Onduidelijk of Dal Vrij nog geldig is op de MerwedeLingelijn, nu met Qbuzz!

Reputatie 6
Badge +2
201812 10 19:02 qbuzzdalvrij dalvrijqbuzz
Bij mijn poging in de daluren in te checken met het klassieke Dal Vrij van NS met ruim € 4 saldo kreeg ik de melding dat het saldo te laag was, terwijl normaal het minimum zelfs € 4 negatief is.

Twee mogelijkheden zijn:
  • Dal Vrij van NS werkt helemaal niet meer op deze lijn.
  • Tegenwoordig is ook voor vrij reizen instaptarief verschuldigd. Zo ja, dan is ook onduidelijk hoeveel (misschien € 10 of € 20).
https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/veelgestelde-vragen/1/4 belooft niet veel goeds:

code:
Welke abonnementen zijn er voor de MerwedeLingelijn?

Als treinreiziger op de MerwedeLingelijn kan je kiezen voor het Dal Vrij DMG Bus & Trein abonnement, van het ketensupplement als aanvulling op uw Regio abonnement of voor een Trajectabonnement van NS. Er zijn geen kortingsabonnementen voor de treinen van Qbuzz.''

Weet iemand hier iets van?

17 reacties

Volgens mijn informatie zouden onze abonnementen nog steeds gewoon geldig moeten zijn op de MerwedeLingelijn, ook bij de nieuwe concessies. Ik vind het dan ook vreemd dat het Dal Vrij abonnement niet gewoon is geaccepteerd. Ik denk dat het dan eerder komt door een nu nog ontbrekende derde optie, dat dit simpelweg nog niet (goed) is verwerkt in hun systemen. Heb je hierover al contact gezocht met QBuzz?
Badge +3
Rijden die niet onder de vlag van R-net?
Reputatie 6
Badge +2
Robert B schreef:

Rijden die niet onder de vlag van R-net?

Inderdaad, maar dat geeft in dit verband geen duidelijkheid. Het is weer heel anders dan bij de andere R-net spoorlijn.
Ze rijden inderdaad onder de vlag R-Net, maar net zoals de lijn tussen Gouda en Alphen a/d Rijn een samenwerking is tussen oNS en R-Net, is de MerwedeLingelijn een samenwerking tussen R-Net en QBuzz. Dat is in ieder geval hoe ik het begrijp.
Reputatie 6
Badge +2
Stijn NS schreef:

Volgens mijn informatie zouden onze abonnementen nog steeds gewoon geldig moeten zijn op de MerwedeLingelijn, ook bij de nieuwe concessies. Ik vind het dan ook vreemd dat het Dal Vrij abonnement niet gewoon is geaccepteerd. Ik denk dat het dan eerder komt door een nu nog ontbrekende derde optie, dat dit simpelweg nog niet (goed) is verwerkt in hun systemen. Heb je hierover al contact gezocht met QBuzz?

Ja, ik heb ze een bericht gestuurd.
Goede vraag, heb zelf NS Flex dal vrij, maar zag dat er gisteren (zondag) wel een bedrag in rekening was gebracht o.v.v. QBuzz (bij Arriva was dit altijd € 0,00).

Als ik de tekst vanQbuzz interpreteer, dan geldt NS flex dalvrij niet voor de merwedeIingelijn (m.u.v. specifiek ns traject abonnement. Ik vees dus het ergste ... Graag duidelijk hierover?
Badge +3
Dat wordt dan ook nog leuk met NS Flex denk ik (zoals in de testperiode bij Blauwnet)...

Heb je ineens saldo nodig (wat vervolgens niet aangesproken wordt bij een Flex abonnement of een klassiek vrij reizen abonnement), maar wel het inchecken verhindert!

Waarschijnlijk zou alles goed gegaan zijn als @Dennis minimaal €6 saldo op zijn kaart had 🤔
Reputatie 6
Badge +2
Robert B schreef:

Waarschijnlijk zou alles goed gegaan zijn als @Dennis minimaal €6 saldo op zijn kaart had
🤔

Betalen (zoals J W) voor wat gratis hoort te zijn noem ik niet ''goed gaan''.
Reputatie 6
Badge +2
201812 12 12:14
Qbuzz heeft de treinen en het personeel van Arriva overgenomen, maar niemand houdt blijkbaar toezicht op een ordelijke overgang van de software van poortjes en paaltjes, en bibehorende informatie aan de reiziger. Qbuzz lijkt zich totaal niet bewust van het bestaan van landelijke NS-abonnementen.
Reputatie 6
Badge +2
201812 12 21:48
Gelukkig blijkt Dal Vrij nog geldig op de MerwedeLingelijn. Een eigenaardigheid is alleen dat in de daluren bij de poortjes het instaptarief hoger is dan bij de paaltjes. Bij de paaltjes ligt het dicht bij de gebruikelijke € 0, maar is het toch wel apart: € 0,90. Ik heb bij een paaltje ingecheckt en bleek vrij te reizen. Of dit ook zo is als je bij een poortje incheckt en dus een hoger instaptarief betaalt, heb ik niet geprobeerd.

