Nieuwe dienstregeling Zeeland


Ik had zo gehoopt dat er weer een intercity zou komen tussen Vlissingen en Roosendaal, nee dus blijft een stoptrein en het wordt nog erger, geen rechtstreekse verbinding én een langere reistijd naar de randstad + overstap, fijn als je met de koffer naar Schiphol reist. Dus nog een langere reistijd, tel je dat op met het al eerdere kwartier langer naar Roosendaal met de langere reistijd naar de randstad ben je een half uur langer aan het reizen.
Het is weer duidelijk de provincies moeten lijden onder de randstad, daar lees ik alleen maar tijdwinst en betere verbindingen. Toch maar weer met de auto...
Wanneer komt er een nieuwe dienstregeling waarin wel rekening wordt gehouden met de Zeeuwen?

105 reacties

Reputatie 6
Het lijkt mij ook het meest zinnig de Intercity tot Roosendaal (of Bergen op Zoom) in te korten en in Zeeland te vervangen door een snelle sprinter naar Breda. Met een korte overstap op de Intercity Direct zijn de Zeeuwen een stuk sneller in de Randstad.
Er is hoop voor Zeeland:
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/mogelijk-al-na-de-zomer-echte-intercity-tijdens-de-spits-1.6763131
Reputatie 5
Badge
Zeeland gaat er inderdaad richting de Randstad niet op vooruit in de nieuwe dienstregeling. Richting Brabant is er volgend jaar gelukkig wel een snelle verbinding, maar als u daar niet naartoe reist, dan begrijp ik de teleurstelling.

De dienstregeling in Zeeland is uiteindelijk terug te voeren op het volgende
1) NS is verplicht elk station in Nederland twee keer per uur te bedienen. Dus ook de 3 K-stations: Krabbendijke, Kruininge-Yrseke en Kappele-Biezelinge; en Arnemuiden. Eigenlijk zijn daar te weinig reizigers om 2 treinen per uur te rechtvaardigen, maar NS is het nu eenmaal contractueel verplicht.
2) De provincie Zeeland vindt het sluiten van de kleine stations niet acceptabel.
3) Er zijn onvoldoende reizigers om twee stoptreinen per uur te rijden en nog een intercity.

En dan is de slotconclusie helaas dat Zeeland zit opgescheept met twee trage intercity's die op alle stations stoppen.

Een goede oplossing zou de oude situatie zijn: 1x per uur een stoptrein + 1x per uur een echte intercity. Maar dat mag dus niet meer, omdat aan NS de eis wordt gesteld dat ze overal 2x per uur moeten stoppen.
2 maal per uur elk station bedienen? Dat is dus pas sinds de laatste dienstregeling wijziging. Schermen met contractueel verplichting is een onzinnig antwoord. Dat kan gewijzigd worden als men maar wil, zeker als er zo weinig reizigers zijn. Ik zie ook zelden mensen in of uitstappen op die stationnetjes. En voor wat betreft uw opmerking over de betere verbinding met Brabant. De overstaptijd gaat van 20 naar 3 minuten. Ik neem aan dat u bekend bent met de veel voorkomende vertragingen op het traject Vlissingen Roosendaal. Dat wordt dan een overstaptijd van meer dan een half uur
Badge +3
NS heeft aangegeven dat onderzocht wordt of er vanaf 2018 tijdens de spits weer intercity's in Zeeland kunnen rijden.
Reputatie 5
Badge
Misschien is het een mogelijkheid om via de lokale politiek druk uit te oefenen op Den Haag om de landelijke norm van 2 treinen per uur te laten vallen voor Zeeland, omdat maatwerk hier beter past. Tot die tijd zijn de regels helaas de regels. Inderdaad vanaf 2015 is NS verplicht alle stations van het hoofdrailnet in alle richting 2x per uur te bedienen op werkdagen overdag.

