Nieuwe dienstregeling Zeeland 2020

  • 9 December 2019
  • 27 reacties
  • 1227 Bekeken

Thanks NS, mijn ritjes richting de randstad worden met de minuut langer ipv korter..  Haha had wel gehoopt op meer sneltreinen richting Roosendaal.. Maar nee… wij Zeeuwen worden weer gestraft met 2 stoptreinen door geheel Zeeland per uur… nogmaals Thanks NS. 
 

En de internationale treinen vanaf Roosendaal mogen jullie ook vaker laten gaan.. want die van Breda halen wij nooit… want een overstap vanaf Roosendaal is ook gewoon bagger.. en dat scheelt ons weer een uurtje reistijd of soms wel langer. ( ns internationale abonnement like onze buren in België zou ook wel fijn zijn voor studenten) kosten blijven maar opkomen terwijl ik er nog verdomd lang voor moet reizen.  

Trouwens een leuk overzichtje: 

 

Dagje Antwerpen voor een Zeeuw: 2 uur en 30 minuten  (of soms wel 3 uur ) 

Dagje Amsterdam: 3 uur en 4 minuten 

Dagje Rotterdam: 1 uur en 47 minuten 

Dagje Utrecht: 2 uur en 35 minuten 

Dagje Eindhoven:  3 uur en  4 minuten

 

Dit alles voor maar 2 keer per uur en - reistijd naar station en vertraging  ( wat kan uitlopen tot dagje Rotterdam voor 2 uur  ) 


Persoonlijk heb ik besloten om vanaf beging januari niet meer met de ov te gaan,  vanwege de nieuwe dienstregeling…. Thanks ns 🙂

 


27 reacties

Reputatie 7

Toch maar eens regelen dat er 1x per uur een intercity is en 1x per uur een overal stoppende trein? Alle stations moeten 2x per uur bediend worden.... waarom? Kan dat bij uitzondering niet anders? Wat moet je 2x per uur in Rilland?

De aansluiting in Breda op de trein naar Brussel is inderdaad waardeloos met 28 minuten wachttijd. Maar je kan met de NMBS graffitiboemel uit Roosendaal. Scheelt toch veel tijd dan.

Reputatie 7
Badge +3

Toch maar eens regelen dat er 1x per uur een intercity is en 1x per uur een overal stoppende trein? Alle stations moeten 2x per uur bediend worden.... waarom? Kan dat bij uitzondering niet anders? Wat moet je 2x per uur in Rilland?

Als je eenmaal een uitzondering gaat maken is het hek van de dam. Dan er rijdt er binnen de kortste keren nauwelijks nog ergens een sprinter omdat NS meer geld denkt te kunnen verdienen door alleen intercity's te laten rijden. Dat laatste is ook de reden dat die eis er is.

Op de Zeeuwse lijn heb je daarnaast de reizigers op de kleine stations hard nodig want anders blijven er zo weinig reizigers over dat je deze lijn helemaal niet meer overeind kunt houden.

Het is in Zeeland vooral een misplaatst status gevoel. De Zeeuwse lijn is qua vervoer volledig vergelijkbaar met bijv. de Emmerlijn waar ook geen intercity's rijden. Als men dan in Zeeland naast het huidige aanbod toch perse een intercity wil moet de provincie die maar zelf betalen. Andere provincies zoals Friesland trekken ook de portemonnee en Zeeland verdient genoeg aan de tunnel om dit te kunnen betalen.

 

Reputatie 7
Badge +3

In woorden wil men wel dat mensen vaker gebruik maken van het OV, alleen de daden blijven achter. Als je wil dat meer forenzen gebruik maken van de trein moet je ook beter en sneller voor- en natransport hebben. Wanneer je bv voor het voor- en natransport bijna net zoveel tijd kwijt bent als voor de treinreis alleen en je totale reisduur 2 keer zo langs is als met de auto, dan gaat de trein het nooit winnen.

