beantwoord

Nieuwe dienstregeling

• 13 januari 2020
  • 10 reacties
  • 331 Bekeken

Dag, de nieuwe dienstregeling pakt onnodig ongunstig uit:

=Reis Geleen Oost Maastricht per Arriva en NS; willekeurig tijdstip maar het geldt voor de gehele dag:

1 Geleen Oost  - Sittard per Arriva: 15.08 - 15.13.

2 Sittard Maastricht per NS: 15.16 - 15.30.

3 Totale reistijd 23 minuten.

= Nu van Maastricht naar Geleen Oost; willekeurig tijdstip maar het geldt voor de gehele dag:

1 Maastricht - Sittard met Arriva 14.41 - 15.02.

2 Sittard - Geleen Oost met Arriva 15.18 - 15.22.

3 Totale reistijd 41 minuten; bijna het dubbele van de heenreis.

= Of alternatief volgens de reisplanner; willekeurig tijdstip maar het geldt voor de gehele dag:

1 Maastricht - Heerlen met Arriva 14.49 - 15.11.

2 Heerlen - Geleen Oost met Arriva 15.22 - 15.37.

3 Totale reistijd 48 minuten; meer dan het dubbele van de heenreis.

= En dat waar je ook met de NS/Arriva zou kunnen; willekeurig tijdstip maar het geldt voor de gehele dag:

1 Maastricht - Sittard met NS 15.01 - 15.16.

2 Sittard - Geleen Oost met Arriva 15.18 -15.22

3 Totale reistijd 21 minuten

In dit laatste geval heb je echter maar 2 minuten om over te stappen maar je moet dan in Sittard nagenoeg het gehele perron aflopen en mist vaak de trein want Arriva wacht niet op reizigers die komen aanlopen. 

= De oplossing is eenvoudig: Of NS vertrekt 2 minuten eerder uit Maastricht of Arriva vertrekt 2 minuten later uit Sittard; in beide gevallen heb je dan 4 minuten overstaptijd.

Ik herinner mij dat toen NS alleen dit traject verzorgde er geheel geen probleem was en ook niet toen Veolia het gedeelte van Sittard naar Geleen Oost overnam.

Graag op korte termijn nog wijzigen; dank en groetend, Jo Gerardu

icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 januari 2020, 22:36

Goedenavond JOIG. Ik zie inderdaad dat er een overstap bestaat van 2 minuten, maar die niet in de reisplanner weergegeven wordt doordat dit een crossplatform overstap is (van 2b naar 2a), waar minimaal 3 minuten overstap voor nodig is. Ik kan me voorstellen dat het vrij naar is dat er een overstap is die door een ogenschijnlijk kleine aanpassing voor een veel betere aansluiting zou zorgen.

De trein van NS die hiervoor genomen moet worden is echter een Intercity die vanaf Maastricht vrijwel heel Nederland in de breedte doorkruist en eindigt in Enkhuizen, treinserie 2900. De tijden waarop deze trein vertrekt zullen dan ontzettend strak in de dienstregeling gepland zijn en een vervroeging van 2 minuten zal absoluut niet zo simpel zijn. Ik zal je wens doorsturen, maar gezien de impact van zo’n wijziging verwacht ik niet dat wij dit aan kunnen passen.

Ik denk dat je meer kans zult hebben als je je hiermee tot Arriva richt, maar gezien ze bij een recente vergelijkbare situatie ook hun dienstregeling niet wilden aanpassen verwacht ik om eerlijk te zijn weinig succes.

We doen ons uiterste best om de dienstregeling overal zo goed mogelijk in elkaar te laten overvloeien, maar helaas is het niet mogelijk om altijd een optimale aansluiting te leveren. Zeker wanneer verschillende vervoerders een onderdeel zijn van een traject.

