Hoi, ik reis 3 dagen per week van station Helmond naar station Tilburg. Ik vertrek in Helmond om 06.31 met de IC naar Den Bosch en pak bij aankomst in Eindhoven de IC van 06:44 naar Den Haag die aan de overzijde van het perron vertrekt. Het is een overstaptijd van 3 minuten die ik meestal wel haal.
Nu zie ik in de nieuwe dienstregeling dat de overstaptijd voor alle soortgelijke verbindingen 2 minuten wordt en dat dagelijks alleen de IC van 06:44 van spoor 4 vertrekt, dus niet meer aan de overzijde van het perron waar ik aankom met als gevolg dat de reisplanner de verbinding niet meer laat zien. Alle andere IC’s naar Den Haag vertrekken wel van de overzijde van het perron (spoor 5)!
Door deze wijziging van het vertrekspoor duurt mijn reis nu 49 minuten in plaats van 33 minuten en dien ik de reis vanaf Eindhoven met de sprinter naar Tilburg af te leggen. Een IC vind ik fijner reizen.
Waarom vertrekt in de nieuwe dienstregeling alleen de IC van 06:44 naar Den Haag vanaf spoor 4?
Beste antwoord door Julian
Er is inderdaad een wijziging voor de IC van 6:44. Die trein moet zonder passagiers uit Rotterdam komen en keert langs het perron op spoor 5. Echter komt deze trein vaak net iets later aan dan gepland door andere vertraagde treinen. Op zo'n moment mag standaard de IC naar Alkmaar al vertrekken vanaf spoor 4 en moet de lege trein dus wachten tot de IC naar Alkmaar vertrokken is, omdat die treinen elkaar kruisen. Daardoor komt de trein dus nog later binnen en is er te weinig tijd om de trein van richting te laten veranderen en weer op tijd te laten vertrekken.
Door de sporen om te wisselen (dus de IC Den Haag van spoor 5 naar spoor 4 en de IC Alkmaar van spoor 4 naar spoor 5) hoeven de treinen elkaar niet meer te kruisen en heeft de IC Den Haag net even wat meer tijd om te keren, zodat deze hopelijk vaker op tijd vertrekt.
Helaas heeft dit dus inderdaad wel tot gevolg dat er geen cross-platform overstap meer is voor die specifieke trein.