beantwoord

Nieuw materieel Veluwelijn

• 4 juni 2019
  • 15 reacties
  • 812 Bekeken

Goedemorgen,

Ik ben erg benieuwd wanneer er nu eindelijk nieuw materieel ingezet gaat worden op de stoptrein lijn tussen Zwolle en Utrecht.

Groet,
icon

Beste antwoord door Jouke NS 4 juni 2019, 11:08

Hallo Zwollereiziger en welkom bij de NS Community.

Hoewel het antwoord van Slidestops wat kort is, klopt het wel. In het andere topic is al aangegeven dat het inzetten van het nieuwe materieel is uitgesteld tot September. Daarna zal een deel van de dienstregeling nog altijd met oud materieel worden gereden tot December, wijzigingen voorbehouden. Beantwoord dat je vraag?
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Doordat de nieuwe sprinters open zijn ze goed toegankelijk en kun je makkelijk door de trein heen lopen ipv trap op trap af, schuifdeurtje van de bakovergang door en weer trap op trap af. Koud vind ik ze geenszins, temperatuur is goed en het constante geblaas wat ik in begin hoorde is al hel wat minder. Eens kijken hoe dit hartje zomer zal zijn. Zal gelukkig niet zo'n sauna zijn als de SGM.

Al de keren dat ik erin gereisd heb (en dat is bijna dagelijks in de ochtend sinds november en ook regelmatig in de middag) heb ik misschien een handje vol keren iemand van het toilet gebruik zien maken en dan nog zat ik op zo'n afstand van dat ik die niet heb horen praten. Informatieschermen vind ik juist goed, net als een automatische omroep, al kan de robot omroep beter. De automatische omroep in de SNG is in ieder geval korter van stof dan menig HC die handmatig omroept, je wordt niet vermoeid door meldingen als dat we op tijd zijn vertrokken/aangekomen, dat je niet moet vergeten je bagage met je mee te nemen, dat je niet moet vergeten uit te checken en een rits aan overstappen. Minpuntje aan de SNG is juist dat de schermen en de omroep het regelmatig niet doen. Misschien voor jou juist een pluspunt, is het lekker stil.

Andere minpunten, de stoelen zijn wat te recht, maar prima te doen op de korte afstanden. Tafeltjes zijn te klein of niet aanwezig. Piepjes van de deuren zijn ietwat irritant, maar dat went.
Reputatie 2
Ik vind (qua drukte) dat NS nieuw dubbeldeksmaterieel moet inkopen. Dat gezeur over rolstoelgebruikers is trouwens gewoon onzin. Je kan best dubbeldeksmaterieel gelijkvloers maken
Reputatie 7
https://community.ns.nl/dienstregeling-59/vervanging-sprinters-utrecht-zwolle-58145
Hallo Zwollereiziger en welkom bij de NS Community.

Hoewel het antwoord van Slidestops wat kort is, klopt het wel. In het andere topic is al aangegeven dat het inzetten van het nieuwe materieel is uitgesteld tot September. Daarna zal een deel van de dienstregeling nog altijd met oud materieel worden gereden tot December, wijzigingen voorbehouden. Beantwoord dat je vraag?
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind (qua drukte) dat NS nieuw dubbeldeksmaterieel moet inkopen. Dat gezeur over rolstoelgebruikers is trouwens gewoon onzin. Je kan best dubbeldeksmaterieel gelijkvloers maken
Er komt geen nieuw dubbeldeksmaterieel voor sprinters omdat dan het in/uitstappen te lang duurt. Wen er maar aan.
Reputatie 4
Voor zover ik weet gaan de comfortabele, oude dubbeldekkers rond September vervangen worden door de nieuwe Sprinters, die voor veel kortere afstanden ontworpen zijn. Die hebben wel moderne voorzieningen zoals informatieschermen en oplaadpunten, maar zijn in andere opzichten minder.

Gelijkvloerse dubbeldekkers zijn zeker mogelijk, je ziet ze in het buitenland steeds meer, en het is ook denkbaar dat we ze in de toekomst hier gaan krijgen. Maar dan wel als Intercity's, niet Sprinters. Deze oude dubbeldekkers zijn eigenlijk ook nooit als Sprinter bedoeld maar als sneltrein.
Reputatie 7
Badge +3
Of de oude dubbeldekkers zo comfortabel zijn verschillen de meningen over. Hier op dit forum zijn er tal van klachten over, niet iedereen waardeert de groene bankjes en de ARKO.

