beantwoord

nieuwe dienstregeling, niet mogelijk in weekend op tijd op Schiphol!

• 14 december 2019
  • 13 reacties
  • 366 Bekeken

Morgen moet ik om 0830 op Schiphol zijn, dat blijkt ineens niet meer mogelijk op zondag!

gaat NS mijn extra kosten voor dag eerder naar Schiphol reizen of wijzigen ticket vergoeden?

reizigers buiten een straal van 100 km rond de randstad worden meer en meer door de nes gediscrimineerd.

is dat nog van deze tijd waarin we voor het klimaat de auto zo veel mogelijk moeten laten staan?

hoe gaat NS mij compenseren?

icon

Beste antwoord door Maxime NS 14 december 2019, 13:22

Hallo DeLimburger2000, welkom op de NS Community. 

Zoals Lies87 al aangeeft en Momo ook duidelijk uitlegt is het op zondag niet mogelijk om zo vroeg al die reis te maken. Dat komt niet door de nieuwe dienstregeling. Het spijt me dat je hier pas zo kort van te voren achter komt en ik kan me voorstellen dat het moeten bedenken van een alternatief erg frustrerend is. Extra kosten die je nu maakt kan je alleen niet op ons verhalen en er is ook geen compensatie die je geboden kan worden. Mijn excuses voor het ongemak.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6

Welk traject reist u? En was het eerder dus wel mogelijk?

Reizen vanuit Zuid Limburg was voorheen in het weekend ook vroeg mogelijk, maar nu niet meer!

mensen uit het zuiden van het land zijn hierdoor niet meer in staat om in het weekend voor 10.00 in de Randstad aan activiteiten deel te nemen, dat is discriminatie ten kosten van de winst van de NS. Die benadelen hele provincies (ook de Noordelijke) omdat ze naar hun zeggen, deze trajecten niet rendabel vinden. 
Ook in noord en zuid Nederland wonen mensen die aangewezen zijn op het openbaar vervoer en graag deelnemen of tijdig ergens moeten zijn. Vliegreizen in het weekend die voor 13:00 vanaf Schiphol vertrekken zijn voor deze mensen zonder extra kosten van bv overnachting op Schiphol niet te maken. Dat is toch niet te verkopen in een land dat 350 bij 200 km groot is.

NS behoort een DIENSTVERLENER te zijn, geen discriminatoir en kosten opjager. Door de inzet van verschillende vervoerders is reizen sowieso buiten de randstad veel duurder. Kaartje Maastricht-Den Haag is ~ 2 euro goedkoper dan kaartje Geleen - Den Haag, puur doordat je voor dat traject eerst een stukje me de stoptrein van Arriva naar Sittard moet, terwijl het traject 20 km korter is. 
Ook daar hebben de reizigers niet om gevraagd.

Reputatie 6

Vorige week was de eerste optie uit Maastricht met aankomsttijd 10.11 op Schiphol. Vanuit Eindhoven 9.06. ik kijk vast over de optie heen om vanuit Zuid Limburg om 8.30 op Schiphol te kunnen zijn in de dienstregeling voor tm 14 december 2019.

Reputatie 7
Badge +3

Op weekdagen kan het wel, maar op zondag beginnen de 1e treinen altijd later. Dat is zo in de nieuwe dienstregeling en was ook het geval in de oude dienstregeling. Daar is dus geen verschil in gekomen. Het is dus niet zo dat het ineens niet meer mogelijk is. 

Op zaterdag is en was het mogelijk om vanuit Maastricht om 8:59 op Schiphol te zijn en op weekdagen om 8:10. Alleen op zon- en feestdagen is dit 10:11.

En wat betreft de andere vervoerders als Arriva, daar heeft NS ook niet om gevraagd. 

Hallo DeLimburger2000, welkom op de NS Community. 

Zoals Lies87 al aangeeft en Momo ook duidelijk uitlegt is het op zondag niet mogelijk om zo vroeg al die reis te maken. Dat komt niet door de nieuwe dienstregeling. Het spijt me dat je hier pas zo kort van te voren achter komt en ik kan me voorstellen dat het moeten bedenken van een alternatief erg frustrerend is. Extra kosten die je nu maakt kan je alleen niet op ons verhalen en er is ook geen compensatie die je geboden kan worden. Mijn excuses voor het ongemak.

