beantwoord

Metro - trein verbinding

• 31 januari 2018
  • 11 reacties
  • 232 Bekeken

Houdt de NS ook rekening met de metro dienstregeling en dan met name op de wat grotere stations waar veel mensen overstappen?
Ik vraag dit naar aanleiding van de slechte overstap van metro naar trein rond de spitsuren en dan met name de overstap naar de trein richting Hoorn Kersenboogerd (die naar mijn mening veel te weinig rijdt in het uur) vanaf Station Lelylaan. Ik heb geluk als de trein vertraging heeft want ik heb letterlijk maar 1 minuut extra nodig om hem te halen en niet een halfuur(!) in de kou te moeten wachten op de volgende.
Wat mij ook brengt op het punt dat er iets gedaan mag worden aan Station Lelylaan. Zijn heaters een idee, of meer beschutting zodat je niet steeds windvlagen in je smoel krijgt.

Bedankt.
icon

Beste antwoord door iMark 31 januari 2018, 18:17

Nee. Het zijn de andere vervoerders die rekening (moeten) houden met de dienstregeling van NS.

Het vaststellen van de dienstregeling gaat in (kort samengevat) in de volgende stappen.
1. De grensoverschrijdende treinen worden in Europees verband vastgelegd. De grenstijden hebben gevolgen voor de dienstregeling in de verschillende landen.
2. Op basis van de grenstijden bouwt NS de eigen dienstregeling.
3. De overigen vervoerders richten zich op de dienstregeling van NS.

In dit geval zou ik contact opnemen met het GVB en daar de suggestie voorleggen om de overstap op Amsterdam Lelylaan tussen de trein naar/van Hoorn en metro lijn 50 te verbeteren.
https://www.gvb.nl/klantenservice
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee. Het zijn de andere vervoerders die rekening (moeten) houden met de dienstregeling van NS.

Het vaststellen van de dienstregeling gaat in (kort samengevat) in de volgende stappen.
1. De grensoverschrijdende treinen worden in Europees verband vastgelegd. De grenstijden hebben gevolgen voor de dienstregeling in de verschillende landen.
2. Op basis van de grenstijden bouwt NS de eigen dienstregeling.
3. De overigen vervoerders richten zich op de dienstregeling van NS.

In dit geval zou ik contact opnemen met het GVB en daar de suggestie voorleggen om de overstap op Amsterdam Lelylaan tussen de trein naar/van Hoorn en metro lijn 50 te verbeteren.
https://www.gvb.nl/klantenservice
Reputatie 7
Om even kort antwoord te geven; nee daar wordt geen rekening mee gehouden. De dienstregeling is complex genoeg met alleen trein overstappen etc, het regionaal vervoer wordt aangepast aan het nationaal treinvervoer.

Voor heaters en dergelijke, acht ik de kans klein..
Badge +3
Ik denk (weet wel zeker eigenlijk) dat je bij GVB vreemd aangekeken gaat worden, want er rijden toch elke paar minuten wel metro's? Dan neem er maar eentje eerder als je een trein wilt halen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik haal hieruit dat ik dus gewoon pech heb, haha.
Ik heb de vriendelijke GVB klantenservice al gecontacteerd en zij vertelden mij dat ze het door zouden geven, heel veel verwacht ik daar dus niet van..
Een metro eerder nemen is makkelijker gezegd dan gedaan, anders zou ik hier natuurlijk niet zo moeilijk over doen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan me goed voorstellen dat het niet mogelijk is om een metro eerder te nemen. Mensen kunnen gebonden zijn aan vaste werk- of schooltijden.

Een alternatief kan zijn om niet op Amsterdam Lelylaan over te stappen maar om met lijn 50 door te reizen naar Amsterdam Sloterdijk en daar op een trein naar Hoorn Kersenboogerd over te stappen. De aansluitingen zijn veel beter en de verbinding is er ieder kwartier.

Hier een voorbeeld voor morgenmiddag, met vertrekstation metro Amsterdam Zuid als voorbeeld:

Heel erg bedankt voor het meedenken iMark, alleen hoef ik niet náár Hoorn Kersenboogerd maar die richting op.
Ik moet een paar stations daarvoor zijn, Zaandam Kogerveld waar helaas geen intercity's rijden.

Mijn reis gaat van: Amsterdam Overamstel naar Zaandam Kogerveld om 17:40. De metro komt aan op Lelylaan om 17:52 en de trein vertrekt om.. precies, 17:52.. Dan nog door het station rennen resulteert in buiten adem je trein voor je neus weg zien rijden.

Als ik weet dat de trein op Lelylaan op tijd komt reis ik soms nog wel door naar Sloterdijk om daar de bus te nemen maar dat is duurder en duurt langer, alleen dan zit ik wel droog en warm.
Badge +3
Is lopen naar station Amstel en dan naar Zaandam dan geen optie? Dan hoef je helemaal niet met de metro (en vaak ook niet met een bus) :?
Dat is vanaf mijn werk 34 minuten lopen, dat is me toch wel iets te ver
Badge +3
Dat is vanaf mijn werk 34 minuten lopen, dat is me toch wel iets te ver
Oowww... dan heb ik niets gezegd natuurlijk! 😃
Reputatie 6
Zou je eventueel metro 51 naar Amstel kunnen nemen, daar overstappen op de trein naar Zaandam en in Zaandam wer met de Sprinter naar Kogerveld? Wellicht kun je in de reisplanner hiermee experimenteren en kijken of dat wel lukt.
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad een beroerde verbinding wanneer je precies om 17.40 uur wilt vertrekken. Om 17.31 en 18.01 uur is er wel een goede aansluiting op Amsterdam Lelylaan, met een reistijd van 37 minuten. Alle overige reisadviezen duren minimaal 11 minuten langer.

Reageer