beantwoord

Nieuwe overstap in Roosendaal

• 14 oktober 2016
  • 81 reacties
  • 2361 Bekeken

Reputatie 1
Vanaf de nieuwe dienstregeling krijgen reizigers vanuit Vlissingen/Bergen op Zoom/Amsterdam richting Etten-Leur/Breda/Zwolle een overstap van 3 minuten en vice versa. Het mooie is dat dit een crossplatform overstapt wordt, makkelijk haalbaar dus. Hierdoor zullen reizen naar Oost-Brabant ruim 10 minuten sneller worden. Ook bijvoorbeeld Eindhoven gaat een stuk sneller worden + de aansluiting op Boxtel/Best is weer terug. Al met al sterke verbeteringen.

Waar ik persoonlijk wel een beetje bang voor ben is dat de overstap niet altijd haalbaar is. De Intercity in Zeeland heeft soms tijden dat het weken goed gaat, maar er zijn ook dagen met flinke vertragingen, met name doordeweeks.

Nu ben ik benieuwd of er een garantie is dat deze overstap haalbaar blijft bij lichte vertragingen? Kan de Intercity naar Etten-Leur/Breda/Zwolle bijvoorbeeld 3 min extra wachten indien nodig? Hetzelfde voor de omgekeerde richting.
icon

Beste antwoord door Slidestops 14 oktober 2016, 14:30

Garantie... Nee....
Maar: voor zover ik gezien heb, heeft de IC naar Zwolle 5 minuten halteer tijd in Breda. Aangezien het de enige is tussen Roosendaal en Breda, betekent dat daar wel wat speling in zit. Als ik dan als HC zie dat de IC uit Vlissingen met +3 binnenkomt en wij weg moeten op zijn aankomsttijd, of hij net iets later komt, dan wacht ik wel en daarmee veel van mijn collega's ook verwacht ik.

Verder vind ik de vertraging vanuit Zeeland redelijk meevallen (kan ook mijn beleving zijn) meestal ga je met + een paar minuten weg uit Roosendaal ivm combineren of splitsen..
Bekijk origineel

81 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee, er wordt niet gewacht.
Reputatie 7
Garantie... Nee....
Maar: voor zover ik gezien heb, heeft de IC naar Zwolle 5 minuten halteer tijd in Breda. Aangezien het de enige is tussen Roosendaal en Breda, betekent dat daar wel wat speling in zit. Als ik dan als HC zie dat de IC uit Vlissingen met +3 binnenkomt en wij weg moeten op zijn aankomsttijd, of hij net iets later komt, dan wacht ik wel en daarmee veel van mijn collega's ook verwacht ik.

Verder vind ik de vertraging vanuit Zeeland redelijk meevallen (kan ook mijn beleving zijn) meestal ga je met + een paar minuten weg uit Roosendaal ivm combineren of splitsen..
Is er nu nog wel of geen intercity verbinding naar Dordrecht. Of gaat de trein vanuit vlissingen niet verder naar Roosendaal.
Badge +3
De intercity vanuit Vlissingen zal in de nieuwe dienstregeling na Roosendaal doorrijden als intercity richting Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, Leiden, Haarlem en Amsterdam.
Reputatie 5
Badge
Vanuit Vlissingen blijft de ic rijden naar Dordrecht en verder. Alleen wordt er na Leiden via Haarlem gereden naar Amsterdam en niet meer via Schiphol en Amsterdam Lelylaan. Ook rijdt de trein niet verder dan Amsterdam Centraal. Het stukje naar Almere en Lelystad vervalt.
Reputatie 1
Ook dat is weer een sterke verbetering.. Al de ellende is altijd bij Schiphol en niet bij Haarlem. En de ellende bij Schiphol wilt nogal eens zorgen voor heel wat uitval in Zeeland.
Reputatie 1
Ik vrees toch dat dit niet al te best gaat worden.. De laatste tijd heeft echt elke trein wel +5 in Roosendaal.. En dat komt omdat vrijwel elke VIRM moeite heeft met optrekken op gladde sporen..
Reputatie 1
Ik begin steeds meer twijfels te krijgen over de nieuwe overstap in Roosendaal.. Als we even terugkijken naar afgelopen dagen, vrijwel 70% van de treinen komt 2 of meerdere minuten te laat aan in Roosendaal... Dus de kans is groot dat we steeds dag tegen onze overstap naar Brabant kunnen zeggen.. Brabant gaat dus straks langzamer worden i.p.v. sneller zoals beloofd.

