Nieuwe dienstregeling

Klopt het dat bij de nieuwe dienstregeling van 9 april 2018 de trein van bussumzuid naar muiderpoort van 5.08 niet meer rijd

18 reacties

Maandag 9 april gaat de eerste pas om 5.21 uur maar de dagen daarna staat de trein van 5.08 uur gewoon in de reisplanner vermeld.
Reputatie 7
Badge
Het zomaar onaangekondigd uitvallen van een trein is nieuw beleid van NS sinds 21 maart jl. Het gebeurt wekelijks op meerdere plekken. De uitgevallen treinen worden geheel uit de dienstregeling gehaald, wat de indruk geeft dat ze nooit bestaan hebben. Nog idioter: als je erover gaat bellen of twitteren naar de Klantenservice word je voor gek versleten: de reactie van de call agent is dat die trein naar zijn/haar weten niet vervallen is "want zo is de dienstregeling nu eenmaal": https://twitter.com/Rubenhuisman1/status/982245680969203713 . Hoe kan de NS zo diep zinken ?
Reputatie 7
Badge +3
Dit zal vast wel weer met werkzaamheden te maken hebben waarvoor je ook heel fijn geen melding krijgt in de reisplanner.
Zal waarschijnlijk om die tussen Amsterdam Centraal-Almere Centrum/Amersfoort van zondag gaan.
Maar daar staat toch echt heel duidelijk "zondag 8 april".
Maandag ochtend 5.08 uur is toch niet meer zondag?

Het schijnt een beetje de gewoonte te worden dat een 1e trein van de dag uitvalt terwijl je nergens duidelijk kan vinden waarom.
Zeg dan dat die werkzaamheden tot maandagochtend duren.
Wees in ieder geval blij dat je het nu al weet, de afgelopen week waren er al meldingen van mensen de gewoon de gebruikelijke tijd op het perron stonden omdat ze van niks wisten.

En NS maar zeggen dat ze met deze manier van (niet) communiceren verwarring willen voorkomen of een trein nu wel of niet rijdt. Werkt tot nu toe prima hoor (maar niet heus).

Goedemiddag Jerry1 en welkom op het NS Serviceforum.

Zoals JBa al aangeeft kan ik enkel terugvinden dat de 05:08 Sprinter alleen vandaag niet heeft gereden, de komende dagen doet hij dat wel. Vermoedelijk had dat inderdaad te maken met de werkzaamheden die Momo weergeeft, maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen. Ik had afgelopen weekend een soortgelijke situatie waarbij de eerste trein op een traject verdwenen was uit de Reisplanner, een fenomeen wat klant_Jac ook al aangeeft. Wat de gedachte hier achter is durf ik niet te zeggen, maar het is overduidelijk uit de meldingen die we krijgen van reizigers dat het op zijn minst enorm onduidelijk is hoe dit wordt weergegeven. Ik zal ook van deze situatie een melding maken.
Reputatie 7
Badge
Ik had afgelopen weekend een soortgelijke situatie waarbij de eerste trein op een traject verdwenen was uit de Reisplanner, een fenomeen wat klant_Jac ook al aangeeft. Wat de gedachte hier achter is durf ik niet te zeggen, maar het is overduidelijk uit de meldingen die we krijgen van reizigers dat het op zijn minst enorm onduidelijk is hoe dit wordt weergegeven. Ik zal ook van deze situatie een melding maken.@Stijn NS: I don't blame you, maar 't is wel een dieptepunt in reizigersinformatie.

Op de NS site lees je: NIEUW: vanaf 21 maart brengen we de informatie op de reisinformatieschermen op het station in lijn met de Reisplanners. Dit betekent dat we bij geplande werkzaamheden of evenementen de aangepaste eindbestemming tonen en niet meer de oorspronkelijke eindbestemming. Ook ziet u op de schermen alleen nog de treinen die rijden en niet meer de treinen die zijn opgeheven. We hopen daarmee de verwarring of een trein nu wel of niet rijdt te voorkomen. Ook gewijzigde vertreksporen tonen we niet meer, alleen de aangepaste vertreksporen.
Uiteraard blijven actuele wijzigingen en verstoringen van de dienstregeling op de dag zelf nog altijd apart zichtbaar.

