beantwoord

Onlogische materieel inzet bij de sprinters Dordrecht-Arnhem Centraal

• 4 december 2018
  • 21 reacties
  • 1061 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Ik verbaas me de laatste tijd steeds meer over de totaal onlogische materieelinzet in deze sprinters. Wat zaken op een rij:

1) Nog steeds worden er tussen spitsuren treinen ingekort tot een los treinstel. Afgezien van de vraag of dat voor twee of drie uurtjes wel de kosten waard is (er staan minimaal 5 man personeel op het perron in Den Bosch klaar om een stel af te koppelen), is het hoogst onlogisch om dan steeds het vierwagenstel af te koppelen en door te rijden met een los driewagenstel dat overdag standaard te klein is.

2) Waarom wordt er steeds halverwege de rit in Den Bosch aan/afgekoppeld terwijl daarvoor in de dienstregeling geen ruimte is en wetende dat het (ont)koppelen met de Flirts nogal moeizaam verloopt en dus al snel tot vertraging leidt?

3) Tot laat in de avond worden veel treinen dan weer met twee treinstellen gereden terwijl dat na 19.00 uur totaal overbodig is.

4) Steeds vaker rijden de treinen ook in de spits met 3+3 terwijl in de veel minder drukke treinserie Den Bosch-Deurne de laatste tijd steeds vaker met 4+4 wordt gereden (zelfs buiten de spits).

Het heeft er nu alle schijn van dat de materieelinzet vooral wordt bepaald door wat NS zelf handig uitkomt en niet gebaseerd is op het reizigersaanbod. Iets meer logica bij de materieelinzet zou dus welkom zijn.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 18 december 2018, 10:36

Bij deze de terugkoppeling.

1) De materieelinzet volgt de reizigersvraag. Op de trajecten waar veel reizigers reizen is meer materieel nodig dan op trajecten met minder reizigers. In de ochtendspits tussen Dordrecht-Arnhem is het traject Breda-Den Bosch het drukst en tussen Arnhem-Dordrecht is Oss-Den Bosch het drukste traject. Om het materieel zo efficiënt mogelijk in te zetten wordt er op station Den Bosch afgekoppeld of bijgeplaatst. In de ochtendspits rijden er 2 treinen tussen Dordrecht en Arnhem met 8 bakken Flirt (2x4 bakken) vanwege de reizigersvraag. Echter de perronlengte in Nijmegen staat maar maximaal 7 bakken Flirt toe. Dit is de reden waarom er in het dal een 3 bakken rijdt tussen Den Bosch en Arnhem en tussen Den Bosch en Dordrecht. Bij deze 3 bakken wordt, later op de dag, weer 4 bakken bijgeplaatst om op maximale strekte te rijden in de avondspits.

2) Het ontkoppelen en koppelen voldoet aan de afgesproken norm welke ook getoetst is. De reden staat omschreven bij punt 1.

3) Dit heeft te maken met een combinatie van factoren. Zo heeft station Den Bosch niet de juiste infra om de treinstellen naar de juiste parkeerplaats te zetten. Ook wordt er met dubbele stellen gereden, omdat er op andere knopen geen ruimte en tijd is om te kunnen ontkoppelen of bijplaatsen. Verder wordt er gereden met 2 treinstellen om de treinstellen op de juiste plek te krijgen voor de opstart van de volgende dag of spits.

4) De materieelinzet de reizigersvraag en hier zijn bepaalde normen aan verbonden.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Wat betreft punt 1: inderdaad vaak volle tot heel volle losse sprintertjes om pakweg 14.30 uur. Zie in Breda regelmatig deze volle sprintertjes aankomen vanuit Den Bosch/Tilburg. Veel reizigers moeten staan. Hoezo rustige daluren?

Over punt 3 verbaas ik me ook al lang. Ik reis regelmatig met deze Sprinter vanuit Dordrecht of Breda na 21.30 uur en zit vaak met slechts een handvol mensen in een gekoppeld treinstel. Soms zelfs helemaal alleen. De conducteur zit zich ook maar te vervelen (lijkt het). Is dat niet heel kostbaar. En waarom vanaf Dordrecht 2x per uur op zondag met driekwart lege sprinters terwijl de sprinters in Oost-Brabant het die dag moeten doen met 1x per uur. Waarom hier wel en daar niet.
Reputatie 1
Daar verbaas ik mij ook nog steeds over.
Punt 3 verbaast me idd nog het meeste, want waarom zou er bijv. om 23:00 nog een 7-delige Flirt moeten rijden richting Nijmegen?

