Skip to main content
beantwoord

Onaangekondige stop in Amsterdam Muiderpoort

  • 3 September 2024
  • 3 reacties
  • 148 Bekeken

Sinds enige tijd, ik denk vanaf het moment dat er werkzaamheden waren te Amersfoort, stopt een aantal Intercities van Amertsfoort naar Amsterdam in de serie 1500 ineens in Amsterdam Muiderpoort, bijvoorbeeld ritnummer 1514. Echter, de stop is niet opgenomen in de dienstregeling die voor reizigers in te zien is, bijvoorbeeld via de NS-app of NS.nl. En op station Muiderpoort is de trein eveneens niet aangekondigd, maar meldt de centrale aanwijzer op het perron alleen ‘Do not board / niet instappen'. De deuren zijn echter wel ontgrendeld. 

Weet iemand hoe dit zit? We lopen hierdoor welk vaak wat vertraging van enkele minuten op in Amsterdam Centraal, waardoor mijn overstap naar Haarlem krapper wordt. 

En nog een zijdelings vraagje: vroeger kon je meen ik in de reisplanner oudere ritten terugvinden, maar als ik dat nu doe, zijn de vertrektijden van treinen hetzelfde als nu, terwijl er wel degelijk verschil is. Genoemde trein uit de 1500-serie kwam bijvoorbeeld ‘vroeger’ altijd aan in Amsterdam om x.00 en .x30, maar is nu dus met twee minuten afgenomen. En op de heenweg vertrekt de trein nu om .28 en .58, terwijl dit ook altijd .00 en .30 was. Waarom zijn de oude tijden niet meer te zien?

 

 

Benieuwd naar het antwoord

Mark

 

Vanwege de verbouwing van Amsterdam zijn er minder sporen beschikbaar en is het passen en meten met de treindienst. Daarom zijn ook de vertrek- en aankomsttijden aangepast. Ook is er hierom een zogenaamde 'NVR' stop gepland op Muiderpoort. NVR staat voor 'Niet voor reizigers'. Deze stop is alleen om te voorkomen dat de trein niet te vroeg op Amsterdam Centraal aankomt, waar op dat moment nog het spoor bezet is door een andere trein.

In geval van vertraging vervalt deze stop, vandaar ook dat deze niet op de borden staat. Het is immers niet gegarandeerd dat de trein er werkelijk stopt. Het is ook niet de bedoeling dat de machinist de deuren ontgrendeld.

Het zou daarom ook geen extra vertraging mogen veroorzaken: de stop is in de dienstregeling opgenomen en er is rekening mee gehouden. Als er daarna met vertraging aangekomen wordt, dan zal dat een andere reden hebben dan specifiek die stop op Muiderpoort, bijvoorbeeld omdat alsnog het aankomstspoor bezet is of omdat er een andere (vertraagde) trein voorlangs moet kruizen.


Dank Julian, voor je antwoord. Ik vermoedde al dat het iets te maken had met de beschikbare sporen op Amsterdam CS. Wel vreemd dat het station wel wordt omgeroepen en dat de deuren worden ontgrendeld, als het een NVR-stop betreft.

Groet,

Mark


Ik denk dat de machinist in dat geval dan niet door heeft gehad dat het een NVR stop is.


Reageer