Gelukkig zet KLM bussen in vanuit Maastricht, perfect geregeld en gratis, heb de NS helemaal niet meer nodig. Maar ik blijf het ronduit belachelijk en discriminerend vinden dat een openbare vervoerder en DIENSTVERLENER! Zo maar delen van het land uitsluit van goede bereikbaarheid, voor het gewin van eigen zak. Oplichters zin jullie!

Reputatie 4

Gelukkig zet KLM bussen in vanuit Maastricht, perfect geregeld en gratis, heb de NS helemaal niet meer nodig. Maar ik blijf het ronduit belachelijk en discriminerend vinden dat een openbare vervoerder en DIENSTVERLENER! Zo maar delen van het land uitsluit van goede bereikbaarheid, voor het gewin van eigen zak. Oplichters zin jullie!

Alles goed verder?.

Je moet eens in noorden komen en met bus gaan, en dan mag je verder klagen.

Reputatie 4

Tja… je zou je af kunnen vragen of een nationale luchthaven niet 24/7 bereikbaar zou moeten zijn...al kun je maar 1 of 2 keer per uur...dat is niet alleen aan de NS het moet ook rendabel zijn...ik woon < 100 kilometer van Schiphol maar kan er met de trein op zondag ook pas om 9.30 zijn. Op tijd kijkenden uitrekenen. U heeft in het zuiden nog de keus vanaf Maastricht, een Duits vliegveld of Brussel of Charleroi te vliegen....

Reputatie 5

Het is natuurlijk raar dat je in het weekeind pas zo laat vanuit het zuiden op Schiphol kan zijn. Logisch zou zijn dat je altijd 1 keer per uur vanaf de grotere stations Schiphol kan bereiken. Misschien de rest van de dag niet zo vaak per uur rijden? Er zijn sommige routes waar veel treinen buiten de spits nog niet eens voor de helft vol zitten. Is dat wel rendabel? 

Een hele andere manier van naar het "spoorboekje” kijken?  Basis 1 x per uur en dan kijken of 1 x per halfuur past, 1 x per kwartier 1 x per 7,5 minuten. 

Niet de hele dag de zelfde frequentie.

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig zet KLM bussen in vanuit Maastricht, perfect geregeld en gratis, heb de NS helemaal niet meer nodig. 

Dat is dan toch prima geregeld. Ik zie ook op https://www.klm.com/travel/nl_nl/plan_and_book/ticket_information/travel_by_train_or_bus_on_a_KLM_ticket/index.htm  dat indien de bus onderweg vertraging oploopt, KLM de passagiers kosteloos omboekt en je krijgt ook nog koffie, thee en water. 

Ik zou het dan wel weten, gewoon lekker met die bus gaan ipv NS voor oplichters uit te maken. Geen gedoe met vertraging mocht er weer eens iets zijn op het spoor.

Wellicht is de goede service van KLM mede de rede dat ze al 100 jaar bestaan…

mij hoor je echt niet meer klagen en dat het in het Noorden nog erger is weet ik. Daarom heb ik met dit onderwerp de knuppel in het hoenderhok proberen te gooien en ben ook blij met de reacties die het met me eens zijn. Wellicht moet dit vaker gebeuren, gaat er misschien ooit nog iemand luisteren. Als iedereen zonder gemorrel instemt met alles is het einde zoek.

Medestanders bedankt voor jullie steun, wie weet als ik in de verre toekomst nog een keer met de NS moet en het zit weer tegen dat we elkaar nog eens spreken 😉

( blijf het overigens oplichters vinden 🤓)

Reputatie 7
Badge +3

Veel mensen uit Limburgen kiezen voor vliegveld Maastricht/Aachen of Eindhoven. Een trein vroeg laten rijden van Maastricht naar Schiphol is vanwege te weinig reizigers niet echt rendabel.

Reageer