beantwoord

Niet stoppen tussen Arnhem en Nijmegen

• 5 maart 2017
  • 2 reacties
  • 248 Bekeken

Gisteren stopte de Sprinter naar Arnhem Centraal van 11:54 te Elst tussen Arnhem en Nijmegen niet op tussengelegen stations. Net als bij de intercity Zwolle - Roosendaal voor 2017 gebeurt dat wel eens vaker en als de trein enorm vertraagd is kan ik het, hoe vervelend ook, nog wel eens begrijpen. Maar gisteren reed de trein vervolgens met twee minuutjes vertraging langs te Elst, zonder te stoppen uiteraard. Dat is wel erg weinig, die trein kan bijna niet met meer dan 4 minuten vertraging uit Nijmegen vertrokken zijn. Dan kun je haast elke vijfde trein opheffen. Ja, de achterliggende intercity's zullen er ook last van hebben als de Sprinter vertraagd is, ook al is het maar een paar minuutjes (halen ze vaak ook wel weer in), maar aan de andere kant staat de trein zelf 20+ minuten lang stil in Arnhem, dus daar kan het niet aan liggen.
icon

Beste antwoord door Edwin 5 maart 2017, 13:33

Het probleem is dat die vertraging niet op Nijmegen gemeten wordt, maar tussen Wijchen en Goffert. Als die trein daar (denk ik) 5 minuten of meer vertraagd is, vervallen de stops tussen Nijmegen en Arnhem.
Daarbij geldt inderdaad dat hoewel die sprinter op Arnhem lang stilstaat, de IC dat niet doet. Die heeft 5 minuten om van rijrichting te veranderen en naar Utrecht te vertrekken.
Dat rijrichting veranderen is niet in 2 seconden gedaan, de trein moet 'geremd' worden. Dat betekent dat er een zogenaamde remproef genomen moet worden en die bestaat uit 2 delen, het pneumatisch deel (duurt langer) en het electropneumatisch deel. Al met al duurt dat een minuutje of 2. Alles bijelkaar heb je die tijd wel degelijk nodig om op tijd weer te vertrekken en tussen Arnhem en Utrecht zit niet bepaald veel rijtijdspeling meer.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge
Het probleem is dat die vertraging niet op Nijmegen gemeten wordt, maar tussen Wijchen en Goffert. Als die trein daar (denk ik) 5 minuten of meer vertraagd is, vervallen de stops tussen Nijmegen en Arnhem.
Daarbij geldt inderdaad dat hoewel die sprinter op Arnhem lang stilstaat, de IC dat niet doet. Die heeft 5 minuten om van rijrichting te veranderen en naar Utrecht te vertrekken.
Dat rijrichting veranderen is niet in 2 seconden gedaan, de trein moet 'geremd' worden. Dat betekent dat er een zogenaamde remproef genomen moet worden en die bestaat uit 2 delen, het pneumatisch deel (duurt langer) en het electropneumatisch deel. Al met al duurt dat een minuutje of 2. Alles bijelkaar heb je die tijd wel degelijk nodig om op tijd weer te vertrekken en tussen Arnhem en Utrecht zit niet bepaald veel rijtijdspeling meer.
Ik herken dit probleem. Zeker als je, zoals ik, in Arnhem moet overstappen op de Intercity naar Deventer, dan is het bloedirritant als je trein om :27 of :57 voorbij raast zonder te stoppen. Dat betekent namelijk 30 minuten vertraging... Het opheffen van treinen maakt reizen met de trein erg onbetrouwbaar.

Reageer