Welke heldere academische geest met lease-auto dit bedacht heeft, is niet interessant. Wel opportuun is dat dit "nieuwe" zo snel mogelijk wordt teruggedraaid. Zeker omdat blijkt dat treinen niet 10 dagen ervoor, maar in de avond of nacht ervoor uit de dienstregeling worden gewist. Dat geeft zorgvuldige reizigers het gevoel dat ze gek zijn, wat na contact met NS Klantenservice als een boemerang omkeert tot "NS is gestoord".
Reputatie 7
Badge +3
Op een moment dat je net denkt dat het echt niet gekker kan bij NS weten ze je toch weer te verrassen. Een zeer opmerkelijke combinatie van incompetentie, wereldvreemdheid en minachting van de reizigers is dit nieuwe beleid. Het heeft al tot opmerkelijke effecten geleid bij de IC Berlijn en sinds vandaag ook de ICE International.

"The lunatics are running the asylum."
Reputatie 7
Badge
Op een moment dat je net denkt dat het echt niet gekker kan bij NS weten ze je toch weer te verrassen. Een zeer opmerkelijke combinatie van incompetentie, wereldvreemdheid en minachting van de reizigers is dit nieuwe beleid. Het heeft al tot opmerkelijk effecten geleid bij de IC Berlijn en sinds vandaag ook de ICE International.
Het speelde afgelopen weken ook al, maar ik snapte niet waarom. Je twijfelt aan je ogen en verstand.
Op 1 april was de eerste trein 's-morgens tussen Den Haag en Gouda ineens onvindbaar.
En in Den Bosch ben ik nu al 2x het fenomeen tegengekomen dat een gewijzigd vertrekspoor NIET wordt omgeroepen, en NIET als wijziging wordt aangegeven op de beeldschermen. Je trein zou volgens dienstregeling op 4B moeten staan. Daar wachtend zie je toevallig dat het spoor 4A i.p.v 4B is geworden, en dan - net al je je op 4B afvraagt waar je trein blijft - zie je op de monitor dat het vertrekspoor ineens 7B is geworden. Met hollen haal je dan de ene keer net de trein. De andere keer zag ik de achterlichten, en moest half uur wachten. GTBV meldt dan doodleuk dat ik geen vertraging heb gehad :@:@:@
Reputatie 7
Badge +3
Ik krijg het gevoel dat er allerlei mensen verantwoordelijkheden krijgen binnen NS zonder dat ze enig besef hebben waarom bepaalde processen door de jaren heen gegroeid zijn. Ze denken dat ze efficiënt bezig terwijl ze in de boze buitenwereld louter chaos veroorzaken. Het is bijzonder zorgwekkend.

Ik heb ook nog de adviesaanvraag aan het LOCOV gevonden.
http://locov.nl/Images/Locov%202016-263309%20Adviesaanvraag%20verwerken%20van%20geplande%20werkzaamheden%20in%20de%20reisinformatie%20op%20stations_tcm311-380030.pdf

Onbegrijpelijk dat het LOCOV positief heeft geadviseerd over het voorstel. Blijkbaar heeft men de consequenties van een en ander totaal niet overzien. De lamme die de blinde adviseert. Dat schiet lekker op.
Reputatie 7
Badge
Ik krijg het gevoel dat er allerlei mensen verantwoordelijkheden krijgen binnen NS zonder dat ze enig besef hebben waarom bepaalde processen door de jaren heen gegroeid zijn. Ze denken dat ze efficiënt bezig terwijl ze in de boze buitenwereld louter chaos veroorzaken. Het is bijzonder zorgwekkend.
Ik heb ook nog de adviesaanvraag aan het LOCOV gevonden. Onbegrijpelijk dat het LOCOV positief heeft geadviseerd over het voorstel. Blijkbaar heeft men de consequenties van een en ander totaal niet overzien. De lamme die de blinde adviseert. Dat schiet lekker op.

