beantwoord

NS en Arriva in Limburg

  • 19 oktober 2016
  • 11 reacties
  • 929 Bekeken

Reputatie 3
Ik zie dat er o.a. tussen Roermond naast de treinen van de NS (4x per uur) ook Arriva (2x per uur) gaan rijden. De reiziger kan dus kiezen tussen twee vervoerders. Er komen dan zeker twee verschillende checkplaatjes/poortjes op de limburgse stations.

Hanteren de twee vervoerders ook de zelfde tarieven? En kun je als de trein van NS uitvalt ook Arriva nemen of omgekeerd of moet je dan weer gaan uitchecken en inchecken.

Verder is 6 treinen per uur niet een beetje erg veel voor limburg.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 19 oktober 2016, 08:32

Zoals het nu in andere regio's geldt:
- Er komen ook Arriva paaltjes of poortjes op de Roermond en Sittard. Op de stoptreintrajecten stopt alleen Arriva nog, dus daar komen alleen Arriva paaltjes of poortjes.
- De tarieven van NS en Arriva verschillen. Arriva maakt daarover afspraken met de provincie Limburg, de NS met het ministerie. Abonnementen van Arriva zouden zomaar eens goedkoper kunnen zijn voor hetzelfde traject vanwege subsidie van de provincie.
- Als er een trein opgeheven wordt kunt u niet kosteloos de andere trein nemen, tenzij dit als reisadvies gegeven wordt. In dat geval dient de ene met de andere vervoerder te communiceren dat er mensen met een 'verkeerd' vervoerbewijs in de trein kunnen zitten. Dat gebeurt overigens niet heel vaak.

En over de frequentie: De NS-treinen zijn IC's en de Arriva-treinen zijn stoptreinen. Op dit moment is er ook vraag naar 4 treinen per uur tussen Sittard en Eindhoven (nu rijdt ook 2x per uur Maastricht-Alkmaar en 2x per uur Heerlen-Schiphol + 2x per uur stoptrein). Niet onlogisch toch om dat te handhaven?
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Zoals het nu in andere regio's geldt:
- Er komen ook Arriva paaltjes of poortjes op de Roermond en Sittard. Op de stoptreintrajecten stopt alleen Arriva nog, dus daar komen alleen Arriva paaltjes of poortjes.
- De tarieven van NS en Arriva verschillen. Arriva maakt daarover afspraken met de provincie Limburg, de NS met het ministerie. Abonnementen van Arriva zouden zomaar eens goedkoper kunnen zijn voor hetzelfde traject vanwege subsidie van de provincie.
- Als er een trein opgeheven wordt kunt u niet kosteloos de andere trein nemen, tenzij dit als reisadvies gegeven wordt. In dat geval dient de ene met de andere vervoerder te communiceren dat er mensen met een 'verkeerd' vervoerbewijs in de trein kunnen zitten. Dat gebeurt overigens niet heel vaak.

En over de frequentie: De NS-treinen zijn IC's en de Arriva-treinen zijn stoptreinen. Op dit moment is er ook vraag naar 4 treinen per uur tussen Sittard en Eindhoven (nu rijdt ook 2x per uur Maastricht-Alkmaar en 2x per uur Heerlen-Schiphol + 2x per uur stoptrein). Niet onlogisch toch om dat te handhaven?
Reputatie 3
Als Arriva goedkoper wordt dan de NS dan verliest NS mogelijk een hoop reizigers aan de cocurent. Mensen kiezen dan waarschijnelijk voor de goedkoopste aanbieder. Met als gevolg uitdunning van de treindienst door NS of zelfs het volledig opheffen. Arriva krijgt het juist drukker en gaat juist uitbreiden. Ik zie het dus gebeuren dat de duitste Arriva al het spoorvervoer in Limburg gaat overnemen.
Reputatie 7
Badge +3
Een beetje concurrentie kan geen kwaad. Daar wordt de reiziger alleen maar beter van.