Eén van de langste draadjes voor het beruchte roken topic betrof klachten over het weer inzetten van dit oude spul.
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/stoptrein-zwolle-utrecht-waarom-weer-al-dat-oude-en-veel-te-korte-materieel-10005

Maar er is een veelvoud aan klachtentopics te vinden
https://community.ns.nl/search?q=oude%20sprinters%20zwolle%20utrecht
Reputatie 4
Tja, de meningen zijn over ieder type trein verdeeld. Het ligt aan je prioriteiten. Wil je een trein die veilig en toegankelijk is, dan zul je vast blij zijn met het nieuwere materieel maar als je naar comfort en rust zoekt, is het oudere materieel beter geschikt. De nieuwe treinen zijn ruim, open, fel verlicht, goed gekoeld en hufterproof. Dat betekent ook dat ze hard, koud en fel overkomen. Pratende toiletten, informatieschermen en een automatische omroep kunnen een al vermoeiende dag nog vermoeiender maken.

De oudere treinen, daarintegen, zijn meer gericht op gemak en hebben grotere tafels, sfeervollere verlichting, donkere tinten en veel zachtere stoelen. Daar zitten ook nadelen aan verbonden, dus het is logisch dat daar verandering in is gekomen. Maar de vraag is hoeveel je van het één wilt inleveren om het ander te bevorderen. En de opvattingen daarover verschillen sterk.

In principe kun je zeggen dat de meeste mensen het per definitie fout hebben, omdat dat altijd zo is. Daarom is het goed dat er doordachte keuzes over dit soort dingen worden gemaakt voordat een trein de baan op mag.
Reputatie 4
Dat die automatische omroep minder irrelevante onzin te melden heeft is altijd fijn, zeker, maar ik vind dat ze wel een paar spraaklessen mag gebruiken want daar zijn nog steeds problemen mee en het klinkt belachelijk. Dat de schermen het niet doen is niet uniek aan de SNG....die dingen crashen continu, of ze staan op zwart, of ze tonen alleen een foto waar je niks aan hebt. Je zou denken dat dat geen raketwetenschap is, net zoals die omroepstem, maar kennelijk hebben die dingen een niet al te hoge prioriteit.

De stoelen zijn wat mij betreft issue #1, 2 en 3 met de SNG. Ze zijn verschrikkelijk, er is niet in te zitten. Ik denk niet dat die door een mens zijn ontworpen. Ik weet ook niet hoe die ooit door de keuring zijn gekomen want behalve de GTW's van Arriva ken ik geen enkele trein die ook maar half zo vervelend zit. Issues #4 en 5 zijn de miniscule tafeltjes en de lelijke kleuren en patronen. Ik heb er voor de zekerheid nog maar een paar ritten in gemaakt maar nee, ik vind 'm nog steeds dramatisch slecht en ik snap niet hoe NS zo'n ondermaats treinstel heeft kunnen aanschaffen.

Qua interieur staat de SGM nog altijd ruim bovenaan. Die treinen zijn van binnen open, comfortabel en uitnodigend. Qua exterieur vind ik de SNG wel goed geslaagd, het zijn zeker geen lelijke treinen en de kleurstelling is een stuk beter gelukt dan bij de FLIRT, maar wat mij betreft mag het hele product "Sprinter" nog steeds linea recta de prullenbak in.
Reputatie 2
Deze oude dubbeldekkers zijn eigenlijk ook nooit als Sprinter bedoeld maar als sneltrein.
Zover ik weet had NS toen oog op een drietreinenconcept.
Toenmalige naam (Verglijkbaar met nu)
Agglo - Regiomaterieel (Sprinter)
Interregiomaterieel (Intercity)
Intercity (Verglijkbaar met ICE in Duitsland etc.)
En volgens mij betekent DDAR iets van Dubbeldeks - komt ie - AGGLOREGIOMATERIEEL
DE VIRM IS DE DUBBELDEKS IC (Verlengd - nog een keer- INTERREGIOMATERIEEL!!!)
Dus die bewering dat deze oude dubbeldekkers eigelijk ook nooit als sprinter, maar als sneltrein zijn bedoeld, kan linea recta naar de prullenbak (net zoals de DDAR, welke voor mij het liefst met pila in hun recta mag bestaan)
Reputatie 2
Dat die automatische omroep minder irrelevante onzin te melden heeft is altijd fijn, zeker, maar ik vind dat ze wel een paar spraaklessen mag gebruiken want daar zijn nog steeds problemen mee en het klinkt belachelijk. Dat de schermen het niet doen is niet uniek aan de SNG....die dingen crashen continu, of ze staan op zwart, of ze tonen alleen een foto waar je niks aan hebt. Je zou denken dat dat geen raketwetenschap is, net zoals die omroepstem, maar kennelijk hebben die dingen een niet al te hoge prioriteit.

