beantwoord

Nachtnet aankomst op Schiphol

• 28 augustus 2017
  • 16 reacties
  • 491 Bekeken

Met success heb ik enige tijd geleden gevraagd of de sprinter vertrekkend vanaf den Haag CS rond 0500 u iets voor 6 uur kan aankomen op Schiphol . Dit omdat dan SPL medewekers op tijd aankomen op hun werkplek.
Zou dit ook met het nachtnet kunnen ....deze trein komt precies op het hele uur aan op Schiphol ....en staat daarvoor 8 minute te wachten op De Haag HS. Hoop te vernemen
icon

Beste antwoord door Thomas NS 28 augustus 2017, 11:34

Ik zal jouw verzoek bij de treinplanners neerleggen. Ik krijg hier doorgaans geen terugkoppeling op, maar weet dat we zeker naar jouw verzoek gaan kijken. Ik kan geen beloftes doen, zeker niet op de korte termijn, dat dit aangepast zal worden. Het is natuurlijk wel de moeite waard om hier naar te kijken. Bedankt voor het doorgeven, ik hoop dat dit in de nieuwe dienstregeling 2018 kan worden opgenomen.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Ik zal jouw verzoek bij de treinplanners neerleggen. Ik krijg hier doorgaans geen terugkoppeling op, maar weet dat we zeker naar jouw verzoek gaan kijken. Ik kan geen beloftes doen, zeker niet op de korte termijn, dat dit aangepast zal worden. Het is natuurlijk wel de moeite waard om hier naar te kijken. Bedankt voor het doorgeven, ik hoop dat dit in de nieuwe dienstregeling 2018 kan worden opgenomen.
Vandaag zondag 3 sep weer met het nachtnet gereden . Wederom met verwondering ervaren dat onderweg uit Delft de trein in Den Haag 8 minuten wacht (op niks) en in Leiden 3 minuten .. Bij elkaar 11 minuten . Wellicht is er een reden voor . Wil toch graag met klem verzoeken de wachttijd in te korten zodat trein op Schiphol om 7 voor 6 aankomt ten gunste van veel Schipholmedewerkers
Reputatie 7
Die halteertijden waren geloof ik omdat er niet eerder mag worden gereden ivm onderhoudsrooster.
Leuk te weten maar kan dit echt niet aangepast worden als serviceverlening aan de passagiers
Ik rij met enige regelmaat als machinist met het nachtnet.Tussen Den Haag HS en Den Haag Mariahoeve of zelfs Leiden is vaak slechts één spoor beschikbaar, net als tussen Leiden en Schiphol en Rijswijk en Schiedam. Daarmee is het dus heel lastig om een passende dienstregeling neer te zetten.
De reden dat er dan ook op meerdere plaatsen zo lang gewacht moet worden, is in verband met een trein uit tegenovergestelde richting. Omdat er dus slechts één spoor beschikbaar is, kan je met het nachtnet niet zomaar even een paar minuten eerder vertrekken.
Om dezelfde reden (geen sporen beschikbaar door onderhoud) rijdt het nachtnet enkele dagen in de week via Hilversum in plaats van via Amsterdam Bijlmer ArenA of zelfs via Haarlem in plaats van Schiphol door onderhoudswerkzaamheden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.

ProRail voert zoveel mogelijk onderhoud 's nachts uit om zo min mogelijk overlast voor de reizigers te creëren. Op de trajecten in de Randstad rijden er een overdag een heleboel treinen, dus moet er ook goed onderhoud gepleegd worden aan de sporen.
Hierdoor zal aanpassen dus helaas niet zo makkelijk gaan. Maar dat puzzelen laat ik graag aan mijn collega's van de dienstregelingplanning over, wellicht dat zij voor de nieuwe dienstregeling in 2018 nog een gaatje kunnen vinden, dat weet ik niet.
Reputatie 5
Badge
Het onderhoudsrooster van ProRail en de bijbehorende beperkingen maken het inderdaad lastig om een passende dienstregeling van het Nachtnet te maken. Schuiven met de tijden is nauwelijks mogelijk. Op dit moment zijn de treinen rond het hele uur op Schiphol. De trein die naar Amsterdam rijdt heeft vervolgens één spoor beschikbaar op het hele traject tot Amsterdam Bijlmer. Dat duurt een half uur, waardoor rond Amsterdam Bijlmer de treinen uit tegenovergestelde richting elkaar rond het halve uur tegenkomen. Elke verschuiving in de dienstregeling betekent dat er op een andere plek gekruist moet worden. Een optie is wellicht Amsterdam en Leiden i.p.v. Schiphol en Bijlmer. Alleen kom je dan niet goed uit op het traject Bijlmer - Utrecht, waardoor je ergens op dat stuk nog een keer moet kruisen.
Leuk wat meer achtergrond te lezen en alle begrip. Enig tijd geleden is het ook gelukt om de doordeweekse sprinter vanaf Den Haag CS wat vroeger op Schiphol te laten aankomen . Ik hoop ondanks de eerder genoemde beperkingen dat het gaat lukken . Wat opvalt is dat de hele nacht de nachtnettreinen op het uur aankomen op Schiphol en dan allemaal lang op Den Haag blijven wachten
Hoi Wiegant, voor de dienstregeling van 2017 ben ik degene die (met hulp van andere collega's) het nachtnet in de basis heeft gepland. Om even een beeld te schetsen: van alle treinseries die ik voor 2017 heb moeten plannen was het nachtnet degene die zo lastig is dat ik er slecht van kon slapen. Zoals gezegd hebben we te maken met onderhoudsroosters waardoor treinen elkaar op bepaalde punten moeten kruisen. Deze onderhoudsroosters verschillen bovendien ook nog eens per nacht waardoor het een enorm lastige klus was om alle treinen ingepland te krijgen en daarbij de benodigde overstappen ook gepland te krijgen. Wat daarbij meespeelt is dat we graag een voorspelbare dienstregeling leveren, dat wilt zeggen dat we bij het nachtnet zo goed mogelijk hebben geprobeerd om de vertrektijden elke dag zo veel mogelijk het zelfde te houden.

