Skip to main content

Minder treinen Koningsdag

• April 23, 2025
  • 17 reacties
  • 348 Bekeken

Waarom rijden er op Koningsdag op zoveel trajecten minder treinen? Ik moet hierdoor om 7.41 vanuit mijn huis in Putten vertrekken om op tijd (12.00) op locatie in Groningen te kunnen zijn. Dat is een reistijd van 4 uur en 19 minuten. Dit kost mij bijna 1,5 uur extra.

Voldoet de uurdienst wel aan de concessie-eisen? Ze moeten toch elk station elk half uur bedienen?

17 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4220 reacties
  • April 23, 2025

Is dat zo? Als ik de reis in de reisplanner invoer dan krijg ik reistijden van ĂŠĂŠn uur en drie kwartier. Via Zwolle. Bijv. Putten v.9.59 Groningen a.11.42

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • April 23, 2025

Voldoet de uurdienst wel aan de concessie-eisen? Ze moeten toch elk station elk half uur bedienen?

‘s Avonds en in het weekend rijden er toch op veel meer trajecten uurdiensten (of de meest vreemde terugsteek/omreisadviezen)?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 23, 2025

Bij grote evenmenten (zoals de Grandprix op Zandvoort) en feestdagen zijn de regeltjes rondom de concessie wat soepeler. NS moet hier wel toestemming voor vragen aan de concessieverlener 😊.

Zoals ik het zie rijdt de sprinter richting Zwolle vanaf Putten maar 1x per uur, maar qua reistijd is er niets veranderd. Hoe jij dus op die 4 uur komt begrijp ik niet.

Forum|alt.badge.img
  • Reisleider*
  • 875 reacties
  • April 23, 2025

De concessie bevat tegenwoordig een uitzondering om bij evenementen afwijkend te rijden. Maar of daarmee bedoeld wordt: zet de hakbijl er maar in….

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • April 23, 2025

Hoe dan ook, Putten - Groningen kan zaterdag gewoon eens per uur in 1:43 en met aankomst om 12:00 krijg je deze 

Zelfs met 10 minuten extra overstaptijd ben je er om 11:57

Als het je echt anderhalf uur extra kost van je huis in Putten naar de bestemming in Groningen komt dat waarschijnlijk door bussen die minder rijden.

• Auteur
  • 1075 reacties
  • April 24, 2025

De trein van 9.59 betekent dat ik 12.15 uur in het verzorgingshuis ben. Helaas wachten ze daar niet op me. Normaal zou ik de trein van 9.29 nemen, maar die rijdt dus niet. 

De bus rijdt gewoon, maar de eerste bus in het weekend gaat om 9.12 uur. Die sluit normaal perfect aan op de trein, maar aan busaansluitingen heeft de NS nooit boodschap gehad. Een alternatief is de bus naar Harderwijk met een overstap van 54 minuten daar. Of 35-40 minuten lopen naar het station. Fietsen gaat niet, want het is een enkele reis vandaag. De fiets op het station zetten gedurende meerdere nachten betekent een grote kans op diefstal of vernieling.

Dit is wat een onverwachte uurdienst concreet doet met vervoermogelijkheden. Alle dienstregelingen zijn op elkaar afgestemd, waar de NS - zoals gewoonlijk - doorheen walst.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 24, 2025

De fiets op het station zetten gedurende meerdere nachten betekent een grote kans op diefstal of vernieling.

Zo lang jij je fiets op slot zet is de kans vrij klein. Station Putten heeft OV-fietsen, je zou er een vrijdag middag/avond kunnen huren en deze dan weer zaterdag ochtend terug brengen. Dat zou dan wel betekenen dat je voor Jan met de lange achternaam naar het station gaat op vrijdag.

Gewoonlijk is dit niet, want dit gebeurt maar maximaal 2-3 keer per jaar 🤷‍♂️.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2083 reacties
  • April 24, 2025

Nee hoor, dit beperkt zich namelijk niet tot Koningsdag maar ook bij werkzaamheden rijdt NS geregeld een totaal andere dienstregeling die dan weer niet op bussen aansluit. En dat komt vaak door de doodsimpele dingen zoals TS die nu noemt. De dienstregeling is vaak nog niet eens zo gek anders, maar er wordt dan precies in het verkeerde halfuur (of kwartier bij frequentere treinen) een rit geschrapt.

