Sticky

Nieuwe Dienstregeling 2020, vanaf 15 december 2019!

• 26 november 2019
  • 49 reacties
  • 4223 Bekeken

Toon eerste bericht

49 reacties

Reputatie 2

De sneltrein bestaat wel maar de NS blijft weigeren om deze op de borden als Sneltrein. De nieuwe sneltrein Amersfoort - Harderwijk geven ze als sprinter aan.

Vanuit osseveld naar utrecht is de reistijd nu toegenomen met 20 minuten, voor de eerste trein.

toen ik 2 weken geleden keek op mijn ns leek de reistijd met 1minuut verkort. Zag volgens min 06.53 uur staan voorheen.

ik hoop dat het een fout is in de planner.

Ik wil weer gewoon weer om 06.54 aankomen of nog eerder.

Reputatie 2

Nieuwe dienstregeling brengt fouten terug die met de vorige dienstregeling opgelost waren.

In Eindhoven intercity moet om 18:32 de intercity naar Enkhuizen aan op spoor 5. Om 18:21 komt de intercity uit Heerlen aan op dit spoor. 

Geeft de NS minder dan 11 minuten om de trein leeg te krijgen en de trein weg te rijden. In de praktijk lukt dit vaak niet waardoor de intercity naar Enkhuizen vertraagt worden. Dit blijkt uit het feit dat in de dienstregeling van 2 jaar geleden ook al speelde. In de vorige dienstregeling kwam de intercity naar Enkhuizen aan op spoor 5 en speelde dit probleem niet.

Wat gaat hier aan gedaan worden? Waarom komt deze onmogelijkheid weer terug.

Is dit in de praktijk sinds het invoeren van de nieuwe dienstregeling al het geval geweest Temlin? Ik kan je feedback zeker doorzetten maar als het nog niet gebeurt is wacht ik liever nog even om te zien hoe het daadwerkelijk verloopt.

Reputatie 2

Is dit in de praktijk sinds het invoeren van de nieuwe dienstregeling al het geval geweest Temlin? Ik kan je feedback zeker doorzetten maar als het nog niet gebeurt is wacht ik liever nog even om te zien hoe het daadwerkelijk verloopt.

Nou vandaag reed deze trein om 18:30 weg en gisteren om 18:29 dat is al heel krap en wachten tot het mis gaat.

Daarom was het ook in dienstregeling 2019 aangepast. Nu gaan we terug naar de situatie zoals die was in dienstregeling 2018.

Ik ga het alvast aankaarten. Of het nog aangepast kan worden, zeker omdat het een “what if” kwestie is durf ik niet te zeggen.

Ik vertrek elke ochtend met de trein van 06.34 uit Alkmaar naar Den Haag. 
Helaas heb ik sinds de nieuwe regeling mijn overstap in Haarlem nog niet kunnen maken. De trein heeft elke dag vertraging gehad en komt op een ander spoor aan. Vóór de nieuwe regeling was alles prima. Ik hoop dat de NS hier serieus naar gaat kijken en dat mijn mede-reizigers ook van zich laten horen. Mvgr, Karlijn

Reputatie 5

Ik vertrek elke ochtend met de trein van 06.34 uit Alkmaar naar Den Haag. 
Helaas heb ik sinds de nieuwe regeling mijn overstap in Haarlem nog niet kunnen maken. De trein heeft elke dag vertraging gehad en komt op een ander spoor aan. Vóór de nieuwe regeling was alles prima. Ik hoop dat de NS hier serieus naar gaat kijken en dat mijn mede-reizigers ook van zich laten horen. Mvgr, Karlijn

Ik zie dit ook gebeuren met de trein van 7.34 vanaf Alkmaar naar Haarlem. De overstap op trein richting Den Haag is soms niet te halen doordat spoorwijziging is of vertraging. Heb deze zelf niet nodig maar zie vele anderen in de trein wel proberen deze overstap te halen

Top Lies!

Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen reageren. Ik heb de NS namelijk zelf ook al twee maal benaderd maar als ze maar van één persoon wat horen nemen ze het vast niet zo serieus, terwijl het echt een vervelende ontwikkeling is. 

Dienstregeling 2020: aanzienlijke verbeteringen voor reizigers!

Tussen Utrecht en Amersfoort gaat NS de frequentie van vier naar 6 intercity’s per uur verhogen. Dit doen we door de Intercity vanuit Den Haag Centraal naar Utrecht door te laten rijden naar Amersfoort. Deze twee Intercity’s zullen in de spits van Amersfoort doorrijden naar Apeldoorn Deventer (in plaats van de Intercity Amsterdam-Amersfoort). Hierdoor willen we de kans op een zitplaats verhogen en bieden extra capaciteit op dit traject. 

Hallo,

Bovenstaand is heel mooi echter heeft het behoorlijk negatieve gevolgen voor reizigers die verder moeten dan Deventer. Waar ik in de vorige dienstregeling een rechtstreekse verbinding had van Utrecht naar Enschede  en een met een korte overstap op Amersfoort is de reis bij die tweede mogelijkheid met 18 minuten verlengt doordat er geen aansluiting meer is... fijn dat er meer treinen richting het Oosten gaan, maar het echte Oosten is nu wel de klos. 

