Nieuwe dienstregeling: een week van pieken en dalen

• 16 december 2016
  • 21 reacties
  • 1293 Bekeken

Afgelopen zondag ging de nieuwe NS-dienstregeling in, met het grootste aantal wijzigingen in jaren. Voor bijna alle reizigers is er iets veranderd aan hun dagelijkse reis. Op een aantal trajecten rijdt NS meer treinen en is de reis korter geworden. De dienstregeling zelf lijkt goed te werken, toch was het een week met pieken en dalen.

Wennen
De start van een nieuwe dienstregeling is wennen, voor onze reizigers en voor onze collega’s. Alles wat afwijkt van wat reizigers gewend zijn, wordt gekoppeld aan de invoering van de nieuwe dienstregeling. Soms is dit ook terecht. Zo waren er enkele kinderziektes met de reisinformatie over nieuwe treindiensten en blijkt de planning rond enkele rangeerterreinen en knooppunten beter te kunnen.

Den Helder
Een ander knelpunt was de treindienst bij Den Helder. Als de Intercity vanuit Nijmegen naar Den Helder vertraging had, reed deze de eerste dagen meerdere malen niet verder dan Anna Paulowna. Dit om vertraging op de terugweg te voorkomen. Dit gaf voor reizigers van en naar Den Helder overlast. NS heeft daarom besloten maatregelen te nemen. Met ingang van vrijdag staat er een reservetreinstel in Den Helder. Hierdoor is het vaker mogelijk een vertraagde trein door te rijden naar Den Helder en toch op tijd weer richting Nijmegen te vertrekken. Ook onderzoekt NS of het mogelijk is om het keren bij Anna Paulowna pas te doen bij grotere vertragingen dan tot nu toe gebeurde. De komende tijd zal NS wat betreft de treindienst rond Den Helder de vinger aan de pols houden.

Drukke treinen
In de nieuwe dienstregeling zijn sommige treinen langer en andere korter om per saldo de kans op een zitplaats zo groot mogelijk te maken. Hierdoor is op enkele trajecten de trein drukker geworden dan reizigers gewend waren. NS houdt dit goed in de gaten. Waar nodig en mogelijk zal NS de treininzet aanpassen.

Verstoringen
De eerste week van de nieuwe dienstregeling werd helaas ook sterk beïnvloed door een aantal tegenvallers. Dat bleek al meteen op dag één toen een omgevallen boom bij Driebergen de bovenleiding beschadigde waardoor er geen treinen reden tussen Utrecht en Arnhem/Nijmegen. De volgende dagen hadden reizigers op diverse trajecten onder meer last van een defecte trein tussen Arnhem-Utrecht, een brand in een treintoilet bij Amsterdam Sloterdijk en werd in Zwolle het treinverkeer stilgelegd na de vondst van een verdacht pakketje. Dit leidde tot veel hinder voor onze reizigers.

Een eerste beeld
Onze ervaring is dat na ongeveer twee weken een goed beeld ontstaat over de effecten van het nieuwe spoorboekje. De afgelopen twee dagen is de punctualiteit goed, maar het is nu nog te vroeg voor het trekken van conclusies. NS blijft ook de komende periode de dienstregeling nauwgezet volgen en zal waar nodig aanpassingen doen.

Zie ook: http://nieuws.ns.nl/nieuwe-dienstregeling-een-week-van-pieken-en-dalen/

21 reacties

Je hoort het hier op dit forum niet vaak maar ik ben super blij met de nieuwe dienstregeling. Sinds de extra sprinter tussen Oss en Den Bosch rijdt (de flirt) is het veel rustiger in de trein en heb ik weer een zitplaats. Bovendien zijn de nieuwe treinen erg fijn. Ik hoop dat ze snel meer worden ingezet.
Reputatie 4
De punctualiteit is inderdaad beter dan in november. In november was het dramatisch: 35% van mijn ritten was vertraagd. Deze week slechts 1 van de 10.
Daar tegenover staat dat mijn "standaard reistijd" met 7 minuten is toegenomen. Van 26 naar 33. Daar kun je eigenlijk alle vertraging al tegen wegstrepen. De categorie "klein leed".

