beantwoord

Nieuwe dienstregeling Veenendaal Centrum - Duivendrecht

  • 17 oktober 2016
  • 3 reacties
  • 225 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Op dit moment reis je in de spits in 1:01 rechtstreeks van Veenendaal Centrum naar Duivendrecht.
Doordat er meer treinen gaan rijden vanuit Breukelen naar Uitgeest wordt de reistijd langer.
Ben met nieuwe dienstregeling met rechtstreekse verbinding 11 minuten langer onderweg in de spits dan nu. Dit lijkt te komen door een wachttijd op Utrecht Centraal.
Met een overstap op Breukelen ben ik 1:10 kwijt, waarbij je in Breukelen over het algemeen in een al (over)volle trein terecht komt. De reistijden in de spits worden gelijk aan de reistijden zoals deze nu is buiten de spits. Wat is de reden hiervoor.
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 19 oktober 2016, 23:02

Dag Wimme! Excuus voor de late reactie! Vervelend dat de nieuwe dienstregeling niet voor jou uitpakt zoals 'gehoopt'. Wij hebben dit issue uitgebreid bekeken en ik kopieer hier de toelichting uit de adviesaanvraag, hier staat het uitgebreid in toegelicht. Hoop dat dat helpt!


6.1 Frequentieverhoging Breukelen – Amsterdam
NS verhoogt de frequentie overdag tussen Breukelen en Amsterdam Centraal van twee naar vier Sprinters per uur. Hiermee profiteren dagelijks 5.500 reizen van een frequentieverhoging. NS realiseert dit door de Sprinter Rhenen – Breukelen door te rijden naar Amsterdam Centraal, die vervolgens doorrijdt naar Uitgeest. Hiermee krijgen reizigers vaker een rechtstreekse verbinding. Met name de regio Amsterdam Zuidoost (omgeving Holendrecht en Bijlmer) zal hierdoor vanuit noordelijke en zuidelijke richting beter bereikbaar zijn.
Tussen Amsterdam en Breukelen rijden de Sprinters elk kwartier, net zoals tussen Utrecht en Veenendaal.
Voor NS is deze frequentieverhoging in combinatie met snelle Sprinters die elk kwartier rijden, erg gewenst. De combinatie van extra Sprinters, gewenste kwartierliggingen en goederentreinen leidde echter tot een inpassingsvraagstuk rondom Breukelen. Ergens op het traject moest een langere stilstand worden ingepast. NS heeft verschillende opties voor deze langere wachttijd bekeken (zoals in Maarssen, Breukelen of Utrecht) en getoetst op doorgaande reizigersaantallen. NS kiest ervoor om de extra Sprinters Amsterdam – Breukelen wel te rijden, de reistijd Maarssen – Amsterdam zo snel mogelijk te houden en tussen Amsterdam en Breukelen en tussen Utrecht en Veenendaal elk kwartier te rijden. De Sprinter Uitgeest – Rhenen krijgt een langere wachttijd in Utrecht Centraal van zeven minuten (in zuidelijke richting) tot dertien minuten (in noordelijke richting). In totaal profiteren hiervan de meeste reizigers, mede gezien het lage aantal doorgaande reizigers van gemiddeld vijf per trein. Overigens heeft de Spits-Sprinter Breukelen – Utrecht – Veenendaal Centrum wel een kort stationnement in Utrecht Centraal.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 2
Dag Wimme! Excuus voor de late reactie! Vervelend dat de nieuwe dienstregeling niet voor jou uitpakt zoals 'gehoopt'. Wij hebben dit issue uitgebreid bekeken en ik kopieer hier de toelichting uit de adviesaanvraag, hier staat het uitgebreid in toegelicht. Hoop dat dat helpt!


6.1 Frequentieverhoging Breukelen – Amsterdam
NS verhoogt de frequentie overdag tussen Breukelen en Amsterdam Centraal van twee naar vier Sprinters per uur. Hiermee profiteren dagelijks 5.500 reizen van een frequentieverhoging. NS realiseert dit door de Sprinter Rhenen – Breukelen door te rijden naar Amsterdam Centraal, die vervolgens doorrijdt naar Uitgeest. Hiermee krijgen reizigers vaker een rechtstreekse verbinding. Met name de regio Amsterdam Zuidoost (omgeving Holendrecht en Bijlmer) zal hierdoor vanuit noordelijke en zuidelijke richting beter bereikbaar zijn.
Tussen Amsterdam en Breukelen rijden de Sprinters elk kwartier, net zoals tussen Utrecht en Veenendaal.
Voor NS is deze frequentieverhoging in combinatie met snelle Sprinters die elk kwartier rijden, erg gewenst. De combinatie van extra Sprinters, gewenste kwartierliggingen en goederentreinen leidde echter tot een inpassingsvraagstuk rondom Breukelen. Ergens op het traject moest een langere stilstand worden ingepast. NS heeft verschillende opties voor deze langere wachttijd bekeken (zoals in Maarssen, Breukelen of Utrecht) en getoetst op doorgaande reizigersaantallen. NS kiest ervoor om de extra Sprinters Amsterdam – Breukelen wel te rijden, de reistijd Maarssen – Amsterdam zo snel mogelijk te houden en tussen Amsterdam en Breukelen en tussen Utrecht en Veenendaal elk kwartier te rijden. De Sprinter Uitgeest – Rhenen krijgt een langere wachttijd in Utrecht Centraal van zeven minuten (in zuidelijke richting) tot dertien minuten (in noordelijke richting). In totaal profiteren hiervan de meeste reizigers, mede gezien het lage aantal doorgaande reizigers van gemiddeld vijf per trein. Overigens heeft de Spits-Sprinter Breukelen – Utrecht – Veenendaal Centrum wel een kort stationnement in Utrecht Centraal.
Dit laatste punt is zo maar dit betekend dat ik moet overstappen en alsnog 10 minuten op Breukelen moet wachten. Mijn reistijd in de spits zowel heen als terug wordt hierdoor met ca. 10 minuten verlengd.

Op basis waarvan wordt dat aantal doorgaande reizigers bepaald, heb toch echt het idee dat dit er meer zijn, in elk geval in de spits.
Reputatie 2
Helaas kan niet alles 😞 Ik had ook graag gewild dat dit beide goed was.

De reizigersaantallen worden bepaald aan hand van OV-Chipkaart realisaties. Wij monitoren constant deze gegevens en leggen de meeste recente cijfers tegen onze plannen aan. Indien wij wijzigingen in de vervoersstromen zien, zullen wij onze keuzes opnieuw evalueren.

Reageer