Nieuwe dienstregeling Zeeland



Toon eerste bericht

105 reacties

Ja, Dat klopt het is helemaal mijn fout. Ik moet gewoon net als mijn collega's maar met de auto gaan.
Stom dat ik dat niet eerder heb gezien. Als mijn abonnement op is stap ik over op mijn trouwe 4 wieler.
Ik hoop dat snel veel andere NS reizigers het inzicht krijgen dat ik zojuist had.

Dank je voor de tip. Ik was gewoon te ambitieus en bergrijp nu dat de NS het gewoon niet kan of niet wil betalen.
Reputatie 7
De NS wil zonder financiële steun vanuit de provincie inderdaad geen verliesgevende treinen rijden. De intercity moet mede mogelijk worden gemaakt door de provincie.
Reputatie 7
Badge +3
De Provincie heeft in november nog laten weten eigenlijk wel tevreden te zijn met de huidige treindienst en geen geld voor een intercity te willen uittrekken. Daar hebben ze gezien de bodemloze put van de veerboot naar Breskens ook geen geld voor want die veerboot vreet langzamerhand het hele OV-budget op.
Ja, Helaas kan de NS Roosendaal amper bereiken. Meestal strand de trein in Dordrecht, Ouden bosch of lage zwaluwe.
Reputatie 6
Vanuit Vlissingen 1x per uur intercity Zwolle en 1x per uur stoptrein Roosendaal en die verder als intercity naar Amsterdam. Dat kleine stations dan maar 1x per uur worden bediend, moet geen probleem zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Vanuit Vlissingen 1x per uur intercity Zwolle en 1x per uur stoptrein Roosendaal en die verder als intercity naar Amsterdam. Dat kleine stations dan maar 1x per uur worden bediend, moet geen probleem zijn.
Voor twintigste keer: de concessievoorwaarden eisen twee keer per uur een bediening van alle stations. En dat wordt niet veranderd enkel en alleen omdat wat drammers uit Walcheren een intercity eisen.

Daarnaast is de bediening in de spits met een uurdienst voor de kleine stations wel degelijk een probleem. Een groot deel van het vervoer op de Zeeuwse lijn (na Bergen op Zoom) is lokaal vervoer en geen langeafstandsvervoer.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, Helaas kan de NS Roosendaal amper bereiken. Meestal strand de trein in Dordrecht, Ouden bosch of lage zwaluwe.
Dat heeft niets met de dienstregeling te maken. Dat de infra in de driehoek Dordrecht, Breda, Roosendaal een puinhoop is klopt maar dat is een zaak die ProRail moet oplossen.
Reputatie 6
@Tamzin
Regels en afspraken, dus ook concessievoorwaarden, staan volgens mij ten dienste van mensen, en niet andersom. Als iets niet werkt, of niet voldoende werkt, stop je ermee. Men verschuilt zich altijd achter voorwaarden en starre regels, van enige flexibiliteit en lokale afstemming is helaas weinig sprake. Zoiets zou mogelijk moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het werkt prima zoals het nu gaat.
Reputatie 6
Het werkt prima zoals het nu gaat.
Tja, daarover wordt dus verschillend gedacht en valt dus nog te bezien.
Reputatie 7
Op teletekst staat nu dat ie er in december wel gaat komen. Maar in dat bericht staan wel meer onjuistheden..
Reputatie 6
Ja, las het ook! Maar ik begreep eruit dat er alleen in de ochtendspits 2 x een IC naar Roosendaal rijdt, en in de avondspits weer terug. Wat vreemd. Zal inderdaad wel niet helemaal kloppen.
Reputatie 2
Volgens mij heb ik de ultieme oplossing:
Een intercity van Venlo - Eindhoven - Tilburg - Gilze Rijen - Breda - Etten-Leur - Roosendaal - Bergen op Zoom - Kruiningen Yrseke - Goes - Vlissingen.

