beantwoord

Nachtnet

• 21 december 2018
  • 19 reacties
  • 513 Bekeken

Reputatie 1
Hallo allen,

Ik denk dat de meesten van jullie er wel eens mee te maken hebben gehad dat er om een bepaalde tijd geen tren meer rijdt terwijl je bijvoorbeeld naar een festival of concert bent geweest en afhankelijk van het openbaar vervoer

Nu vroeg ik mij af waarom de NS met het Nachtnet altijd kiest voor de randstad en niet voor trajecten als Tilburg-Den Bosch-Utrecht en Den Bosch-Nijmegen-Arnhem?

Wanneer ik bijvoorbeeld naar een late avond openstelling van de Efteling ben geweest dan moet ik al vroeg weg (lees voor het echte slotstuk) anders mis ik de laatste trein vanuit Tilburg of Den Bosch waar ze mij kunnen helpen met instappen (reis bijna altijd met assistentie verlening ivm scootmobiel)
Hierdoor kan ik bijvoorbeeld niet naar het oud&nieuw feest zonder dat ik een hotelkamer moet boeken voor 1 nacht terwijl ik liever in mijn eigen bed lig.

Ik hoop dat hier een oplossing voor bestaat in 2019!

Groeten en allemaal fijne feestdagen!
Marc
icon

Beste antwoord door Jouke NS 21 december 2018, 19:51

Hallo marc.vanhulst en welkom bij de NS Community.

Voor het bepalen of er wel of geen treinen worden ingezet kijken we voornamelijk naar het aantal reizigers wat gebruik gaat maken van een bepaalde trein op het Nachtnet. Wanneer een overheid, denk hierbij aan een gemeente of een stad, van mening is dat een treinverbinding in de nacht noodzakelijk is kunnen ze dit aanvragen bij NS. In de meeste gevallen wordt een dergelijk verzoek afgewezen omdat, zoals Slidestops al aangeeft, een verbinding niet rendabel is. In sommige gevallen is het voor de overheid zo belangrijk dat ze bereid zijn subsidie te geven waardoor het ineens wel weer rendabel wordt.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Het antwoord is eigenlijk heel simpel: geld. Het levert niet genoeg op om rendabel te kunnen rijden..
Reputatie 1
Dan vraag ik mij toch af waarom wel de randstad als je ziet dat er op diverse trajecten overvol zitten? Ik zou dan heel rationeel zeggen of op alle langer de treinen laten rijden of overal stoppen met het Nachtnet.
Het valt altijd wel op dat het zuiden en oosten er bekaaid vanaf komen
Badge +3
Tot voor enkele jaren geleden waren er ook nachttreinen tussen Utrecht en Eindhoven, maar ik meen dat de provincie Noord-Brabant daar flink voor in de buidel moest tasten (subsidie), dus daarmee gestopt is.

Wel jammer, want als ik nu in het weekend van Amsterdam naar huis (Eindhoven) wil moet ik al om 23:40 vertrekken. In de nacht van vrijdag op zaterdag gaat er nog wel eentje om 00:24 (overstap in Utrecht) maar daarna pas weer om 04:46 en moet ik via Rotterdam, en pas om 7:16 in Eindhoven...
@marc.vanhulst,

Wanneer wil je net gebruik maken van het nachtnet?

Op vrijdag en zaterdag rijden er wel nachttreinen in deze regio.

De laatste trein van Tilburg richting Arnhem vertrekt iets voor middernacht. Eerst met de sprinter naar Nijmegen en dan met een IC van het nachtnet naar Arnhem (trein rijdt door naar Utrecht). Een half uur later heb je ook nog een optie naar Arnhem, maar dan moet je overstappen in Den Bosch en Utrecht.

Tilburg - Utrecht gaat zelfs nog tot iets voor 1u00. Je rijdt dan wel via Eindhoven. Er is nog een latere optie, maar dan moet je via Rotterdam.