De drukte in de trein is op mijn traject gewoon niet leuk meer. De trein is fors ingekort. Af en toe moeten staan vind ik op zich ook nog wel acceptabel. Ik wordt echter gedwongen om zo dicht tegen andere reizigers aan te staan dat het onplezierig wordt. Ook bij het in- en uitstappen ontstaan bijna dagelijks irritaties tussen de reizigers vanwege de drukte. Mensen zijn bang niet op tijd in of uit de trein te kunnen stappen en raken geïrriteerd.

Dat is allemaal gewoon niet nodig. Vorige week was de trein nog wel lang genoeg. Dat "de NS dit goed in de gaten houdt" betekent dat NS deze situatie bewust creëert. Ik hoor ook op dit forum niemand van NS zeggen dat ze zelf ook hun ogen uit hun hoofd schamen voor dit soort situaties. Dat ze die zo snel mogelijk gaan verhelpen. Maar Miriam van NS doet navraag of ze het binnenkort aan ons mag uitleggen van haar werkgever:
https://forum.ns.nl/off-topic-32/vindt-ns-euros-belangrijker-klanten-30221
Reputatie 4
Pieken en dalen dus. 28 pieken en 1.011 dalen, om precies te zijn. http://www.rtlnieuws.nl/nederland/een-week-nieuwe-dienstregeling-ns-1011-klachten-28-complimenten
Wat een aanfluiting!! Nachtnettrein eruit gehaald. Rotterdam-Schiphol met een 2 minuten overstap wat deze week al bewezen heeft niet haalbaar. Geen rechtstreekse verbinding meer na 23:00 vanaf Schiphol - Rotterdam en omstreken. Op bepaalde dagen zelfs een uur tussen Schiphol en Rotterdam. Onbegrijpelijk deze nieuwe dienst regeling. En als je moest overstappen 23 minuten overstap. Niet te geloven gewoon. Werk 12,5 jaar op Schiphol nog nooit zoiets verachtelijk meegemaakt. 1 woord ' schandalig'
Pieken en dalen dus. 28 pieken en 1.011 dalen, om precies te zijn. http://www.rtlnieuws.nl/nederland/een-week-nieuwe-dienstregeling-ns-1011-klachten-28-complimenten Het lijkt erop alsof mensen de hiaten in de dienstregeling dus wel doorhebben en voelen. Moet er wel bij aantekenen dat de mensen die vooruit gaan meestal hun mond houden, dus helemaal eerlijk is de vergelijking denk ik niet. Ik hoop wel dat de NS snel de grootste hiaten oppikt en aanpakt, dus niet dienstregeling 2018, er zitten nog genoeg wijzigingsbladen tussen (het argument dat er geen grote wijzigingen mogelijk zijn bij een wijzigingsblad wil ik eigenlijk niet horen, dat getuigt eigenlijk van een gebrek aan wil).
Tussen Dordrecht en Den Haag rijden weer de oude sprinters en die zijn overvol. Daarnaast weer werkzaamheden waardoor de Kerstmarkt in Dordrecht slecht bereikbaar is en nog meer ellende in het vooruitzicht. Met de zware achteruitgang is de NS bezig de Drechtsteden helemaal te verwaarlozen. De term achterlijk is ook al genoemd. Leuk als je tussen de sporen woont en er steeds meer last van krijgt.
Het wordt allemaal heel mooi gebracht, maar reizen van en naar Almere is een ramp geworden. Alleen Almere Centrum is redelijk bereikbaar, maar de reis naar de overige stations duurt eeuwig. Elke dag vertraging op vertraging en wachten wachten op Weesp. Super dienstverlening NS, je denken echt aan de belangen van de reiziger. Vanochtend 30 minuten vertraging en vanmiddag 20 minuten. Gaat de NS deze uren uitbetalen?
Voor mij een dal. Op de reis Best - Amersfoort ben ik zowel op de heen als terugreis een kwartier extra onderweg. De aansluiting in Den Bosch is een stuk slechter.. vanuit de Schiphol trein kan ik nu ook in Den Bosch de sprinter nog net zien vertrekken, dat kon (en kan) ik in Utrecht met mijn aansluiting naar Amersfoort ook al. En vervolgens gaat de stoptrein in Boxtel 7 minuten staan wachten om de intercity er langs te laten... wacht dan in Den Bosch even, dan halen mensen ook hun aansluiting!
Bilthoven naar Breukelen is waardeloos, daarbij ook nog Syntus. Absoluut geen aansluiting, vertragingen iedere dag. Het twee kort achter elkaar rijden en dan een tussenpose van meer dan 20 minuten is raar. Ik mis de 42 vanaf Breukelen.
Reputatie 1
Na mijn eerste ochtenddiensten en avonddiensten (tot 23.00) op Schiphol en de treinreis terug naar Den Haag HS en Mariahoeve ging redelijk. Baal nog steeds van de lange haltertijd op Leiden CS en de trein was best vaak er vol. Ook merk ik nu met mijn kwartier langere reistijd hoe onaangenaam de stoelen/banken in de sprinter zijn. Deze zijn veel te recht en hard. Voorheen kon ik tot Den Haag Laan van Noi met IC reizen en vanuit daar 1 halte terug naar Mariahoeve. Maar dat kan niet meer helaas, dus rond 00.30 thuis ipv 00.00

