Sticky

Nieuwe Dienstregeling 2020, vanaf 15 december 2019!

• 26 november 2019
  • 61 reacties
  • 5203 Bekeken

Toon eerste bericht

61 reacties

Goedemorgen,

Allereerst wilde ik niet klagen over de nieuwe dienstregeling, maar nu merk ik ook dat mensen om mij heen in de trein er ook last van hebben. Het betreft de verbinding Apeldoorn - Amsterdam Centraal. Voorheen was dit een rechtstreekse verbinding. Door middel van de nieuwe dienstregeling is dit geen rechtstreekse verbinding maar moet je in Amersfoort overstappen. Daarvoor heb je 2 minuten en de trein staat op het tegenoverliggende perron. Geen probleem zou je denken. Maar de helft van de tijd heeft deze trein vanuit Apeldoorn vertraging waardoor je de overstap niet haalt! Of de trein naar Amsterdam Centraal staat niet op het overliggende perron, waardoor je de overstap niet haalt. Erg vervelend. Als hij gewoon op tijd is, is het geen probleem. Maar zodra deze trein 1 a 2 minuten vertraging heeft, is de overstap niet meer haalbaar.

Ik snap de overlast. Kun je aangeven of dit op een specifiek tijdstip is? Zo ja, welk tijdstip? 

Reputatie 5

Deze - en andere klachten in deze community - gaan over de vier (spits)treinen die in de nieuwe dienstregeling niet meer van Deventer naar Amsterdam Centraal rijden, maar zijn verlegd via Utrecht Centraal. Aankomst in Amersfoort om 7:24, 7:54, 8:24 en 8:54.

NS heeft deze wijziging “verkocht” met een snelle aansluiting van twee minuten in Amersfoort Centraal. In de praktijk vertrekken deze aansluitingen (eveneens conform NS-beleid) stipt op tijd. Vanochtend was de aansluiting bij twee van de vier treinen verbroken.

NS beweerde overigens in haar adviesaanvraag voor de jaardienstregeling 2020 dat de vervoersvraag van Apeldoorn richting Utrecht groter is dan die naar Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

NS beweerde overigens in haar adviesaanvraag voor de jaardienstregeling 2020 dat de vervoersvraag van Apeldoorn richting Utrecht groter is dan die naar Amsterdam Centraal.

Dat is ook wel waarschijnlijk omdat in de spits forensen richting Amsterdam vooral naar Amsterdam Zuid reizen. Centraal is langzamerhand vooral een bestemming voor dagjesmensen en voor mensen die daar overstappen.

Reputatie 5

@Tamzin Daar geloof ik helemaal niets van. Het aantal arbeidsplaatsen waarvoor Centraal gunstiger ligt is groter dan die aan de Zuidas. Bovendien is Centraal de enige realistische “toegang” naar Sloterdijk, Haarlem en overig Noord-Holland.

Goedemorgen,

Allereerst wilde ik niet klagen over de nieuwe dienstregeling, maar nu merk ik ook dat mensen om mij heen in de trein er ook last van hebben. Het betreft de verbinding Apeldoorn - Amsterdam Centraal. Voorheen was dit een rechtstreekse verbinding. Door middel van de nieuwe dienstregeling is dit geen rechtstreekse verbinding maar moet je in Amersfoort overstappen. Daarvoor heb je 2 minuten en de trein staat op het tegenoverliggende perron. Geen probleem zou je denken. Maar de helft van de tijd heeft deze trein vanuit Apeldoorn vertraging waardoor je de overstap niet haalt! Of de trein naar Amsterdam Centraal staat niet op het overliggende perron, waardoor je de overstap niet haalt. Erg vervelend. Als hij gewoon op tijd is, is het geen probleem. Maar zodra deze trein 1 a 2 minuten vertraging heeft, is de overstap niet meer haalbaar.