Over de overstaptijd van 3 minuten maak ik me geen zorgen. De laatste tijd is er vaak vertraging in Zeeland door onder andere gladde sporen, maar dat is meer een herfsteuvel dan iets permanents.
Hallo Middelburg en welkom op oNS Serviceforum,

Hopelijk zal er vanaf 2018 verandering komen op dit traject, we zullen alle mogelijke opties bekijken tegen die tijd.

P.s. ik heb je topic naar het subforum Dienstregeling 2017 verplaatst om de vindbaarheid te vergroten. Tevens heb ik de naam van het topic aangepast.
Reputatie 7
Badge +3
@Middelburg
Dat contract kan helemaal niet gewijzigd worden want dan stappen Arriva c.s. naar de rechter.

Wat betreft de onrealistisch krappe overstaptijden van/naar Brabant heeft U wel gelijk.
Tsja herfsteuvel, volgens mij is er ook een winter- en lente-euvel dat vertragingen met zich mee brengt. Ach ik verwachtte niet dat u het nu even op zou lossen, maar triest is het wel. Mijn hoop is nu gevestigd op 2018.
Reputatie 5
Badge
Voor de volledigheid, alleen gebruikers met 'NS' in hun naam zijn medewerkers van NS, maar ik zal met u meeduimen dat zij voor 2018 iets kunnen betekenen.
Reputatie 6
Badge
Eigenlijk zou die IC alleen moeten stoppen op Vlissingen, Middelburg en Goes en zouden die andere stations gewoon gesloten moeten worden. Er stapt inderdaad bijna geen hond in.
Reputatie 7
In de spits nog wel redelijk wat hoor, stiekem heb je dan op een gegeven moment best een vol treintje. Maar buiten de spits is het maar weinig inderdaad.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Als je de kleine stations sluit gaat dat een groot fors deel van de reizigers kosten aangezien die stations nog behoorlijk veel scholieren- en studentenvervoer hebben zowel richting Goes als richting Roosendaal. Met alleen stations in Vlissingen, Middelburg en Goes wordt de lijn helemaal zwaar verliesgevend, dan blijven er zo weinig reizigers over dat de lijn uit het HRN moet.
Reputatie 4
Sommige mensen schijnen te denken dat de perrons in Vlissingen, Middelburg en Goes ieder halfuur vol staan met grote groepen mensen die naar de Randstad moeten. De realiteit is echter dat er behalve in het weekendvervoer (studenten) en vakantievervoer in juli/augustus helemaal niet veel langeafstandsvervoer is. Een flink deel van het vervoer op de Zeeuwse lijn bestaat uit scholieren/studentenvervoer van de kleine stations naar Goes, Middelburg en Vlissingen en daarnaast is er erg veel vervoer tussen de drie laatstgenoemde plaatsen onderling. Allemaal mensen die dus maar een klein stukje meegaan. De ideeën voor grote aantallen intercity's zijn dan ook luchtfietserij.
Reputatie 6
Badge
Het gaat er eigenlijk om dat de InterCITY alleen hoort te stoppen in steden. Maarja, aangezien er in Zeeland maar 1 echte stad is, is dat een beetje lastig. Vlissingen en Goes zijn wel grote plaatsen die langs het spoor liggen, maar daar houdt je lijstje dan ook op. Tenzij Terneuzen ooit een spoor krijgt (gaat niet gebeuren).
Reputatie 7
Badge +3
Vlissingen en Goes zijn plaatsen die vergelijkbaar zijn met bijv. Wijchen, Geldrop of Culemborg. Geen plaatsen waarbij je aan een intercity denkt. Zie daar het probleem van de Zeeuwse Lijn.
Reputatie 3
Badge
Ik vrees dat het juist de lokale/provinciale politiek is die het twee-stops-per-uur-beleid heeft bevorderd.