Reputatie 5

Na twee jaar weet NS-personeel nog steeds niet dat er tijdens de spits een intercity rijdt naar Vlissingen die onderweg alleen stopt in Bergen op Zoom, Goes en Middelburg. Afgelopen week was het weer enkele malen raak. Vlak voor station Roosendaal wordt omgeroepen dat het voorste gedeelte doorrijdt naar Vlissingen en het achterste gedeelte achterblijft in Roosendaal. Reizigers die willen uitstappen in Kapelle-Biezelinge verhuizen naar het voorste treinstel. Vervolgens wordt dit bericht even later gerectificeerd. Dezelfde reizigers kunnen vervolgens weer terug naar het achterste treinstel dat als stoptrein verder rijdt naar Vlissingen.

Laat de intercity Vlissingen alstublieft via Dordrecht rijden. Dordrecht heeft al te maken met slechte aansluitingen. Het belang voor Dordrecht is vele malen groter.

Het is beter om in Rotterdam in twee minuten aansluiting te maken op en van de intercity direct  Breda - Amsterdam. Dit kan wellicht door de intercity direct die eindigt te Rotterdam te parkeren op spoor 6. En de treinen die op spoor 6 worden afgehandeld te verplaatsen naar spoor 4. Dan is er ruimte voor een cross-platform overstap. Richting Amsterdam op spoor 11 en 12. Richting het zuiden op spoor 3 en 4.

De intercity direct die beginnen  te Rotterdam vertrekken dan ook vanaf spoor 6. De IC naar Den haag HS kan dan vanaf spoor 7.

Reputatie 5

Nadat de intercity verdween uit Zeeland is het aantal reizigers op de stations Goes, Middelburg en Vlissingen gedaald met ongeveer 10%. De behoefte was er dus wel degelijk. Een paar extra treinen op een werkdag verandert daar niets aan. Voor NS zijn de kleine stations op de Zeeuwse lijn juist een blok aan het been. Ze verdienen niets aan regionaal vervoer, maar mikken juist op reizigers die lange afstanden maken. Niet voor niets zouden er in eerdere plannen drie kleine stations gesloten worden. Als het aan NS ligt rijden ze nog uitsluitend intercity's in Nederland en worden alle stoptreinen uitbesteed aan een andere vervoerder, zoals nu in Limburg het geval is. De trajecten Leeuwarden-Meppel en Sittard-Heerlen rechtvaardigen ook geen vier treinen per uur, maar in Zeeland is het probleem dat de provincie de portemonnee dichthoudt.

Reputatie 7
Badge +3

Er moet ook voldoende reizigerspotentieel zijn om meer treinen te laten rijden. NS wordt in tegenstelling tot de NMBS niet gesubsidieerd en dan zijn de mogelijkheden in Zeeland met zijn bevolkingskrimp al snel erg beperkt 

Reputatie 5

Vandaag in de krant:

NS: extra Sprinter in Zeeland, sneller naar de Randstad | Zeeuws nieuws | pzc.nl

Het summiere aanbod in de provincie Zeeland blijft een gespreksonderwerp. Zoals Tamzin aangeeft is het lastig om de dienstregeling effectief te houden als er weinig reizigersaanbod is. Zo komen er ook wel topics langs met reizigers die hun beklag doen over het stoppen bij kleinere plaatsen in Zeeland "omdat er maar een handje vol mensen in- en uitstapt”. Het is roeien met de riemen die we hebben.

Reputatie 5

De reistijd vanuit Vlissingen en Middelburg wordt inderdaad een minuut langer, maar vanaf Goes wordt de dienstregeling weer gelijk aan de huidige. Die extra minuut tussen Vlissingen en Goes is ook nergens voor nodig, want met de huidige dienstregeling is het goed te doen.

Reputatie 3

NS vindt het het voldoende om alleen in de spits intercity's te laten rijden in Zeeland. Er zou op zijn minst 1x per uur een intercity moeten rijden want de ruimte op het spoor is er gewoon. Als hij in de spits wel kan rijden dan kan het elk uur. Alleen is die wegbezuinigd in de daluren en in het weekend. Als NS niet wil rijden dan ga je toch met de auto. Die 2 sprinters zijn niet echt een alternatief.

Reputatie 3

Ik heb begrepen van een conducteur op deze lijn dat de extra minuut te maken heeft met een technische aanpassing in het VIRM materieel. Iets met een remcriterium. 