Groeten Linda

Reputatie 5

Top Lies!

Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen reageren. Ik heb de NS namelijk zelf ook al twee maal benaderd maar als ze maar van één persoon wat horen nemen ze het vast niet zo serieus, terwijl het echt een vervelende ontwikkeling is. 

Ze hebben al eens de vertrektijd iets naar voren gehaald. 

Enige is wel dat ze bij eventuele aanpassinge op Alkmaar, met Connexxion in gesprek moeten 🙂 de intercity naar Haarlem is één van de weinige treinen (eigenlijk de enige) die je zonder te moeten rennen en met een acceptabele wachttijd haalt vanaf het busstation vanaf een flink aantal halfuursdiensten :)  

Reputatie 2

Ik ga het alvast aankaarten. Of het nog aangepast kan worden, zeker omdat het een “what if” kwestie is durf ik niet te zeggen.

Nou een hele dikke min. Vandaag gebeurde het al. De trein vertrok vanuit Heerlen op spoor 5 in Eindhoven die om 18:21 aan komt vertrok pas om 18:32 van spoor 5. Om 18:32 moet de trein naar Enkhuizen aankomen die kon pas om 18:34 aankomen en liep hierdoor 3 minuten vertraging op. 

3 minuten lijkt weinig maar ik heb maar 2 minuten overstap in Den Bosch.

Graag hier iets aan doen want deze situatie komt heel vaak voor op deze manier.

Reputatie 1

Er zijn volgens mij heel veel klachten met betrekking op verslechtering van overstapmogelijkheden. Moet NS op dat gebied eigenlijk ergens aan een prestatie-eis voldoen? 

Reputatie 1

Ik zit dagelijks in 17:45 van Amsterdam Zuid naar Amersfoort Centraal. Deze vertrekt standaard een minuut te laat. Dit omdat de trein van 17:40 naar Nijmegen op hetzelfde spoor ook standaard een minuut te laat vertrekt. Dit lijkt mij niet helemaal goed zitten, allicht de trein van 17:40 weer terug naar 17:39 zetten zoals volgens de oude dienstregeling 

Verder is dit nu regelmatig een inferieure dubbeldekker, ik zie graag de oude koplopers terug. Deze hebben meer stiltecoupes en stillere stiltecoupes. De dubbeldekkers hebben een werkcoupe en ik wordt er een beetje moe van elke dag uit te moeten leggen wat een werkcoupe is en dat het niet de bedoeling is dat je daar gaat babbelen.

De veranderende regeling zorgt ook niet meer voor een aansluiting op de IC trein naar Schothorst wanneer je op Amersfoort uit de trein naar Enschede (komt uit Utrecht of Amsterdam).

Voorheen vertrok de IC Schothorst 2 minuten nadat Enschede wegging. Nu precies 1 minuut voordat de andere trein binnenkomst. 
Vervolgens staat de IC op Schothorst zeker 12 minuten te wachten om terug te rijden naar Amersfoort en verder. 

Welk helder licht heeft dit bedacht om de goedwerkende verbinding de nek om te draaien?

De sprinter naar Vathorst vertrekt 10 minuten nadien maar is in de avond ook geen alternatief omdat die dan niet rijdt. Ook zoiets onlogisch. Kan die ipv 15 minuten stilstaan op Vathorst (voor terugrit naar Amsterdam) nog langer stilstaan op Amersfoort!

Ook bedacht door dezelfde planners?

Reputatie 5
Badge

De aansluiting van Utrecht richting Schothorst is in een ander topic al besproken. En die planners blijken toch een stuk competenter dan hierboven wordt geschetst. =D

Uit dat topic (https://community.ns.nl/op-het-station-17/wie-verzint-dit-62725 )

Toch lijkt er wel degelijk over nagedacht. Sinds de nieuwe dienstregeling is het veel drukker in Amersfoort dan voorheen. Er rijden extra intercity's van/naar Utrecht en in de spits ook nog extra treinen van/naar Harderwijk. Om dat passend te houden (met voldoende buffer om te voorkomen dat de boel bij een kleine vertraging in elkaar stort), is de overstap vanuit Utrecht naar Schothorst verbroken. Er zit dan wat meer ruimte tussen alle treinen die daarna voor en achter elkaar langs kruisen.

Badge

Ik zit dagelijks in 17:45 van Amsterdam Zuid naar Amersfoort Centraal. Deze vertrekt standaard een minuut te laat. Dit omdat de trein van 17:40 naar Nijmegen op hetzelfde spoor ook standaard een minuut te laat vertrekt. Dit lijkt mij niet helemaal goed zitten, allicht de trein van 17:40 weer terug naar 17:39 zetten zoals volgens de oude dienstregeling 

Verder is dit nu regelmatig een inferieure dubbeldekker, ik zie graag de oude koplopers terug. Deze hebben meer stiltecoupes en stillere stiltecoupes. De dubbeldekkers hebben een werkcoupe en ik wordt er een beetje moe van elke dag uit te moeten leggen wat een werkcoupe is en dat het niet de bedoeling is dat je daar gaat babbelen.