In 2017 heb ik zelf nog gebruik gemaakt van deze treinen. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Subsidie lijkt toch wel een grote rol te spelen. De randstedelijke nachttrein gaat tussen Rotterdam en Utrecht via Amsterdam. Het lijkt logisch dat er ook een verbinding Rotterdam-Gouda-Utrecht zou zijn. De gemeente Gouda werkte hier echter niet aan mee. Alleen in het weekend zou een tussenoplossing zijn.

Of het verder rendabel zou zijn is een tweede en kan ik zo niet beoordelen, maar het is wel logischer en met een geringere reistijd voor velen. Nu lijkt het vooral om de verbinding van en naar Amsterdam te gaan.

Als Rotterdam-Utrecht via Gouda niet lukt, dan is een nachtnet voor buiten de Randstad al helemaal moeilijk.
Reputatie 1
@marc.vanhulst,

Wanneer wil je net gebruik maken van het nachtnet?

Op vrijdag en zaterdag rijden er wel nachttreinen in deze regio.

De laatste trein van Tilburg richting Arnhem vertrekt iets voor middernacht. Eerst met de sprinter naar Nijmegen en dan met een IC van het nachtnet naar Arnhem (trein rijdt door naar Utrecht). Een half uur later heb je ook nog een optie naar Arnhem, maar dan moet je overstappen in Den Bosch en Utrecht.

Tilburg - Utrecht gaat zelfs nog tot iets voor 1u00. Je rijdt dan wel via Eindhoven. Er is nog een latere optie, maar dan moet je via Rotterdam.

In 2017 heb ik zelf nog gebruik gemaakt van deze treinen. 🙂

Dit was bijvoorbeeld tijdens de zomer Efteling (openstelling tot 11u 's avonds) en ik moest uiterlijk om 22.40 de taxi (Valys) nemen om optijd op station Tilburg of Den Bosch te zijn en voor het oud&nieuw spektakel dat tot 1u duurt kan ik wel eerst naar Utrecht toe maar de hulp van assistentie verlening stopt op gegeven moment (vind ik ook erg normaal) alleen hierdoor mis ik al jaren vooral het laatste gedeelte of zelfs het hele oud& nieuw spektakel is dan onmogelijk. Heb daar al eens meerdere boompjes over opgezet maar kwam nooit verder.

Voor het bepalen of er wel of geen treinen worden ingezet kijken we voornamelijk naar het aantal reizigers wat gebruik gaat maken van een bepaalde trein op het Nachtnet. Wanneer een overheid, denk hierbij aan een gemeente of een stad, van mening is dat een treinverbinding in de nacht noodzakelijk is kunnen ze dit aanvragen bij NS. In de meeste gevallen wordt een dergelijk verzoek afgewezen omdat, zoals Slidestops al aangeeft, een verbinding niet rendabel is. In sommige gevallen is het voor de overheid zo belangrijk dat ze bereid zijn subsidie te geven waardoor het ineens wel weer rendabel wordt.
Reputatie 1

Hallo Jouke,

Heel duidelijk antwoord. Maar wat moet ik dan denken wanneer ik tijdens mijn treinreis op het laatste moment en deze zit van station Tilburg tot aan station Den Bosch stampvol dat zelfs de conducteur of van de assistentie verlening om het begrip van reizigers moeten vragen ruimte te maken want mijn scootmobiel zou anders niet mee kunnen. En als je dan aankomt op station Den Bosch en er stappen veel mensen uit maar er komen 2x zoveel mensen bij dat het proppen wordt dat zelfs de conducteur bij mij moet komen staan om me te beschermen tegen verdrukking dan moeten er toch ergens bellen gaan rinkelen?
Je doelt nu op de lengte en het aantal zitplaatsen in een trein, marc.vanhulst. We kunnen helaas niet altijd inspelen op drukte. In de situatie die je eerder in dit topic noemt gaat het om een evenement waar NS niet altijd op kan inspelen. Wij kunnen vooraf een inschatting maken van het totaal aantal reizigers maar het blijft schatten. Ik snap echter dat het zeker niet prettig is wanneer een trein zo vol zit dat je beschermd moet worden door de conducteur. We doen ons best om de inzet van ons materieel zo goed mogelijk te doen maar er kunnen altijd uitzonderingen zijn waardoor dit niet goed gaat.
Reputatie 1
Je doelt nu op de lengte en het aantal zitplaatsen in een trein, marc.vanhulst. We kunnen helaas niet altijd inspelen op drukte. In de situatie die je eerder in dit topic noemt gaat het om een evenement waar NS niet altijd op kan inspelen. Wij kunnen vooraf een inschatting maken van het totaal aantal reizigers maar het blijft schatten. Ik snap echter dat het zeker niet prettig is wanneer een trein zo vol zit dat je beschermd moet worden door de conducteur. We doen ons best om de inzet van ons materieel zo goed mogelijk te doen maar er kunnen altijd uitzonderingen zijn waardoor dit niet goed gaat.