Als ik het voorbeeldje van jou pak in de nacht van zondag op maandag staat die trein inderdaad 8 minuten op Den Haag. Dat komt omdat de enige kruisingsplaats die nacht met de trein in tegengestelde richting tussen Laan van NOI en Mariahoeve is. Daarvoor en daarachter is er maar 1 spoor beschikbaar. Schuiven kan hier echt niet, dit is de enige manier hoe dit past (en dat is nog maar net op het nippertje met een beetje passen en meten). 3 Minuten wachten op Leiden heeft te maken met de standaard stationnementstijd in Leiden, maar ik kan me zo voorstellen dat dat in de nacht misschien een beetje overdreven is. Dan nog valt daar maar hooguit 2 minuten te winnen, daar schiet je dan niet zo veel mee op.

Ik hoop dat ik je hiermee bewust kan maken hoe ingewikkeld de puzzel van het nachtnet is. Mocht je vragen hebben over de planning dan hoor ik dat graag!
Reputatie 2
Hoi Wiegant, voor de dienstregeling van 2017 ben ik degene die (met hulp van andere collega's) het nachtnet in de basis heeft gepland. Om even een beeld te schetsen: van alle treinseries die ik voor 2017 heb moeten plannen was het nachtnet degene die zo lastig is dat ik er slecht van kon slapen. Zoals gezegd hebben we te maken met onderhoudsroosters waardoor treinen elkaar op bepaalde punten moeten kruisen. Deze onderhoudsroosters verschillen bovendien ook nog eens per nacht waardoor het een enorm lastige klus was om alle treinen ingepland te krijgen en daarbij de benodigde overstappen ook gepland te krijgen. Wat daarbij meespeelt is dat we graag een voorspelbare dienstregeling leveren, dat wilt zeggen dat we bij het nachtnet zo goed mogelijk hebben geprobeerd om de vertrektijden elke dag zo veel mogelijk het zelfde te houden.

Als ik het voorbeeldje van jou pak in de nacht van zondag op maandag staat die trein inderdaad 8 minuten op Den Haag. Dat komt omdat de enige kruisingsplaats die nacht met de trein in tegengestelde richting tussen Laan van NOI en Mariahoeve is. Daarvoor en daarachter is er maar 1 spoor beschikbaar. Schuiven kan hier echt niet, dit is de enige manier hoe dit past (en dat is nog maar net op het nippertje met een beetje passen en meten). 3 Minuten wachten op Leiden heeft te maken met de standaard stationnementstijd in Leiden, maar ik kan me zo voorstellen dat dat in de nacht misschien een beetje overdreven is. Dan nog valt daar maar hooguit 2 minuten te winnen, daar schiet je dan niet zo veel mee op.

Ik hoop dat ik je hiermee bewust kan maken hoe ingewikkeld de puzzel van het nachtnet is. Mocht je vragen hebben over de planning dan hoor ik dat graag!

Dus als de IC uit Leiden NAAR Den Haag HS iets eerder vertrekt.. (rijtijd van 16 minuten is al veel tussen Schipl en Leiden, en dan ook nog een stationnement van 2 minuten) kan de IC VAN Den Haag HS naar Leiden eerder vertrekken, en met een kort stationnement kun je dus zo 10 minuten eerder in Schiphol aanwezig zijn?

Ik zie trouwens een stationnement van 9/10 minuten op Leiden.. geen 3 (op afgelopen Zondag na).., met wederom een absurt lange rijtijd (15 minuten voor Gv-Ledn, dit kan ook in 10...). Oftewel... alle ruimte? 😮

Dus als de IC uit Leiden NAAR Den Haag HS iets eerder vertrekt.. (rijtijd van 16 minuten is al veel tussen Schipl en Leiden, en dan ook nog een stationnement van 2 minuten) kan de IC VAN Den Haag HS naar Leiden eerder vertrekken, en met een kort stationnement kun je dus zo 10 minuten eerder in Schiphol aanwezig zijn?

