Nieuwe dienstregeling Zeeland

Toon eerste bericht

105 reacties

Hallo Middelburg en welkom op oNS Serviceforum,

Hopelijk zal er vanaf 2018 verandering komen op dit traject, we zullen alle mogelijke opties bekijken tegen die tijd.

P.s. ik heb je topic naar het subforum Dienstregeling 2017 verplaatst om de vindbaarheid te vergroten. Tevens heb ik de naam van het topic aangepast.
Reputatie 5
Badge
Misschien is het een mogelijkheid om via de lokale politiek druk uit te oefenen op Den Haag om de landelijke norm van 2 treinen per uur te laten vallen voor Zeeland, omdat maatwerk hier beter past. Tot die tijd zijn de regels helaas de regels. Inderdaad vanaf 2015 is NS verplicht alle stations van het hoofdrailnet in alle richting 2x per uur te bedienen op werkdagen overdag.

Over de overstaptijd van 3 minuten maak ik me geen zorgen. De laatste tijd is er vaak vertraging in Zeeland door onder andere gladde sporen, maar dat is meer een herfsteuvel dan iets permanents.
Badge +3
NS heeft aangegeven dat onderzocht wordt of er vanaf 2018 tijdens de spits weer intercity's in Zeeland kunnen rijden.
2 maal per uur elk station bedienen? Dat is dus pas sinds de laatste dienstregeling wijziging. Schermen met contractueel verplichting is een onzinnig antwoord. Dat kan gewijzigd worden als men maar wil, zeker als er zo weinig reizigers zijn. Ik zie ook zelden mensen in of uitstappen op die stationnetjes. En voor wat betreft uw opmerking over de betere verbinding met Brabant. De overstaptijd gaat van 20 naar 3 minuten. Ik neem aan dat u bekend bent met de veel voorkomende vertragingen op het traject Vlissingen Roosendaal. Dat wordt dan een overstaptijd van meer dan een half uur
Reputatie 5
Badge
Zeeland gaat er inderdaad richting de Randstad niet op vooruit in de nieuwe dienstregeling. Richting Brabant is er volgend jaar gelukkig wel een snelle verbinding, maar als u daar niet naartoe reist, dan begrijp ik de teleurstelling.

De dienstregeling in Zeeland is uiteindelijk terug te voeren op het volgende
1) NS is verplicht elk station in Nederland twee keer per uur te bedienen. Dus ook de 3 K-stations: Krabbendijke, Kruininge-Yrseke en Kappele-Biezelinge; en Arnemuiden. Eigenlijk zijn daar te weinig reizigers om 2 treinen per uur te rechtvaardigen, maar NS is het nu eenmaal contractueel verplicht.
2) De provincie Zeeland vindt het sluiten van de kleine stations niet acceptabel.
3) Er zijn onvoldoende reizigers om twee stoptreinen per uur te rijden en nog een intercity.

En dan is de slotconclusie helaas dat Zeeland zit opgescheept met twee trage intercity's die op alle stations stoppen.

Een goede oplossing zou de oude situatie zijn: 1x per uur een stoptrein + 1x per uur een echte intercity. Maar dat mag dus niet meer, omdat aan NS de eis wordt gesteld dat ze overal 2x per uur moeten stoppen.

Reageer