Niet nagedacht over aansluiting sprinter Helmond/Brandevoort en IC in Eindhoven (vv)

• 13 december 2016
  • 23 reacties
  • 584 Bekeken

Tussen de aankomst in Eindhoven van de sprinter vanuit Helmond/Brandevoort, die altijd minimaal 3 minuten te laat aankomt, en de vertrektijd van Intercity naar 's-Hertogenbosch zitten sinds de nieuwe dienstregeling maar 2 minuten overstaptijd.
U raadt het al: elke dag mis ik de aansluiting.
Op de terugweg heeft de NS planner de sprinter op een ander perron gepland.
U raadt het al: met de dagelijkse vertraging lukte het me vandaag nog net om op de "deur-open-knop" in te drukken. Dit was het teken voor de machinist om te vertrekken en ongeveer 50 personen die nog mee wilden achter te laten.
Waarom niet op hetzelfde perron als voorheen vertrekken. Dan halen we het net.

Resultaat: mijn dagelijkse ritje Brandevoort - 's-Hertogenbosch v.v. duurt sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 12 december 2016 ongeveer 2 keer zo lang (60 minuten) als voorheen (30 minuten).

Graag nodig ik de NS-planner die dit bedacht heeft uit om ook eens de trein te pakken.
Achter een bureau klopt de theoretische planning altijd; in de praktijk levert dit bij mij en een heleboel medepassagiers een hoop frustratie op!

23 reacties

Reputatie 4
Ik zie inderdaad dat de sprinter richting Deurne is verhuist naar spoor 3. Overigens is de overstap tussen de intercity uit Helmond en de intercity naar Breda ook onhaalbaar in de ochtendspits, uw mede Helmonders ervaren hetzelfde probleem.
We hebben er zeker over nagedacht, maar we kunnen de dienstregeling niet anders presenteren dan dat die nu is. We moeten er wel voor gaan zorgen dat we op tijd rijden, hier zal ik intern aandacht voor vragen, want het is niet de bedoeling dat je deze overstap iedere dag mist. We zijn ons ervan bewust dat er reizigers op achteruit gaan. Ik snap dat deze wijziging niet fijn is.
Same here ook vanuit Helmomd.
Ik snap niet waarom een trein die vanaf Eindhoven naar Breda vertrekt niet 2 min kan wachten op passagiers die moeten overstappen. Trein komt 2 min te laat in Helmond aan. En dus te laat voor aansluiting richting Breda. En de ironie is dat wachten op vertragende treinen in het verleden wel kon. Hele slechte service dit.
Ik onderschrijf de gedachten gang van de mede reizigers hier boven.

Je mag, je zelf 12 minuten eerder melden op het perron, voor het geval hij toch op tijd vertrekt om 8:52, echter ervaring leert dat hij van de 2 keer dat ik er deze week gebruik van gemaakt heb ook 2 keer vertraging heeft van 4 tot 12 minuten per keer.

Per saldo kom je dus altijd te laat aan in Eindhoven. Zeker omdat ze de over stap tijd van 6 naar 2 minuten hebben terug gedraaid.....
Dus eerder opstaan om per saldo net zo laat aan te komen in Utrecht. De ns app gaf voorheen aan dat ze 75% op tijd vertrokken van uit Helmond brandevoort....

Nu met de nieuwe dienst regeling staat dat hij 100 % op tijd rijd.... Gebruiken jullie daar nu ook nieuwe reken methodes voor?

Bedankt voor het lezen en evalueren van de dienst regeling, zoals het nu gaat is het niet handig.
Uit nieuwsgierigheid nog de vraag hoe kan een trein al om 6.52 uur s morgens vertraging hebben, we zijn net begonnen dan..... Het vriest niet deze week, het regende niet deze ochtend. ?

Willen jullie dit ons uitleggen wellicht voegt dit toe aan het begrip hebben van uit onze kant als reiziger?
Ik ken de reden niet Ron, maar ik zie dat jouw trein met +2 uit Deurne is vertrokken. Dat is geen goede zaak en de trein is dan ook met ca. +2 in Eindhoven aangekomen. Ik wil je echt adviseren om dit in de trein aan de conducteur te vragen. Hij of zij zou een verklaring moeten kunnen geven, aangezien de conducteur verantwoordelijk is voor het op tijd vertrekken. Wellicht is het goed om ook aan hun kenbaar te maken hoe belangrijk het is dat de aankomst in Eindhoven en uiteindelijk Den Bosch op tijd geschiedt. Ik ga dit ook doorgeven trouwens.
Ik heb vorig jaar wel eens een gesprek gehad met een conducteur, omdat wij de hele reis bij de uitgang cq deuren stonden i.p.v. rustig in de wagon te zitten.