Ik snap de overlast. Kun je aangeven of dit op een specifiek tijdstip is? Zo ja, welk tijdstip? 

Het betreft in mijn geval de trein die om 7:24 aan zou moeten komen in Amersfoort!

Bedankt voor de informatie, MMWW. Ik zie inderdaad dat deze trein met enige regelmaat vertraging oploopt en dit meteen tot gevolg heeft dat je de aansluiting mist. Ik ga hier melding van maken! 

Reputatie 2

Nieuwe dienstregeling brengt fouten terug die met de vorige dienstregeling opgelost waren.

In Eindhoven intercity moet om 18:32 de intercity naar Enkhuizen aan op spoor 5. Om 18:21 komt de intercity uit Heerlen aan op dit spoor. 

Geeft de NS minder dan 11 minuten om de trein leeg te krijgen en de trein weg te rijden. In de praktijk lukt dit vaak niet waardoor de intercity naar Enkhuizen vertraagt worden. Dit blijkt uit het feit dat in de dienstregeling van 2 jaar geleden ook al speelde. In de vorige dienstregeling kwam de intercity naar Enkhuizen aan op spoor 5 en speelde dit probleem niet.

Wat gaat hier aan gedaan worden? Waarom komt deze onmogelijkheid weer terug.

Is de NS van plan hier nog iets aan te gaan aanpassen. Het gebeurt immers nog vaak genoeg in de week.

Er liggen momenteel geen plannen klaar om dit aan te passen. Hopelijk bij de volgende dienstregeling zullen wij hier verandering in brengen.

Reputatie 2

Er liggen momenteel geen plannen klaar om dit aan te passen. Hopelijk bij de volgende dienstregeling zullen wij hier verandering in brengen.

Dit is niet het antwoord wat ik zou verwachten. Dan wil ik bij deze een klacht indienen voor het bestaan van een probleem wat NS weigert op te lossen. Blijkbaar zijn bepaalde groepen reizigers voor NS minder van belang dan anderen die wel beide een zelfde bedrag mogen betalen.  

Mag ik vragen wanneer je deze week dit had ondervonden. Ik kan dit dan als voorbeeld gebruiken.

Ik heb een vraag over de dienstregeling tussen Gouda en Den Haag Centraal!

Sinds de nieuwe dienstregeling is ingegaan komt het veel regelmatiger voor dat de intercity richting Den Haag ‘achter de sprinter vast zit’, oftewel ipv ongeveer een kwartier over dit stuk traject een half uur doet omdat er niet ingehaald kan worden. Dit is al het geval wanneer de intercity slechts enkele minuten vertraging aankomt op Gouda. 

Toevallig zat ik gisteren hier eens op te letten (de trein uit A'foort van 17.40 zonder vertraging liep wat vertraging op bij Utrecht doordat de intercity daarvoor weer was vertraagd, resulterende in 2 min vertraging bij Gouda). Nu reed de sprinter letterlijk 1 min eerder weg dan de intercity, gevolg: er kon niet worden ingehaald dus een kwartier vertraging in de intercity, maar vlak voor Den Haag Centraal haalde de intercity toch weer de sprinter in (waarom, geen idee? Misschien moest deze eerder aankomen o.i.d.). Dit leek mij echt alles behalve effcientie op het spoor, wat we toch wel van de NS gewend zijn!

Het lijkt mij dat er toch een oplossing handiger is dat in dit soort situaties de sprinter bij Gouda al de intercity voor kan laten gaan? Dit levert misschien enkele minuten vertraging op voor de sprinter, maar dat zorgt er wel voor dat die intercity niet elke keer een kwartier vertraging heeft!

Beste oplossing zou natuurlijk een extra spoor op dit traject zijn, maar aangezien dat niet zo snel gaat gebeuren, is er een mogelijkheid dat deze situatie met wat extra interne communicatie bij de NS wat minder vaak voor hoeft te komen? 

Groeten!

Reageer