beantwoord

Nieuwe dienstregeling Haarlem-Zuidas (Amsterdam Zuid) verslechterd

• 19 december 2016
  • 16 reacties
  • 967 Bekeken

Ondanks dat ik overal lees dat er alles aan gedaan moet worden om de Zuidas beter bereikbaar te maken is het tegenovergestelde gebeurd met de nieuwe dienstregeling. De IC vanaf Heemstede/Aerdenhout-Haarlem-Sloterdijk doet er langer over dan voorheen, staat nutteloos stil op Haarlem en rijdt in een slakkegangetje naar Sloterdijk. Alwaar de aansluiting met de metro zeer verslechterd is. Het wordt tijd voor 1) of een directe verbinding vanaf Haarlem naar Amsterdam-Zuid, of een trein vanaf Sloterdijk naar Amsterdam-Zuid of 3) de IC laten doorrijden in volle vaart en rekening houden met de metro vertrektijden (lijn 50) op Sloterdijk. Zoals het nu is is niet in lijn met wat de gemeente Amsterdam met het bereikbaarheids convenant zuidas voor ogen heeft. Wordt tijd voor echte bereikbaarheid Zuidas vanaf Heemstede/Haarlem. Vraag is: wordt hier naar gekeken binnen de NS?
icon

Beste antwoord door FlyingHollander 19 december 2016, 19:54

Ook ik ben niet van NS. Maar ter verduidelijking: het is momenteel fysiek niet mogelijk om (zonder gigantische omweg) van Haarlem naar Amsterdam Zuid te rijden. Er zijn twee hordes:

1. Treinen vanuit Haarlem kunnen bij Sloterdijk niet "rechts afslaan" richting Lelylaan.
2. Treinen kunnen vanaf Lelylaan niet "links afslaan" richting Zuid.

Zoals gezegd zal hier niet snel iets aan gedaan (kunnen) worden. Zulke aanpassingen zijn sowieso moeilijk en duur, zeker in stedelijk gebied.

