beantwoord

Nachttrein Amsterdam-Hilversum

• 10 maart 2017
  • 33 reacties
  • 1859 Bekeken

Hallo,

Is het mogelijk om een nachttrein vanuit Amsterdam naar Hilversum te laten rijden?
Veel jongeren uit Hilversum gaan uit in Amsterdam maar kunnen 's nachts niet naar huis komen.
Tussen 1.41 en 6.41 rijdt er niets.

Hartelijke groet,
Mirre
icon

Beste antwoord door Slidestops 10 maart 2017, 13:43

Een nachttrein kost ontzettend veel geld. Het personeel is duur, (2 conducteurs + 1 machinist, toeslag voor de nacht). De kosten zullen er dus niet uitgehaald kunnen worden en daarom rijden er geen nachttreinen.
Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Een nachttrein kost ontzettend veel geld. Het personeel is duur, (2 conducteurs + 1 machinist, toeslag voor de nacht). De kosten zullen er dus niet uitgehaald kunnen worden en daarom rijden er geen nachttreinen.
Badge +3
Ik kan me herinneren dat in de eerste jaren van het nachtnet de treinen tussen Amsterdam en Utrecht via Hilversum reden en daar en in Naarden-Bussum ook enige tijd gestopt hebben. Wanneer het dienstregelingtechnisch zou kunnen, is het geen slecht idee om in de toekomst ooit weer in Hilversum te stoppen.
Maar vanwege alle werkzaamheden aan de Gooilijn zit het er de komende jaren natuurlijk niet in.
(Ik heb het me goed herinnerd volgens Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtnet)

Een 'losse' nachttrein tussen Hilversum en Amsterdam lijkt me ook veel te duur.
Reputatie 7
Badge +3
In het begin reden de nachttrreinen van Amsterdam naar Utrecht inderdaad via Naarden-Bussum en Hilversum. Omdat het aantal reizigers minimaal was is NS daar al snel mee gestopt.
Badge +3
Dat was in de periode 1986-1989. Dat wil niet zeggen dat er nu geen markt zou zijn, zeker omdat in de periode dat het nachtnet in Hilversum en Naarden-Bussum stopte de OV-studentenkaart nog niet bestond.

Tijdens het verbouwen van het baanvak Amstrerdam Bijlmer - Utrecht hebben de nachtnettreinen jarenlang via Hilversum gereden, maar dan zonder te stoppen.
Maar eerst moet de Gooilijn verbouwd zijn voordat er aan nachtnettreinen in Hilversum gedacht kan worden.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, maar gezien de noodzakelijk inzet van personeel om alle passagiers onder invloed van drank en pillen te begeleiden heb je op ieder station behoorlijk hoge kosten.

En omdat een groot deel van de nachtreizigers vrij of met korting op een OV-studentenkaart reist zijn de extra inkomsten gering. Zie het probleem met het Brabantse nachtnet.
Reputatie 7
Badge
Het nachtnet rijdt op woensdag en donderdag al via Weesp en Hilversum naar Utrecht. Probleem is dat Hilversum 's nachts is afgesloten en ik denk dat inderdaad de kosten voor het open houden (=veiligheidspersoneel) te hoog worden. Bovendien krijg ik eigenlijk nooit de vraag of ik in Hilversum wil stoppen (doe namelijk zeer regelmatig nachtdienst en rij dan de nachttreinen van Utrecht naar Rotterdam en weer terug).
Ik denk dat het met de animo daarvoor wel meevalt.
In het weekend vertrekt vanuit Amsterdam CS 0:11 een Sprinter, 0:30*) een Intercity, 0:41 een sprinter, 01:00*) een intercity, 1:11*) u en 1:41*) u een Sprinter rechtstreeks. Het uitgaansleven zal misschien anders zijn mede doordat minder jongeren zich vergrijpen door alcohol en dat de horecagelegenheden ook eerder moeten sluiten. Het is denk ik ook niet rendabel genoeg om elk uur een trein 's-nachts te laten rijden zowel naar Almere als naar Hilversum. *)= rijdt vrijdags en zaterdags en op 27 apr, 25 mei en op 5 juni.
Badge +3
Het nachtnet rijdt op woensdag en donderdag al via Weesp en Hilversum naar Utrecht. Probleem is dat Hilversum 's nachts is afgesloten en ik denk dat inderdaad de kosten voor het open houden (=veiligheidspersoneel) te hoog worden. Bovendien krijg ik eigenlijk nooit de vraag of ik in Hilversum wil stoppen (doe namelijk zeer regelmatig nachtdienst en rij dan de nachttreinen van Utrecht naar Rotterdam en weer terug).
Ik denk dat het met de animo daarvoor wel meevalt.