 

Hoe dan ook. Die ene minuut maakt vrijwel niets uit. De trein arriveert net zo laat in Roosendaal, en de meeste reizigers zullen die minuut toch wel op het perron hebben gestaan. Aansluitingen van bussen is überhaupt nauwelijks sprake van in dat deel van Zeeland, dus dat is ook niet zo'n zorg.

 

En we weten inmiddels allemaal wel dat we tot en met 2025 in ieder geval geen sneltrein hoeven te verwachten. Pas werd bekend dat de spits intercitys nauwelijks tot extra reizigers hebben geleid. Het is zeer begrijpelijk dat NS geen extra treinen laat rijden zo lang er geen stations op enkele kilometers van elkaar mogen worden gesloten. Waar een gehucht als stationsbuurt met 10-20 huizen ieder halfuur rechtstreeks verbonden is met de drie grootste steden van het land...

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Je kunt voor de kleinere stations doordeweeks na 20.00 uur en in het weekend wel een uurdienst invoeren, net zoals nu in Oudenbosch en Zevenbergen.

Dat kan, 's avonds en op zondag in de winter zijn twee treinen per uur op de Zeeuwse lijn gezien het reizigersaanbod rijkelijk overdreven. Een uurdienst is dan wel genoeg. De vrijkomende ritten kun je dan wellicht gebruiken voor wat meer intercity's in de spits.

Vroeger reed NS op de Vechtdallijn ook met sneltreinen die onderweg alleen stopten in Ommen, Hardenberg en Coevorden. Bovendien zit je op dit traject met enkelspoor tussen Dalfsen en Mariënberg en tussen Gramsbergen en Emmen, waardoor treinen hier moeilijker in te plannen zijn.

De Provincies vonden één sneltrein en één stoptrein ook daar geen goed idee zodat beide treinen nu bijna overal stoppen.

De provincie Zeeland wil zelfs geen cent uitgeven aan een intercity tijdens de spits, dus daar hoef je niks van te verwachten.

Tja, als Zeeuwen liever zuunig zijn moeten ze ook niet klagen.

Reputatie 7

Pas werd bekend dat de spits intercitys nauwelijks tot extra reizigers hebben geleid. Het is zeer begrijpelijk dat NS geen extra treinen laat rijden zo lang er geen stations op enkele kilometers van elkaar mogen worden gesloten. Waar een gehucht als stationsbuurt met 10-20 huizen ieder halfuur rechtstreeks verbonden is met de drie grootste steden van het land...

Stationsbuurt is toch het gehuchtje tussen Rilland en Bath in? Met het stationnetje middenin het gehucht? Ik moet op de Zeeuwse lijn bij de kleine stationnetjes ook vaak denken aan sommige lijnen in het buitenland waar de trein alleen stopt op verzoek. Druk op de knop naast de deur of op de knop op het stationnetje. In Oostenrijk en Zwitserland zie je dat op sommige nevenlijnen die erg kleine dorpjes bedienen. Niemand aanwezig,  trein rijdt lekker door. Heel effectief.

Reputatie 5

@Tamzin 

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/zeeland-krimpt-onzin-bevolking-groeit-tot-2040-dankzij-arbeidsmigranten~a299e044/

 

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 

Het feit dat intercity's in de spits niet tot extra reizigers hebben geleid geeft al aan dat je van intercity's op dit traject niet veel moet verwachten. NS heeft ook wel door dat ze beter kunnen mikken op het ontwikkelen van het regionale vervoer op deze lijn. De route naar de Randstad via Roosendaal is domweg te ver om om concurrerend te zijn.

Reputatie 7

@Tamzin

Klopt, zeker vanuit Walcheren. Dan kunnen ze misschien ook beter inzetten op een rechtstreekse (en snellere) verbinding met Breda-Tilburg-Den Bosch ipv met Rotterdam en verder. Ik hoor zo vaak Zeeuwen en Bergenaren in de IJssellijn die weer in spanning zitten of ze de overstap wel zullen halen.

En kort de IC Amsterdam-Vlissingen in tot Amsterdam - Roosendaal. Met goede overstap aldaar natuurlijk.

