beantwoord

Nieuwe dienstregeling 12 december Den Haag Centraal - Venlo

• 31 oktober 2016
  • 26 reacties
  • 978 Bekeken

Tegenwoordig kun je direct van Den Haag Centraal naar Venlo. Wil je dit in de toekomst doen, zul je 1 of 2 keer moeten overstappen. 1 keer als je via Utrecht gaat, en 2 keer als je via Breda en Eindhoven gaat, maar waarom wordt er niet rechtstreeks meer gereden via Breda en Eindhoven? En Waarom moet er bijvoorbeeld tussen Breda - Eindhoven en Eindhoven - Venlo een aparte trein rijden?
icon

Beste antwoord door Slidestops 31 oktober 2016, 20:57

Tijdelijk rijdt die trein apart tussen den haag en breda, breda en eindhoven. Als het goed is wordt het Den Haag - Eindhoven (via HSL) en dan nog 1 overstap naar Venlo in Eindhoven. Dit vanwege de reistijdverkorting (via HSL zonder stop in Dordrecht)
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Tijdelijk rijdt die trein apart tussen den haag en breda, breda en eindhoven. Als het goed is wordt het Den Haag - Eindhoven (via HSL) en dan nog 1 overstap naar Venlo in Eindhoven. Dit vanwege de reistijdverkorting (via HSL zonder stop in Dordrecht)
Dat er geen rechtstreekse treinen meer rijden tussen Den Haag en Venlo heeft te maken met het feit dat NS heeft gekozen voor een snellere verbinding tussen Den Haag en Eindhoven deels via de HSL. NS heeft niet voldoende materieel dat over de HSL kan rijden om de rechtstreekse verbinding te behouden. De overstap in Breda is een tijdelijke maatregel. Vanaf medio april rechtstreekse treinen tussen Den Haag en Eindhoven.
Reputatie 7
Badge +4
Bedenk wel dat de treinen DenHaag-Breda-Eindhoven dus niet meer niet doorrijden naar Venlo. Een overstap is noodzakelijk. Daar staat wel een veel betere verbinding langs Utrecht en Eindhoven naar Venlo tegenover, met een betere aansluiting naar Duitsland.

Nu nog deze lijn doortrekken naar Keulen, net als voorheen....
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft dat laatste: ik denk niet dat Eurobahn daaraan begint.

En een andere vervoerder zal dit met een cabotageverbod ook niet op eigen kosten gaan doen.
NS heeft niet voldoende materieel dat over de HSL kan rijden om de rechtstreekse verbinding te behouden.

Welk materieel wordt dan ingezet?

Komt Dordrecht er op deze manier niet bekaait vanaf, zij gaan erg achteruit op de veranderingen. ze verliezen intercity verbindingen en dit levert alleen maar extra overstappen op.
Reputatie 7
Badge +3
@SamWiseTrain
Er is ook nog een andere reden om niet meer door te rijden naar Venlo en dat is dat het aantal reizigers tussen Eindhoven en Venlo veel en veel minder is dan op de rest van het traject. Tussen Helmond en Venlo zijn de meeste intercity's nu voor 80-90% leeg. Daar kun je beter kleinere treinen inzetten.
Reputatie 4
Badge
Het materiaal wat wordt ingezet is ICR met een Traxx locomotief voor en achter. Dat is hetzelfde als nu voor de IC direct tussen Amsterdam en Breda wordt ingezet, alleen zullen deze 9 rijtuigen krijgen in plaats van 6.
Reputatie 2
De IC rijdt niet meer als stoptrein door naar Venlo. Daarom moet je nu in Eindhoven overstappen voor Helmond, Deurne, Horst-Sevenum, Blerick en Venlo. Ook rijdt de trein niet verder als IC naar Venlo. Veel te weinig reizigers. Tussen Eindhoven en Venlo komt een kleine trein te rijden. Ik verwacht een SLT-4 maar zeker weten doe ik het niet.
Reputatie 1
De IC rijdt niet meer als stoptrein door naar Venlo. Daarom moet je nu in Eindhoven overstappen voor Helmond, Deurne, Horst-Sevenum, Blerick en Venlo. Ook rijdt de trein niet verder als IC naar Venlo. Veel te weinig reizigers. Tussen Eindhoven en Venlo komt een kleine trein te rijden. Ik verwacht een SLT-4 maar zeker weten doe ik het niet.

Vanaf 2017 rijdt de trein van/naar Venlo voortaan naar Schiphol i.p.v. Den Haag Centraal. Voortaan moet er dus overgestapt worden in Eindhoven.
Trein Schiphol - Eindhoven - Venlo / Heerlen wordt gesplitst in Eindhoven.

De overstap in Breda is tijdelijk, in de toekomst wordt Den Haag - Eindhoven weer een rechtstreekse verbinding.
@SamWiseTrain
Er is ook nog een andere reden om niet meer door te rijden naar Venlo en dat is dat het aantal reizigers tussen Eindhoven en Venlo veel en veel minder is dan op de rest van het traject. Tussen Helmond en Venlo zijn de meeste intercity's nu voor 80-90% leeg. Daar kun je beter kleinere treinen inzetten.

maar er werd toch altijd al in Eindhoven gesplitst als er twee of drie treinstellen waren?
Reputatie 7
Badge +3
Dat kan niet meer omdat er getrokken trein gaan rijden.
Reputatie 1
Dat kan niet meer omdat er getrokken trein gaan rijden.

