beantwoord

Nieuwe dienstregeling

  • 13 januari 2020
  • 1 reactie
  • 72 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Dag, de nieuwe dienstregeling pakt onnodig ongunstig uit:

 

=Reis Geleen Oost Maastricht per Arriva en NS; willekeurig tijdstip maar het geldt voor de gehele dag:

1 Geleen Oost  - Sittard per Arriva: 15.08 - 15.13.

2 Sittard Maastricht per NS: 15.16 - 15.30.

3 Totale reistijd 23 minuten.

 

= Nu van Maastricht naar Geleen Oost; willekeurig tijdstip maar het geldt voor de gehele dag:

1 Maastricht - Sittard met Arriva 14.41 - 15.02.

2 Sittard - Geleen Oost met Arriva 15.18 - 15.22.

3 Totale reistijd 41 minuten; bijna het dubbele van de heenreis.

 

= Of alternatief volgens de reisplanner; willekeurig tijdstip maar het geldt voor de gehele dag:

1 Maastricht - Heerlen met Arriva 14.49 - 15.11.

2 Heerlen - Geleen Oost met Arriva 15.22 - 15.37.

3 Totale reistijd 48 minuten; meer dan het dubbele van de heenreis.

 

= En dat waar je ook met de NS/Arriva zou kunnen; willekeurig tijdstip maar het geldt voor de gehele dag:

1 Maastricht - Sittard met NS 15.01 - 15.16.

2 Sittard - Geleen Oost met Arriva 15.18 -15.22

3 Totale reistijd 21 minuten

In dit laatste geval heb je echter maar 2 minuten om over te stappen maar je moet dan in Sittard nagenoeg het gehele perron aflopen en mist vaak de trein want Arriva wacht niet op reizigers die komen aanlopen. 

 

= De oplossing is eenvoudig: Of NS vertrekt 2 minuten eerder uit Maastricht of Arriva vertrekt 2 minuten later uit Sittard; in beide gevallen heb je dan 4 minuten overstaptijd.

 

 

 

Ik herinner mij dat toen NS alleen dit traject verzorgde er geheel geen probleem was en ook niet toen Veolia het gedeelte van Sittard naar Geleen Oost overnam.

 

Graag op korte termijn nog wijzigen; dank en groetend, Jo Gerardu

icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 januari 2020, 22:36

Goedenavond JOIG. Ik zie inderdaad dat er een overstap bestaat van 2 minuten, maar die niet in de reisplanner weergegeven wordt doordat dit een crossplatform overstap is (van 2b naar 2a), waar minimaal 3 minuten overstap voor nodig is. Ik kan me voorstellen dat het vrij naar is dat er een overstap is die door een ogenschijnlijk kleine aanpassing voor een veel betere aansluiting zou zorgen.

De trein van NS die hiervoor genomen moet worden is echter een Intercity die vanaf Maastricht vrijwel heel Nederland in de breedte doorkruist en eindigt in Enkhuizen, treinserie 2900. De tijden waarop deze trein vertrekt zullen dan ontzettend strak in de dienstregeling gepland zijn en een vervroeging van 2 minuten zal absoluut niet zo simpel zijn. Ik zal je wens doorsturen, maar gezien de impact van zo’n wijziging verwacht ik niet dat wij dit aan kunnen passen.

Ik denk dat je meer kans zult hebben als je je hiermee tot Arriva richt, maar gezien ze bij een recente vergelijkbare situatie ook hun dienstregeling niet wilden aanpassen verwacht ik om eerlijk te zijn weinig succes.

We doen ons uiterste best om de dienstregeling overal zo goed mogelijk in elkaar te laten overvloeien, maar helaas is het niet mogelijk om altijd een optimale aansluiting te leveren. Zeker wanneer verschillende vervoerders een onderdeel zijn van een traject.

Bekijk origineel

1 reactie

Goedenavond JOIG. Ik zie inderdaad dat er een overstap bestaat van 2 minuten, maar die niet in de reisplanner weergegeven wordt doordat dit een crossplatform overstap is (van 2b naar 2a), waar minimaal 3 minuten overstap voor nodig is. Ik kan me voorstellen dat het vrij naar is dat er een overstap is die door een ogenschijnlijk kleine aanpassing voor een veel betere aansluiting zou zorgen.

De trein van NS die hiervoor genomen moet worden is echter een Intercity die vanaf Maastricht vrijwel heel Nederland in de breedte doorkruist en eindigt in Enkhuizen, treinserie 2900. De tijden waarop deze trein vertrekt zullen dan ontzettend strak in de dienstregeling gepland zijn en een vervroeging van 2 minuten zal absoluut niet zo simpel zijn. Ik zal je wens doorsturen, maar gezien de impact van zo’n wijziging verwacht ik niet dat wij dit aan kunnen passen.

Ik denk dat je meer kans zult hebben als je je hiermee tot Arriva richt, maar gezien ze bij een recente vergelijkbare situatie ook hun dienstregeling niet wilden aanpassen verwacht ik om eerlijk te zijn weinig succes.

We doen ons uiterste best om de dienstregeling overal zo goed mogelijk in elkaar te laten overvloeien, maar helaas is het niet mogelijk om altijd een optimale aansluiting te leveren. Zeker wanneer verschillende vervoerders een onderdeel zijn van een traject.

Reageer