Bekijk origineel

10 reacties

Goedenavond JOIG. Ik zie inderdaad dat er een overstap bestaat van 2 minuten, maar die niet in de reisplanner weergegeven wordt doordat dit een crossplatform overstap is (van 2b naar 2a), waar minimaal 3 minuten overstap voor nodig is. Ik kan me voorstellen dat het vrij naar is dat er een overstap is die door een ogenschijnlijk kleine aanpassing voor een veel betere aansluiting zou zorgen.

De trein van NS die hiervoor genomen moet worden is echter een Intercity die vanaf Maastricht vrijwel heel Nederland in de breedte doorkruist en eindigt in Enkhuizen, treinserie 2900. De tijden waarop deze trein vertrekt zullen dan ontzettend strak in de dienstregeling gepland zijn en een vervroeging van 2 minuten zal absoluut niet zo simpel zijn. Ik zal je wens doorsturen, maar gezien de impact van zo’n wijziging verwacht ik niet dat wij dit aan kunnen passen.

Ik denk dat je meer kans zult hebben als je je hiermee tot Arriva richt, maar gezien ze bij een recente vergelijkbare situatie ook hun dienstregeling niet wilden aanpassen verwacht ik om eerlijk te zijn weinig succes.

We doen ons uiterste best om de dienstregeling overal zo goed mogelijk in elkaar te laten overvloeien, maar helaas is het niet mogelijk om altijd een optimale aansluiting te leveren. Zeker wanneer verschillende vervoerders een onderdeel zijn van een traject.

Dag, zoals geadviseerd naar Arriva geweest en aanpassing gevraagd. Je krijgt als antwoord een mail met “vage algemeenheden” die volstrekt niet ingaan op jouw vraag. Ook de provincie Limburg benaderd als “betaler” van Arriva maar die verwijzen weer naar NS en als oorzaak de kwartierdienst tussen Sittard noordwaarts.

En daar sta je dan als reiziger en je praat over 2 minuten. Met NS en later ook VEolia was het veel beter en kon die verbinding wel gewoon.

Hoe gaan we verder om dit te verbeteren?

Wat ik voor jou kan doen is jouw feedback over de dienstregeling indienen bij de betreffende afdeling ter kennisgeving. Het is aan hen of hier mogelijkheden in zijn en of ze dit gaan doorvoeren. Ik kan je hier geen terugkoppeling of beloftes in doen.

Reputatie 7
Badge +3

@JOIG

Er is hier aan alle kanten naar gekeken en veel opties zijn er niet. Het probleem is ontstaan toen er met de Limburgse intercity's is geschoven bij de introductie van de 10-minutendienst tussen Eindhoven en Utrecht, het heeft dus niets te maken met NS versus Arriva of Veolia. 

Daarnaast zijn er in Heerlen krappe aansluitingen bij gekomen richting Aachen (enkelspoor) die schuiven met de sprinter Sittard-Heerlen onmogelijk maken. Als die sprinter bijv. twee minuten later zou vertrekken uit Sittard vervalt de aansluiting van de intercity Eindhoven-Heerlen richting Aachen. 

Van Geleen naar Maastricht kun je het beste het station Geleen-Lutterade gebruiken want op korte termijn is dit niet oplosbaar. 

Dag, dank voor deze reactie. Ik begrijp hem niet. Er gaat geen intercity van Eindhoven via Heerlen naar Aken.

Daarnaast als ik een willekeurige trein neem Sittard - Heerlen - Kerkrade zie ik dat deze 5 minuten stil staat in Heerlen.

Daarnaast is Geleen Lutterade geen optie waar ik 5 minuten van Geleen Oost woon.

Ook zie ik niet waarom de IC uit Maastricht geen 2 minuten eerder kan vertrekken. Dat levert geen enkele probleem op; desnoods wacht hij in Sittard 1 minuut langer. Dat zou heel goed zijn want Arriva heeft de aankomst van de trein uit Heerlen ook al met 2 minuten verlaat met de nieuwe dienstregeling.

Reputatie 7
Badge +3

@JOIG

De intercity Eindhoven-Heerlen geeft in Heerlen aansluiting op de trein naar Aachen. Die aansluiting vervalt als de sprinter uit Sittard later zou vertrekken want dan zit die sprinter de intercity vlak voor Heerlen in de weg en dan komt die intercity te laat in Heerlen aan om de aansluiting naar Aachen nog te kunnen halen.