Deze redenering kan ik niet volgen. Wat heeft het voor zin om een stop in Hilversum te vragen als je vervolgens het station niet kunt verlaten omdat het afgesloten is?
Reputatie 7
Badge

Deze redenering kan ik niet volgen. Wat heeft het voor zin om een stop in Hilversum te vragen als je vervolgens het station niet kunt verlaten omdat het afgesloten is?
Omdat veel reizigers helemaal niet weten dat het station is afgesloten en ze er dus niet uit kunnen :)
Er staat op de borden dat de trein niet stopt in Hilversum, maar komt er dus wel langs. Ik heb in de afgelopen 10 jaar nog maar 2x de vraag gehad of ik kon stoppen in Hilversum. Als je dan bedenkt dat ik in 10 weken 12x nachtdienst heb, is dat verrekte weinig 🙂
Badge +3

Omdat veel reizigers helemaal niet weten dat het station is afgesloten en ze er dus niet uit kunnen :)
Er staat op de borden dat de trein niet stopt in Hilversum, maar komt er dus wel langs. Ik heb in de afgelopen 10 jaar nog maar 2x de vraag gehad of ik kon stoppen in Hilversum. Als je dan bedenkt dat ik in 10 weken 12x nachtdienst heb, is dat verrekte weinig :)

Dan denk ik nog steeds niemand weet dat het nachtnet op sommige dagen via Hilversum rijdt. Mensen die naar Hilversum willen reizen zorgen voor andere oplossingen dan een trein van het nachtnet. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat bijna nooit iemand vraagt of jullie in Hilversum kunnen stoppen. 😃
Reputatie 6
Badge
NS Zou niet eens nachttreinen inzetten tussen Schiphol en Amster/Rotter dam en Den Haag. Zelfs daar kunnen de kosten niet uit gehaald worden als het aan hen ligt.
Het grote probleem was inderdaad de afgelopen jaren dat de kosten voor het openhouden van het stationsgebouw erg hoog zijn. Het was voorheen niet mogelijk een specifiek deel van het station open te houden. Dat zou eventueel wel zo gemaakt kunnen worden nu, maar de kosten daarvoor zouden door iemand betaald moeten worden.

Het argument dat de verbinding niet gebruikt werd of er geen vraag naar is, is de reinste flauwekul. Inmiddels woon ik hier 6 jaar en er zijn genoeg inwoners die een dergelijke faciliteit graag zien (studenten, vakantiegangers, toeristen). De stop op Naarden-Bussum voldeed echter niet aan deze wens, en was voor de inwoners van Hilversum of werknemers op het Media Park geen optie, omdat de afstand daarna nog te groot was.
Ik vind het argument "te duur" echt zo'n onzin. De trein van Amsterdam naar Hilversum komt langs Hilversum. Je ziet het perron voorbij flitsen maar hij stopt gewoon niet. Daarnaast is het station ook gewoon open omdat de trein van Utrecht naar Hilversum ook rond dezelfde tijd stopt in Hilversum. Kost helemaal geen extra geld dus. Geen enkel argument dat stand houdt.

