Nieuwe dienstregeling Zeeland

Toon eerste bericht

105 reacties

Reputatie 6
Vroeger had je de sneltrein Vlissingen - Zwolle. Handig, hoef je niet over te stappen in Roosendaal. Waarom is die verbinding destijds geknipt? Combineer die verbinding met een IC naar de Randstad. Allebei 1x per uur. En laat de trein naar Zwolle dan nog in Kruiningen stoppen. De overige kleine dorpen kunnen doordeweeks ieder half uur bediend worden door een snelle buslijn van en naar centrum Goes en Middelburg en de scholen. Dat Duitsers weinig met de trein naar Zeeland gaan, is logisch. Veel overstappen en de bussen van Goes en Middelburg richting Domburg en Oostkapelle en omgeving sluiten totaal niet aan op de trein. De auto over de snelweg is veel praktischer. Er valt nog op allerlei manieren een wereld te winnen in het vergroten van OV-gebruik in Zeeland. Combikaarten, dagkaarten OV (bus, trein, boot), enzovoorts. Zoals vaak in het buitenland wel bestaat. Er wordt gewoon weinig tot niets mee gedaan richting toerist.
Tsja "aansluiting niet handig" is een understatement. Begrijp ik het goed dat als de werkzaamheden in Blaak zijn afgerond de overstap i Roosendaal van 3A naar 4A (en vise versa) gaat? Zou al een hele verbetering zijn!
Ik zie dat af en toe op bepaalde tijdstippen de respectievelijke treinen tegenover elkaar staan. Dus geen lange sprint nodig, waarom kan dat niet bij alle tijdstippen zo?????
Is dit een ontmoedigingsbeleid van de NS om zo weinig mogelijke passagiers te hebben die naar Zeeland reizen?

De afgelopen dagen (weken) zijn er werkzaamheden in de Blaak tunnel. Hierdoor zijn er beperkte sporen en keert de IC Brussel al in Roosendaal. Hierdoor zijn we in Roosendaal 1 perronhelft kwijt. Daardoor vertrekt de IC Zwolle nu van 3B ipv 3A, voor sommige is dat handig, sommige moeten nu juist ver lopen.

Wat betreft de aansluitingen en overstappen heb ik al eerder op het forum uitgelegd:
Door de huidige manier van bezetting, is het lastig hier iets te realiseren in Roosendaal.

De IC RSD - Zwolle staat standaard op 3A. Bij binnenkomst geeft deze aansluiting op de IC naar Vlissingen toe, op 4A. Deze blijft daar staan.

Hier volgt het knelpunt. Als je de IC vanuit Vlissingen op 4A binnen laat komen, om aansluiting te geven naar Zwolle, kan de volgende IC vanuit Amsterdam niet op 4A binnenkomen, omdat het spoor bezet is. Als resultaat kan de volgende IC vanuit Zwolle dus weer geen cross-platform aansluiting hebben met de IC vanuit Amsterdam naar Vlissingen. Dit komt doordat de 2200 dus altijd gezamelijk in Roosendaal staan, eentje op 4A en eentje op 4B.

Het enige voor de korte termijn wat ik kan bedenken, is dat de 5900 (Sprinter RSD-DDR) naar 1B gaat en de 3600 (IC RSD-ZL) eventueel leeg wordt opgetrokken naar 3B, zodat je en de binnenkomende IC Zwolle nooit in de weg zit, en de aansluiting in dit geval wel bied. Probleem dan echter weer, als de SPR vanaf 1B gaat vertrekken, geeft dat ook weer problemen met binnenkomen en vertrekken, ivm paden van andere treinen en goederen..

Er is dus wel echt over nagedacht en er wordt onderling ook over gediscussieerd en we hebben bovenstaande al aangedragen, maar het is nu nog niet realiseerbaar. Hopelijk in de nabije toekomst een oplossing, want ik ook vind de aansluiting niet handig.

Tsja "aansluiting niet handig" is een understatement. Begrijp ik het goed dat als de werkzaamheden in Blaak zijn afgerond de overstap i Roosendaal van 3A naar 4A (en vise versa) gaat? Zou al een hele verbetering zijn!
Vroeger had je de sneltrein Vlissingen - Zwolle. Handig, hoef je niet over te stappen in Roosendaal. Waarom is die verbinding destijds geknipt? Combineer die verbinding met een IC naar de Randstad. Allebei 1x per uur. En laat de trein naar Zwolle dan nog in Kruiningen stoppen. De overige kleine dorpen kunnen doordeweeks ieder half uur bediend worden door een snelle buslijn van en naar centrum Goes en Middelburg en de scholen. Dat Duitsers weinig met de trein naar Zeeland gaan, is logisch. Veel overstappen en de bussen van Goes en Middelburg richting Domburg en Oostkapelle en omgeving sluiten totaal niet aan op de trein. De auto over de snelweg is veel praktischer. Er valt nog op allerlei manieren een wereld te winnen in het vergroten van OV-gebruik in Zeeland. Combikaarten, dagkaarten OV (bus, trein, boot), enzovoorts. Zoals vaak in het buitenland wel bestaat. Er wordt gewoon weinig tot niets mee gedaan richting toerist.

