beantwoord

Nachttrein Amsterdam-Hilversum

• 10 maart 2017
  • 33 reacties
  • 1568 Bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Ik kan helaas weinig relevants roepen over een lijn die wel of niet uit kan. De opmerking van Tamzin over het wel of niet uit kunnen van kosten voor een extra stop, zoals Loerdewater die voorstelt, kan ik dus ook niet onderstrepen of ontkrachten. Wat ik wel kan doen is dit. Er bestaat op veel trajecten behoefte aan extra treinen, extra stops en langere treinen. NS moet in alles ook de kosten afwegen, we zijn immers gewoon een bedrijf dat kosten en baten naast elkaar moet leggen. Voor een enkele stapper of reiziger die om 5 uur 's ochtends naar zijn werk wil kan een trein niet rijden en zal een extra stop ook niet uit kunnen. De optie van iMark om de provincie aan te schrijven is de beste. Zij kunnen namelijk ook NS verzoeken om de extra stop mogelijk te maken, en eventueel als het op kosten aan komt het verschil bijpassen.
Reputatie 7
Badge +3
@Raymond123
De verbinding om 5.02 naar Hilversum met de Berlijntrein staat niet meer in de reisplanner. De reden is dat NS geen uitgaanspubliek in deze trein wil vanwege de overlast die dronken/stoned reizigers geven.

Ik vind het argument "te duur" echt zo'n onzin. De trein van Amsterdam naar Hilversum komt langs Hilversum. Je ziet het perron voorbij flitsen maar hij stopt gewoon niet. Daarnaast is het station ook gewoon open omdat de trein van Utrecht naar Hilversum ook rond dezelfde tijd stopt in Hilversum. Kost helemaal geen extra geld dus. Geen enkel argument dat stand houdt.

Ik heb het overigens over een trein om 5 uur vanaf Amsterdam naar Hilversum. Is laat, maar prima tijd om naar huis te gaan na het stappen. Veel mede uitgaanders altijd die ook moeten overstappen op Utrecht voor Hilversum. Dus genoeg animo.
De IC naar Berlijn, daar heb je het toch over, vertrek 5.02 Amsterdam CS? Volgens de reisplanner stopt deze in Hilversum, door de weeks en op zaterdag in het lange zomerseizoen.

Dat is mijn lievelingstrein!! Die ging inderdaad vroeger altijd! Pakte hem bijna elke vrijdagochtend.
Deze ging alleen door de weeks geloof ik, en niet in het weekend (za zo ochtend). Is alweer een tijd geleden... Jaar of 2-3. Zie hem er nu niet meer tussen staan. Paar keer eerder ook al gekeken in de hoop dat ik deze weer kon pakken (zonder succes).
Ik kan helaas weinig relevants roepen over een lijn die wel of niet uit kan. De opmerking van Tamzin over het wel of niet uit kunnen van kosten voor een extra stop, zoals Loerdewater die voorstelt, kan ik dus ook niet onderstrepen of ontkrachten. Wat ik wel kan doen is dit. Er bestaat op veel trajecten behoefte aan extra treinen, extra stops en langere treinen. NS moet in alles ook de kosten afwegen, we zijn immers gewoon een bedrijf dat kosten en baten naast elkaar moet leggen. Voor een enkele stapper of reiziger die om 5 uur 's ochtends naar zijn werk wil kan een trein niet rijden en zal een extra stop ook niet uit kunnen. De optie van iMark om de provincie aan te schrijven is de beste. Zij kunnen namelijk ook NS verzoeken om de extra stop mogelijk te maken, en eventueel als het op kosten aan komt het verschil bijpassen.

Ik snap niet dat voor de enkeling vanaf Amersfoort en Utrecht wel een trein rijdt en vanaf Amsterdam niet (terwijl ik wel zeker weet dat dit meer enkelingen zijn).

