beantwoord

nieuwe dienstregeling 2020

• 19 augustus 2019
  • 10 reacties
  • 8787 Bekeken

Reputatie 1
Ik zie dat de nieuwe dienstregeling voor 2020 klaar is. Ik neem aan dat naast al de verbeteringen welke aangekondigd zijn ook de icd is mee genomen tussen rotterdam en schiphol. En dan bedoel ik vooral in het tijdsvak van voor 07:00. Ik ga er vanuit dat er dan meer dan 2 treinen gaan rijden (tussen 06:00-07:00) dan nu. En ook dat het aantal treinen tussen Rotterdam en Utrecht in hetzelfde tijdsvak 06:00-07:00) er ook iets meer treinen rijden dan de 2 welke er nu geplant zijn en waarvan er met regelmatig (ook vandaag weer en eigenlijk het grootste gedeelte van het voorjaar 2019) er maar een reed. We hebben het wel over de drie grootste steden van het land waarbij de auto verbinding er eigenlijk niet is. Altijd file en waarbij het ov een mooi alternatief zou zijn maar welke nu in de ochtend het niet is. Want als dit niet verbeterd tussen de drie grootste steden heeft het geen zin dat er in de provincies gekeken wordt naar verbeteringen want dat wordt toch niet gerealiseerd. Pas als de grote steden onderling een goed openbaar vervoer heeft dan heeft het pas zin dat er geinvensteerd wordt in de provincie anders lopen ze toch vast in de randstad.
icon

Beste antwoord door Laura NS 19 augustus 2019, 08:16

Hoi carol van den meiracker, dat zijn best grote aannames. Ik weet zelf helaas (nog) niet hoe de dienstregeling eruit gaat zien. Deze wordt pas definitief (gedeeld) in december.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft de ICD is het echte wachten op het in dienst gaan van de ICNG, de nieuwe intercity treinen die nu gemaakt worden en vanaf 2021 zouden moeten gaan rijden.
De intercity direct is een zorgenkindje, en de puntualiteit is daar ook lager (meer dan 10%!). Volgens mij zijn er wel maatregelen genomen om het op te lossen, maar of het nu beter gaat weet ik niet.
Reputatie 1
Dan wordt mijn beleving niet gesteund door de cijfers. Maar ik zal wel gewoon pech hebben met de treinen die ik neem. De ICD heeft vaak issues, in het document staat ook 17,5 % komt te laat aan. En heb vaak issues tussen Alexander en Rotterdam. Maar het klopt ik hoor ook wel positieve ervaringen maar nooit over de lijn welke ik neem. Maar ik blijf het gek vinden dat er in de ochtend tussen 6 en 7 uur weinig materiaal rijdt tussen Rotterdam/Utrecht en Rotterdam/Schiphol. Ik vind 2 treinen per uur welke vaak issues hebben erg weinig. Vooral ook dat er wordt aangegeven niet in de spits te rijden .
@carol van den meiracker je baseert je op, zoals eerder al genoemd, op aannames en niet op harde cijfers. Waarschijnlijk heb je zelf negatieve ervaringen en/of verhalen van anderen gehoord.
De Randstad is inderdaad het dichtstbevolkte gebied van Nederland, maar je ziet dat veel investeringen wel degelijk naar de Randstad gaan en/of daar direct invloed op hebben. Kijk naar de HSL: hierdoor is een snelle verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam of de 10 min. dienstregeling tussen Amsterdam en Eindhoven, waardoor Utrecht en Amsterdam 6x per uur een IC hebben. Vergeet ook niet dat er ook op andere OV vlakken wordt geinvesteerd: de ombouw van de Hoekse Lijn tot Metro, of eerder de metro Rotterdam - Den Haag. In Amsterdam is de Noord-Zuidlijn aangelegd en in Utrecht is de tramlijn naar de Uithof zo goed als klaar.
Het is logisch dat geïnvesteerd wordt in de Randstad, daar wonen de meeste mensen en is economisch een belangrijk gebied. Maar vergeet niet dat er altijd nog meer mensen BUITEN de Randstad wonen en daar ook belangrijke economische gebieden zijn. De regio Eindhoven (als Brainport) heeft nu net als de haven van Rotterdam en Schiphol/Amsterdam een Mainport status, oftewel: een belangrijke economische regio van internationaal belang. De economie groeit daar ook het hardst of gaat nu gelijk op. In deze regio wonen 750.000 mensen en Eindhoven is de 5e stad.
Het probleem met dit soort reacties/berichtjes is dat er soort dedain uit spreekt alsof de Randstad belangrijker is dan de rest van Nederland. Vaak wordt dan gesproken over "de Randstad" en "de Provincie". Ik woon in 's-Hertogenbosch en het voelt nu niet alsof ik "in de provincie" woon in een slaperig provinciestadje, en dat geldt ook voor Eindhoven waar ik vandaan kom.
Investeren in de Randstad lijkt me prima, maar wel in verhouding tot de rest van Nederland. En ik denk dat als we het vergelijken dat er in de Randstad niets te klagen is.