Een rechtstreekse verbinding Zwolle - Vlissingen? Dat is erg lang geleden. Eens dat het toen een mooie verbinding was en ook eens dat de NS weinig doet om de verbinding naar Zeeland wat aantrekkelijker te maken. Integendeel!!
Reputatie 6
Badge
Waarom laat NS niet standaard VIRM4 rijden tussen Zeeland en Roosendaal, en koppelt ze daar nog eens wat aan? Die treinen zijn tot Roosendaal, ook wel de bewoonde wereld genoemd, enorm slecht bezet, heb het vaak genoeg gezien. Dan bestaat er een goed traject om op te bezuinigen, gebeurt het niet :? In plaats daarvan wordt van Oost/Noord richting de Randstand bezuinigt :?
Vandaag (16-1) weer de aansluiting in Roosendaal (van trein Vlissingen naar trein Zwolle) gemist, terug weer hard moeten rennen, maar wel gehaald. Ik word hier ZIEK van NS!!
Wat vervelend om te lezen Middelburg. Op welk tijdstip reis je doorgaans? Dan ga ik je signaal doorgeven.
Ik reis op verschillende dagen en tijdstippen van Middelburg naar Breda. Vandaag 9.29 uit Middelburg bij aankomst in rdaal was 10.27 al weg moest wachten tot 10.57 uur. Terug Breda 16.15 in Roosendaal 16.36 van 3b naar 4a dat was rennen maar net gehaald, maar van relax treinen geen sprake, is steeds bidden dat de trein op tijd in rdaal is. Geen doen dit!!!!
Reputatie 7
Binnenkort gaat er in iedergeval niets gebeuren of verschuiven, daar is nu geen ruimte voor.
Ik mis steeds afspraken. Gaat dit verbeterd worden???
Geen ruimte??? Nadenken over een oplossing lijkt mij wel het minste!
Reputatie 7
Nee, want dit gaat simpelweg niet, er is niets te schuiven of veranderen zonder ingrijpende verandering, die ook verder nog gevolgen heeft.
Reputatie 6
Badge
Ik kan mij voorstellen, dat men hier moedeloos van wordt, of het nou Roosendaal of Eindhoven betreft, waar nu een onzekere overstap wordt geboden, dan wel Den Bosch waar een net geen overstap wordt geboden.

Extra treurig is, dat met veel tam tam de verkorte overstap in Roosendaal werd aangekondigd, maar dan de praktijk anders lijkt uit te pakken. Hopelijk merkt men snel verbetering.
Reputatie 7
Badge +3
Het zit in Brabant gewoon helemaal verkeerd in elkaar met de aansluitingen, dat is niet snel te veranderen.
Jammer dat er met het tot stand brengen van de nieuwe dienstregeling niet nagedacht is. In november heb ik al aangegeven dat 3 minuten overstaptijd niet zou gaan werken en kreeg als antwoord dat ik dat toch wel verkeerd zag. Er waren immers weinig tot geen vertragingen. Blijkbaar is men bij de ns zelf niet op de hoogte van de vertragingen die steeds plaatsvinden en ook blijkbaar niet weten hoe ver het lopen is van perron 3a naar 4b, lukt niet in 3 minuten zonder te rennen en zeker niet voor iemand die dat niet kan. Waardeloos dus.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem was denk ik wel bekend maar is gewoon genegeerd omdat bij NS alles om de Randstad draait. De enige noodoplossing op korte termijn lijkt me om de trein uit Zwolle door te trekken naar Vlissingen en die uit Rotterdam in te korten tot Roosendaal.
Reputatie 3
Badge
Het probleem was denk ik wel bekend maar is gewoon genegeerd omdat bij NS alles om de Randstad draait. De enige noodoplossing op korte termijn lijkt me om de trein uit Zwolle door te trekken naar Vlissingen en die uit Rotterdam in te korten tot Roosendaal.