(Mooi voorbeeld laatst op Veenendaal-De Klomp met aanpassingen i.v.m. werkzaamheden bij Schiphol: 3200 reed niet, rest wel. NS kiest vervolgens ervoor om de 3000 de stop op Klp over te laten nemen, die nergens op aansluit. Terwijl de 3100 ook reed en daarmee hadden reizigers die overstappen, bijna iedereen daar, slechts enkele minuten langer hoeven wachten in plaats van 25 minuten langer)

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 24, 2025

Het is niet aan NS om zich aan te passen aan de busdienstregeling.

NS heeft namelijk beperkt mogelijkheden.

• Reisleider**
  • 152 reacties
  • April 24, 2025

Waarom rijden er op Koningsdag op zoveel trajecten minder treinen?

Op Koningsdag rijdt NS volgens de Oranjedienstregeling. In het artikel wordt enthousiast gesproken over extra en langere treinen. Daar zullen veel reizigers blij mee zijn. Helaas staat er niet bij dat er op (veel) trajecten (veel) minder treinen rijden. Daar zijn veel andere reizigers niet blij mee.

Bij vorige edities van de Oranjedienstregeling stond er nog een magische zin "daar waar we minder reizigers verwachten, kan het voorkomen dat er tijdens Koningsdag minder treinen rijden.” Helaas staat dat er voor dit jaar niet bij.

“Extra en langer” moet ergens vandaan komen. Maar het zou beter zijn om dit dan ook netjes te vermelden. Nu wordt de suggestie gewekt dat voor de rest de dienstregeling ongewijzigd is. 

Met de toverzin “NS raadt reizigers aan om kort voor vertrek de reis te plannen.“ is eigenlijk alles wel afgedekt. Maar je kunt dus wel voor verrassingen komen te staan.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2083 reacties
  • April 24, 2025

Voor de jaardienst heb je op zich gelijk, maar denk je dat de busmaatschappij bij werk aan het spoor even een weekendje de roosters in een hele provincie kan aanpassen omdat NS een bepaalde alternatieve dienstregeling goed uitkomt? Die mogelijkheden zijn aanzienlijk beperkter dan de mogelijkheden van NS.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 24, 2025

Voor de jaardienst heb je op zich gelijk, maar denk je dat de busmaatschappij bij werk aan het spoor even een weekendje de roosters in een hele provincie kan aanpassen omdat NS een bepaalde alternatieve dienstregeling goed uitkomt? Die mogelijkheden zijn aanzienlijk beperkter dan de mogelijkheden van NS.

Dat betwijfel ik, maar ik ben het er wel mee eens dat het voor beide partijen enorm moeilijk is om op elkaar aan te sluiten bij werkzaamheden of evenementen.

Met evenmenten vind ik het inderdaad best gek dat NS niet een beetje op de aansluitingen met andere vervoerders let, al is dat voor ongeveer 100~200 stations regelen ook wel een enorme klus.

Bij werkzaamheden zit NS vast aan wat ProRail wilt.

• 0 reacties
  • April 24, 2025

Met evenmenten vind ik het inderdaad best gek dat NS niet een beetje op de aansluitingen met andere vervoerders let, al is dat voor ongeveer 100~200 stations regelen ook wel een enorme klus.

Bij werkzaamheden zit NS vast aan wat ProRail wilt.

En er zijn nogal wat evenementen en werkzaamheden het jaar door. De frequente ov-reiziger moet zich dus vaak aanpassen aan de tijdelijke veranderingen en vaak (veel) extra reistijd op de koop toenemen. Daar zit echter voor velen ook een grens aan. Er is een reden waarom ik vaak hoor zeggen "ov is gedoe".

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2083 reacties
  • April 24, 2025

Dat dus. En vergeet niet dat ook ander OV weleens aan weerszijden van de lijn op een trein aansluit. Dan kan je Ăźberhaupt niet schuiven bij werkzaamheden, want dan gaat het aan de andere kant van de lijn weer fout.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • April 24, 2025

Vroeger had je nog NS Zonetaxi, maar die bestaan niet meer en is tegenwoordig https://www.ns.nl/deur-tot-deur/dextr.html (met bijbehorend prijskaartje).

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4220 reacties
  • April 24, 2025

En wat te denken van de treintaxi.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • April 24, 2025

En wat te denken van de treintaxi.

Ja, die ook nog wel gereden midden jaren 90. Vooral de zondagavond was druk, vanaf Eindhoven met militairen die voor een habbekrats naar de kazerne in Oirschot (of de kroeg er tegenover) gingen. Veel fooi hield je er niet aan over 😥