De intercity uit Maastricht eerder laten vertrekken geeft op station Maastricht een kruisingsprobleem met de intercity uit Sittard, daarnaast kan dat maar met één minuut omdat anders in Sittard de sprinter uit Heerlen weer in de weg zit. Wellicht kun je in Maastricht een minuutje schuiven maar dat wil NS niet omdat dan de rijtijd van de intercity's iets langer wordt of omdat dat extra rangeren vereist.  

Reputatie 5
Badge

Die aansl. te Heerlen ri. Aachen is toch al een van de allerberoerdste in heel het land. Heb hem als persoonlijke score 3 uit 5x gemist. En dan was 1 uit 2 wel gehaalde een aardigheidje van ARV die toch wel wat wilde wachten. Vergeleken met andere 2 min cross platform connecties, zoals Leiden of den Haag HS gewoon bagger. Maar wel heel geschikt om weer eens lekker naar elkaar te gaan zitten wijzen als OV-vervoerders.

Hr. Jo G-enkel voor U zal dat hele systeem niet worden omgegooid. U bent gewoon de laatste in de pikorde van te regelen mogelijke aansluitingen. U zult nog goedkoper uitizijn door de hele reis met ARV te doen, al duurt het wat langer, dat voorkomt ook nog dat onzinnige OMchecken op de Sittardse perrons. Of te fietsen naar het andere Geleense peronnetje langsheen de sporen. of die bus te nemen-ooit van de EBAD met pauze langs het kantoor te Beek.

Reputatie 7

De macht der getallen. Geleen - Oost is onbetekend in het geheel. De IC van en naar  Maastricht is veruit het belangrijkst. Er zijn ook vast heel erg weinig overstappers naar Aachen want bij vele tientallen overstappers per uur anders zou de aansluiting vast beter georganiseerd zijn. Maar je kan ook argumenteren dat er weinig overstappende treinreizigers naar Aachen zijn omdat ze weten dat de aansluiting belabberd is. Het risico om 59 of 60 minuten in Heerlen te moeten wachten is veel te groot. 

Reputatie 7
Badge +2

.Er zijn ook vast heel erg weinig overstappers naar Aachen 

Elke keer valt me de slechte bezetting van de trein naar Aken weer op en veel overstappers zijn er meestal ook niet.

Ik heb in het zuiden aan beide kanten net over de grens gewoond. Het aantal treinreizigers tussen Heerlen en Aken is het echt een fractie van wat er met de bussen tussen Limburg (vanaf Maastricht/Heerlen/Kerkrade) en Herzogenrath/Aken reist.

Reputatie 7
Badge +3

De macht der getallen. Geleen - Oost is onbetekend in het geheel. De IC van en naar  Maastricht is veruit het belangrijkst. Er zijn ook vast heel erg weinig overstappers naar Aachen want bij vele tientallen overstappers per uur anders zou de aansluiting vast beter georganiseerd zijn. Maar je kan ook argumenteren dat er weinig overstappende treinreizigers naar Aachen zijn omdat ze weten dat de aansluiting belabberd is. Het risico om 59 of 60 minuten in Heerlen te moeten wachten is veel te groot. 

Die aansluitingen worden beter zodra er een halfuurdienst komt met om en om stoptreinen en sneltreinen. Omdat de sneltrein dan in Aachen keert op de stoptrein en omgekeerd wordt een retourrit Heerlen-Aachen wat sneller waardoor er meer ruimte komt bij de aansluitingen.

Wel is het aantal reizigers beperkt (ook met de bus trouwens) hoewel de trein in oktober toen ik hem voor het laatst nam (midden op de dag) heel redelijk bezet was. Het idee van een doorgaande intercity van Eindhoven naar Aachen is echter totale kolder, dat wordt net zo'n flop als de Maastricht-Brussel expres.

Reageer