Skip to main content

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!

Treinreis naar Schiphol tot dusver:

 

Rond 9 uur kreeg ik de schik van mijn leven, een aanrijding tussen Bergen op Zoom en Roosendaal... "Hosternokke, het zal toch nie waar zijn hé!" Tot ongeveer 12 uur met een te hoge bloeddruk afwachten of het allemaal toch goed zou komen, en ja hoor de storing was verholpen.

 

De trein die ik zou nemen richting Rotterdam Centraal zou om 13:16 vertrekken vanuit Middelburg, ik was op tijd voor de sprinter van 13:01 en was nog aan het twijfelen of ik deze zou moeten nemen. "Neuh, het zal wel goed komen", dacht ik.

Niet dus, er bleek weer wat aan de hand te zijn met de trein die ik zou nemen en de stress schoot me weer te binnen. Gelukkig arriveerde de trein met 17 minuten vertraging voor alsnog. Ik kan nogsteeds mijn overstap op de ICD (😬 gevaarlijk) halen, dus het komt allemaal vast goed.

 

Leuk begin van een reis die nog niet eens begonnen was.

 

Update 1: Inmiddels is de vertraging wat opgelopen en is mijn overstap niet meer mogelijk, kwartiertje later dus :)

Update 2: we rijden achter een stel vertraagde sprinters van Lage Zwaluwe tot aan Dordrecht, zo zijn we weer terug bij af met een vertraging van 17 minuten.

Update 3: Door een storing tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal ben ik noodgedwongen om via de HSL te reizen :)

Update 4: treinstel (ICNG) waar ik in zit heeft mankementen +16 minuten vertraging.

 

 

Uiteindelijk met bijna een uur vertraging toch op Schiphol belandt om 16:00 ipv 15:17 😛, nu ga ik genieten van m'n vakantie.


Wederom een trein die in de spits is uitgevallen op het traject Eindhoven - Den Haag. Bomvol in de volgende trein met een gebruikelijke vertraging. Tot overmaat van ramp gingen verschillende deuren van de ICNG niet open. Mooie start van het jaar NS, een prijsverhoging voor het continueren van onbetrouwbaarheid. In geval van echte marktwerking was het allang over en uit… Lang leve monopolie verpakt in een commercieel model…


En weer is het raak tussen Den Haag en Eindhoven. Deze keer een kapot spoor tussen Delft en Rotterdam, waar de NS app nog geen melding van heeft gemaakt. Het is ook vroeg hè? 😄… maar waar hebben de reizigers vorig jaar en het jaar daarvoor weken moeten omrijden ivm werkzaamheden en uitbreiding van het spoor tussen Delft en Rotterdam??? Een kapotte rail en alles ligt weer op z’n gat. Het gaat er bij mij niet in, de infrastructuur is en blijft een grote verzameling kommer en kwel, waar we de hoofdprijs voor betalen…

 


Vreemd, er rijden geen treinen wegens defect spoor maar er is geen melding van een storing.


Vreemd, er rijden geen treinen wegens defect spoor maar er is geen melding van een storing.

Volgens mij duurt dat vaak een kwartier tot een halfuur voordat het echt als een storing wordt gezien.

 


Dat NS meer niet dan wel rijdt en dat het traject Den Haag - Rotterdam eeuwige ellende blijft zijn we inmiddels gewend uiteraard, maar waarom zijn juist bij dit soort verstoringen de treinen altijd zo kort: bij alles wat wel rijdt staat de melding “korte trein, mogelijk vol”. Het is net of ze denken, “we hebben het al verprutst dus dan ook maar ook mensen opproppen in een te kleine trein”. Waarom proberen ze niet een beetje het leed te verminderen door op z’n minst zo lang mogelijke treinen in te zetten?

 

 


NS moet het doen met het materieel dat er beschikbaar is en bij verstoringen is er vaak een tekort aan materieel om de 'originele' reizigersaantallen op te vangen.

 

De treinen die officieel zouden rijden, rijden gewoon nog op een verkort traject. In dit geval Rotterdam - Eindhoven Centraal in plaats van Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal.

Die kunnen dus ook niet extra ingezet worden (ook omdat het ander materieel is).

 

Kortom, er moet maar net de juiste materieel en personeel beschikbaar zijn op de juiste plaats. Wanneer er opgevangen kan worden, dan doet NS dat ook.


Reageer