NS nieuwe dienstregeling

• 14 October 2016
  • 10 reacties
  • 520 Bekeken

Ik reis dagelijks heen en weer tussen Lelystad en Amsterdam Sloterdijk. Daar rijdt nu een rechtstreekse Intercity die er 50 minuten over doet.
In de nieuwe dienstregeling moet ik voor hetzelfde traject 3x! overstappen en ga ik er 55 minuten over doen. Rekening houdend met alle overstappen gaat dat natuurlijke flinke vertragingen opleveren.
Het enige echte alternatief dat ik krijg is een sprinter pakken die er ruim 18! minuten langer over doet.
Fijn dat Almere een betere aansluiting krijgt op Schiphol, maar er werken ook een hoop mensen ten Westen van Amsterdam. Hier mag ook wel rekening meer gehouden worden!

:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@

10 reacties

Reputatie 4
Waar haalt u 3x overstappen vandaan?
Als ik de reisplanner check, dan zie ik de drie volgende mogelijkheden:

0 overstappen: reistijd 1uur 7 minuten
1 overstap: reistijd 58 minuten
2 overstappen: reistijd 55 minuten
Het kan kennelijk altijd nog erger dan op het traject Zeeland- Schiphol. Zie je het al voor je? Twee grote koffers en een rolstoel meesjouwend - en dat's niet voor niets! - en dan binnen twee minuten in Leiden overstappen, anders ben je te laat op het vliegveld. Nog vroeger weggaan om dit te voorkomen en ook de langere reistijd tussen Zeeland en Rotterdam op te kunnen vangen? Dat gaan we natuurlijk niet doen. Jammer dat mijn abonnement net verlengd is.
Reputatie 7
Badge +3
Mag je eigenlijk je abonnement opzeggen vanwege de nieuwe dienstregeling? In principe wijzigt NS eenzijdig en zonder overleg de voorwaarden (dienstregeling), dus zou je verwachten dat het "contract" niet meer rechtsgeldig is.
Ook in mijn geval, ik kan vanaf december niet meer thuiskomen met de trein, het zou goed kunnen dat ik dan goedkoper uit ben zonder m'n huidige abonnement.
Hoi Mrfreeze. Vervelende situatie.

In de voorwaarden van onze abonnementen staat:
"Als de aantallen of soorten vervoerbewijzen waarop korting wordt verleend, op een bepaald moment worden beperkt en u kunt aantonen dat het Abonnement voor u daarom aanmerkelijk in gebruikswaarde is verminderd, heeft u het recht het Abonnement op te zeggen tegen een moment dat is gelegen tot 3 maanden na de inwerkingtreding van de beperking."

Ook staat er:
Als NS de voorwaarden van uw Abonnement wijzigt en de wijziging een wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie betreft, heeft u het recht het Abonnement onmiddellijk op te zeggen tegen een moment dat is gelegen tot 3 maanden na de inwerkingtreding van de gewijzigde voorwaarden."

We wijzigen dus niet de voorwaarden van jouw abonnement. Dat neemt niet weg dat wanneer jij niets/minder aan jouw abonnement hebt vanwege de nieuwe dienstregeling, wij daar natuurlijk graag coulant mee omgaan. Ik hoop dat het niet nodig is, maar mocht dit wel zo zijn, neem dan gerust contact met me op, dan maak ik het in orde voor je (of zoek ik samen met je naar een mogelijk alternatief abonnement).
Reputatie 7
Badge +3
Ik moet het nog even precies uitrekenen. Mocht het nodig zijn, hoor je van me :)
Vervelende is dat ik sowieso een paar honderd euro per jaar duurder uit ben, aangezien ik nou de stadsbus naar Utrecht Centraal moet pakken en vanaf daar de trein naar Amersfoort. Die reis is € 1,16 duurder dan als ik vanaf Zuilen met de trein zou gaan. Dat keer een paar honderd werkdagen ... niet fijn!
Reputatie 4
In de nieuwe dienstregeling heeft NS wijzigingen gemaakt die het gros van de reizigers ten goede komt, waar dit ook onderdeel van is. De route door Flevoland is tegenwoordig een belangrijke aanvoerroute voor Schiphol geworden (vanuit het noorden en oosten is dit tegenwoordig de snelste route), dat de reizigersstroom naar Schiphol prioriteit krijgt over andere stromen. Logisch ook, als je berekent hoeveel reizigers er dagelijks vanaf Schiphol vertrekken.

Het is voor de NS natuurlijk onmogelijk om een dienstregeling te maken die voor iedereen positief uitpakt. Je zal dus op sommige trajecten vaker moeten overstappen en een paar minuten langer onderweg zijn, terwijl je op andere trajecten minder moet overstappen en een paar minuten minder lang onderweg bent.

Als je de dienstregeling uitgebreid bekijkt, zal je zien dat het in de meeste gevallen gaat om een verschil van een paar minuten. Geen wezenlijk verschil dus.

En van de positieve kant bekeken: een paar keer extra moeten opstaan en lopen (soms rennen) om de volgende trein te halen, is weer een goede compensatie voor het stilzitten wat je in de trein doet én scheelt je weer een abonnement op de sportschool.

Mag je eigenlijk je abonnement opzeggen vanwege de nieuwe dienstregeling? In principe wijzigt NS eenzijdig en zonder overleg de voorwaarden (dienstregeling), dus zou je verwachten dat het "contract" niet meer rechtsgeldig is.
Ook in mijn geval, ik kan vanaf december niet meer thuiskomen met de trein, het zou goed kunnen dat ik dan goedkoper uit ben zonder m'n huidige abonnement.