De treinreis met een ochtenddienst en van en naar Den Haag HS heeft voor mij best positieve verbeteringen, op de terug weg zelfs zeer regelmatig eerder thuis omdat de overstap in Leiden nu direct is zonder 6 minuten wachten.

Al met al ben ik na 1e weken best tevreden al vindt ik de langere reistijd na 23.00 en de latere vertrektijden waardeloos, zeker als je nog verder moet reizen, en aansluitingen op bus, tram, metro of trein verloren kunnen gaan.
Mijn traject: Breda-Bergen op Zoom..., ik hoef geen twee weken te wachten om te zeggen dat deze verandering geen verbetering is: kortere overstaptijd, wisseldende perrons, vertragingen van vijf minuten..., die snel een half uur worden omdat je bij het overstappen in Roosendaal de volgende trein niet haalt. Kortom: verander en verbeter dit aub NS
Ook het personeel is niet blij met de nieuwe dienstregeling:

Vakbond VVMC roept machinisten en
conducteurs in Amsterdam,Rotterdam en
Hoofddorp op om aanstaande vrijdag het
werk neer te leggen.De vakbond wil dat
zijn leden tot 11.00 uur staken.Wat dat
betekent voor treinreizigers is nog
niet duidelijk.

Het treinpersoneel vindt dat het werk
door de nieuwe dienstregeling eentonig
is geworden.Machinisten en conducteurs
werken vaak op hetzelfde korte traject.
Ze verzetten zich al langer tegen dit
'rondje om de kerk'.

De NS heeft het personeel een volledig
nieuw werkpakket beloofd,maar volgens
VVMC is die toezegging niet toereikend.

Ja, dat vecht je natuurlijk uit over de ruggen van de klanten (die meestal toch al betaald hebben).
Wordt een leuk begin van het kerstweekend.

Nieuw dalletje dus...
Hoi Bob, wij betreuren het zeer dat de VVMC stakingen heeft aangekondigd, zeker omdat dit onze reizigers treft zo kort voor de feestdagen. Als deze staking doorgaat, heeft dit grote impact in het hele land. Hier vind je een verdere verklaring vanuit oNS.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar reacties van rijdend personeel hier, op dit forum. Is het echt zo'n kwelling?
Reputatie 1
Als de nachtnettrein met vertrek 4.21 vanaf Den Haag HS naar Schiphol vrijdag maar rijdt. Zodat ik normaal en optijd om mijn werk kan komen
Nu de nieuwe dienstregeling op gang is heb ik nog nooit zoveel vertragingen gehad, zowel s'morgens als in de avondspits (schiphollijn, en verder richting Den Haag) vaak veroorzaakt door vertraagde ic's.

