Nieuwe dienstregeling Zeeland

Toon eerste bericht

105 reacties

Souburg is inpasbaar bij de IC lijkt mij, Kapelle-Biezelinge: klopt ook er staat een school bij het station en veel scholieren reizen met de trein, 2 sprinters per uur zo voldoende kunnen zijn en zeker gezien de scholieren toch op de lijn Roosendaal - Vlissingen reizen.
Reputatie 7
Badge +3
@NL-Rail
4 treinen per uur is hooguit betaalbaar met eenmansbediening met bijv. Spurts. Dan komt je uit op een model zoals op Maastricht-Heerlen.
Je kunt de sprinters aanbesteden, Zeeland kan ook het treinenmodel hebben zoals tussen Leeuwarden-Zwolle v.v. dat komt er in december 2017, mijn vorige bericht geeft dat model aan, Mits Zeeland wil betalen voor verbeteringen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is wel een oplossing voor de Sprinters maar Vlissingen, Middelburg en Goes kunnen samen nooit 2 IC'S met conducteurs overeind houden.

Zeeland kan overigens niet meebetalen, de Provincie staat zelf aan de rand van een faillissement.
Reputatie 1
Ik vraag me nog steeds hoe, het toerisme is hoger dan ooit in Zeeland en de tunnel is ook een goudmijn voor ze.. Zeeuwen zijn zuinig, maar de provincie blijkbaar niet.
Reputatie 5
Badge
De Zeeuwen wonen nu eenmaal in een uithoek. De regio Middelburg-Vlissingen is dan wel relatief groot, maar daar houdt het opzich wel mee op. Een aanbesteding voor een stoptreindienst die 1x/u zal gaan rijden kan een oplossing zijn, want de nieuwe vervoerder hoeft zich niet aan die 2x/u te houden. Ook betekent dit vaak reizigersgroei, als we Anne Hettinga mogen geloven.
Dat is wel een oplossing voor de Sprinters maar Vlissingen, Middelburg en Goes kunnen samen nooit 2 IC'S met conducteurs overeind houden.

Zeeland kan overigens niet meebetalen, de Provincie staat zelf aan de rand van een faillissement.

Dan wordt het heel lastig ja. wel jammer voor Zeeland.
De Zeeuwen wonen nu eenmaal in een uithoek. De regio Middelburg-Vlissingen is dan wel relatief groot, maar daar houdt het opzich wel mee op. Een aanbesteding voor een stoptreindienst die 1x/u zal gaan rijden kan een oplossing zijn, want de nieuwe vervoerder hoeft zich niet aan die 2x/u te houden. Ook betekent dit vaak reizigersgroei, als we Anne Hettinga mogen geloven.

2 maal per uur een sprinter is aantrekkelijker.
Reputatie 1
Waarom mag de NS geen uitzondering maken voor Zeeland? Zeeland wordt toch altijd al als buitenbeetje van Nederland gezien ("Zeeland? Dat is toch België!"), dus waarom kan er geen uitzondering komen voor deze provincie?
Reputatie 5
Badge
@NStrein Dat zou opzich een goede oplossing zijn. 1x/u een IC die op alle tussengelegen stations stopt en 1x/u een IC die niet overal stopt. Dan houden mensen uit de kleine dorpen een aansluiting met de randstad en gaan mensen uit Goes, Middelburg en Vlissingen er weer een keer op vooruit.
Reputatie 7
Badge +3
Dan is het einde zoek en draai je het sprinter vervoer de nek om.

En Goes, Middelburg en Vlissingen zijn niet meer dan kleine provinciestadjes (Goes is bijv. kleiner dan Rosmalen) die geen IC rechtvaardigen.
Reputatie 1
Ik vraag me af of dat een goede vergelijking is.. Als je naar de totale bevolking van Zeeland en Noord-Brabant kijkt (en zeker Oost-Brabant) zit daar wel een zeer groot verschil in.

De trein in Zeeland is de laatste jaren natuurlijk ook niet meer zo aantrekkelijk voor dagjeswegmensen, die zie je helaas niet meer zoveel als 5 jaar geleden.
Reputatie 7
Badge +3
Het toerisme in Zeeland loopt sowieso jaar na jaar achteruit, het veerbootvervoer via Kruiningen is weggevallen en de bevolking krimpt steeds harder. En van nostalgie kun je nu eenmaal geen treindienst in stand houden.
Reputatie 1
Het toerisme qua buitenlanders neemt juist weer wel toe, maar die gebruiken zelden tot nooit de trein. Zeker Duitsers niet.
Betreft de treindienst in Zeeland moet het wiel opnieuw worden uitgevonden.
Reputatie 6
Betreft de treindienst in Zeeland moet het wiel opnieuw worden uitgevonden.

Of juist niet: de Zeeuwse lijn ontkoppelen van het Hoofdrailnet en de lijn aanbesteden. Dan wordt vanzelf duidelijk welke vervoerder er brood in deze lijn ziet en hoeveel het de provincie waard is, de trein in Zeeland te behouden.

Middelburg heeft dan de unieke positie de enige provincie-hoofdstad te zijn, die uitsluitend met een aanbestede lijn bereikbaar is. Dat is ook iets om trots op te zijn 🙂
Reputatie 6
Badge
Middelburg is ook de enige provincie hoofdstad met niet eens genoeg inwonersaantal om zich een stad te mogen noemen. Middelburg is nog kleiner dan Terneuzen.
Reputatie 7
Badge +3
@Bertus
Aanbesteden zou de oplossing zijn om meer treinen te kunnen laten rijden maar dan vervalt uiteraard de doorkoppeling als IC naar de Randstad. En dat wil Zeeland ook weer niet.
Reputatie 3
Badge
@Bertus
Aanbesteden zou de oplossing zijn om meer treinen te kunnen laten rijden maar dan vervalt uiteraard de doorkoppeling als IC naar de Randstad. En dat wil Zeeland ook weer niet.