Waar ik eigenlijk heen wilde is dat bijvoorbeeld de Efteling er alles aan probeert te doen om mensen van minuut 1 tot de laatste minuut aanwezig kan zijn en daarna zetten ze diverse bussen in naar Tilburg, Den Bosch en Eindhoven maar daar komt een eind want ze zouden het liefst met de NS een totaal plaatje willen aanbieden maar krijg duidelijk van hun te horen dat er geen oplossing komt.
Want ga er maar vanuit dat wanneer jullie vooraf in kaart kunnen brengen dmv inschrijven jullie meerdere treinen kunnen laten rijden.
Badge +3
Tja, rond oud & nieuw wordt het natuurlijk helemaal lastig want na 20:00 rijden er sowieso vrijwel geen treinen meer. Het nachtnet ook pas weer na 5:00 of zo.

En Valys zal inderdaad terecht (zoals je al aangaf) op een gegeven moment ophouden met rijden (want is contractvervoer).

Een reguliere taxi (of met iemand mee kunnen rijden) blijft dan over als optie.
Reputatie 1
Tja, rond oud & nieuw wordt het natuurlijk helemaal lastig want na 20:00 rijden er sowieso vrijwel geen treinen meer. Het nachtnet ook pas weer na 5:00 of zo.

En Valys zal inderdaad terecht (zoals je al aangaf) op een gegeven moment ophouden met rijden (want is contractvervoer).

Een reguliere taxi (of met iemand mee kunnen rijden) blijft dan over als optie.

Klopt allemaal wat je zegt Robert; Valys en regiotaxi stoppen net als het openbaar vervoer om 8u met rijden. En tja als je afhankelijk bent van dan heb je al de problemen.

Misschien dat er in de toekomst een andere vorm van vraagafhankelijk vervoer komt waar ook de bussen en treinen kunnen samenwerken
Reputatie 5
Badge

De eerste trein op 1 januari vertrekt om 1.01 uur in Utrecht ;)

@marc.vanhulst de Brabantse nachtnet treinen zijn gewoon moeilijk; de trein van Tilburg naar Den Bosch trok op het drukte moment (zaterdag op zondag) een dikke 30 mensen per trein.

En sinds 2016 is nachtnet in Brabant na 2 uur afgeschaft. Dit omdat 75% van de Brabantse nachtnet reizen voor 2 uur werden gemaakt, en de overige 25% aanzienlijk meer begeleiding nodig hadden. Toch instand houden zou €705.000 kosten. De Brabantse gemeenten wilden dit niet betalen en NS gaat natuurlijk ook niet gratis rijden.