Ik schrik hiervan. In 2016 al doorgedramd. Er wordt totaal geen rekening gehouden met mensen die niet zo digitaal online leven als de NS denkt. Niet met bejaarden, slechtzienden, slechthorenden, gehandicapten, buitenlanders, enzovoorts, die op basis van een (door een hulp daags tevoren gemaakte) uitdraai op pad gaan. Ja, die schrikken op het station als een trein volgens de monitor niet rijdt. Die schrikken ook als de 5-over trein naar Amsterdam-CS ineens bestemming Lelystad heeft. Maar die zijn het spoor/NS totaal bijster als een trein op hun reisplanner-uitdraai totaal verdwenen is. De omroep - als die er al is - is doorgaans voor zulke mensen niet verstaanbaar.
Reputatie 7
Badge
recente versie waarbij NS vindt dat het weglaten van uitgevallen treinen of gewijzigde sporen een overkomelijk punt is voor een beperkte groep reizigers die de schermen slechts gebruikt voor een snelle scan om zijn reis te bepalen. "NS zal de reizigers uiteraard tevoren informeren over deze wijziging".... jaja. niet dus.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan op zich begrijpen dat NS wat aanpassingen wilde om het overzichtelijker te maken. Bv een vermelding dat trein A niet rijdt maar wel een extra trein B om dezelfde tijd, van hetzelfde spoor en zelfde eindbestemming is ook verwarrend. Maar zoals het nu is zijn ze te ver doorgeslagen.

Een groot deel van de reizigers zijn forenzen die iedere dag of meerdere dagen per week dezelfde trein om dezelfde tijd en van hetzelfde perron nemen. Die werpen bij binnenkomst van een station even snel een blik op de TB7/14/21 of er iets is, of het nu vertraging is, een gewijzigd spoor of een trein die niet rijdt.
Als een trein dan van een ander spoor gaat zonder dat er een aparte melding staat dat het een gewijzigd spoor is valt dat niet altijd op zeker niet als je al wat gehaast bent. Net als een trein die niet rijdt die gewoon niet vermeld is, dan vraag je je af wat er met die trein is.

En dan zijn er nog dit soort gevallen van een 1e trein van de dag die zomaar vervalt misschien maar misschien ook niet vanwege werkzaamheden die niet duidelijk zijn aangeven.
Jac noemde al 1 april een zomaar verdwenen eerste trein 's-morgens tussen Den Haag en Gouda, afgelopen week was er een verdwenen 1e trein tussen Enkhuizen en Zaandam (nergens een melding van werkzaamheden). En nu dus deze sprinter van Amersfoort naar Amsterdam, mogelijk vanwege werkzaamheden die vermeld staan voor een dag ervoor.
Om maar niet te spreken over de IC Berlijn.

En wanneer reizigers er vragen over stellen op bv Twitter is het antwoord alleen maar dat die trein niet in de planning staat, dat de dienstregeling nu eenmaal zo is. Het webcareteam tast blijkbaar net zo goed in het duister als de reizigers, die worden dus ook niet geinformeerd. Hoe verwacht NS dan dat deze mensen reizigers helpen bij hun vragen als zij ook de antwoorden niet weten. NS laat zo dus niet alleen reizigers maar ook personeel in de kou staan.
Reputatie 7
Badge
Wat NS nu doet is hinken op 2 beleidslijnen. De ene is om jaarlijks een dienstregeling te presenteren, dus een planning, een voornemen, een uitgangspunten voor aansluitingen, brugopeningen, e.d.. De andere is om alleen te laten zien/horen wat er rijdt. Dat laatste beleid is ca 10 jaar geleden al door een Delftse student (die de app tre!n ontwikkelde, voordat NS kaas had gegeten van apps). Hij stelde dat NS niet moest omroepen "trein heeft ... minuten vertraging", maar "de volgende trein komt over ... minuten".

