beantwoord

Nieuwe dienstregeling: overstap Eindhoven 06:44 - Den Haag niet meer mogelijk

• 28 november 2019
  • 6 reacties
  • 260 Bekeken

Hoi, ik reis 3 dagen per week van station Helmond naar station Tilburg. Ik vertrek in Helmond om 06.31 met de IC naar Den Bosch en pak bij aankomst in Eindhoven de IC van 06:44 naar Den Haag die aan de overzijde van het perron vertrekt. Het is een overstaptijd van 3 minuten die ik meestal wel haal.

Nu zie ik in de nieuwe dienstregeling dat de overstaptijd voor alle soortgelijke verbindingen 2 minuten wordt en dat dagelijks alleen de IC van 06:44 van spoor 4 vertrekt, dus niet meer aan de overzijde van het perron waar ik aankom met als gevolg dat de reisplanner de verbinding niet meer laat zien. Alle andere IC’s naar Den Haag vertrekken wel van de overzijde van het perron (spoor 5)!

Door deze wijziging van het vertrekspoor duurt mijn reis nu 49 minuten in plaats van 33 minuten en dien ik de reis vanaf Eindhoven met de sprinter naar Tilburg af te leggen. Een IC vind ik fijner reizen.

Waarom vertrekt in de nieuwe dienstregeling alleen de IC van 06:44 naar Den Haag vanaf spoor 4?

icon

Beste antwoord door Julian 28 november 2019, 11:06

Er is inderdaad een wijziging voor de IC van 6:44. Die trein moet zonder passagiers uit Rotterdam komen en keert langs het perron op spoor 5. Echter komt deze trein vaak net iets later aan dan gepland door andere vertraagde treinen. Op zo'n moment mag standaard de IC naar Alkmaar al vertrekken vanaf spoor 4 en moet de lege trein dus wachten tot de IC naar Alkmaar vertrokken is, omdat die treinen elkaar kruisen. Daardoor komt de trein dus nog later binnen en is er te weinig tijd om de trein van richting te laten veranderen en weer op tijd te laten vertrekken.

Door de sporen om te wisselen (dus de IC Den Haag van spoor 5 naar spoor 4 en de IC Alkmaar van spoor 4 naar spoor 5) hoeven de treinen elkaar niet meer te kruisen en heeft de IC Den Haag net even wat meer tijd om te keren, zodat deze hopelijk vaker op tijd vertrekt.

Helaas heeft dit dus inderdaad wel tot gevolg dat er geen cross-platform overstap meer is voor die specifieke trein.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf Helmond kunt u waarschijnlijk beter de sprinter naar Eindhoven nemen en dan daar overstappen op de IC naar Tilburg.

Er is inderdaad een wijziging voor de IC van 6:44. Die trein moet zonder passagiers uit Rotterdam komen en keert langs het perron op spoor 5. Echter komt deze trein vaak net iets later aan dan gepland door andere vertraagde treinen. Op zo'n moment mag standaard de IC naar Alkmaar al vertrekken vanaf spoor 4 en moet de lege trein dus wachten tot de IC naar Alkmaar vertrokken is, omdat die treinen elkaar kruisen. Daardoor komt de trein dus nog later binnen en is er te weinig tijd om de trein van richting te laten veranderen en weer op tijd te laten vertrekken.

Door de sporen om te wisselen (dus de IC Den Haag van spoor 5 naar spoor 4 en de IC Alkmaar van spoor 4 naar spoor 5) hoeven de treinen elkaar niet meer te kruisen en heeft de IC Den Haag net even wat meer tijd om te keren, zodat deze hopelijk vaker op tijd vertrekt.

Helaas heeft dit dus inderdaad wel tot gevolg dat er geen cross-platform overstap meer is voor die specifieke trein.

Reputatie 4

Een overstap kan toch niet zomaar standaard opgeheven worden, als er ook alternatieven mogelijk zijn? Is daar wel onderzoek naar gedaan? Dit is voor NS zeker de makkelijkste oplossing, maar voor de reiziger allerminst.