Op Ddr kan je als je van buiten het station komt bij een Qbuzz-paaltje inchecken door vooraf bij een NS-poortje in te checken en bij een NS-paaltje uit te checken.
Reputatie 6
Badge +2
201812 16 8:44
Zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-altijd-vrij-ging-altijd-goed-tot-de-arriva-trein-is-overgenomen-door-qbuzz-klopt-het-dat-de-merwede-treinlijn-nu-niet-meer-bij-dit-abonnement-hoort-54207.
Reputatie 6
Badge +2
Dennis schreef:

201812 12 21:48
Gelukkig blijkt Dal Vrij nog geldig op de MerwedeLingelijn. Een eigenaardigheid is alleen dat in de daluren bij de poortjes het instaptarief hoger is dan bij de paaltjes. Bij de paaltjes ligt het dicht bij de gebruikelijke € 0, maar is het toch wel apart: € 0,90. Ik heb bij een paaltje ingecheckt en bleek vrij te reizen. Of dit ook zo is als je bij een poortje incheckt en dus een hoger instaptarief betaalt, heb ik niet geprobeerd.

Op Ddr kan je als je van buiten het station komt bij een Qbuzz-paaltje inchecken door vooraf bij een NS-poortje in te checken en bij een NS-paaltje uit te checken.

201812 17 11:13
Qbuzz:

code:
Op dit moment is het incheck tarief op de trein met een dal vrij kaart 10 euro. Uw dal vrij kaart is zeker nog geldig op de trein. Wij zijn druk bezig om het incheck tarief met vrij producten weer op 0 euro te zetten.

Dat is mooi. Dat het nu € 10 is klopt overigens waarschijnlijk wel voor de poortjes, maar volgens mijn genoemde bevindingen in ieder geval niet voor de paaltjes.
Telefonisch contact gehad met NS, NS Flex dalvrij geldt (volgens NS) voor de merwedelingelijn 🙂 ... Iig staat er nu weer een bedrag van € 0 00 in mijn NS account ....
Reputatie 6
Badge +2
J W schreef:

Telefonisch contact gehad met NS, NS Flex dalvrij geldt (volgens NS) voor de merwedelingelijn 🙂 ... Iig staat er nu weer een bedrag van € 0 00 in mijn NS account ....

201812 23 15:35
Hopelijk gaat het voortaan goed, zodat je niet iedere keer om een correctie hoeft te vragen.
Reputatie 4
Het blijft toch vreemd met dalvrij inchecken na overstap euro 0,90 instaptarief betaald na uit checken op eindstation instaptarief euro 0,90 terug.
Per saldo dus 0 dat zie ik verder nergens bij overstappen op andere vervoerder
Ik heb op 15 december ook een rit gemaakt met NS Flex Weekend Vrij.

Eerst uitgecheckt aan de poortjes bij NS en direct daarna ingecheckt bij Qbuzz zonder problemen. Ik denk dat de poortjes "overstap" aangaven. Even later op een Qbuzz station uitgecheckt bij een paal. Volgens Mijn NS een minuut later weer ingecheckt bij de paal.

In Mijn NS werd deze rit geregistreerd met kost € 0,00.

Op mijn aankomststation toch eens naar de automaat gaan kijken. Daar stond bij het poortje - 10,00. Bij de paal stond - 0,90.

Als de poortjes moeilijk doen, zou ik dus de tip van Dennis gebruiken. Inchecken bij NS en omchecken bij de palen.
Reputatie 6
Badge +2
Dennis schreef:

201812 17 11:13
Qbuzz:

code:
Op dit moment is het incheck tarief op de trein met een dal vrij kaart 10 euro. Uw dal vrij kaart is zeker nog geldig op de trein. Wij zijn druk bezig om het incheck tarief met vrij producten weer op 0 euro te zetten.

Dat is mooi. Dat het nu € 10 is klopt overigens waarschijnlijk wel voor de poortjes, maar volgens mijn genoemde bevindingen in ieder geval niet voor de paaltjes.

201903 6 19:51
Inmiddels is bij de Qbuzz trein het instaptarief bij Dal Vrij zowel in de daluren als in de spits bij de poortjes € 0 en bij de paaltjes € 0,96.

Reageer