Hij vond dat we echt moesten gaan zitten in een wagon. Na m'n uitleg dat we dan een groot risico liepen om onze aansluiting mis te lopen. Omdat we dan in de rij naar buiten moesten om daar met onze vertraging als nog de trein te halen, ( echt elke seconden telt dan) keek hij me aan of hij water zag branden.

Is wel een uitzondering denk ik geweest, hoop ik althans het inlevingsvermogen van de conducteur.

Maar goed van ochtend als nog aangekomen in Eindhoven vertrok de trein naar Utrecht precies op tijd, je raad het al wij rijden binnen en zij rijden tegelijk er uit. Want ja we moeten wel op tijd vertrekken als ns
Toch wil ik even een opmerking hierover maken. Zelf merk ik op dat alles wat ik wist over bv aansluitingen allemaal niet meer opgaat en ik ben net als vele collega's druk bezig om erachter te komen welke trein nu wel en niet een officiele aansluiting is, want nee, dat zien wij helaas niet. Als je niet weet wat een aansluiting is, vertrek je dus op tijd. Dit is geen goed praterij, maar een mogelijke reden van het erg vervelende achterlicht effect, wat niemand dus wil.
Vanmorgen dinsdag 20 december 2016 was het weer zover.
De sprinter uit Helmond stopte 2 minuten te laat op perron 6 in Eindhoven.
Blijkbaar was dit het teken voor de Intercity op perron 5 om te vertrekken richting Den Bosch.
Wederom (ik schat) 100 teleurgestelde reizigers die hun aansluiting misten.

Als ik er de opmerking van “Klaas-Jan NS” erbij haal dat de conducteur verantwoordelijk is voor het op tijd vertrekken dan hebben de conducteurs van beide treinen een andere opleiding gehad.
De conducteur van de Intercity wil op tijd vertrekken en de conducteur van de sprinter lukt het maar niet op tijd aan te komen.
Hoi Hans0701, wat jammer om te lezen.
Wat was de vertrektijd van deze trein? Dan kan ik je feedback hierover doorgeven en hier wellicht naar gekeken worden.
Helmond Eindhoven overstap in Eindhoven ² minuten is te weinig. Miriam heeft beloofd dit onder de aandacht te brengen. Dit probleem gaat elke dag opnieuw ontstaan.
Hallo Miriam,
Het betrof de sprinter die om 7:52 uur in Helmond-Brandevoort had moeten vertrekken, maar meestal minimaal 3 minuten te laat is en om 8:00 uur in Eindhoven moet aankomen.
Dit tijdig aankomen lukt niet waardoor we de aansluiting met de Intercity richting 's-Hertogenbosch die om 8:02 uur vertrekt, missen.