Dan is gelijk het probleem van overstappen in Roosendaal en in Eindhoven opgelost voor mensen die naar Breda willen reizen.

Dit is naar mijn idee de beste oplossing.
Reputatie 2
Vroeger had je de sneltrein Vlissingen - Zwolle. Handig, hoef je niet over te stappen in Roosendaal. Waarom is die verbinding destijds geknipt? Combineer die verbinding met een IC naar de Randstad. Allebei 1x per uur. En laat de trein naar Zwolle dan nog in Kruiningen stoppen. De overige kleine dorpen kunnen doordeweeks ieder half uur bediend worden door een snelle buslijn van en naar centrum Goes en Middelburg en de scholen. Dat Duitsers weinig met de trein naar Zeeland gaan, is logisch. Veel overstappen en de bussen van Goes en Middelburg richting Domburg en Oostkapelle en omgeving sluiten totaal niet aan op de trein. De auto over de snelweg is veel praktischer. Er valt nog op allerlei manieren een wereld te winnen in het vergroten van OV-gebruik in Zeeland. Combikaarten, dagkaarten OV (bus, trein, boot), enzovoorts. Zoals vaak in het buitenland wel bestaat. Er wordt gewoon weinig tot niets mee gedaan richting toerist.

Een rechtstreekse verbinding Zwolle - Vlissingen? Dat is erg lang geleden. Eens dat het toen een mooie verbinding was en ook eens dat de NS weinig doet om de verbinding naar Zeeland wat aantrekkelijker te maken. Integendeel!!


En nog wat meer jaartjes geleden reed er zelfs een rechtstreekse trein van Vlissingen via Boxtel en Gennep naar Duitsland reizen:
zie "De Vlissinger mailtreinen"
http://www.duitslijntje.info/?pagina=internationaal#hoogheden
Reputatie 4
@lijnnetkaart jij tovert ook overal nieuwe verbindingen vandaan. In tegenstelling tot het buitenland rijden treinen de hele dag dezelfde route. Venlo Vlissingen is hierdoor niet mogelijk.

Verder is het stoppen op kruiningen yeseke is totaal niet interessant meer voor een IC, sinds de overstap naar Zeeuws Vlaanderen daar weg is.
Dan zou ik nog eerder Krabbendijke (Calvijn) en/of Kapelle Biezelinge bedienen met een IC (enige station met groei in Zeeland)
Reputatie 7
Badge +4
Er lijkt een nieuw akkoord te zijn tussen NS en de provincie waardoor er vanaf 2018 weer zeer beperkt Intercity's rijden met een alleen een stop in Goes, Middelburg en Vlissingen.
Het is dus pas over iets minder dan twee jaar.

Echter alleen in de spits en niet meer dan twee treinen.
Het moet een tijdwinst opleveren van achttien(!) minuten.

Dit was het bericht:
Van en naar Zeeland rijden vanaf december, als de dienstregeling voor 2018 ingaat, weer echte intercity's.
Dat hebben provincie en NS afgesproken. In de ochtend- en avondspits gaan twee intercity's rijden tussen Roosendaal en drie grotere plaatsen in Zeeland: Goes, Middelburg en Vlissingen. Nu stoppen intercity's ook in dorpjes als Krabbendijke, Kapelle-Biezelinge en Arnemuiden.
Een volwaardige intercity brengt forensen achttien minuten sneller in Rotterdam, stelt het provinciebestuur vast.