Ik zie trouwens een stationnement van 9/10 minuten op Leiden.. geen 3 (op afgelopen Zondag na).., met wederom een absurt lange rijtijd (15 minuten voor Gv-Ledn, dit kan ook in 10...). Oftewel... alle ruimte? :o

Dat klopt! De rijtijd van 16 minuten is alleen niet zo ruim als het lijkt. Afhankelijk van de nacht moeten er diverse wissels bereden worden waardoor de trein langzamer moet rijden of vaker moet afremmen. Datzelfde geldt voor de andere richting tussen Den Haag en Leiden. In de langzaamste nachten heeft de trein hier 14,3 minuten voor nodig (afgerond naar boven is dat dus 15) daar waar een normale trein overdag die niet over de wissels hoeft 11,4 minuten nodig heeft.

De 9/10 minuten die je ziet, zitten zoals je al noemde niet in de nacht zondag op maandag, de nacht waar ik het over had. In de overige nachten wacht de trein inderdaad lang. Dat komt omdat de trein dan eerder aankomt. Om voorspelbare tijden aan te houden wacht de trein dan in Leiden zodat deze elke dag om dezelfde tijd kan vertrekken.
Reputatie 2
Dan zijn die opties iig de wereld uit verholpen.. Je zou kunnen overwegen de IC richting Den Haag 2 min eerder te laten vertrekken, en daardoor de IC richting Schiphol dus 4 min eerder (ter behoeve van consistentie). Los je het probleem van TS niet op helaas. Misschien moet Schiphol z'n ploegendienst maar om 06:15 beginnen.
Kan de tegen trein niet eerder vertrekken?
Reputatie 3
@ Jorikke, misschien heel kort door de bocht, maar alle gebruikers van en werkzaamheden aan het spoor w.o. trein, onderhoudsploeg, machinerie etc. een kwartier naar voren trekken is niet mogelijk?

De lange halteringen blijven dan bestaan weliswaar, maar de Schiphol-medewerkers kunnen dan in elk geval een kwartier voor aanvang van hun werkzaamheden aanwezig zijn.
@ Jorikke, misschien heel kort door de bocht, maar alle gebruikers van en werkzaamheden aan het spoor w.o. trein, onderhoudsploeg, machinerie etc. een kwartier naar voren trekken is niet mogelijk?

De lange halteringen blijven dan bestaan weliswaar, maar de Schiphol-medewerkers kunnen dan in elk geval een kwartier voor aanvang van hun werkzaamheden aanwezig zijn.

Het verschuiven van de werkzaamheden lost niets op, deze duren (afhankelijk van de nacht) meestal tot rond kwart over 5. Tot die tijd houden we altijd last van de beperkingen van het kruisen van treinen.

Het eerder vertrekken van de tegentrein vind ik lastig om zo snel te beoordelen. Als eerder vertrokken moet worden, moet de tegentrein van de tegentrein (oftewel de trein van het uur ervoor) ook weer schuiven, en ik kan zo niet 1-2-3 zien of dat ook elke nacht mogelijk is zodat de tijden elke dag gelijk kunnen blijven. Ik ga nog even wat vragen uitzetten...

Misschien moet Schiphol z'n ploegendienst maar om 06:15 beginnen.

Ik wil absoluut niet zeggen dat we helemaal niet hoeven te kijken naar het aanpassen van de dienstregeling (sterker nog, ik heb echt goed mijn best gedaan om goed voor jullie duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden en vooral onmogelijkheden zijn), maar soms zijn dat soort dingen ook het overwegen waard.

Ik bedenk me net wel: gaat het echt specifiek om diensten om 6 uur in Schiphol? Ik heb nu de hele tijd zitten kijken naar de treinen die rond 4 en 5 uur aankomen namelijk. In dat geval bedoel je waarschijnlijk alleen het nachtnet in de nachten vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag. De rest van de week komt er namelijk een sprinter om 5 voor 6 aan op Schiphol. Als het nachtnet alleen om 6 uur in het weekend gewijzigd hoeft te worden zie ik al meer mogelijkheden (al kan ik daar ook niets over beloven hoor!) Ik hoor graag van je!
Ik begrijp dat het een hele klus is om het allemaal te plannen. Dank dan ook voor het uitgebreide antwoord. Wellicht kan je in een volgende samenstelling van de dienstregeling er misschien rekening mee houden
Ik kan mij helemaal in de situatie plaatsen aangezien ik net als andere Schiphol medewerkers hier last van ondervinden. Ik begrijp ook dat het lastig is om de dienstregeling zo te ontwerpen om alle reizigers tegemoet te komen. Ben ook blij om te lezen waarom het niet lukt enz. Ook de aansluiting op de 2 Intercity's op Leiden gaat regelmatig mis door een lichte vertraging.

Reageer