De stoelen zijn wat mij betreft issue #1, 2 en 3 met de SNG. Ze zijn verschrikkelijk, er is niet in te zitten. Ik denk niet dat die door een mens zijn ontworpen. Ik weet ook niet hoe die ooit door de keuring zijn gekomen want behalve de GTW's van Arriva ken ik geen enkele trein die ook maar half zo vervelend zit. Issues #4 en 5 zijn de miniscule tafeltjes en de lelijke kleuren en patronen. Ik heb er voor de zekerheid nog maar een paar ritten in gemaakt maar nee, ik vind 'm nog steeds dramatisch slecht en ik snap niet hoe NS zo'n ondermaats treinstel heeft kunnen aanschaffen.

Qua interieur staat de SGM nog altijd ruim bovenaan. Die treinen zijn van binnen open, comfortabel en uitnodigend. Qua exterieur vind ik de SNG wel goed geslaagd, het zijn zeker geen lelijke treinen en de kleurstelling is een stuk beter gelukt dan bij de FLIRT, maar wat mij betreft mag het hele product "Sprinter" nog steeds linea recta de prullenbak in.

Nou, ik ben het op geen van alle punten met je eens.
  1. Die schermen kunnen niet continu crashen (alleen continu gecrasht zijn)
  2. De stoelen zijn zeer fijn (zowel van GTW Arriva als de SNG van NS)
  3. Die minuscule tafeltjes, waarvoor nodig? Je hebt geen boordrestaurant aan boord.
  4. Hij is duizelingwekkend goed, ik snap niet waar een mens de nodige creativiteit vandaan haalt,
  5. De SGMM is dramatisch slecht, in alle opzichten,
  6. Qua extrieur is de FLIRT beter geslaagd
  7. Het (bijna, op SGMM na,) sprinterconcept is een van de meest geslaagde treinen van NS.
  8. Ik denk niet dat je uit Rijssen komt, daar wonen niet van die mensen met een negatief IQ, EQ, creativiteitsdenkvermogen etc.
Het probleem met de ontbrekende reisinfo (en andere dingen die het daardoor niet deden) is toevallig recent gevonden en er komt een update uit om dat probleem te verhelpen. Ook bevat de update een verbetering van de automatische omroep, is mij verteld. Daarmee moet het alweer een stuk beter gaan met de reisinfo in SNG 🙂
Reputatie 4
Nou, ik ben het op geen van alle punten met je eens.
  1. De stoelen zijn zeer fijn (zowel van GTW Arriva als de SNG van NS)
  2. Die minuscule tafeltjes, waarvoor nodig? Je hebt geen boordrestaurant aan boord.
  3. Hij is duizelingwekkend goed, ik snap niet waar een mens de nodige creativiteit vandaan haalt,
  4. De SGMM is dramatisch slecht, in alle opzichten,

Sorry maar ik kan me echt niet voorstellen dat je deze dingen meent. Er zijn erg veel dingen die subjectief zijn, die puur een product van subjective opvattingen zijn. Maar dit zijn een aantal dingen die ver van de realiteit af staan, waarvan ik me echt niet kan voorstellen dat je het meent. Ik heb geen enkel mens, groot of klein, jong of oud, ooit serieus horen beweren dat de stoelen in een Sprinter - welke dan ook - fijn zijn. Als je hoort dat een Sprinter fijn is, dan zal dat puur binnen het referentiekader van een Sprinter zijn. De functie van een tafeltje spreekt voor zich, zou je denken - voor bekers, kranten, snacks, kleine tasjes, zonnebrillen.....dingen die je in een SNG niet kwijt kunt.

Ten slotte, er rijden geen dramatisch slechte treinen in Nederland. Dat staan we hier gelukkig niet toe. Alleen treinen waarvan je denkt dat het toch echt wel beter zou mogen en kunnen. Maar waar je het vandaan haalt dat een SGM minder zou zijn dan een GTW of een SNG is voor mij onverklaarbaar. De meeste stadsbussen en sommige fietsen zitten beter dan een GTW. De SNG hangt van hard plastic, kitscherige bestickering en slecht geteste software aan elkaar.
Reputatie 2
Ik vind de zadel van mijn fiets beter zitten dan de stoelen van SGMM en DDAR, de andere treinen zijn wel geslaagd, die zitten goed, en de ICRmh springt er dan nog met kop en schouders bovenuit. Dus één ding waar we het samen over eens zijn, de IC zit beter dan de SPR, en nu is de hele discussie gesloten met dat eindeloze gezeur en gezeik
Reputatie 2
Soiso hadden we het over het nieuwe materieel op de veluwelijn, niet over het comfort van de SNG vergeleken met SGMM

En nu is de discussie defenitief gesloten

Reageer