"Ter compensatie" rijden er om de paar minuten bussen vanuit Haarlem naar Amsterdam Zuid. De andere opties zijn de metro en de A9. Het is allemaal niet ideaal, maar zeker niet dramatisch.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
??? De metro rijdt iedere 10 minuten dus sluit altijd aan.
jij gaat voor service...lekker reisleider. de metro gaat niet de hele dag om de 10 minuten daarnaast is dat maar een onderdeel van mijn vraag. die jij met 3 vraagtekens weet te 'beantwoorden'. was een organisatie..
daarnaast is 2 minuten wachten (wat het was) of 8 of soms dus 12 minuten gewoon mega irritant. dat jullie hier niet over na durven of kunnen denken zegt genoegd. de zuidas moet bereikbaar zijn maar door de nieuwe dienstregeling is dit slechter dan het was.
daarnaast is 2 minuten wachten (wat het was) of 8 of soms dus 12 minuten gewoon mega irritant. dat jullie hier niet over na durven of kunnen denken zegt genoegd. de zuidas moet bereikbaar zijn maar door de nieuwe dienstregeling is dit slechter dan het was. Als u het overstappen rot vindt kunt u altijd nog met de directe bus reizen: http://9292.nl/reisadvies/station-haarlem/station-amsterdam-zuid/vertrek/2016-12-19T1315 . Er is volgens mij meer dan genoeg aan Amsterdam Zuid gedacht als het gaat om de treinen, Amsterdam Lelylaan (en daarmee praktisch heel Amsterdam West) heeft daardoor alleen nog maar sprinters die nergens op goed op Intercity's aansluiten. Treinen van Sloterdijk naar Zuid laten rijden is praktisch onmogelijk, er ligt geen treinspoor tussen Lelylaan en Zuid, dat is bewust gedaan omdat de metro er al rijdt. Het zou met een enorme omweg om Amsterdam heen wel kunnen, maar volgens mij dat niet echt wenselijk (zowel qua tijd als kilometers die je moet maken, je moet namelijk om tot Diemen). Tevens lijkt het er niet op dat de rijtijden voor de Intercity's tussen Haarlem (de wachttijd op Haarlem is even lang als vroeger, er is enkel 1 minuut langer uitgetrokken voor het stukje Heemstede/Haarlem) en Sloterdijk veel langer zijn geworden. Voor de dienstregeling van de metro moet je volgens mij bij het GVB zijn.
Reputatie 4
Inderdaad, bus 346 rijdt Haarlem-Amsterdam Zuid in 47 minuten en in de spits rijdt er iedere 4-6 minuten een bus. Buiten de spits iedere 10-15 minuten.
duidelijk, antwoord is dus: nee we denken niet na over verbeteringen in de toekomst voor de bereikbaarheid zuidas.
duidelijk, antwoord is dus: nee we denken niet na over verbeteringen in de toekomst voor de bereikbaarheid zuidas. Ik weet niet wat u in gedachte had voor verbinding, maar perfecte verbindingen voor heel het land zal nooit lukken. Er wordt al heel veel gedaan om de Zuidas beter bereikbaar te krijgen (lees: Noord-Zuidlijn, meer intercity's ten kosten van Amsterdam-West, verbetering van het busplatform bij de Stravinskylaan). Uw reismogelijkheden zijn volgens mij bij lange na niet de beroerdste van Nederland, kijk maar eens naar de aansluitingen van sommige sprinters (bijvoorbeeld rond de Drechtsteden, in Brabant en de sprinters die bij Lelylaan komen), daarbij vergeleken zijn uw aansluitingen zo slecht nog niet.
Het is gewoon heerlijk in de trein. Dus een treinverbinding van Haarlem of Sloterdijk naar de Zuidas is wat ik in gedachten heb/had. Maar dat kan blijkbaar (nu) niet en er zijn ook geen plannen voor. Dan weet ik dat. Zie het svp als een compliment dat ik graag in de trein zit en niet in een auto, metro of bus.
Het is gewoon heerlijk in de trein. Dus een treinverbinding van Haarlem of Sloterdijk naar de Zuidas is wat ik in gedachten heb/had. Maar dat kan blijkbaar (nu) niet en er zijn ook geen plannen voor. Dan weet ik dat. Zie het svp als een compliment dat ik graag in de trein zit en niet in een auto, metro of bus. Ik vind treinen zelf ook heerlijk hoor dus daarin zijn we het eens, maar een directe trein is gewoon onmogelijk, de kosten van de aan te leggen infrastructuur zijn volgens mij veel te groot. De stukken die nu missen bij de Hemboog (Sloterdijk) en tussen de Henk Sneevlietweg en de aansluiting op de Zuidtak zijn beide nogal volgebouwd volgens mij. Aangezien er dus ook al een metro rijdt is het gewoon economisch niet rendabel en ik zie het ook niet zo snel rendabel worden, maar goed wie weet hoe het in de toekomst zal gaan.
OK, dan zou een snelmetro vanaf Sloterdijk wellicht een optie kunnen zijn (ooit) maar dat is aan het GVB.
Reputatie 7
Badge +3
duidelijk, antwoord is dus: nee we denken niet na over verbeteringen in de toekomst voor de bereikbaarheid zuidas.
In dit geval niet door de Rijksoverheid/ProRail/NS.
De Provincie Noord-Holland is ingesprongen op deze gaten in het spoornet (ook de verbinding Haarlem - Schiphol) door het R-Net te ontwikkelen.
Rechtstreekse treinen van Haarlem naar Amsterdam Zuid zitten er niet in zolang er geen extra infrastructuur wordt aangelegd.
Reputatie 7
Badge +3
dat jullie hier niet over na durven of kunnen denken zegt genoegd.
Even ter verduidelijking: de mensen die hier tot nu tot gereageerd hebben zijn geen NS-medewerkers. De NS-medewerkers hebben allemaal 'NS' in hun nickname staan.
Beetje vreemd, zijn jullie reisleiders dan van een externe beantwoordpartij voor vragen aan de NS? Dan ben ik toch ook benieuwd naar reacties van NS medewerkers zelf, daarom ga ik naar dit forum. Wellicht zijn er wel plannen binnen de NS voor een directe verbinding van Haarlem of Sloterdijk naar de Zuidas(?).
Reputatie 2
Ook ik ben niet van NS. Maar ter verduidelijking: het is momenteel fysiek niet mogelijk om (zonder gigantische omweg) van Haarlem naar Amsterdam Zuid te rijden. Er zijn twee hordes:

1. Treinen vanuit Haarlem kunnen bij Sloterdijk niet "rechts afslaan" richting Lelylaan.
2. Treinen kunnen vanaf Lelylaan niet "links afslaan" richting Zuid.

Zoals gezegd zal hier niet snel iets aan gedaan (kunnen) worden. Zulke aanpassingen zijn sowieso moeilijk en duur, zeker in stedelijk gebied.

"Ter compensatie" rijden er om de paar minuten bussen vanuit Haarlem naar Amsterdam Zuid. De andere opties zijn de metro en de A9. Het is allemaal niet ideaal, maar zeker niet dramatisch.
Welkom op het NS Serviceforum, Wainando. Zoals hierboven al is aangegeven, is dit lastig en worden er gelukkig door andere vervoerders ook diensten aangeboden. Overigens geef ik je feedback graag door.
De titels zoals "Reisleider" kun je verdienen op dit forum, net als de badges. Hier vind je meer info.

Al een keer de 346 uitgeprobeerd? Weet dat veel Heemstedenaren er gebruik van maken.

Reageer