Verder is NS straks gericht op langeafstandvervooer en Arriva op het vervoer binnen Limburg zelf.
Reputatie 4
De hele "privatisering" van het spoor is juist bedoeld om concurrentie toe te staan. Jaren heeft NS het monopolie gehad op spoorvervoer, waardoor we als reiziger niet konden kiezen van welke vervoerder we gebruik wilden maken. Tegenwoordig is het ook mogelijk voor andere vervoerders om zich in te schrijven om het vervoer op delen van het spoor uit te voeren, waardoor dit soort constructies mogelijk kunnen worden.

Meer concurrentie zou voor de reiziger juist goed moeten zijn. De verschillende vervoerders moeten tegen elkaar opboksen om te reizigers te behouden. In theorie zouden hierdoor de tarieven scherper moeten worden, terwijl het comfort enkel omhoog gaat. Op dit moment is dat nog niet het geval, maar op wat langere termijn zie ik dit nog wel gebeuren. Vooral wanneer de overheid besluit dat het voor andere vervoerders ook mogelijk is om zich in te schrijven op het hoofdspoorwegennet.
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft in Limburg niet zo'n beste reputatie omdat ze daar als sinds jaar en dag steeds het oudste materieel gedumpt hebben.
Reputatie 4
Overigens voor dat mensen arriva de schuld gaan geven, in de lange termijnsvisie is NS van plan om nog maar 2 ic treinen te laten rijden Ipv de huidige 4, tenzij de provincie Limburg exploitatiesubsidie aan NS geeft.
Reputatie 7
Badge +3
Niet zo vreemd omdat Limburg een uitgesproken krimpregio is en je kunt verwachten dat het vervoer daar in de toekomst steeds verder onder druk zal komen.

Overigens vond ik de halfuurdienst met splitsen in Sittard beter functioneren dan de huidige regeling die vaak tot te korte treinen benoorden Eindhoven leidt.
Reputatie 6
Badge +1
Overigens vond ik de halfuurdienst met splitsen in Sittard beter functioneren dan de huidige regeling die vaak tot te korte treinen benoorden Eindhoven leidt.

Maar dan kunnen toch nog steeds niet alle mensen mee? Want je kunt de treinen niet zo lang maken als 2x de huidige trein. Dat past immers niet langs de perrons!
In de spits rijdt bijvoorbeeld vaak ICM-9, ICM-10 of ICM-11 ofzo. Dat kun je niet even ICM-22 maken zodat alle reizigers evenveel ruimte houden.
Reputatie 7
Badge +3
De treinen naar Limburg werden vroeger met 8 tot 12 dubbeldeksrijtuigen gereden. Tussen Eindhoven en Utrecht kwamen daar de treinen naar Schiphol nog bij die ook met 6 tot 10 dubbeldekkers reden. Er was toen meer capaciteit tussen Utrecht en Eindhoven en wat minder tussen Eindhoven en Limburg en dat paste beter bij de vraag. In de spits reden enkele van de Schiphol-treinen als versterking nog door naar Maastricht.
Het schijnt dat de Arriva lijnen ook lijnnummers krijgen naar een Duits voorbeeld zoals daar op de S-Bahn worden aangegeven. Traject Noviomagus - Remuunj krijgt bijvoorbeeld lijnnummer S1.
Reputatie 3
Dat klopt het is een S-bahn die naar limburg komt. Maar niet alleen op de Veolialijnen die ze overnemen maar ook op de NS-traces Roermond-Maastricht/Heerlen waar NS nu rijdt en blijft rijden. In Duitsland zelf rijdt ook S-bahn waar daar is de gewone trein ook Deutsche Bahn. In Limburg is de nieuwe S-bahn duits (Arriva is Deutsche Bahn) maar de gewone trein is NS. Je kunt dus een vervoerder kiezen voor je reis.

Reageer