Waarschijnlijk heeft u het over de trein Den Haag - Breda en Breda - Eindhoven.
Getrokken materieel is lastig te splitsen toch?

Trein Venlo - Den Haag gaat vanaf 2017 niet meer naar Den Haag, maar naar Schiphol.
Er wordt in Eindhoven gekoppeld/gesplitst met de intercity Heerlen - Schiphol.

Ik neem aan dat er dan met 2 Virms worden gereden met 1 deel van/naar Venlo en 1 deel van/naar Heerlen.
Ook kan er met icmm gereden worden waarvan een X aantal van/naar Venlo gaat en het andere deel van/naar Heerlen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben bang dat het gewoon 2 ICM-stellen worden, één naar Venlo en één naar Heerlen. Overdag is dat meestal wel voldoende maar hoe NS dat in de spits wil gaan doen begrijp ik niet.
Reputatie 1
Ik ben bang dat het gewoon 2 ICM-stellen worden, één naar Venlo en één naar Heerlen. Overdag is dat meestal wel voldoende maar hoe NS dat in de spits wil gaan doen begrijp ik niet.

Meestal wordt er in de huidige dienstregeling met 2 of 3 ICM-stellen gereden, meestal hangt het er ook van af of er samenstellingen zijn met ICM-3 of ICM4.
Bij 3 ICM-toestellen wordt er in Eindhoven gekoppeld/afgekoppeld.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn op dit moment ook genoeg treinen Schiphol-Heerlen die met een los stel rijden, als is dat recentelijk na de vele klachten wel iets minder geworden.
Reputatie 2
Tegenwoordig kun je direct van Den Haag Centraal naar Venlo. Wil je dit in de toekomst doen, zul je 1 of 2 keer moeten overstappen. 1 keer als je via Utrecht gaat, en 2 keer als je via Breda en Eindhoven gaat, maar waarom wordt er niet rechtstreeks meer gereden via Breda en Eindhoven? En Waarom moet er bijvoorbeeld tussen Breda - Eindhoven en Eindhoven - Venlo een aparte trein rijden?

Dan kon al in 1991 ook overigens al. Volgens mij bestaat de rechtstreekse verbinding Venlo - Den Haag al meer dan 25 jaar. Nadeel voor reizigers in Helmond Brandevoort, Helmond 't Hout, Helmond, Helmond Brouwhuis, Deurne, Horst-Sevenum, Blerick en Venlo, die bijvoorbeeld naar Universiteit in Tilburg moeten . Die moeten dan overstappen in Eindhoven op de sprinter. Of rijdt er per 2017 een sprinter tussen Venlo en Tilburg Universiteit.
Reputatie 6
Badge
Waarom Helmond 4 stations heeft, is mij nog altijd een raadsel.
Reputatie 4
@lijnennetkaart: op dit moment is er ook geen rechtstreekse verbinding vanuit de Helmondse sprinterstations naar Tilburg Universiteit. Daaraan verandert niets per december.
Reputatie 4
Omdat het een platte, lang gerekte gemeente is die helemaal langs het spoor ligt en verder vrijwel geen stadsvervoer heeft.
De intercity tussen Schiphol en Venlo/Heerlen gast rijden met VIRM.
Reputatie 4
De intercity tussen Schiphol en Venlo/Heerlen gast rijden met VIRM.
Hoe weet je dat?
Reputatie 1
Omdat het een platte, lang gerekte gemeente is die helemaal langs het spoor ligt en verder vrijwel geen stadsvervoer heeft.

Vroeger was er goed stadsvervoer in Helmond maar die is om zeep gegooid, voorheen 2x per uur een bus en tegenwoordig enkele jaren 1x per uur. Na 18:00 en op zondag rijdt er helemaal geen stadsbus en moeten reizigers streeklijnen of de trein gebruiken.
Meeste reizigers gaan van/naar Eindhoven en daar is de trein ideaal voor, dit verklaard waarom Helmond veel stations heeft terwijl Eindhoven, een groter stad met goed OV slechts 2 stations heeft.
Reputatie 1

De sprinter uit Deurne rijdt al een aantal jaren naar 's-Hertogenbosch en Nijmegen.
De sprinter van Tilburg Universiteit rijdt momenteel tot Eindhoven en vanaf december 2016 naar Weert.

Dan kon al in 1991 ook overigens al. Volgens mij bestaat de rechtstreekse verbinding Venlo - Den Haag al meer dan 25 jaar. Nadeel voor reizigers in Helmond Brandevoort, Helmond 't Hout, Helmond, Helmond Brouwhuis, Deurne, Horst-Sevenum, Blerick en Venlo, die bijvoorbeeld naar Universiteit in Tilburg moeten . Die moeten dan overstappen in Eindhoven op de sprinter. Of rijdt er per 2017 een sprinter tussen Venlo en Tilburg Universiteit.
Reputatie 6
Badge

Vroeger was er goed stadsvervoer in Helmond maar die is om zeep gegooid, voorheen 2x per uur een bus en tegenwoordig enkele jaren 1x per uur. Na 18:00 en op zondag rijdt er helemaal geen stadsbus en moeten reizigers streeklijnen of de trein gebruiken.
Meeste reizigers gaan van/naar Eindhoven en daar is de trein ideaal voor, dit verklaard waarom Helmond veel stations heeft terwijl Eindhoven, een groter stad met goed OV slechts 2 stations heeft.

Dat vind ik een veel duidelijkere verklaring. Bedankt.

Reageer