Ik ben voorstander van een kortere overstap, maar dan moet het wel betrouwbaar zijn! Graag nu alvast plannen maken om de IC naar Zwolle later te laten vertrekken, die staat toch 5 minuten stil in Breda. Of nog beter, zorgen dat de IC vanuit Vlissingen stipt op tijd vertrekt en het personeel niet zoveel treuzelt.
Reputatie 7
Badge +3
Andersom wordt een veel groter probleem.
Reputatie 1
Hoe bedoel je? De 3600 rijdt 9/10 netjes op tijd, dus daar zie ik niet zo'n groot probleem in.
Reputatie 7
Ik begin steeds meer twijfels te krijgen over de nieuwe overstap in Roosendaal.. Als we even terugkijken naar afgelopen dagen, vrijwel 70% van de treinen komt 2 of meerdere minuten te laat aan in Roosendaal...
Afgelopen dagen is het enorm glad, hoor er veel machinisten over en heb treintjes daar zelf al flink voelen glijden. Daardoor bouw je veel vertraging op, op de Zeeuwse lijn helaas..
Reputatie 1
Ja, volgens mij is dat al een maand gaande.. Laat daar ook nog eens bijkomen dat VIRM's al moeite hebben met lichte regen, laat staan blaadjes op het spoor (of wat er dan ook precies nu speelt).. Zeer jammer dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden.

Naast dat ook vervelend dat er geen echte cross-platform overstap is, je moet van 4B naar 3A.. Dat is nog best een rot stuk lopen in Roosendaal waardoor je zeker 1 tot 2 minuten nodig hebt. Ik vrees nu al het ergste voor december.. Hopelijk letten de HC's hier extra op..

Het zou zo mooi zijn als de overstap altijd haalbaar was, want alles gaat straks zoveel sneller richting het zuidoosten, op Maastricht na.
Reputatie 7
Badge +3
@NStrein
De 3600 rijdt op dit moment goed op tijd omdat er erg veel ruimte in de dienstregeling zit. Doordat de serie wordt versneld verdwijnt die ruimte en is er straks vrijwel geen mogelijkheid meer om kleine vertragingen weer In te lopen.
Reputatie 1
Dat ben ik niet helemaal met je eens. In Breda staat de trein namelijk zo'n 4 minuten stil. En als we naar de huisige dienstregeling kijken is Etten-Leur - Roosendaal ook geen 10 minuten. Je komt vrijwel altijd eerder aan.
Reputatie 4
Wat ook al scheelt is dat er niet meer in Rosmalen gestopt moet worden op bepaalde tijden, dat deed de punctualiteit geen goed.
De reistijd verkorting valt relatief mee, vroeger heeft deze serie met zelfs getrokken treinen sneller gereden over Zwolle Roosendaal.
Reputatie 1
Sinds de NS elk station 2 keer uur is gaan bedienen, is op zoveel trajecten de reistijd helaas omhoog gegaan.
Reputatie 6
Badge
Niet elk station. Hoek van Holland Strand wordt slechts 1x per uur bediend.
Reputatie 1
Vreemd, daar mag het ineens wel maar een station zoals Rilland-Bath moeten ze per se 2 keer per uur bedienen. Volgens mij is HvH strand 10 keer zo druk.
Reputatie 6
Badge +1
HvH strand maakt geen onderdeel uit van het hoofdrailnet, dus daar geldt de concessie-eis van 2x per uur bedienen niet...
Reputatie 1
Ik ga me steeds meer zorgen maken over de nieuwe overstap.. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik op tijd in Roosendaal ben aangekomen vanuit Vlissingen..
Reputatie 7
Badge +3
@NStrein
Rilland-Bath heeft zo'n 500 reizigers en met de MBO' ers zal dat per 1 januari verder groeien. Daarnaast heeft de Provincie geen geld voor een vervangende bus.
Reputatie 1
Hoe kom je bij die cijfers? Ik zie nooit meer dan 5 reizigers instappen. 500 reizigers kan ik dus haast niet geloven. Maar goed, de NS blijft toch wel stoppen op al de stations in Zeeland.
Reputatie 7
Badge +3
Die cijfers stonden op treinreiziger.nl. Verder meldde de PZC dat het aantal reizigers in Rilland dit jaar met 4% is gestegen.
Ik hoop dat de nieuwe overstap goed zal verlopen NStrein. Mocht je merken dat dit structureel niet het geval is vanaf dat de nieuwe dienstregeling dan horen we dat natuurlijk graag!
helaas, de praktijk wijst nu al uit dat het niet te halen is. er verschijnen al reacties over. Jammer NS, het idee is erg leuk, maar praktisch gewoon niet haalbaar. Waarom vertrekt de IC Zwolle bijvoorbeeld niet van spoor 3B ipv 3A, dat maakt de overstap al een stuk makkelijker. De Sprinter naar Dordrecht vertrekt veel later en is nooit zo druk bezet als de IC Zwolle, dus die kan toch makkelijk van spoor 1B of 3A vertrekken!?

Reageer