Nieuwe dienstregeling vanaf Den Haag NOI / Leiden naar Science Park

• 21 oktober 2016
  • 5 reacties
  • 243 Bekeken

Beste NS,

Tot mijn schrik is mijn reistijd in de nieuwe decemberdienstregeling zowel op de heenweg als op de terugweg met een kwartier toegenomen, namelijk van 1 uur naar 1 uur en een kwartier, en moet ik een veel groter gedeelte reizen met stoptreinen. Tot nu toe had ik vier keer per uur een verbinding van 1 uur met maar 10 minuten in de stoptrein. De rest van de tijd kon ik mooi werken in de IC.

Ter info: volgens de NS-reisplannen heb ik op dit moment (oktober) officieel per uur 2 verbindingen van 1 uur (IC & stoptrein) en twee van 1:40 met twee stoptreinen. Er worden echter twee stoptrein-IC-verbindingen niet getoond in de reisplanner. Die haal ik echter in meer dan 90% van de gevallen wel. Dus heb ik vier keer per uur een verbinding met 1 uur reistijd, waarbij ik altijd op dezelfde plek (Amsterdam CS) overstap. Wel zo overzichtelijk.

In de nieuwe dienstregeling zal zal mijn oude aansluiting op Amsterdam CS steeds 2 minuten voor ik aankom vertrekken. Ik dacht dat dat zou komen omdat veel mensen uit Noord-Holland-Noord ook geen goede verbinding met Science Park hebben, maar die gaan er ook alleen maar op achteruit (vaker overstappen en langere reistijd).

Naast de langere reistijd moet ik afhankelijk van mijn vertrektijd op een andere plek overstappen (Leiden of Amsterdam CS), wat het reizen onrustig maakt, en moet ik bij een groter gedeelte van de reis in een sprinter zitten, waardoor ik de reistijd minder effectief zal kunnen gebruiken om te werken (geen tafeltjes, oncomfortabeler door het vele stoppen, minder (been)ruimte, geen wifi). Er lijken 6 verbindingen per uur te zijn, maar er zijn maar 4 aankomsttijden.... Bij 4 van de 6 verbindingen moet ik ongeveer een uur in een sprinter zitten (vanaf NOI of Leiden) die via Schiphol rijdt. Ik ben daarnaast heel benieuwd hoe druk die sprinter gaat worden als iedereen met de sprinter moet, en of er minder sprinters langs Schiphol uitvallen dan tot op heden het geval is...

Met de auto is het zonder file 45 minuten rijden. Met het OV wordt het van deur tot deur nu 1:30 tot 1:40, als er geen vertraging is. Het wordt een steeds lastigere afweging....

Met vriendelijke groet,
Liset(t)te

5 reacties

Reputatie 2
@Liset(t)te, ik ben even in jouw dilemma gedoken.

Helaas door meerdere afhankelijkheden in ons netwerk (zie hieronder) kunnen we niet zorgen dat deze treinen in Amsterdam goed op elkaar aansluiten. De lange overstaptijd is dan wel heel zuur. Daarnaast bemerkte ik bij mezelf dat de bereikbaarheid van Sciencepark vanuit het Zuidwesten van het land niet echt ideaal is. Ik hoop dat je je de komende dienstregeling op Amsterdam Centraal goed kan vermaken, bekijk ook eens de middentunnels met al hun winkeltjes. Maar mooier kunnen we het niet maken :-(

Overbepalingen in het netwerk:
- HanzelijnIC (Groningen-Zwolle-Schiphol-Den Haag) bepaalt de tijdsligging van de Sprinters in Weesp (dit zijn jouw sprinters die van Centraal richting Weesp rijden)
- Deze zelfde HanzelijnIC bepaalt de tijdsligging van de IC's van Laan naar Centraal. Deze hebben een zogenaamde verknoping in Leiden.
- Helaas zit hier weinig schuifruimte in. Onder andere door de 2 sporen die we maar hebben voor de treinen uit Haarlem op Amsterdam Centraal.
Beste Tim,

Dank je wel voor je bericht. Er rijden nu ook IC's langs Science Park (waarschijnlijk niet die van Zwolle naar Den Haag, maar toch): welke is dat nu dan? Komt het door de wisseling van IC's die langs Science Park (dus via CS) rijden dat de aansluiting zo beroerd wordt?

De IC lijkt altijd voor de sprinter uit te rijden. Als je die IC wilt halen, mis je hem dus. Richting Den Haag klinkt dat vrij logisch, maar richting Science Park niet, omdat ik dan de sprinter moet hebben, die later zou moeten vertrekken vanaf Amsterdam. Hoe zit dat dan?

Nog een ander punt: als ik braaf uit- en daarna incheck op Amsterdam Centraal om boodschappen te doen (daar heb ik geen kwartier voor nodig), blijkt mijn reis plotseling 0,40 meer te kosten (1,30 + 6,00 i.p.v. 6,90). Blijkbaar werkt overstappen bij de NS nog niet helemaal vlekkeloos...

Hartelijke groet,
Liset(t)te
Reputatie 6
Badge +2
Het is via Asd niet de kortste route, maar kost alleen extra bij omchecken..
Reputatie 4
Badge
Loopt in dit geval de kortste route via Muiderpoort-Amstel-Duivendrecht-Zuid-Schiphol?

Dan kost het meer als er in Amsterdam Centraal (en ook op Sloterdijk, Lelylaan en Haarlem) even het poortjes gebied wordt verlaten. De NS heeft ook aangekondigd in de brief naar het locov dat daar op dit moment geen oplossing voor is.

Deze brief, in de 3de alinea:
http://www.locov.nl/Images/Locov%202016-108872%20Besluit%20oplossing%20gedwongen%20overstap_tcm311-375535.pdf
Reputatie 3
Het heeft allemaal met station Weesp te maken. Zowel de IC's naar Amsterdam als de IC's naar Amsterdam Zuid/Schiphol vanuit Almere komen langs Weesp en halen daar de sprinters in. Dit komt omdat bij Diemen (richting Amsterdam) als bij Diemen Zuid (richting Schiphol) stukken spoor liggen met maar 2 sporen en daar kan de Intercity er dus niet langs.

Vervolgens gaat het om station Leiden omdat die Hanzelijn IC's in Leiden weer aansluiten op de IC's Leiden-Haarlem-Amsterdam.

Helaas kunnen we het op dit moment dus niet mooier maken. Bovendien gaat station Amsterdam de komende jaren op de schop (de perrons gaan verbreed worden) waardoor er mogelijk regelmatig geschoven zal moeten worden met de perrons waar de treinen stoppen. Dit betekent dat het sowieso een hele puzzel zal blijven rond Amsterdam de komende jaren....

Reageer