Waarom zouden de IC's niet bij NS kunnen blijven (inclusief verbinding met de Randstad) en de sprinters aanbesteed kunnen worden? Het is weliswaar nog mondjesmaat, maar er zijn toch inmiddels trajecten waarop twee vervoerders rijden. En dat lijkt me nou net een van de weinige voordelen van die hele marktwerking...
Reputatie 7
Badge +3
Meer treinen zijn alleen rendabel te maken met korte treintjes met eenmansbediening, dat geldt ook voor sneltreinen te meer daar die zwaar afgeroomd gaan worden doordat ze niet neer op de kleine stations stoppen. Twee sprinters en dan ook nog dubbeldeks ICs is in geen eeuwigheid rendabel dus daar trapt NS niet in.
Twee IC treinen voor de grote stations en twee sprinters voor de kleintjes. Zou geweldig zijn!! maar of dat gaat gebeuren??
Gisteren is de nieuwe dienstregeling ingegaan en wat lees ik: In Vlissingen al meteen vertraging; arme reizigers die moeten overstappen in Roosendaal, nu 3 minuten overstaptijd, ga je dan niet redden. Dus ik had een vooruitziende blik, zie hierboven, tsja niet zo moeilijk.
Er is hoop voor Zeeland:
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/mogelijk-al-na-de-zomer-echte-intercity-tijdens-de-spits-1.6763131
Er is hoop voor Zeeland:
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/mogelijk-al-na-de-zomer-echte-intercity-tijdens-de-spits-1.6763131

Tsja ..... heel fijn voor de reizigers die in de spits moeten reizen, maar.... voor degenen die na 9.00 uur willen reizen blijft het tobben. Levert wel meer op voor de NS op die manier.
Awel we moeten wachten tot, op z'n vroegst, september 2017. Ik blijf hopen op een echte treinverbinding vanuit Zeeland met zowel de Randstad als Brabant.
Gisteren gereisd van Middelburg naar Etten-Leur. De heenreis had de trein 20 minuten vertraging, aansluiting gemist dus ruim de tijd om over te stappen in Roosendaal. Terugreis: helaas de trein moest wachten voordat Roosendaal ingereden kon worden. Dat is balen als er 3 minuten overstaptijd is. We hadden nog 1 minuut maar de trein kwam binnen op perron 3b en de trein naar Vlissingen stond gereed op 4a. Dat is een eind rennen!!! en dan de lachende NS medewerkers, het zal wel een komisch gezicht zijn al die rennende mensen, maar daar werd ik en met mij de anderen niet vrolijk van. Ik zie dat af en toe op bepaalde tijdstippen de respectievelijke treinen tegenover elkaar staan. Dus geen lange sprint nodig, waarom kan dat niet bij alle tijdstippen zo?????
Is dit een ontmoedigingsbeleid van de NS om zo weinig mogelijke passagiers te hebben die naar Zeeland reizen?
Reputatie 7
Ik zie dat af en toe op bepaalde tijdstippen de respectievelijke treinen tegenover elkaar staan. Dus geen lange sprint nodig, waarom kan dat niet bij alle tijdstippen zo?????
Is dit een ontmoedigingsbeleid van de NS om zo weinig mogelijke passagiers te hebben die naar Zeeland reizen?

De afgelopen dagen (weken) zijn er werkzaamheden in de Blaak tunnel. Hierdoor zijn er beperkte sporen en keert de IC Brussel al in Roosendaal. Hierdoor zijn we in Roosendaal 1 perronhelft kwijt. Daardoor vertrekt de IC Zwolle nu van 3B ipv 3A, voor sommige is dat handig, sommige moeten nu juist ver lopen.

Wat betreft de aansluitingen en overstappen heb ik al eerder op het forum uitgelegd:
Door de huidige manier van bezetting, is het lastig hier iets te realiseren in Roosendaal.

De IC RSD - Zwolle staat standaard op 3A. Bij binnenkomst geeft deze aansluiting op de IC naar Vlissingen toe, op 4A. Deze blijft daar staan.

Hier volgt het knelpunt. Als je de IC vanuit Vlissingen op 4A binnen laat komen, om aansluiting te geven naar Zwolle, kan de volgende IC vanuit Amsterdam niet op 4A binnenkomen, omdat het spoor bezet is. Als resultaat kan de volgende IC vanuit Zwolle dus weer geen cross-platform aansluiting hebben met de IC vanuit Amsterdam naar Vlissingen. Dit komt doordat de 2200 dus altijd gezamelijk in Roosendaal staan, eentje op 4A en eentje op 4B.

Het enige voor de korte termijn wat ik kan bedenken, is dat de 5900 (Sprinter RSD-DDR) naar 1B gaat en de 3600 (IC RSD-ZL) eventueel leeg wordt opgetrokken naar 3B, zodat je en de binnenkomende IC Zwolle nooit in de weg zit, en de aansluiting in dit geval wel bied. Probleem dan echter weer, als de SPR vanaf 1B gaat vertrekken, geeft dat ook weer problemen met binnenkomen en vertrekken, ivm paden van andere treinen en goederen..

Er is dus wel echt over nagedacht en er wordt onderling ook over gediscussieerd en we hebben bovenstaande al aangedragen, maar het is nu nog niet realiseerbaar. Hopelijk in de nabije toekomst een oplossing, want ik ook vind de aansluiting niet handig.

Reageer