• De laatste IC van de vorige dag meteen als leeg materieel (LM) terugsturen, en niet pas voor aanvang dienst
  • Het LM (een half uur) eerder laten rijden, en keren in de tuin van Eindhoven
  • De 3520 2 minuten eerder laten rijden, zodat de overstap van spoor 6 naar spoor 4, 4 minuten wordt (sprinter naar Oss 1 minuut eerder weg uit Eindhoven)
  • Meest logische oplossing: de IC naar Alkmaar standaard van spoor 4 en de IC naar Eindhoven standaard van spoor 5, en alleen omwisselen als blijkt dat het LM naar Eindhoven bij, zeg Boxtel, een X aantal minuten vertraagd blijkt te zijn. Dan wordt de overstap in ik mag hopen 90% van de gevallen wél geboden.
Reputatie 1

De IC Eindhoven-Den Haag is een ramp. Rijdt bijna nooit op tijd, of gewoon niet. Probleem zit hem bij de NS die er gewoon geen interesse voor heeft en het vooral allemaal heel erg moeilijk vindt. De verklaring dat een overstap eventjes niet meer te halen is zegt natuurlijk al genoeg. Half uur wachten, sorry meneer. Welke overstap is dan nog wel te halen? De trein uit Geldrop lukt ook al niet.

Tijd voor een andere vervoerder die er wat van wil maken.

Reputatie 2

Een overstap kan toch niet zomaar standaard opgeheven worden, als er ook alternatieven mogelijk zijn? Is daar wel onderzoek naar gedaan? Dit is voor NS zeker de makkelijkste oplossing, maar voor de reiziger allerminst.

• De laatste IC van de vorige dag meteen als leeg materieel (LM) terugsturen, en niet pas voor aanvang dienst
  • Het LM (een half uur) eerder laten rijden, en keren in de tuin van Eindhoven
  • De 3520 2 minuten eerder laten rijden, zodat de overstap van spoor 6 naar spoor 4, 4 minuten wordt (sprinter naar Oss 1 minuut eerder weg uit Eindhoven)
  • Meest logische oplossing: de IC naar Alkmaar standaard van spoor 4 en de IC naar Eindhoven standaard van spoor 5, en alleen omwisselen als blijkt dat het LM naar Eindhoven bij, zeg Boxtel, een X aantal minuten vertraagd blijkt te zijn. Dan wordt de overstap in ik mag hopen 90% van de gevallen wél geboden.
  • De eerste optie valt af omdat er in Eindhoven simpelweg geen plek is voor een extra ICD stam.
  • De betreffende LM rit vanuit Rotterdam staat nu al een half uur stil in Boxtel omdat er verder geen ruimte is om hem door de andere aanwezige treinen en goederenpaden heen naar Eindhoven te kunnen manoeuvreren. Daarnaast staat een half uur eerder de Tuin evengoed nog vol en is er geen plek voor een extra ICD stam.
  • De 3500 kan niet twee minuten eerder uit Venlo kan vertrekken, die moet wachten totdat de Arriva trein richting Nijmegen de brug over de Maas is overgestoken voordat zijn rijweg vrij komt, nog los van de reizigers die hun trein missen vanuit gewenning of aansluitingen vanuit streekvervoer.
  • De vertraging ontstaat juist tussen Boxtel en Eindhoven. Ook al zou je bij vertrek direct vertraging constateren, dan geeft dat de verkeersleiding een krappe 15 minuten de tijd om de aankomstsporen en rijwegen aan te passen van de 818, 1118, 6422, 405222, 5222 en 3920. Los van de gemiste overstap vanuit Venlo ontstaat er dan nog eens vertraging bij treinen die verder niks met deze situatie te maken hebben, en moeten honderden reizigers kort voor vertrek van perroneiland wisselen.

Verder was er ook niet voor een planmatige oplossing gekozen als de oorzaak, een enkele minuut vertraging, slechts incidenteel voor zou komen.

Reputatie 4

De eerste 3 punten kan ik volgen, je laatste punt niet. Volgens mij valt rijwegen aanpassen onder de standaard bezigheden van een treindienstleider. Het gaat overigens om 4 treinen. De 6422, 405222 (?) en 5222 zijn een en dezelfde trein. Die gemiste overstap vanuit Venlo is geen argument, want dat gaat per 2020 standaard gebeuren. En waarom er vertraging zou ontstaan bij het wisselen van spoor 4 naar 5 en andersom zie ik niet. Verder is het wisselen van perron door vertraging niks nieuws, en bovendien vertrekken de treinen dan volgens dienstregeling vanaf dezelfde perrons als de rest van de dag, iets wat weer aansluit bij 'gewenning' van de reiziger.

Maar misschien is het zaak om eerst beter te kijken naar de oorzaak van deze structurele vertraging en die weg te nemen.

Reageer