beantwoord

Nieuwe dienstregeling intercity direct

• 17 oktober 2016
  • 21 reacties
  • 2231 Bekeken

Ik zie dat in de nieuwe dienstregeling de intercity direct van 6.24 uur van Rotterdam CS richting Schiphol niet meer rijdt. Waarom is dat?
icon

Beste antwoord door Frank Visser 18 oktober 2016, 00:01

Alle IC Direct treinen zijn een kwartier opgeschoven. Dit betekent inderdaad dat de eerste trein 's ochtends later vertrekt. Daar staat tegenover dat de laatste trein 's avonds ook een kwartier later vertrekt.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik vermoed omdat er besloten is de eerste trein op dit (HSL-)traject pas later te laten rijden. Bovendien zijn in de nieuwe dienstregeling veel tijden aangepast. Dat is trouwens wel jammer, de eerste IC Direct gaat na december pas om 6:40u, de eerste AmRo (1000-serie) pas om 7:28u! Nu is dat 6:24u en 7:09u.
Deze vraag heb ik ook inderdaad. Ik neem deze intercity direct van 6:24 vaak voor mijn werk zodat ik precies op tijd ben om om 7:00 uur te beginnen. Nu de intercity direct met een kwartier verlaat is, betekent dit dat ik (en wat ik ervaar veel andere mensen die op Schiphol werken en om deze tijd beginnen) te laat zouden komen.
Ik vind het wel erg vervelend dat juist zo'n vroege trein eruit wordt gegooid die juist zo belangrijk is.
Met mij zijn 3 collega's die hetzelfde probleem nu ervaren.

Wat ik wel gelezen heb is dat er meer treinen over de HSL lijn gaat rijden, maar ik zie echter geen enkele andere trein die hiervoor compenseert.
Ik vind dit erg vervelend, met name omdat ik nu gedwongen ben om de normale intercity te nemen en hiermee dus geen gebruik kan maken van mijn toeslag abonnement in de ochtend, waar ik wel iedere maand voor betaal.
Eigenlijk krijg ik dus minder waar voor mijn geld.

Ik begrijp dat er dingen veranderd moeten worden in de dienstregeling om in de toekomst meer treinen etc te laten rijden en je kunt uiteraard niet iedereen blij maken.
Waarom is er gekozen om de intercity direct te verlaten met een kwartier naar 6:40? Waarom is er geen intercity direct die hierop aan zou sluiten door bijvoorbeeld om 6:10 te vertrekken?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Reputatie 3
Alle IC Direct treinen zijn een kwartier opgeschoven. Dit betekent inderdaad dat de eerste trein 's ochtends later vertrekt. Daar staat tegenover dat de laatste trein 's avonds ook een kwartier later vertrekt.
Tja dat die laatste trein 's avonds ook later vertrekt, daar heb ik 's ochtends natuurlijk niks aan... Ik sluit me aan bij Malou, ook ik kom hierdoor te laat op mijn werk en ben gedwongen om de gewone intercity te nemen (= eerder vertrekken én langere reistijd).
Ik snap dat je niet iedereen blij kunt maken maar ik vind het wel echt heel erg jammer dat deze trein geschrapt is!!
Reputatie 3
Vreemde reactie van dienstregelingcommunicator Frank Visser... Blij maken met een dooie mus noemen ze zoiets.
Kan ik me heel goed voorstellen, Myra. Hopelijk valt jouw reis straks toch nog mee.
Reputatie 3
Badge
Vreemde reactie van dienstregelingcommunicator Frank Visser... Blij maken met een dooie mus noemen ze zoiets.

Ik neem aan dat uit onderzoek is gebleken dat er behoefte was aan een extra late trein, en dat die behoefte groter was dan het aantal reizigers dat nu in de vroege trein zit. En dat het geen optie was om gewoon een trein meer te laten rijden. Dan is de keuze op zichzelf niet vreemd. Maar natuurlijk wel onbevredigend voor gebruikers van de vroege trein....
Dit is ook een ongemak voor mij en mijn collega's als we leven in rotterdam, maar het werk in Schiphol en gebruik de 06:24 trein te komen op het werk op tijd (07:00).
Ik begrijp dat het tijdschema is verschoven 15 minuten later, maar nu ons vroeg pendelaars zijn gestrand.
Net als bij Malou19, betaal ik ook een maandelijks abonnement op de IC Direct gebruiken en nu heeft dit geen waarde voor mij.
Gelieve te heroverwegen het toevoegen van een eerdere trein voor de vele pendelaars die werken op Schiphol en vertrouwen op deze trein.
(Tussen haakjes, sorry voor de vertaling, ik spreek geen Nederlands, dus ik moest gebruiken google translate.)