Voordeel van de eerste beleid is dat je weet waar je aan toe bent, en daarop je keuze(s) kunt bepalen van aansluitend vervoer, bezoeken, werktijden, terugreizen, e.d. Het is een soort houvast, een anker voor mensen die structuur nodig hebben (en dat zijn er best veel!)
Voordeel van het andere beleid is dat je als incidentele reiziger niet onrustig wordt van berichten over vertraagde of uitvallende treinen. Het is geen prettig beleid voor vaste reizigers (en dat is toch 80%), en ook niet passend bij al dan niet bewuste digibeten.

Lezenswaardig is deze scriptie https://beta.vu.nl/nl/Images/stageverslag-breggen_tcm235-457289.pdf
Reputatie 7
Badge
Ik had afgelopen weekend een soortgelijke situatie waarbij de eerste trein op een traject verdwenen was uit de Reisplanner, een fenomeen wat klant_Jac ook al aangeeft. Wat de gedachte hier achter is durf ik niet te zeggen, maar het is overduidelijk uit de meldingen die we krijgen van reizigers dat het op zijn minst enorm onduidelijk is hoe dit wordt weergegeven. Ik zal ook van deze situatie een melding maken.
Op de NS site lees je: NIEUW: vanaf 21 maart brengen we de informatie op de reisinformatieschermen op het station in lijn met de Reisplanners.....Uiteraard blijven actuele wijzigingen en verstoringen van de dienstregeling op de dag zelf nog altijd apart zichtbaar.

@Stijn NS
Heb je al reactie?
Wat NIET klopt is dat de verstoringen op de dag zelf apart zichtbaar zijn. Bij 2 zelf ervaren voorbeelden (zie details hierboven #7) is er niet ongeroeoen, maar alleen het vertrekspoor gewijzigd op de monitor.
Ik verwacht hier geen reactie op. Ik heb een klacht geregistreerd over de gebrekkige informatievoorziening die Jerry1 heeft ervaren. Dit zal ik doen bij ieder die een vergelijkbare ervaring heeft en dat laat merken, wat ook het enige is wat ik kan doen. Wij krijgen hier doorgaans geen terugkoppeling over.
Reputatie 7
Badge +3
Wordt deze nieuwe werkwijze nog geëvalueerd? Ik kan me niet voorstellen dat er maar één reiziger te vinden is die tevreden is met het nieuwe systeem. Het staat of valt met kunnen vergelijken met de jaardienst. En die vergelijking biedt NS niet meer. Het grootste probleem is misschien nog wel de loterij met vertreksporen. Spoorwijzigingen moeten echt als zodanig aangeduid worden.
Wordt deze nieuwe werkwijze nog geëvalueerd? Ik kan me niet voorstellen dat er maar één reiziger te vinden is die tevreden is met het nieuwe systeem. Het staat of valt met kunnen vergelijken met de jaardienst. En die vergelijking biedt NS niet meer. Het grootste probleem is misschien nog wel de loterij met vertreksporen. Spoorwijzigingen moeten echt als zodanig aangeduid worden. Daar ga ik wel van uit en elke klacht die we hier over binnenkrijgen en doorzetten zal er meer aandacht op vestigen.
Hoe moeilijk is het om een fatsoenlijke aansluiting tussen de stoptrein naar Utrecht die om 7:13 stopt op Bilthoven aan te laten sluiten op de intercity naar Amsterdam Schiphol.. vroeger kon je deze aansluiting nog halen als je harder liep dan Usain Bolt . Nu helemaal niet meer... Met 2 minuten eerder vertrekken.. of wat harder doorrijden door de machinist moet dit haalbaar zijn. Doe eens je best NS.
Reputatie 7
Badge +3
Aangezien beide treinen om het kwartier rijden en deze aansluiting weinig prioriteit heeft (het gaat om kleine aantallen reizigers) zal hier in de planning geen speciale rekening mee worden gehouden. Je kunt nu eenmaal niet alles op alles laten aansluiten

Reageer