Arnemuiden, Krabbendijke en Kruiningen-Yerseke behoren alle drie tot de 20 minst gebruikte stations van Nederland. Arnemuiden is bijvoorbeeld echt een kleintje met 460 in- en uitstappers op een gemiddelde werkdag. Als je dat omslaat over zo'n 28 treinen (zeg even 14 uur bediening, twee treinen per uur), zijn dat gemiddeld zo'n 16 in- en uitstappers per trein. Gemiddeld dus 8 reizigers erin, 8 eruit.
Zeg het maar of dat de moeite waard is...

Ik vraag me af of het een optie is om NS met een IC alleen Goes, Middelburg en Vlissingen te laten bedienen, en een andere vervoerder de kleine stations met elkaar en met de grotere steden te laten verbinden.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe moeten alleen Vlissingen, Middelburg en Goes een intercity overeind houden? Als je de paar duizend reizigers van de kleine stations ook nog uit die trein zet wordt dat nog onrealistischer. Te meer daar veel mensen naar de Randstad sowieso met de auto via de veel kortere route over de eilanden gaan.

Overigens is 460 reizigers per dag niet zo dramatisch. DB hanteert bijv. 200 per dag als norm om een nieuw station te openen.
Reputatie 6
Badge
Het klopt dat die 3 plaatsen niet genoeg reizigers opleveren voor de lijn, maar dat doet het met al die andere kleine plaatsen ook bijna niet. En daarom zouden die treinen gewoon niet verder moeten rijden dan Roosendaal. Daar zijn genoeg overstapmogelijkheden naar de randstad: Breda, Tilburg, Den Bosch, Arnhem, Dordrecht, Rotterdam en Den Haag zijn direct verbonden.
Reputatie 1
Zeeland is het lastigste traject van Nederland gok ik en de provincie maakt het alleen maar erger. Het schijnt wel dat de NS in het weekend niet verplicht is 2 keer per uur te stoppen, maar dat doen ze wel.

Naast dat begin ik het wel bui te raken dat de NS stations overslaat bij +10 minuten vertraging.. Dan ineens mag het wel?!
Het is sowieso schandalig stations zoals Kapelle-Biezelinge en Vlissingen-Souburg over te slaan, die stations hebben meer dan 1000 reizigers per dag.
Reputatie 7
Badge +3
Via Roosendaal is het naar de Randstad al een eind om maar via Breda is dat nog veel erger. Laat de IC uit Zwolle tot Bergen op Zoom rijden en leg daarnaast twee korte sprinters per uur Roosendaal-Vlissingen in. Er zit gewoon weinig toekomst in die Zeeuwse lijn: de bevolking krimpt, het toerisme wordt steeds minder en door de Westerscheldetunnel is ook nog eens een flink deel van het vervoer vervallen.
Reputatie 1
Ofwel: Zeeuwen kunnen beter naar West-Brabant verhuizen.
Reputatie 4
@NStrein
De Zeeuwen blijven maar drammen om een IC naar de Randstad terwijl de route via Roosendaal tegenwoordig een hele grote omweg is en vrijwel iedereen met de auto via de veel kortere route via de eilanden gaat. Het is dus gewoon trekken aan een dood paard. Het bestaansrecht van de Zeeuwse lijn zit anno 2016 voornamelijk in het lokale vervoer op de lijn zelf en in het vervoer richting Brabant.
Reputatie 1
Ja, de Zeeuwen uit Walcheren zullen altijd blijven klagen over de reistijd naar de randstad. Niet alleen met het OV, ook met de auto. Het is nou eenmaal een vervelende uithoek. Ik heb mij er al een tijd geleden overheen gezet omdat het toch geen zin heeft om te klagen.. Mocht ik het toch vervelend vinden, dan denk ik aan Zeeuws-Vlaanderen.. Dan bedenk ik me dat ik het toch wel goed heb nu.
Het beste voor Zeeland is 2 IC treinen per uur met stops in Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom en 2* sprinters per uur voor de kleine stations.

*op werkdagen tot 20u daarna eens per uur en in het weekend eens per uur.

Reageer