@trein_meneer dat het in een werkcoupe stil moet zijn is niet juist, alleen in een stiltecoupe moet het stil zijn. In de dubbeldekker vindt u de stiltecoupe boven in de trein.

Reputatie 1

@trein_meneerdat het in een werkcoupe stil moet zijn is niet juist, alleen in een stiltecoupe moet het stil zijn. In de dubbeldekker vindt u de stiltecoupe boven in de trein.

Ik heb het over babbelen. Een sociaal niet-werk-gerelateerd gesprek met een ander persoon. In een werkcoupe mag dat niet, volgens de pictogrammen mag je enkel een gesprek met iemand anders hebben in de coupe daaronder.

Als babbelen wel mag, wat is dan de toegevoegde waarde van de werkcoupe?

Vanochtend had ik opnieuw dat ik vanaf de trappen bij Amersfoort ongeveer 7 treinstellen aan DDZ door moest lopen voor ik in de stiltecoupé zat. En door het iele klapdeurtje naar het balkon komt er veel lawaai (menselijk/machinaal) binnen. En ook geen rek bovenop om je jas/werktas te plaatsen. Geen armleuning dus lekker intiem met je medereiziger. Voor een forens zijn dit geen prettige treinen, je kunt er maar slecht in werken. Ik zie graag een terugkeer van de ICM op dit traject tussen 07:00 en 10:00 om zo de forenzen op een prettige manier naar hun werk te brengen. Hou de DDZ maar om buiten de spits mensenmassa’s voor dagtripjes, weekendjes weg en festivals te transporteren.

A: Op verzoek van provincies, gemeenten en reizigersorganisaties in Noord-Nederland is de Sprinter tussen Leeuwarden en Meppel verschoven. Hierdoor is de Sprinter van/naar Leeuwarden verschoven en zijn de aansluitingen in Leeuwarden gewijzigd. De Intercity’s van/naar Leeuwarden geven nog steeds een snelle overstap op de aansluitende treinen in Leeuwarden, voor enkele overstappen vanuit de Sprinters wordt de overstap in Leeuwarden langer.

Dagelijks rijdt ik van Steenwijk naar Groningen en terug, de aansluiting was altijd perfect tot de laatste wijziging. Het kost me nu dagelijks minstens een half uur extra. Ik snap het argument van de gemeentes niet zo, er rijden nog steeds evenveel treinen alleen zijn de tijden ongunstiger geworden. Ik zou graag zien dat dit wordt teruggedraaid.

Reputatie 7
Badge +3

@Nico van Ek

Dat zal helaas niet gebeuren. Er moeten meer mensen uit de stoptrein van/naar Zwolle dan er in Meppel of Leeuwarden overstappen richting  Groningen. Die grotere groep heeft nu kortere overstaptijden. 

@Tamzin 
Bedankt voor uw reactie.

Ik weet niet of het meer of minder reizigers zijn die er last van hebben of niet, bovendien hoeft het één het ander ook niet uit te sluiten. Hetgeen ik wel weet is dat dezelfde treinen nog steeds rijden alleen op andere tijden. Er rijden nu 2 treinen vlak achter elkaar aan in plaats van meer verspreid over het uur. Het argument dat door de NS wordt aangedragen is de overstap in leeuwarden op verzoek van provincies en gemeenten is aangepast. Het lijkt dus niet te gaan om de verbinding vanuit zwolle, maar vanaf leeuwarden. Of mis ik iets? 

Reputatie 5

De tekst in de verklaring van NS is verwarrend, maar volgens mij gaat het de Friese belanghebbenden om de versnelling tussen de kleine Friese stations en “het westen”. Daar is de reistijdwinst behoorlijk.

Voorbeelden: Grou-Jirnsum-Amersfoort was in 2019 1 uur 57 minuten, nu 1:41; Akkrum was 1:53, nu 1:36; Wolvega was 1:38, nu 1:22.

Om dat mogelijk te maken zijn de snelle (volgens NS minder belangrijke) overstap richting Hoogeveen-Groningen en twee reismogelijkheden per uur tussen Steenwijk en Zwolle dus opgeofferd.

in 2018 zijn de reistijden vanuit Grou-Jirnsum / Akkrum / Wolvega richting Amersfoort/Almere verslechterd. Zie ook deze discussie:

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/dienstregeling-2018-friesland-41132

Why would you ever remove the line Deventer - Amsterdam C???? Now 2/3 of the travellers from Deventer every morning rush over the platform in Amersfoort to try and catch the train at :36 to Amsterdam C when arrived at :34. Sadly most of the times the train is 1,5-2mins late and the train from Amersfoort of course cannot wait. Same issue happens during the evening rush hour too. Now every other day I'm late to work because of this damn new schedule and I get home later because of it too. Sorry for my negativity, but this is simply ridiculous. Not sure what statistics you looked at that more people travel to Utrecht or Den Haag, rather than Amsterdam C, when literally at least 2/3 of the train runs accross the platform... Extremely upsetting and inconvenient

Reageer