Bron: Trouw 28-1-2016.
Reputatie 7
Badge +3
Dan moet het Provincie bestuur de portemonnee eindelijk eens trekken.
Reputatie 7
Badge +4
Edit: Het is wellicht binnen een jaar, want de dienstregeling voor 2018 gaat in december 2017 in.
Reputatie 6
Badge
Maar wie zegt dat men 18 minuten sneller in Rotterdam wil zijn? Volgens mij heeft maar een klein deel Rotterdam als eindbestemming. Ze hadden beter in de reclame kunnen zetten dat je 18 minuten sneller in Amsterdam bent.
Reputatie 6
Badge
En als ik de video van het besluit bekijk, wordt Dordrecht niet genoemd als tussenstop. Dus daar halen ze o.a die 18 minuten tijdwinst vandaan....
Nee en nee. Er werken vier maal zo veel Zeelanders in de regio Rotterdam dan in de regio Amsterdam. De reistijd tussen Zeeland en Amsterdam is ook dusdanig lang dat zelfs met een snelle intercity het geen reële woon-werkrelatie is. Dat Dordrecht niet genoemd wordt komt omdat er vrijwel geen enkele Zeelander in Dordrecht werkt, het is dus niet interessant om het te melden. Met die 18 minuten heeft het niets te maken, de genoemde stations over te slaan en korter stilstaan in Roosendaal is voldoende voor die 18 minuten tijdwinst.
Reputatie 2
@Tamzin de bijdrage van de provincie is nihil, een aantal van die treinen waren te druk om nog met enkele treinstellen te rijden.
@landrsthrn Dordrecht is voor de Zeeuwen en West brabant niet interessant waardoor het niet is genoemd. De 2 sprinters en 3 IC treinen naar Roosendaal zijn ook nog te veel voor Dordrecht.
@bemined de Zeeuwen werken inderdaad nog wel eens in Rotterdam en Breda. Die laatste verbinding werd eigenlijk vooral per auto gedaan
Reputatie 7
Badge +3
En als ik de video van het besluit bekijk, wordt Dordrecht niet genoemd als tussenstop. Dus daar halen ze o.a die 18 minuten tijdwinst vandaan....
Ik verwacht eerder dat die extra IC achter de huidige IC gaat rijden en dat ze dan vanaf Roosendaal gecombineerd verder gaan richting Rotterdam op basis van de huidige dienstregeling. De huidige IC staat nu 10 minuten stil in Roosendaal en als die extra IC een minuut of 7 later in Roosendaal aankomt dan heb je 3 minuten om aan te koppelen. De tijdwinst van de extra IC komt dan uit het overslaan van een aantal stations op het Zeeuwse stuk en de kortere stop in Roosendaal. Reizigers naar Breda blijven daarbij dan aangewezen op de huidige IC om dat de extra IC geen aansluiting geeft richting Breda.

@Tamzin de bijdrage van de provincie is nihil, een aantal van die treinen waren te druk om nog met enkele treinstellen te rijden.
Dat is vermoedelijk inderdaad de reden. Deze lijn heeft in de spits veel scholierenvervoer (en al helemaal nu MBO'ers een OV-kaart hebben gekregen) terwijl buiten de scholierenspits het vervoer vaak minimaal is. Ik gok dat het om versterking van de treinen gaat die nu om 7.54 en 8.24 in Roosendaal aankomen.
Reputatie 1
Dit is wel erg goed nieuws voor Zeeland! Met zo'n trein trek je natuurlijk ook weer nieuwe reizigers want de trein is dan weer sneller dan de auto.

Waarom doen mensen er zo moeilijk over dat Zeeland een verbinding met de randstad heeft? Dit is echt al tientallen jaren het geval en het zou gek zijn als het niet zo was, de spoorlijn loopt zowat rechtstreeks naar Amsterdam.

Ik ben stiekem ook wel blij dat ze niet meer in Schiphol stoppen, wat een drama station is dat zeg met al die storingen en vertragingen. De vertragingen in Zeeland zijn hierdoor drastisch naar beneden gegaan.
Reputatie 6
Badge
Maar nog steeds ben je naar Amsterdam bijna 3 uur onderweg. Het is een ideaal alternatief voor de mensen die in Rotterdam moeten zijn of op Roosendaal overstappen richting Breda, maar richting Amsterdam komt er niet veel verbetering.

Reageer