Daarnaast aandacht voor mijn andere verzoek om de sprinter naar Helmond , bij terugreis met de intercity vanuit 's-Hertogenbosch, vanaf perron 2 (die niet in gebruik is) te laten vertrekken in plaats van perron 3. Dit voorkomt een hoop "overstap-stress" en gehaast op station Eindhoven.
Hoi Hans0701, ik ga je feedback intern registreren. Ik kan je niet beloven dat er gelijk iets gewijzigd gaat worden maar zo kunnen we het in ieder geval meenemen bij het maken van een volgende dienstregeling.
Hoi Annewil
Da's een tegenvaller: "meenemen bij het maken van de volgende dienstregeling".
Dat is pas over x jaren.
Het lijkt me simpel om er nu al iets aan te doen:
- op tijd rijden met de sprinter
- treinen op elkaar laten aansluiten; IC (één minuutje) laten wachten op sprinter
- sprinter vanaf perron 2 laten vertrekken i.p.v. perron 3
Hallo Hans0701, de volgende dienstregeling is over een jaar. Daarbij zal het worden meegenomen. Uiteraard moeten we op tijd rijden en daar zullen we ook ons best voor doen. Mijn collega Klaas-Jan heeft dat intern al aangekaart. Je andere verzoeken zijn geen verzoeken die zomaar even gedaan kunnen worden omdat dat invloed heeft op de rest van de dienstregeling. Ik snap dat dit voor jou teleurstellend is maar je zult het toch met de huidige situatie/dienstregeling moeten doen.
@Annewil NS: NS doet 6x per jaar kleine wijzigingen in de dienstregeling. Mogelijk kan dat voor wijzigingsblad februari in elk geval onderzocht worden?
Dat wordt natuurlijk ook gedaan op het moment dat ik er een melding van heb gemaakt. Echter hierin kan ik geen beloftes doen.
Reputatie 2
Is het niet een idee om een sprinter te laten rijden van Venlo - Helmond - Eindhoven - Den Bosch - Oss - Ravenstein. Het spoor te verdubbelen over de brug bij Ravenstein. Waarnaar de sprinter weer gewoon kan door rijden naar Nijmegen.
Reputatie 2
Is het niet een idee om een sprinter te laten rijden van Venlo - Helmond - Eindhoven - Den Bosch - Oss - Ravenstein. Het spoor te verdubbelen over de brug bij Ravenstein. Waarnaar de sprinter weer gewoon kan door rijden naar Nijmegen.
Die bestaat al zie volgens de NS-reisplanner. Is het niet een idee om gedeeltelijke sprinter-trajecten te combineren met intercity-trajecten.
intercity-traject [Venlo - Helmond]
sprinter-traject [Helmond - Eindhoven]
intercity-traject [Eindhoven - Den Bosch]
sprinter-traject [Den Bosch - Ravenstein]
Kan me helemaal vinden in de fustratie van mn medereizigers. Vier keer per week reis ik van Helmond Brandevoort naar Amsterdam Amstel en soms Amsterdam zuid. Ben erg blij dat er sinds eind 2017meer IC’s rijden op dat traject.

Waar ik zo ontzettend van baal (en velen met mij) is de slechte aansluiting met de stoptrein richting Deurne. Ben nu de afgelopen twee jaar er alleen maar op achteruit gegaan(+/- 20 min later thuis).

Praktijk voorbeeld van de onhandige ‘overstap’

Intercity richting Heerlen
17.22 vertrek uit Amstel
19.34 aankomst in Eindhoven

Sprinter richting Deurne (die ik nooit haal)
19.35 vertrek uit Eindhoven

Dat is een overstap die niet te halen is. Vervolgens kan ik een dik halfuur wachten op de volgende sprinter.

Op de heen weg (sprinter van 06.22) hetzelfde probleem. Zie telkens de IC naar Amsterdam centraal voor me nu neus wegrijden. Gelukkig vertrekt de IC richting Schagen niet veel later (stopt ook op Amstel) maar toch, het komt knullig over.

Mijn verzoek: Meer intercity’s tussen Amsterdam en Eindhoven dat is te gek! Houden zo. Nu aub aandacht voor een betere aansluiting met de sprinters richting Helmond Brandevoort en verder. ??
Badge +3
Waar ik zo ontzettend van baal (en velen met mij) is de slechte aansluiting met de stoptrein richting Deurne.
De overstap bedraagt elf minuten met de trein van 17:13 of 17:43. Dat is ook het reisadvies dat de reisplanner geeft, juist omdat één minuut te weinig is. Het is meestal niet mogelijk om een schijnaansluiting van één minuut te verbeteren, zeker niet als er veel treinen op een traject rijden. Een kleine verschuiving leidt dan snel tot een domino-effect aan verschuivingen bij andere treinen waarbij andere aansluitingen juist sneuvelen.
Ik snap het probleem hiervan niet. Er gaan er zowel Intercity's als Sprinters vanuit Deurne naar Den Bosch. De Sprinters geven normaliter vaak best wel in Ehv aansluiting op de IC's richting Den Bosch. je hebt 10 minuten overstaptijd. Of je kunt ook in de Sprinter blijven zitten. De sprinters vertrekken om :07 en :37 uit Deurne. De Intercity's :24 en :54 uit Deurne.
Reputatie 1
Ik denk dat dit onderwerp niet echt relevant meer is. Ik zie idd treinen rechtstreeks er naar toe rijden.

Reageer