Here's my original English:
This is also an inconvenience for me and my colleagues as we live in rotterdam but work in Schiphol and use the 6:24 train to arrive at work on time (7:00).
I understand that the timetable has been shifted 15minutes later, but now us early commuters are left stranded.
As with Malou19, I also pay a monthly subscription to use the IC Direct and now this has no value for me.
Please reconsider adding an earlier train for the many commuters who work at Schiphol and rely on this train.
(BTW, sorry for the translation, I don't speak Dutch so I had to use google translate.)
Reputatie 7
Badge +3
@Frank Visser
Dit is erg ongelukkig want 6.40 voor de eerste trein is wel heel erg laat en dat kan dan ook niet zijn vanwege het onderhoudsrooster. Ik vermoed dat de dienstregeling makers deze consequentie niet beseft hebben toen ze besloten de dienstregeling een kwartier te verschuiven. Mijn gok: er gaan zo veel klachten komen dat er binnen de kortste keren een trein om 6.10 wordt toegevoegd.
Reputatie 3
Zoals al gemeld in een andere topic zullen we nog een keer goed kijken naar de vroegste en laatste treinen. Ik kan niet beloven dat er iets wordt aangepast maar we komen er op terug!
Waarom zou het tijdstip van de laatste rit te maken moeten hebben met dat van de eerste rit? Van 7:00 tot 22:00 rijdt de IntercityDirect elk kwartier tussen Rotterdam en Amsterdam, de treinen van/naar Breda een kwartier opschuiven hoeft dus niet te betekenen dat dit ook hier opgeschoven hoeft te worden, alleen de bestemming veranderd dan. Nu heeft de IntercityDirect een afwijkende kwartierdienst, waar de meeste kwartierdiensten in de Randstad tussen grofweg 6:00 en 21:00 zijn, is deze van 7:00 tot 22:00.
Reputatie 3
Dat is een ingewikkeld verhaal. Kort gezegd is de dienstregeling gebouwd om de treinen die de hele dag rijden. Die moeten zo goed mogelijke aansluitingen bieden. Daaromheen zijn de andere treinen ingelegd. Omdat een aantal van deze basistreinen een kwartier zijn opgeschoven heeft dit ook gevolgen voor alle treinen die daar op aansluiten. Maar we gaan dus n.a.v. al jullie reacties nog naar de vroege en late treinen kijken. Ik kan niets beloven maar mogelijk komen er nog kleine aanpassingen.
@frankvisser

Niet alleen de intercity direct van 6.24 is weg, maar ook de IC direct van 6.54 - deze nam ik altijd... Als alles een uur is opgeschoven, zou deze nog moeten bestaan.
Hetzelfde verhaal voor mij; ik moet vroeger op om op tijd te komen.
Is er een verklaring voor het uitvallen van deze trein? Want ik snap het niet...
Reputatie 3
Bedankt voor de melding Eline, ik moet dit even gaan uitzoeken. Ik kom er nog op terug.
Super, alvast bedankt. Het gaat trouwens om de rit Rotterdam - Schiphol, ik zie dat ik dat ben vergeten te vermelden...
Als alles een uur is opgeschoven, zou deze nog moeten bestaan.
Het is geen uur opgeschoven maar een kwartier. Maar rond dat tijdstip is er nog een halfuur interval op Rotterdam - Schiphol, dus door de boel een kwartier op te schuiven 'vervalt' de trein rond dat tijdstip, er is immers geen trein om 6:39 die met de rest mee opschuift. Men had deze treinen beter de andere kant op kunnen opschuiven, dus trein 1007 van 7:09 naar 6:56 opschuiven i.p.v. de andere kant op, nu begint de ochtendspits op de HSL wel erg laat.
Oh ja sorry ik bedoelde een kwartier... En ik zie nu inderdaad dat die trein eerder niet bestaat (wist ik niet).
Het lijkt me inderdaad het heroverwegen voor de NS waard! De trein waar ik in zit, is altijd al behoorlijk vol.
Dit antwoord heeft totaal geen betekenis. Mensen die vroeg moet/willen gaan werken hebben juist baat bij een eerdere trein. Die hebben er niets aan wanneer er 's avonds laat de laatste IC direct een kwartier later vertrekt.
Het strookt ook niet met dat de NS reizigers wil verleiden buiten de spits te reizen, dan moet je de treinen dus niet pas na 7:00 frequent laten rijden.
Welke maatregelen zijn er nu genomen om de drukte op het drukste deel van het ic-direct traject (Rdam-Schiphol) op te vangen?
Zijn er nu treinstellen extra aangekoppeld (was fixed op 6)?
Door de verschuiving en de daardoor wegvallende 6.55, zal eenzelfde hoeveelheid (of eigenlijk groeiend) aantal reizigers op het traject in de ochtend met nog minder treincapaciteit vervoerd worden als er geen extra wijzigingen zijn. En de treinen waren al bomvol, ondanks de toeslag.

Extra vraag: Zijn er nog plannen op op korte termijn hier meer wijzigingen te doen op het IC direct traject Rotterdam-Schiphol?
De NS heeft het helaas vakkundig onmogelijk gemaakt even een extra rijtuig aan te koppelen, de procedurele mikmak is zo geregeld dat de goedkeuring om met deze treinen op de hogesnelheidslijn te mogen rijden gebaseerd is op de vaste samenstelling van de rijtuigen. De samenstelling veranderen door een 7e rijtuig toe te voegen vereist dus nieuwe papieren rompslomp voor deze trein ingezet mag worden. Daar gaan dus weer vele maanden overheen voor men dat papierwerk op orde heeft.

Enige hoop zijn de 9-delige stammen, die zijn er namelijk wel en zitten in het toelatingscircus, alleen zijn deze stammen bedoeld voor het traject Den Haag - Rotterdam - Breda - Eindhoven en niet voor Amsterdam - Rotterdam - (Breda). Technisch is het echter geen probleem, ik heb deze 9-delige stammen ook al zien proefrijden tussen Schiphol en Rotterdam, dus misschien dat men ooit nog een stammetje kan omwisselen of een reservestam kan inzetten zodat de drukste ritten van de spits een langere trein hebben. Ik zou er echter niet op rekenen dat de NS dit uit eigen initiatief op korte termijn zal doen.

Reageer