Ik heb zo'n vermoeden dat dit gewoon opgenomen is in de AVR-NS. Daarnaast is de nieuwe dienstregeling dusdanig vroeg bekend (er werd enkele maanden geleden al een versie gepubliceerd die ter goedkeuring naar reizigersorganisaties is gegaan), dat je er als frequente reiziger zelf al op in kan spelen.
Reputatie 6
Badge +1
Het kan kennelijk altijd nog erger dan op het traject Zeeland- Schiphol. Zie je het al voor je? Twee grote koffers en een rolstoel meesjouwend - en dat's niet voor niets! - en dan binnen twee minuten in Leiden overstappen, anders ben je te laat op het vliegveld. Nog vroeger weggaan om dit te voorkomen en ook de langere reistijd tussen Zeeland en Rotterdam op te kunnen vangen? Dat gaan we natuurlijk niet doen. Jammer dat mijn abonnement net verlengd is.

Als u met het missen van één korte overstap en een verbinding van 4x per uur op Leiden-Schiphol direct een vliegtuig mist plant u uw reis wel heel krap. Over het algemeen zou ik wat meer tijd inruimen als ik met het vliegtuig moest.
Verder heeft de reisplanner ook een optie om in te vullen dat u graag 5 of 10 minuten overstaptijd wilt, dan kunt u testen wat een goede optie is met al uw bagage.
Badge +3
Ik begrijp dat een overstap van twee minuten aan de krappe kant is om met twee grote koffers en een rolstoel te kunnen overstappen. Tegelijk denk ik ook dat het een goede zaak is dat NS de overstaptijden afstemt op de tijd die een gemiddeld persoon nodig heeft om de overstap te kunnen maken. Als NS een ruimere overstaptijd in de dienstregeling zou opnemen, dan zouden dagelijks vele reizigers geconfronteerd worden met een langere reistijd; de reis van Zeeland naar Schiphol duurt al zo lang dat ik hierbij even aanneem dat u deze niet zo vaak maakt.

In de reisplanner worden al twee opties aangegeven om van Zeeland naar Schiphol Airport te reizen. Naast de optie met de overstap van twee minuten in Leiden Centraal, kunt u ook in Rotterdam Centraal overstappen op de Intercity Direct. Daarvoor hebt u dan 17 of 19 minuten. De totale reistijd is zelfs acht minuten korter dan bij de route met overstap in Leiden. U moet dan wel 2,40 euro toeslag betalen.

Als u geen toeslag wilt betalen en de overstap in Leiden zou missen, dan kunt u ook in acht minuten in Leiden overstappen op de sprinter naar Schiphol Airport. De totale reistijd is dan 12 minuten langer dan bij de optie met overstap in Leiden. De volgende intercity komt ook na een kwartier al.

Overigens is een doorlopend abonnement na het eerste jaar maandelijks opzegbaar. U zit dus niet weer een jaar aan het abonnement vast en kunt het dus gewoon opzeggen, als u dat zou willen.
Waar haalt u 3x overstappen vandaan?
Als ik de reisplanner check, dan zie ik de drie volgende mogelijkheden:

0 overstappen: reistijd 1uur 7 minuten
1 overstap: reistijd 58 minuten
2 overstappen: reistijd 55 minuten

Klopt inderdaad, een geval van dikke vingers aan mijn kant. Punt blijft dat overstappen op Amsterdam Centraal in sommige gevallen maar 4 minuten is, dit is naar mijn eigen ervaringen veel te krap.

Ik begrijp dat een overstap van twee minuten aan de krappe kant is om met twee grote koffers en een rolstoel te kunnen overstappen. Tegelijk denk ik ook dat het een goede zaak is dat NS de overstaptijden afstemt op de tijd die een gemiddeld persoon nodig heeft om de overstap te kunnen maken. Als NS een ruimere overstaptijd in de dienstregeling zou opnemen, dan zouden dagelijks vele reizigers geconfronteerd worden met een langere reistijd; de reis van Zeeland naar Schiphol duurt al zo lang dat ik hierbij even aanneem dat u deze niet zo vaak maakt.

In de reisplanner worden al twee opties aangegeven om van Zeeland naar Schiphol Airport te reizen. Naast de optie met de overstap van twee minuten in Leiden Centraal, kunt u ook in Rotterdam Centraal overstappen op de Intercity Direct. Daarvoor hebt u dan 17 of 19 minuten. De totale reistijd is zelfs acht minuten korter dan bij de route met overstap in Leiden. U moet dan wel 2,40 euro toeslag betalen.

Als u geen toeslag wilt betalen en de overstap in Leiden zou missen, dan kunt u ook in acht minuten in Leiden overstappen op de sprinter naar Schiphol Airport. De totale reistijd is dan 12 minuten langer dan bij de optie met overstap in Leiden. De volgende intercity komt ook na een kwartier al.

Overigens is een doorlopend abonnement na het eerste jaar maandelijks opzegbaar. U zit dus niet weer een jaar aan het abonnement vast en kunt het dus gewoon opzeggen, als u dat zou willen.

Oké, van dat abonnement wist ik niet, daar ga ik over nadenken. Het is voor dit jaar toch al betaald. Volgens de PZC van vandaag is het een breed gedragen klacht in Zeeland dat in de nieuwe dienstregeling de reistijden naar de Randstad wederom langer zijn. Ik vind sporen naar de Randstad in elk geval voor ons niet meer comfortabel genoeg. Wij nemen voortaan de auto wel, dat is met een rolstoel wel zo handig op het traject naar Schiphol.

Reageer