 

Reputatie 1

Een snellere trein naar de Randstad zou natuurlijk wel het wonen in Zeeland aantrekkelijker maken voor mensen die in de Randstad werken. Nu er met miljarden wordt gestrooid zou een aansluiting van de lijn Roosendaal-Lage Zwaluwe (in het verlengde van de lijn uit Zeeland) op de Hogesnelheidslijn wellicht een hele goede investering zijn. Dat hoeft niet eens een heel duur stukje infrastructuur te worden, door het links rijden op de hsl is geen Fly-over of zo nodig. 

Reputatie 7
Badge +3

Met welke miljarden wordt er waar gestrooid? Dat NS en ProRail om 20 miljard hebben gevraagd betekent niet dat ze dat geld ook krijgen. Als uw zoon van 18 een Mercedes vraagt voor Sinterklaas krijgt hij die hoogstwaarschijnlijk ook niet.

Reputatie 1

Met welke miljarden wordt er waar gestrooid? Dat NS en ProRail om 20 miljard hebben gevraagd betekent niet dat ze dat geld ook krijgen. Als uw zoon van 18 een Mercedes vraagt voor Sinterklaas krijgt hij die hoogstwaarschijnlijk ook niet.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/aanleg-van-nieuwe-wegen


 

Reputatie 7
Badge +3

@parfait

Het hierboven vermelde extra geld voor het spoor zijn alleen enkele honderden miljoenen om komende tekorten bij ProRail af te dekken zodat reeds bestaande of zelfs al in uitvoering zijnde plannen zoals PHS niet stilgelegd hoeven te worden. 

Het leeuwendeel van het geld gaat echter naar asfalt.

Reputatie 7

De trein (en bus helemaal) speelt nog altijd een vrij marginale rol t.o.v. de auto als je kijkt naar het totale aantal verplaatsingen per dag. Hét argument om maar vooral veel geld aan asfalt te geven en relatief zuinig te zijn met spoorinvesteringen. Zo wordt het toch ook nooit anders. Willen ze dat dan niet.... Meer OV en minder auto..... Er was toch iets met klimaat en overvolle steden vol blik....en files.... En een almaar groeiende bevolking in en rondom de grote steden.

Reputatie 7

De trein zal ook nooit winnen maar dat hoeft ook niet. Het aandeel ervan kan wel veel groter gemaakt worden dan nu. Moet je er wel veel meer in investeren en de bedrijven veel nauwer laten samenwerken/afstemmen. Nu per trein aankomen en nog ruim 20 minuten op je bus moeten wachten schiet niet op (in Zeeland bijv) maar ook als ik naar Waalwijk moet vanaf Breda is de busaansluiting in Tilburg lang niet optimaal. En dan nog 10 tot 15 minuten lopen naar een groot bedrijventerrein want daar is geen halte 😕 De auto is 3 tot 4x zo snel!! Dus aanschaf lonkt nog steeds.... 

 

Reputatie 7
Badge +3

In woorden wil men wel dat mensen vaker gebruik maken van het OV, alleen de daden blijven achter. Als je wil dat meer forenzen gebruik maken van de trein moet je ook beter en sneller voor- en natransport hebben.

Specifiek meer forenzenvervoer wil je juist niet omdat dat per definitie onrendabel is. Wat je wil is evenredig over de dag (week en weekend) verdeelde reizigersgroei.

Reputatie 5

@Tamzin 

Je kunt voor de kleinere stations doordeweeks na 20.00 uur en in het weekend wel een uurdienst invoeren, net zoals nu in Oudenbosch en Zevenbergen.

Vroeger reed NS op de Vechtdallijn ook met sneltreinen die onderweg alleen stopten in Ommen, Hardenberg en Coevorden. Bovendien zit je op dit traject met enkelspoor tussen Dalfsen en Mariënberg en tussen Gramsbergen en Emmen, waardoor treinen hier moeilijker in te plannen zijn.

De provincie Zeeland wil zelfs geen cent uitgeven aan een intercity tijdens de spits, dus daar hoef je niks van te verwachten.

Reageer