vraag

ochtend route DH HS - Schiphol, 5:33 angepast

• 9 juni 2021
  • 4 reacties
  • 152 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hoi, 

Wij zijn verbaast en teleurgesteld dat de Ochtend trein van de Route DEn Haag Holland Spoor - Schiphol Airport van 05:33 werdt angepast?? Nu arriveert de trein later op DH HS, waardoor wij (een groot groep mensen die op Schiphol werken) de verbinding naar Schiphol in Leiden miste en wij elke dag te laat op Schiphol voor ons werk op Schiphol zijn. Veel van ons moet nu een andere optie zoeken om op tij op werk te zijn. Kan iemand van NS administratie ons uitleggen waarom was dit aangepast?

4 reacties

Reputatie 5
Badge

Er lijkt iets bijzonders aan de hand te zijn op donderdagen en vrijdagen. Van maandag tot en met woensdag vertrekt de intercity van Den Haag HS naar Amsterdam om 5:33, maar op donderdag en vrijdag is dat om 5:35. Daarom komt deze trein op die dagen ook in Leiden 2 minuten later aan en vervolgens is er geen aansluiting richting Schiphol met aankomst 06:03. Je moet dan de sprinter nemen en die doet er langer over.

Vraag is natuurlijk waarom de intercity op donderdag en vrijdag later uit Den Haag vertrekt. Deze trein start in Rotterdam en ook daar is het verschil van 2 minuten al aanwezig. Op maandag, dinsdag en woensdag vertrekt de trein daar van spoor 2. Op donderdag en vrijdag is het spoor 9, maar wel 2 minuten later. Wellicht heeft het te maken met nachtelijk onderhoud. Zo rijdt de nachttrein tussen Den Haag en Rotterdam in de nachten naar donderdag en vrijdag ook niet tussen deze plaatsen, maar via Gouda. Hopelijk kan iemand van NS dat uitzoeken.

Gaat om trein 2217 op donderdag en vrijdag. Waarom vertrekt die 2 minuten later dan op andere dagen? En waarom kan trein 717 in Leiden op die dagen niet 2 minuten later rijden om wel de vroege aansluiting naar Schiphol te bieden?

Badge

Alles wijst er in de planner inderdaad op dat er die dagen onderhoud op de sporen plaatsvindt en dat daardoor de opstart vertraagd wordt, er rijden die dagen nml. ook geen treinen na 0,00 uur.

Prorail geeft dan de sporen dus niet eerder vrij waardoor deze kleine vertraging in vertrektijd ontstaat wat zich doorzet gedurende de hele rit.

Een moderator kan hier mogelijk even aandacht voor vragen met betrekking tot de overstap op Leiden die er nu voor deze trein niet is. Daar ligt wellicht een mogelijkheid binnen de NS om de aansluiting te herstellen. Het gaat dan om het herstellen van de overstap tussen de 2217 en de 717 op Leiden Centraal vanwege het iets latere vertrek van de 2217 vanaf Rotterdam Centraal.

Of het lukt om deze aansluiting te herstellen is altijd afwachten en vergt zo en zo de nodige tijd om dit te verwerken.

Goedemiddag Leo35 en welkom bij de NS Community!

Ik weet zelf even niet hoe lang deze variatie van rit 2217 voorkomt, maar ik kan me voorstelen dat dit vrij vervelend is als je daardoor te laat op je werk bent. Ik heb een verzoek gestuurd of ernaar gekeken kan worden om dit aan te passen. Wanneer ik meer weet zal ik dat laten weten.

Ik heb inmiddels een reactie gekregen en het is inderdaad als gevolg van onderhoud door ProRail. Vervolgens zijn er een aantal mogelijke alternatieven geschetst, maar is er ook redenen gegeven waarom dat niet zou werken:

Een eerste alternatief zou zijn om 2 stops over te slaan (Schiedam, Delft, Den Haag HS, Laan van NOI). Daarmee zouden we de overstap op Leiden kunnen laten herstellen maar duperen we waarschijnlijk nog veel meer reizigers die op die stations willen opstappen. Een wat meer out-of-the-box idee is om in Den Haag HS de trein op te starten op de normale tijd zoals maandag/dinsdag/woensdag. Het grote nadeel daarvan is dat mensen uit Rotterdam, Schiedam en Delft daardoor niet verder dan Den Haag HS kunnen reizen met hun vroegste trein, daarmee duperen we nog meer mensen dan alleen de mensen uit Den Haag die dan hun overstap terugwinnen.

Wachten op de aansluiting is ook geen optie. De schipholtunnel is drukbezet en het verleggen van deze trein (3 minuten) heeft als gevolg dat er conflicten ontstaan met opvolgende treinen.

Een vierde optie maar niet bepaald realistisch is om ProRail te vragen het onderhoudstijdstip in te korten. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze daarmee akkoord gaan omdat het onderhoud al op creatieve wijze is ingepast zodat de laatste trein van de avond ervoor nog op tijd het station kan binnen rijden.

Dat laatste is nog nagevraagd bij een andere collega, op dit moment wacht ik nog op een verdere reactie, maar ik acht de kans klein dat aanpassingen ook werkelijk mogelijk zijn. Het is een vervelende situatie, maar ik vrees dat de sprinteroptie met een iets latere aankomst op Schiphol vooralsnog het enige alternatief is.

Reageer