Wat betreft concrete beleving die je benoemt: de weg staat vast en de treinen vallen vaak uit. Ja, dat er files zijn zal niemand ontkennen, maar hoeveel asfalt je ook bij legt: de praktijk leert dat er weer nieuw files ontstaan. Daarbij: kijk hier eens waar de meeste files staan: https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nederland/2019/juni/filezwaarte-eerste-half-jaar-2019. Tel zelf maar: waar zijn de meeste files, binnen of buiten de Randstad?
En wat betreft drukke en uitvallende treinen: van de NS wat minder recente cijfers hier te vinden: https://nieuws.ns.nl/treinreizen-in-2017-een-terugblik-met-cijfers/. en van 2018 hier https://www.treinreiziger.nl/ns-in-2018-feiten-en-cijfers/ Nog steeds is punctualiteit hoog, zeker gezien het drukke net in Nederland. Wat betreft storingen is de top 10 wel vooral in de Randstad, zie https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken/2018 voor 2018.
Ik ben zeker voor investeringen in de trein, ook de Randstad, maar volgens mij doet de NS het helemaal niet zo slecht als jij doet voorkomen, ook niet in de Randstad.
Reputatie 1
Ik zou zeggen tegen tamzin. Lezen wat er staat. Overal mag geïnvesteerd worden , ik schrijf echt niet dat er alleen geïnvesteerd mag worden in de randstad. Maar als de schrijvende pers mag geloven, wordt er van alles beloofd en als puntje bij paaltje komt, merken weinig mensen iets van de beloftes.
Reputatie 7
Badge +3
@carol van den meiracker
Wat een arrogantie om te eisen dat er alleen in de Randstad wordt geïnvesteerd. Ook elders zijn er knelpunten, wat dacht u van Tilburg-Breda, de Maaslijn of Arnhem-Doetichem.
Reputatie 7
Badge
Voor de veranderingen in de dienstregeling hoef je niet tot december 2019 te wachten. Deze staan allemaal uitgewerkt in de adviesaanvraag. Mooier dan daarin aangegeven gaat het niet worden voor het komend jaar.
Om specifiek @carol van den meiracker haar vraag te beantwoorden, zowel de verbindingen per ICD Rotterdam <> Schiphol als op de route Rotterdam <> Utrecht gaat er niets veranderen, behalve waarschijnlijk enkele vertrektijden 1 of meerdere minuten gewijzigd.
Reputatie 1
Ik wil niet zeggen dat er niet geinvesteerd mag worden in de provincie alleen in de pers wordt er geschreven dat de doelstelling van het investereren in de provincie is een betere connectie met de randstad en snellere tijd naar de randstad. Maar op dit moment gaat het zo vaak mis in de randstad, eigenlijk elke dag gaat het wel ergens mis in de randstad, dat de tijd winst uiteindelijk geen tijdwinst zou zijn. Geografisch gezien wonen de meeste mensen in de randstad maar het ov tussen de steden onderling (behalve de metro tussen rotterdam en den haag) is gewoon niet goed (mega druk en veel uitval). Daar moet ook in geinvesteerd worden. Ik moet gewoon lachen als ik lees dat de trein tussen den haag en groningen er 10 minuten korter over duurt en dat mijn stukje tussen rottedam alexander en rotterdam centraal (daar doet de trein er maar 7 minuten over) vaak langer is dan 20 minuten (ik praat dan in de ochtend, 's middag gaat het meestal wel goed). Ik zou zeggen eerst doen, wat je belooft hebt en daarna focussen op verbeteringen. Of verbeteringen doen om de huidige issues op te lossen maar niet nieuwe topics er bij nemen. Hou het beheersbaar zou ik zeggen.
Hoi carol van den meiracker, dat zijn best grote aannames. Ik weet zelf helaas (nog) niet hoe de dienstregeling eruit gaat zien. Deze wordt pas definitief (gedeeld) in december.
Sorry, maar investeren buiten de randstad is ook nuttig voor mensen die niet de randstad als reisdoel hebben.
Beetje kortzichtig om investeringen daar zinloos te noemen ook als het in de randstad niet precies gaat zoals u wenst.

Reageer