NS planner geeft verkeerde tariefsinformatie | NS Community
beantwoord

NS planner geeft verkeerde tariefsinformatie

  • 31 October 2022
  • 8 reacties
  • 236 Bekeken

Vorige week in daluren gereisd van Eindhoven naar Hengelo en ns planner gaf route via den bosch naar zutphen en dan via blauwnet naar Hengelo. Totaal tarief van 16,41 werd in planner getoond

Achteraf bleek ik 6,81 voor Hengelo naar Zutphen te betalen en voor traject Zutphen naar Eindhoven 13,14

Totaal dus 19,95 ipv 16,41

Doordat ik met 2 verschillende vervoerders reis. Dan is de prijs in de ns planner misleidend. Deze zou de juiste prijs moeten weergeven. Hoe kan dit?

 

icon

Beste antwoord door Robert B 31 October 2022, 23:04

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De prijzen voor Hengelo naar Zutphen en Zutphen naar Eindhoven kloppen met wat de reisplanner geeft voor die twee delen van de reis. Als die beide stukken onderdeel zijn van een langere reis krijg je echter langeafstandskorting, dus ik neig naar het antwoord dat het tarief in de reisplanner wel juist is.

Dat betekend dus dat juist het tarief wat je betaald hebt het gene is wat onjuist is. Heb je wel direct na elkaar uitgecheckt bij Keolis en ingecheckt bij NS? Als daar namelijk meer dan 35 minuten tussen gezeten heeft telt het niet meer als overstap en betaal je de twee afzonderlijke reizen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Ik verwijs even naar dit (lange )topic, omdat Zuthpen - Hengelo - Oldenzaal behoorlijk af kan wijken. Maar dat ging over een Klassewissel (en/of wat NS Flex ervan maakt). Lees en huiver… 

Voor jou: bij vertrek uit Hengelo en dan (met Blauwnet) naar Zutphen kost gewoon € 6,81

Dat is namelijk het Blauwnet/landelijke BTM baistarief (€ 1,01) plus 45 tariefeenheden à 0,23 per km, samen € 11,36. Daarop krijg je 40% dalkorting (óók op het basistarief!) en blijft er € 6,81 over.

Tabel Blauwnet https://www.keolisblauwnet.nl/getmedia/15ad3a5b-4abb-4b06-9c5b-6eded4214322/Blauwnet-tarieven-2022.pdf

Maar dan moet je nog naar Eindhoven met NS.

Hengelo - Eindhoven is 168 TE, en de NS mag daarvoor nog het verschil rekenen tussen 168 TE (€ 15,30 met 40% korting) en de reeds gereisde 45 TE naar Zuthpen (NS trarief € 5,70) en dat is € 9,60.

Het maakt daarbij niets uit hoe je naar Zutphen gereisd bent (zolang het maar met een trein en op daltarief was, en bij NS Flex telt voor korting de eerste incheck, die € 6,81 bewijst dat de aanvang van je reis in de daluren was).

Ook mag reizen op saldo of NS Flex niet uitmaken, want de hele reis was in de daluren.

Tarieftabel NS https://www.ns.nl/binaries/_ht_1641394414516/content/assets/ns-nl/tarieven/2022/ns-tarievenlijst-2022.pdf

Samen kom je dan inderdaad keurig op € 16,41

NS (Flex) heeft je nu een losse reis (weliswaar met 40% korting) van € 13,14 in rekening gebracht, maar is je langeafstandskorting wegens de eerder gereisde 45 TE bij Blauwnet weer eens vergeten!

Dus als je minder dan 35 minuten uitgecheckt geweest bent in Zutphen graag die € 3,54 terug. Van NS! 😴

Een screenshot van je Mijn NS reis/transactie historie zou misschien helpen (met de tijd/datum), uiteraard zonder persoonsgegevens.

Goedemorgen loes.reijnen. Het klopt inderdaad wat Daniel en Robert B aangeven. Als je deze twee delen hebt gemaakt als een aaneengesloten reis, met minder dan 35 minuten tussen uitcheck en incheck bij het wisselen van vervoerders, dan zou de totale ritprijs gewoon € 16,41 moeten zijn.

Ik zou je willen adviseren om in dat geval contact op te nemen met onze Klantenservice om het te corrigeren. Zij zijn telefonisch bereikbaar, via Social Media en via chat. Hier vind je de betreffende contactdetails.

Badge +3

De rit met NS (Zutphen - Eindhoven) zal op zich wel gecorrigeerd kunnen worden, maar bij reizen op saldo moeten ze je dan wel op je blauwe ogen geloven dat je met Blauwnet vanuit Hengelo kwam. Gelukkig heb je NS Flex dus NS kan dat zien.

De andere kant op (zoals de eerste zin in het openingstopic suggereert) wordt iets lastiger, want dan kost het NS deel Eindhoven - Zutphen je gewoon € 13,14 maar dan zou het Blauwnet deel Zutphen - Hengelo je maar € 2,78 moeten kosten (bij overstap in daluren binnen 35 minuten). Daarvoor zou je dan bij Blauwnet moeten zijn.

Dit zegt medewerker klantenservice NS en heb er ook al over gebeld.

“Het klopt ten eerste wel wat op 21 oktober geregistreerd is, want het zijn 2 aparte reizen. Normaal gesproken is de reis met 40% korting van Hengelo naar Zutphen ook €6,81. Bij de heenreis heb je eigenlijk veel minder betaald. dan het werkelijk moet zijn”  Op mijn ns flex factuur is voor de heenreis wel 2,78 gerekend voor zutphen hengelo en ben beide keren binnen 35 minuten overgestapt.

Goedemorgen loes.reijnen. Het klopt inderdaad wat Daniel en Robert B aangeven. Als je deze twee delen hebt gemaakt als een aaneengesloten reis, met minder dan 35 minuten tussen uitcheck en incheck bij het wisselen van vervoerders, dan zou de totale ritprijs gewoon € 16,41 moeten zijn.

Ik zou je willen adviseren om in dat geval contact op te nemen met onze Klantenservice om het te corrigeren. Zij zijn telefonisch bereikbaar, via Social Media en via chat. Hier vind je de betreffende contactdetails.

Dit zegt medewerker klantenservice NS en heb er ook al over gebeld.

“Het klopt ten eerste wel wat op 21 oktober geregistreerd is, want het zijn 2 aparte reizen. Normaal gesproken is de reis met 40% korting van Hengelo naar Zutphen ook €6,81. Bij de heenreis heb je eigenlijk veel minder betaald. dan het werkelijk moet zijn”  Op mijn ns flex factuur is voor de heenreis wel 2,78 gerekend voor zutphen hengelo en ben beide keren binnen 35 minuten overgestapt.

 

Reputatie 6
Badge +2

Hi loes! Heel bijzonder dat er wordt aangegeven dat de reizen wel kloppen. Zou je mij een privéberichtje willen sturen? Dan ga ik het alsnog voor je oplossen.

Badge +3

De heenreis (vanuit Eindhoven) klopt gewoon, in tegenstelling wat men zegt.

Die € 2,78 is wegens langeafstandkorting (reeds gereisde tariefeenheden/kilometers met NS) plus dat je bij een overstap het basistarief van Blauwnet niet betaalt.

Reageer