te checken. Reizigers met afgekocht reisrecht zijn immers per definitie in het bezit van een geldig vervoerbewijs, ongeacht of ze wel ingecheckt zijn.

Het is tegelijkertijd wel treurig dat overstappen (potentieel) de mist ingaan omdat er aan de ene kant tijdrovende bureaucratische procedures zijn vanwege de OV-chipkaart en er dan ook nog eens een eigenwijze vervoerder is die de deuren te vroeg sluit. Veranderingen die bepaald geen verbeteringen blijken te zijn.

Geheel eens iMark,

Je moet dan elke ochtend dus maar hopen dat je trein op precies dezelfde plek stopt, dan vervolgens naar de paaltjes hollen om uit- en weer in te checken en dan maar hopen dat je de trein nog haalt. Ik denk dat TS echt niet de enige is die die overstap maakt en dit is gewoon superonhandig. De opmerking van Momo dat de overstap dan maar uitgehaald moet worden vindt ik klantonvriendelijk. Je moet dus dan maar 32 minuten gaan wachten???.  

Reputatie 7
Badge +3

Mijn suggestie is misschien klantonvriendelijk, maar wel realistisch. Beter zou echter zijn om in dit soort gevallen geen crossplatform overstap van 2 minuten te hebben in de dienstregeling, maar minstens 3 minuten. Je hebt niet veel aan een overstap in de reisplanner als die in veel gevallen niet haalbaar is.

Reputatie 7

Overstappen van meer dan 15 minuten zouden er nergens moeten zijn. Dagelijks langer moeten wachten, zeker voor een korte afstand (zoals Arnhem -Rheden) lijkt me niet echt klantgericht en funest voor langdurig ov-gebruik.

Reputatie 7
Badge +3

En zo komen we via een omweg terug bij een discussie die al veel langer loopt: de vertrekprocedure van NS die overstappen de mist doet ingaan omdat de vertrekprocedure al begonnen wordt voordat de vertrektijd is aangebroken.

Het publiceren van reisadviezen met een overstap van 2 minuten op hetzelfde perron is anno 2020 niet meer haalbaar, zeker als er ook nog moet worden omgecheckt. Het alternatief is helaas ook niet fraai. Als  de reisplanner die treinreizen niet langer toont worden die door langere overstappen tien minuten, een kwartier of misschien wel een half uur langer. We kunnen dan het licht wel uitdoen bij het OV. Als er ook nog natransport met aansluitend OV gepland moet worden, dan is het leed helemaal niet te overzien.

NS en de andere vervoerders kunnen natuurlijk wel een paar dingen doen om de huidige situatie aanzienlijk te verbeteren. NS zou een werkinstructie kunnen instellen waarbij het personeel uitdrukkelijk wordt verboden om op bepaalde overstapstations (waar dus een geplande overstap van slechts 2 minuten is) eerder dan op vertrektijd met de vertrekprocedure te beginnen. De reizigers krijgen dan ongeveer een halve minuut overstaptijd terug. Daarnaast zouden de vervoerders meer omcheckzones kunnen neerzetten op de perrons zodat het omchecken een minder groot knelpunt is.

En zo komen we via een omweg terug bij een discussie die al veel langer loopt: de vertrekprocedure van NS die overstappen de mist doet ingaan omdat de vertrekprocedure al begonnen wordt voordat de vertrektijd is aangebroken.

Het publiceren van reisadviezen met een overstap van 2 minuten op hetzelfde perron is anno 2020 niet meer haalbaar, zeker als er ook nog moet worden omgecheckt. Het alternatief is helaas ook niet fraai. Als  de reisplanner die treinreizen niet langer toont worden die door langere overstappen tien minuten, een kwartier of misschien wel een half uur langer. We kunnen dan het licht wel uitdoen bij het OV. Als er ook nog natransport met aansluitend OV gepland moet worden, dan is het leed helemaal niet te overzien.

NS en de andere vervoerders kunnen natuurlijk wel een paar dingen doen om de huidige situatie aanzienlijk te verbeteren. NS zou een werkinstructie kunnen instellen waarbij het personeel uitdrukkelijk wordt verboden om op bepaalde overstapstations (waar dus een geplande overstap van slechts 2 minuten is) eerder dan op vertrektijd met de vertrekprocedure te beginnen. De reizigers krijgen dan ongeveer een halve minuut overstaptijd terug. Daarnaast zouden de vervoerders meer omcheckzones kunnen neerzetten op de perrons zodat het omchecken een minder groot knelpunt is.