Wordt er nog gefinetuned, of moeten we er mee leren leven?
Reputatie 3
Ik vrees dat je hiermee moet leren leven. De Schipholtunnel is namelijk chronisch overbelast (vier sporen in de tunnel is simpelweg veel te weinig voor 26 treinen per uur per richting (4 HSL, 1 Thalys, 1 IC Brussel, 4 IC's uit Almere, 4 IC's uit Utrecht, 2 IC's uit Amersfoort, 4 Sprinters uit Zuid, 6 Sprinters uit Lelylaan). In combinatie met vaak lange stops, door de vele toeristen met grote koffers, lopen de treinen op station Schiphol Airport zelf ook nog eens vertraging op. Je loopt dus ontzettend makkelijk vertraging op, de capaciteit is bij lange na niet toereikend. Helaas wordt de tunnel de komende jaren niet uitgebreid - vraag me af of daar überhaupt plek voor is - dus er valt niet echt verbetering te verwachten. Er zijn meer treinen gaan rijden in de nieuwe dienstregeling, dus dat heeft ook zijn weerslag. Dus helaas, geen verbetering daar. Dat zou overigens ook heel veel geld kosten, omdat je een complete nieuwe tunnel ernaast moet gaan graven.
Reputatie 1
De evt vertraging die je noemt met in en uitstappen op Schiphol zou beter gaan, als trein beide richtingen altijd zelf punt stopt. Hoe lang of kort de trein ook is. Gebeurt regelmatig dat je vooraan bij het vertrekbord staat en de trein meters terug al stopt gevolg veel lopen en vertraging.

Dus op perron altijd voor kant trein op zelfde punt stoppen en dit aangeven op perron zodat reizigers dit kunnen zien
Op de sporen 1 en 2 wordt om die reden dan ook in het komende half jaar dan ook een instapbalk geplaatst, waarop precies te zien is hoe lang de trein is en waar deze zou moeten stoppen, waar de deuren zitten met de plekken van de 1e en 2e klas, stiltecoupé, fietsruimte, rolstoelplek, et cetera.

Pro tip voor de tussentijd: in de NS Reisplanner Xtra app kan je voor 99 van de 100 treinen precies zien hoe lang deze is (uit hoeveel delen - in spoortermen bakken genoemd - deze trein bestaat). Langs het spoor kan je blauwe borden met cijfers zien (bijvoorbeeld ene blauw bord met witte cijfers 6 en 😎. Die cijfers corresponderen met de hoeveelheid delen van de trein.
Dus een trein met 6, 7 of 8 delen komt als het goed is met de voorkant bij dat bord te staan.

Daar moet ik direct wel een kanttekening bij plaatsen: de Sprinter van het type SLT heeft kortere rijtuigen. Daarvan moet je berekenen waar de trein dan komt te staan: de 4-delige treinen komen dan bij het bordje '3' te staan en de 6-delige treinen bij het bordje met de '4'. Elke andere combinatie met gecombineerde SLT Sprinters is een optelsom. Dus als er een SLT Sprinter komt, bestaande uit 10 delen, dan moet de machinist bij het bordje '7' neerzetten (of wat er het dichtste bij in de buurt komt, afgerond naar boven).
Reputatie 3
Badge
Ik vrees dat je hiermee moet leren leven. [... heel veel goede argumenten ...] Dus helaas, geen verbetering daar.

Op een gegeven moment rijden er zo veel treinen, dat er feitelijk een dienstregeling-loos systeem is ontstaan, en dan is er ook geen vertraging meer 😉.

Daar zit sowieso de toekomst. Laat op allerlei trajecten elke tien minuten een trein rijden. Ga vervolgens nooit meer wachten om aansluitingen over te nemen; als een 'toeleverende' trein vijf minuten vertraging heeft, is er immers binnen vijf minuten ook weer een nieuwe aansluitende verbinding, Dan wordt het een soort tram-systeem. Die rijden bijvoorbeeld in beginsel ook om de tien minuten, maar door toevallige omstandigheden kan het soms 12 minuten en dan weer 8 minuten duren. Een hoge frequentie van treinen kan een zeker gebrek aan punctualiteit compenseren.
Reputatie 6
Badge
En hoe wil jij een hogere frequentie buiten de randstad betaalbaar maken? Ben je soms vergeten dat er op elke trein een mannetje moet staan, die elke maand 2 kop binnenhaalt?

Reageer