beantwoord

Omruilen van treinen op station Amsterdam Zuid

• 3 april 2019
  • 5 reacties
  • 364 Bekeken

Vandaag kwam de trein vanuit Leeuwarden richting Den Haag via Schiphol om 17.19 aan op Station Zuid. Twee minuten eerder reed een bijna lege trein met tien bakken en eindbestemming Schiphol weg uit hetzelfde station. De trein naar Den Haag bestond uit maar 6 bakken en zat om die reden stampvol, op station Schiphol werden sommige reizigers zelfs de toegang ontzegd. Reden: een tekort aan materieel in verband met een aanrijding bij Leeuwarden. Vraag is nu: waarom worden beide treinen qua bestemming niet omgedraaid op Amsterdam Zuid? De trein naar Schiphol hoeft maar twee minuten te wachten. Ik begrijp dat de trein met eindbestemming Schiphol dan te laat aankomt en dat het een beetje een gedoe is, maar in de huidige situatie is een veel groter aantal reizigers de dupe.
icon

Beste antwoord door Jeroen 3 april 2019, 18:16

De trein naar Schiphol rijd daarna door naar Hoofddorp Opstel en keert dan terug naar Venlo of Nijmegen en daar zal de lengte van de trein ook noodzakelijk zijn in de spits.

Daarbij gaat er een hoop tijd overheen voordat iedereen van de ene trein naar de andere is verplaatst en die tijd is er op Amsterdam Zuid niet.

En dan heb ik het nog niet over de aanpassingen in alle systemen zowel bij de NS als bij de treindienstleiding van Prorail om een trein zomaar een andere route te laten rijden. Dat is niet even in een paar minuten geregeld.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge
De trein naar Schiphol rijd daarna door naar Hoofddorp Opstel en keert dan terug naar Venlo of Nijmegen en daar zal de lengte van de trein ook noodzakelijk zijn in de spits.

Daarbij gaat er een hoop tijd overheen voordat iedereen van de ene trein naar de andere is verplaatst en die tijd is er op Amsterdam Zuid niet.

En dan heb ik het nog niet over de aanpassingen in alle systemen zowel bij de NS als bij de treindienstleiding van Prorail om een trein zomaar een andere route te laten rijden. Dat is niet even in een paar minuten geregeld.
Dank voor je reactie, Jeroen. Enigszins verhelderend, maar toch heb ik nog wel wat opmerkingen. Het lijkt me namelijk dat er niet zoveel tijd nodig is op Amsterdam Zuid niet nodig lijkt me, de mensen op het perron krijgen immers twee minuten extra om in te stappen; het perron is daardoor al leeg als de trein naar Den Haag het station binnenrijdt. Wat rest zijn enkel de mensen die vanuit de richting Leeuwarden voorbij Schiphol reizen, maar die aantallen zijn minimaal.
Het argument dat de trein later in de spits nodig is, begrijp ik, maar de spits is dan al lang over zijn toppunt heen. En juist op dit moment lijkt het materieel nodig, blijkt maar weer uit het feit dat een behoorlijk aantal reizigers de toegang tot de trein ontzegd wordt.
Het systeem van ProRail is dan misschien nog het beste argument, maar tegelijkertijd is het schrijnend dat zoiets zolang moet duren. Bovendien is niet alsof de treinen ineens een andere route rijden, ze worden enkel omgewisseld.
Waar het me het meest om gaat in deze discussie is dat het probleem bij de reiziger wordt gelegd en niet bij de NS en ProRail. Het is moeilijk te verkopen dat er langere, vrijwel lege treinen rijden op het moment dat het echt nodig is. Ik krijg het vermoeden dat de gedachtengang hierachter ook het percentage is van treinen dat op tijd moet rijden, want inderdaad, deze oplossing zou ervoor zorgen dat er twee treinen iets te laat vertrekken en het volgende station binnenrijden.
Badge
Ik snap u volledig ik dacht er eerst ook heel makkelijk over maar helaas zit het systeem er achter complex in elkaar en is er voor dit soort wijzigingen tijd nodig omdat de 2 treinen eigenlijk wisselen van traject en daarbij behoort dan een nieuwe rijweg welke in het systeem gezet moet worden met een vervangend treinnummer, want de andere trein kan niet met het oorspronkelijke treinnummer doorrijden.

Als machinist lopen wij hier ook weleens tegenaan en moeten ons er dan bij neerleggen.

Het gaat hier dus niet om het op tijd rijden percentage.
Reputatie 5
Badge
Bijkomende complexiteit is dat de ene trein op het buitenste spoor staat in Amsterdam (het spoor richting Leiden) en de andere op het binnenste spoor (het spoor naar Hoofddorp). Bij Schiphol is onvoldoende ruimte om die treinen makkelijk te laten wisselen. Dan zou de vertraging verder oplopen en vertraging is met de huidige krappe infrastructuur zeer onwenselijk bij Leiden.
Vandaag gebeurde wederom hetzelfde, maar nu een uur later, dus hier gaat het argument van een trein die weer terug de spits in moet al helemaal niet meer op. De complexiteit met betrekking tot wissels lijkt me oplosbaar, maar inderdaad, dit geeft weer enige extra vertraging. Hoe dan ook, het probleem is, zeker nu de helft van de treinen rijdt in verband met de werkzaamheden op Leiden CS, erg vervelend. En de 8,20 die mensen betalen absoluut niet waard, laat staan de bedragen die mensen betalen in de eerste klas.

Reageer