We zouden natuurlijk ook nog werk kunnen gaan maken van de Single Sign On in het openbaar vervoer. (begin 2020 waren hier weer eens kamervragen over) Dan kunnen in ieder geval weer een hoop paaltjes worden gerecycleerd. Als je als reiziger op een traject van 36 minuten dagelijks geconfronteerd wordt met een een overstap van 32 minuten dan is de keuze voor een ander vervoermiddel wel snel gemaakt lijkt mij.   

Reputatie 7
Badge +3

Overstappen van meer dan 15 minuten zouden er nergens moeten zijn. Dagelijks langer moeten wachten, zeker voor een korte afstand (zoals Arnhem -Rheden) lijkt me niet echt klantgericht en funest voor langdurig ov-gebruik.

Je kunt niet alles hebben. Genoeg overstappen waar je langer dan 15 minuten moet wachten.

In het buitenland moet je soms uren op een overstap wachten, wij zijn gewoon verwend.

Reputatie 7
Badge +3

Het vergelijken met het buitenland gaat hier mank. We moeten vergelijken met hoe het niet eens zo lang geleden geregeld was. Een overstap op hetzelfde perron van 2 minuten was nooit een probleem. En nu dus wel. Vooral veroorzaakt door NS.

De dienstregelingen worden nog net zo opgezet als voor de komst van de OV-chipkaart en de gewijzigde vertrekprocedure van NS. Wat in 2000 nog werkte, is kapot in 2020.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet alleen door het omchecken dat deze overstap vaak niet haalbaar is, net als dat het ook niet alleen komt doordat de deuren al eerder dicht gaan dan de vertrektijd. Wat mij een nog veel belangrijker oorzaak lijkt als ik zo de tijden van de afgelopen paar dagen bekijk is dat die Arriva trein in de ochtend gewoon heel vaak 1,2 of 3 minuten te laat is. Zo was er vanmorgen slecchts één origineel reisadvies met die 2 minuten overstap, door vertraging was die overstap voor de rest niet mogelijk. Naar Zutphen wordt dan een advies gegeven met de IC, dat is dan minder dan het aangegeven half uur wachten, tenzij TS niet naar Zutphen zelf hoeft maar naar spinterstation tussen Arnhem en Zutphen.

Dan kun je nog zo mooi een Single Sign On hebben (wat ik overigens heel erg toejuig) maar met zo vaak vertraging blijf je de overstap missen.

@Momo Ts geeft in zijn reactie aan dat hij naar Rheden moet.

Qoute: De terugweg is inderdaad niet vanuit de NS reisplanner aanbevolen nee, dit was ik even vergeten te melden in de haast, sorry. Ik verwacht daar dan ook niet per se hulp bij hoor. Ik neem daar de trein van 17:23 in Rheden. 

Reputatie 7
Badge +3

Excuus,daar heb ik dan even overheen gekeken. Maar mijn punt blijft dat een belangrijke oorzaak van het niet halen van de overstap is dat die Arriva trein vaak te laat is. Als die gewoon op tijd is zal de overstap al een stuk makkelijker te halen zijn, al blijft het met 2 minuten en omchecken wel krap.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de terugreis adviseert de Reisplanner een overstap in Elst met een wachttijd van 25 minuten. De reis duurt dan 1u4m. Dat is een waardeloze aansluiting maar wel realistisch.

Reputatie 7

Je kunt niet alles hebben. Genoeg overstappen waar je langer dan 15 minuten moet wachten.

In het buitenland moet je soms uren op een overstap wachten, wij zijn gewoon verwend.

Wij wonen in een klein, erg druk bevolkt landje met metro-achtig spoorsysteem en waar mensen veel reizen. En best geneigd zijn de trein te gebruiken als de reistijd van A naar B maar acceptabel is. Nederlandse steden en dorpen liggen bovendien meestal vlak bij elkaar of lopen in elkaar over. Je kan dit niet eerlijk vergelijken met elders. 

Reputatie 6

Nederland met een buitenland vergelijken is appelen met peren of knollen met citroenen vergelijken In sommige buitenlanden is de dienstregeling flexiber opgezet en mag treinpersoneel zelf ook nadenken en beslissingen nemen om bijvoorbeeld aansluitingen te kunnen overnemen. En er zijn ook ‘buitenlanden’ waar helemaal geen treinen rijden.

En sommige buitenlanden hebben een betaalsysteem dat ontworpen is voor het gemak van de klant en niet vanuit elkaar wantrouwende vervoerders.

Reageer