Ik heb het overigens over een trein om 5 uur vanaf Amsterdam naar Hilversum. Is laat, maar prima tijd om naar huis te gaan na het stappen. Veel mede uitgaanders altijd die ook moeten overstappen op Utrecht voor Hilversum. Dus genoeg animo.
Badge +3
Het probleem zijn niet zozeer de nachten waarin wel via Hilversum gereden kan worden als wel de nachten waarin niet via Hilversum gereden kan worden. Wanneer er standaard een stop in Hilversum gepland wordt, moeten er ook bussen ingelegd worden wanneer er werkzaamheden zijn. Nu kunnen de treinen zonder problemen voor de dienstregeling via Breukelen rijden.

Een andere wens van reizigers zijn stops in Amsterdam Bijlmer Arena. Die kunnen ook niet gerealiseerd worden wanneer de treinen standaard met stop via Hilversum zouden rijden.

Het heeft meer zin om contact op te nemen met de Provincie Noord-Holland over de nieuwe vervoersconcessie voor het streekvervoer en te kijken of er nachtbussen kunnen worden gepland tussen bijvoorbeeld Amsterdam Amstel en Hilversum.
Bijlmer kan prima met de taxi nog vanaf cs. Of een nachtbus. Ben je niet meteen 60+ euro kwijt zoals naar Hilversum. Hilversum ligt in het midden en is daarom een logische stop. Snap niet helemaal waarom je een stop in de bijlmer een vergelijkbare vraag vind vam rijzigers.

Een beetje ver gezocht over die werkzaamheden, maar oke. Dan bedoel je eigenlijk een bus. Hooguit 2 dan. Het gaat namelijk om 1 trein waarvan een deel naar Hilversum moet. Kost ook niet de wereld om dat een paar keer per jaar te moeten doen.

Sorry, maar ik zie nog steeds geen goede redenen om de nachttrein in het weekend niet te laten stoppen in Hilversum.
Reputatie 7
Badge +3
De goede reden is dat het meer kost dan oplevert en NS er dan dus niet aan begint tenzij iemand het verlies bijpast.
Dat is dus de vraag. Directe winst levert het mss niet op, maar ik zou veel sneller uitgaan in Amsterdam als er een trein om 5uur teruggaat ipv half 7.. Denk ook niet dat ik de enige ben. Uiteindelijk levert het dus wss wel wat op. Ook omdat de extra kosten helemaal niet zo hoog zijn als hier wordt gesuggereerd.
Badge
Dat is dus de vraag. Directe winst levert het mss niet op, maar ik zou veel sneller uitgaan in Amsterdam als er een trein om 5uur teruggaat ipv half 7.. Denk ook niet dat ik de enige ben. Uiteindelijk levert het dus wss wel wat op. Ook omdat de extra kosten helemaal niet zo hoog zijn als hier wordt gesuggereerd.
Als u dan zo goed op de hoogte bent van de extra kosten dan zien we uiteraard graag deze financiele onderbouwing.

Dat is dus de vraag. Directe winst levert het mss niet op, maar ik zou veel sneller uitgaan in Amsterdam als er een trein om 5uur teruggaat ipv half 7.. Denk ook niet dat ik de enige ben. Uiteindelijk levert het dus wss wel wat op. Ook omdat de extra kosten helemaal niet zo hoog zijn als hier wordt gesuggereerd.Als u dan zo goed op de hoogte bent van de extra kosten dan zien we uiteraard graag deze financiele onderbouwing.

Inderdaad, maar die zou ik ook graag van @Tamzin zien:

De goede reden is dat het meer kost dan oplevert en NS er dan dus niet aan begint tenzij iemand het verlies bijpast.
Reputatie 3
Nachttreinen zijn vaak nauwelijks bezet en degenen die er in zitten zijn vaak dronken o.i.d., personeelsinzet kost veel meer (nachttoeslag) en stations moeten speciaal worden opengehouden. Vergelijk dat eens met de spits overdag....
Nachttreinen zijn vaak nauwelijks bezet en degenen die er in zitten zijn vaak dronken o.i.d., personeelsinzet kost veel meer (nachttoeslag) en stations moeten speciaal worden opengehouden. Vergelijk dat eens met de spits overdag....
Het hele punt is dat er al een trein rijdt van Amsterdam naar Utrecht vol met uitgaans publiek in het weekend. Waarvan een aanzienlijk deel uit Hilversum, Bussum en omliggende dorpen komt. Het enige wat er hoeft te veranderen is een extra stop in Hilversum, een station dat al open is rond half 6. Geen extra trein dus. Lees aub mijn eerste reactie even.
Reputatie 7
Badge +3
Dat levert U misschien wat op maar NS niet. Omdat veel nachtelijke reizigers drank en drugs hebben gebruikt is er wel degelijk veel extra personeel nodig (ook op de stations) om dit vervoer in goede banen te leiden. En de inkomsten zijn beperkt omdat veel nachtelijke reizigers studenten zijn die met korting of gratis reizen. Het Brabantse nachtnet kon daarom ook financieel niet uit en is opgeheven.
Badge +3
Het hele punt is dat er al een trein rijdt van Amsterdam naar Utrecht vol met uitgaans publiek in het weekend. Waarvan een aanzienlijk deel uit Hilversum, Bussum en omliggende dorpen komt. Het enige wat er hoeft te veranderen is een extra stop in Hilversum, een station dat al open is rond half 6. Geen extra trein dus. Lees aub mijn eerste reactie even.

Een nachtbus vanuit Amsterdam naar Bussum en Hilversum en omliggende dorpen lijkt me een veel sneller te realiseren optie. Ik zou contact opnemen met de Provincie Noord-Holland.

Als NS iets zou kunnen verdienen aan nachttreinen die stoppen in Hilversum dan zou dat natuurlijk allang zijn gerealiseerd. Het grootste probleem is logistiek. Niet iedere nacht zijn de sporen beschikbaar. Daarom worden de nachttreinen tussen Utrecht en Amsterdam gepland conform de beschikbare infrastructuur: soms via Hilversum en soms via Breukelen. Wanneer er een vaste stop in Hilversum gepland zou worden dan moet op nachten dat het spoor niet beschikbaar is vervangend vervoer geregeld worden. Dat is veel te duur.
Ben het er niet mee eens. Een trein die pas om half 7 voor het eerst weer rijdt vanaf Amsterdam naar Hilversum is absurd (7 uur de eerste Intercity pas). Niet alleen voor het uitgaans publiek, maar ook voor mensen die vroeg naar werk moeten. 5 uur is een normale tijd. Vanaf Utrecht gaat er een vanaf 5 uur (wat een kleinere stad is) en vanaf Amersfoort ook (ook een kleinere stad). Beide treinen vervoeren dus automatisch minder mensen. Alleen vanaf Amsterdam, wat een veel grotere stad is rijden er dus geen treinen. Wat is er zo speciaal aan het net van Breukelen / Hilversum? De andere treinen die om 5 uur rijden zouden dit probleem toch ook moeten hebben?

In Amsterdam is geen huis meer te krijgen voor jonge mensen. Er zouden steeds meer mensen met het OV moeten komen om die reden. Een logische, sociale stap is om dat vervoer te faciliteren.
Studenten betalen trouwens ook gewoon, maar dan via de overheid. Treinen kunnen niet op lucht rijden 😉
Reputatie 6
Badge
Ik vind het argument "te duur" echt zo'n onzin. De trein van Amsterdam naar Hilversum komt langs Hilversum. Je ziet het perron voorbij flitsen maar hij stopt gewoon niet. Daarnaast is het station ook gewoon open omdat de trein van Utrecht naar Hilversum ook rond dezelfde tijd stopt in Hilversum. Kost helemaal geen extra geld dus. Geen enkel argument dat stand houdt.

Ik heb het overigens over een trein om 5 uur vanaf Amsterdam naar Hilversum. Is laat, maar prima tijd om naar huis te gaan na het stappen. Veel mede uitgaanders altijd die ook moeten overstappen op Utrecht voor Hilversum. Dus genoeg animo.

De IC naar Berlijn, daar heb je het toch over, vertrek 5.02 Amsterdam CS? Volgens de reisplanner stopt deze in Hilversum, door de weeks en op zaterdag in het lange zomerseizoen.

Reageer