Het is niet zozeer 'alles draait om de Randstad', maar 'alles draait om verbindingen van bepaalde delen van het land met bepaalde delen van de Randstad'.
Zo is bijvoorbeeld de stop op Duivendrecht van de IC's naar/van Enschede eruit gehaald om Groningers en Friezen sneller naar Schiphol te kunnen brengen. Fijn voor noorderlingen, spijtig voor reizigers van/naar bestemmingen ten oosten van Amersfoort. Zo is ook de regio Eindhoven beter verbonden met Amsterdam/Utrecht, maar weer minder goed met Rotterdam/Den Haag; zeker voor reizigers uit stations tussen Eindhoven en Venlo.
Tsja ik begrijp dat er keuzes gemaakt moeten worden. Maar voor Zeeland pakt hef op alle fronten verkeerd uit: geen intercity Vlissingen Roosendaal; een extra overstap in leiden naar Schiphol plus de trein staat in Roosendaal een poos stil en de niet werkbare aansluiting met Brabant zie hierboven. Dus het is juist dat alles draait om de randstad en de provincies achtergesteld worden.
Ik had zo gehoopt dat er weer een intercity zou komen tussen Vlissingen en Roosendaal, nee dus blijft een stoptrein en het wordt nog erger, geen rechtstreekse verbinding én een langere reistijd naar de randstad + overstap, fijn als je met de koffer naar Schiphol reist. Dus nog een langere reistijd, tel je dat op met het al eerdere kwartier langer naar Roosendaal met de langere reistijd naar de randstad ben je een half uur langer aan het reizen.

Het is weer duidelijk de provincies moeten lijden onder de randstad, daar lees ik alleen maar tijdwinst en betere verbindingen. Toch maar weer met de auto...
Wanneer komt er een nieuwe dienstregeling waarin wel rekening wordt gehouden met de Zeeuwen?

Hallo, het is niet alleen een probleem van de Zeeuwen. Wij in de Randstad kunnen jullie ook maar amper bereiken. Het is tijd voor de NS om een Intercity te gaan laten rijden. Vlissingen, Middelburg, Goes, Roosendaal etc. zonder tussen stops. Maar ja, Als de NS er niet op kan verdienen....
Reputatie 6
Badge
De hele verbinding met Zeeland is puur profijt voor de Zeeuwen. Het enige wat wij er in de randstad aan hebben is het feit dat we 2x zo vaak naar Leiden/Den Haag/Rotterdam/Dordrecht/Roosendaal kunnen.
Ik had zo gehoopt dat er weer een intercity zou komen tussen Vlissingen en Roosendaal, nee dus blijft een stoptrein en het wordt nog erger, geen rechtstreekse verbinding én een langere reistijd naar de randstad + overstap, fijn als je met de koffer naar Schiphol reist. Dus nog een langere reistijd, tel je dat op met het al eerdere kwartier langer naar Roosendaal met de langere reistijd naar de randstad ben je een half uur langer aan het reizen.

Het is weer duidelijk de provincies moeten lijden onder de randstad, daar lees ik alleen maar tijdwinst en betere verbindingen. Toch maar weer met de auto...
Wanneer komt er een nieuwe dienstregeling waarin wel rekening wordt gehouden met de Zeeuwen?

Hallo, het is niet alleen een probleem van de Zeeuwen. Wij in de Randstad kunnen jullie ook maar amper bereiken. Het is tijd voor de NS om een Intercity te gaan laten rijden. Vlissingen, Middelburg, Goes, Roosendaal etc. zonder tussen stops. Maar ja, Als de NS er niet op kan verdienen....

landrsthrn (NS) zegt:

De hele verbinding met Zeeland is puur profijt voor de Zeeuwen. Het enige wat wij er in de randstad aan hebben is het feit dat we 2x zo vaak naar Leiden/Den Haag/Rotterdam/Dordrecht/Roosendaal kunnen.

Ja maar landrsthrn Ik verdien mijn centjes in Zeeland en geef dat uit aan een 1e klas altijd vrij abonnement van de NS.Nu zit ik thuis omdat de NS faalde te rijden. In Zeeland moeten ze toch ook waar voor hun geld krijgen? Nee jij blijft die studentjes steunen want da's makkelijk overheidsgeld krijgen. Denk na! Die studentjes worden betaald uit jouw eigen portemonnee!
Reputatie 6
Badge
Ik ben zelf student, maar bedankt voor je mooie woorden. En natuurlijk moeten ze in Zeeland waar voor hun geld krijgen, maar de Zeeuwen eisen veel te veel. Ze willen een directe verbinding met Rotterdam, Den Haag, Schiphol en Amsterdam. Maar aan de andere kant zijn er maar weinig Zeeuwen die het geld ervoor over hebben.
En jij als student betaald de volle pond? Ik ga nog geen topic beginnen over de afschaffing van de OV jaar kaart. Wees gerust 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@Joost1977
Als je kijkt naar het aantal reizigers dan eist Zeeland een voorkeursbehandeling ten opzichte van andere regio's met vergelijkbare aantallen reizigers. Ook op bijv. Zwolle-Emmen, Alkmaar-Den Helder en Arnhem-Doetinchem rijden geen intercity's.
Reputatie 6
Badge
@Joost, van mij mag je hoor. Ik zal in tegenstelling tot jullie echter nooit de fout maken om te betalen voor de "service" van NS 🙂

Reageer