NS is een bedrijf inderdaad. Maar Connexxion is bijvoorbeeld ook een bedrijf. Connexxion rijdt de halve dag met lege bussen omdat bijna niemand in de middag hoeft te reizen (of koningsdagen, zondagen, etc.). Dit is omdat we met z'n allen graag de vrijheid willen hebben om de hele dag van a naar b te kunnen reizen. Als openbaar vervoersbedrijf vind ik dat je een bepaalde standaard van service moet leveren. Net zoals bij Connexxion betekent dat dat je soms ritten moet maken die niet of minder winstgevend zijn. Dat is nu eenmaal iets wat erbij hoort als OV bedrijf die het vervoer mag regelen voor mensen.

WC's in sprinters waren zo'n zelfde item. Die kan de NS ook niet zomaar weglaten omdat ze een bedrijf zijn en winst willen maken. Nu moeten ze van de overheid in de nieuwe sprinter toch wc's gaan bouwen.
Op een exacte situatie ingaan heb ik willen voorkomen met mijn reactie, ik zie nu dat ik daar kennelijk niet helemaal in geslaagd ben. Laat ik het proberen toe te lichten. NS heeft bepaalde afspraken gemaakt op basis waarvan wij de concessie voor het landelijk treinvervoer uit moeten voeren. De exacte details zal ik hier niet geven maar het komt er simpel gezegd op neer dat NS op elke lijn binnen bepaalde grenzen een x-aantal treinen moet laten stoppen. Datzelfde geldt ook voor bussen. In de concessie voor het streekvervoer kan aangegeven zijn dat voor een bepaalde buslijn er minimaal 1 bus per uur moet rijden. In mijn eigen regio zijn er veel bussen die vaker leeg dan vol rijden maar omdat in de concessie is afgesproken dat ze moeten rijden, rijden ze ook. Dat betekent echter ook meestal dat de overheid (gemeente, provincie en/of landelijk) hier subsidie in steekt om dergelijke dorpen bereikbaar te houden. Daarmee kom je in dezelfde situatie terecht als waar ik het in mijn vorige reactie over had. Voor bepaalde verliesgevende spoorlijnen krijgt de vervoerder subsidie. Wanneer die er niet is, en er vanuit de concessie geen opdracht staat om een bepaalde lijn te exploiteren of een extra stop te maken, zal de vervoerder dit niet snel doen. De overheid benaderen als groep, want volgens jouw reacties gaat het om groepen reizigers die hier gebruik van willen maken, is dan een goede stap. De overheid kan vervolgens besluiten jullie stop mee te nemen in de concessie en NS verplichten deze te maken.
Reputatie 6
Badge
Dat is mijn lievelingstrein!! Die ging inderdaad vroeger altijd! Pakte hem bijna elke vrijdagochtend.
Deze ging alleen door de weeks geloof ik, en niet in het weekend (za zo ochtend). Is alweer een tijd geleden... Jaar of 2-3. Zie hem er nu niet meer tussen staan. Paar keer eerder ook al gekeken in de hoop dat ik deze weer kon pakken (zonder succes).

Hij rijdt tot begin augustus praktisch altijd ma-za en de laatste week augustus ook nog. Op de site van Deutsche Bahn zie je wanneer 'ie rijdt. Je moet wel even zoeken op Amsterdam >Amersfoort en dan 'Zwischenhalte ausblenden' dan zie je Hilversum als stopstation. Via 'Verkehrstage' kun je je party avonden in Amsterdam plannen! 🙂
Reputatie 7
Badge +3
NS is een bedrijf inderdaad. Maar Connexxion is bijvoorbeeld ook een bedrijf. Connexxion rijdt de halve dag met lege bussen omdat bijna niemand in de middag hoeft te reizen (of koningsdagen, zondagen, etc.).
Bij het busvervoer wordt 60% van de kosten door subsidies afgedekt. Spoorwegen krijgen geen subsidie, de overheid eist dat NS winst maakt. Je vergelijking tussen bus en trein gaat dus niet op.

Hij rijdt tot begin augustus praktisch altijd ma-za en de laatste week augustus ook nog. Op de site van Deutsche Bahn zie je wanneer 'ie rijdt. Je moet wel even zoeken op Amsterdam >Amersfoort en dan 'Zwischenhalte ausblenden' dan zie je Hilversum als stopstation. Via 'Verkehrstage' kun je je party avonden in Amsterdam plannen! :)

Wauw, inderdaad zeg. Held! Hier ben ik echt super blij mee:)

Reageer