Als een instelling als de Efteling graag mensen tot het eind wil laten genieten, dan staat het de Efteling vrij om daar met NS afspraken over te maken.
Reputatie 7
Badge +3
De eerste trein op 1 januari vertrekt om 1.01 uur in Utrecht ;)
Nee hoor, de eerste trein op 1 januari is de trein van 0.02 van Zevenaar naar Arnhem Centraal. 😀

De Duitse treinen op Zevenaar-Arnhem en Glanerbrug-Enschede rijden namelijk wel in de nieuwjaarsnacht.
Reputatie 5
Deze negentiende-eeuwse uitvinding - de trein - is ook uitstekend geschikt voor de eenentwintigste eeuw, qua milieu en CO2 en zo.
Echter, de trein is overduidelijk een massavervoersmiddel. Als er eentje rond rijdt met 10 personen, dan had je beter gewoon 10 Ubertaxis kunnen laten rijden.

Nachtnet is wat dat betreft al een bijzondere bedoening.
Reputatie 4

Tja, rond oud & nieuw wordt het natuurlijk helemaal lastig want na 20:00 rijden er sowieso vrijwel geen treinen meer. Het nachtnet ook pas weer na 5:00 of zo.De eerste trein op 1 januari vertrekt om 1.01 uur in Utrecht ;)

@marc.vanhulst de Brabantse nachtnet treinen zijn gewoon moeilijk; de trein van Tilburg naar Den Bosch trok op het drukte moment (zaterdag op zondag) een dikke 30 mensen per trein.

En sinds 2016 is nachtnet in Brabant na 2 uur afgeschaft. Dit omdat 75% van de Brabantse nachtnet reizen voor 2 uur werden gemaakt, en de overige 25% aanzienlijk meer begeleiding nodig hadden. Toch instand houden zou €705.000 kosten. De Brabantse gemeenten wilden dit niet betalen en NS gaat natuurlijk ook niet gratis rijden.

Als een instelling als de Efteling graag mensen tot het eind wil laten genieten, dan staat het de Efteling vrij om daar met NS afspraken over te maken.

De Efteling heeft zelf natuurlijk ook een vakantiepark en hotel, wat volgens mij gewoon open is. Brabant heeft na het stopzetten van het late weekend nachtnet nog zelf een jaar of 2 met nachtbussen gereden, maar die zijn inmiddels ook weer opgeheven door gebrek aan reizigers.
Alleen Antwerpen-Eindhoven rijdt volgens mij als enige lange-afstands nachtbus nog omdat Flixbus die kan rijden zonder subsidie.
Reputatie 1
Volvo8700,

Het geen je schrijft klopt deels; alleen tijdens het oud&nieuw spectakel rijden er die nacht bussen naar Eindhoven, Tilburg en Den Bosch.
Hierbij wordt geen rekening gehouden met of je wel of niet een een handicap hebt en of je wel of geen hulpmiddel ;ik je hebt
Dan zou de enige optie nog zijn om een hotelkamer te bespreken op of net buiten het park, echter deze zitten zo snel al vol dat je je afvraagt of er een super artiest komt waar beperkte kaarten voor beschikbaar zijn.
Ik ga in februari, wanneer de voorverkoop begint, al proberen te reserveren voor 31 december 2019
Reputatie 5
Het is een gebaar naar alle werknemers van het OV, om thuis de jaarwisseling te mogen meemaken. Ze werken al vaak genoeg tijdens speciale gelegenheden.

@marc.vanhulst Niet alleen gehandicapte mensen hebben last van het stilliggen van de treinen die avond. Ook reizigers zonder handicap zullen moeite hebben om thuis te komen na Oud en Nieuw in de Efteling.

@bryan de eerste vertrekkende NS-trein van 2019 is om 1:00 vanaf Rotterdam Centraal ri. Den Haag met bestemming Utrecht, al heeft Tamzin denk ik gelijk wat betreft die DB-trein.
Reputatie 6
Badge
@bryan de eerste vertrekkende NS-trein van 2019 is om 1:00 vanaf Rotterdam Centraal ri. Den Haag met bestemming Utrecht, al heeft Tamzin denk ik gelijk wat betreft die DB-trein.

Het gaat om een Abellio trein, de dochter van NS, maar dan vanuit de Duitse concessie. Amsterdam en Rotterdam hebben al een metro met oud en nieuw. Wie weet gaat het met de treinen ook nog eens die kant op.

Reageer