Hoe gaat de materieelinzet er in de nieuwe dienstregeling eigenlijk uitzien? Wordt het materieel dan nog steeds zo inefficiënt gepland?
Ik durf hier zo geen antwoord op te geven, dus ik ga dit voor je navragen Tamzin.
Reputatie 7
Badge +3
Punt 3 verbaast me idd nog het meeste, want waarom zou er bijv. om 23:00 nog een 7-delige Flirt moeten rijden richting Nijmegen?

Misschien is die 7-delige Flirt de volgende ochtend weer nodig richting Dordrecht.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien is die 7-delige Flirt de volgende ochtend weer nodig richting Dordrecht.
Ze rijden in beide richtingen 's avonds veelal met 7-delige Flirts dus dat kan de reden niet zijn. Het enige dat ik kan verzinnen is dat er aan de eindpunten 's avonds onvoldoende personeel is om treinstellen af te rangeren.
Reputatie 7
Badge +3
Ik durf hier zo geen antwoord op te geven, dus ik ga dit voor je navragen Tamzin.
Ben zeer benieuwd.
Wat betreft punt 1: inderdaad vaak volle tot heel volle losse sprintertjes om pakweg 14.30 uur. Zie in Breda regelmatig deze volle sprintertjes aankomen vanuit Den Bosch/Tilburg. Veel reizigers moeten staan. Hoezo rustige daluren?

Over punt 3 verbaas ik me ook al lang. Ik reis regelmatig met deze Sprinter vanuit Dordrecht of Breda na 21.30 uur en zit vaak met slechts een handvol mensen in een gekoppeld treinstel. Soms zelfs helemaal alleen. De conducteur zit zich ook maar te vervelen (lijkt het). Is dat niet heel kostbaar. En waarom vanaf Dordrecht 2x per uur op zondag met driekwart lege sprinters terwijl de sprinters in Oost-Brabant het die dag moeten doen met 1x per uur. Waarom hier wel en daar niet.

Wat mij betreft zijn er enkele momenten dat het rustiger is en 1 treinstel voldoende is, maar overdag kan het op enkele stukjes van het traject drukker zijn en zijn 2 treinstellen beter. Ik denk dat het beter is om in elk geval doordeweeks buiten de vakanties altijd met 2 treinstellen te rijden.
Avond: Het klopt dat er vaak met 2 treinstellen wordt gereden terwijl 1 treinstel voldoende is.

Frequentie: (onderstaand betreft zondagen)
*Frequentie betreft alleen de sprinters

-Intercity Dordrecht - Breda. rijdt in 2018 1x per uur en in de spits 2x per uur. Vanaf 2019 (ingaande dienstregeling zondag 9 december) rijdt deze intercity alleen nog in de spits.

2x per uur een trein tussen Dordrecht en - Tilburg is daarom gewenst.

Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch.
Waarom er op zondag ook 2x per uur een trein rijdt dan 1x per uur kan ik geen antwoord op geven. Ik weet dat deze frequentie bestaat sinds er vanaf 2007 een Stoptrein Breda - Utrecht Centraal was.

's-Hertogenbosch - Nijmegen.
1x per uur, vanaf de late middag 2x per uur.
Van mij mag het tijdstip van de middag al eerder zijn.

Nijmegen - Arnhem Centraal.
Zondag 3x per uur en in de avond 2x per uur. Mijn inziens voldoende.
-1x Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Nijmegen - Arnhem (in de late avond niet tussen Nijmegen en Arnhem)
-1x Nijmegen - Arnhem Centraal - Zutphen
1x Nijmegen - Arnhem Centraal.
Reputatie 7
Badge +3
@michael.hunen.3
Dat er op zondag drie sprinters per uur rijden tussen Arnhem en Nijmegen en maar één tussen Nijmegen en Den Bosch slaat nergens open. Waarom drie sprinters per uur voor in feite alleen Elst en maar één voor Wijchen dat twee keer zo groot is? In plaats van zondags 1x per uur Arnhem-Dordrecht en 1x per uur Den Bosch-Dordrecht zou 2x per uur Nijmegen-Dordrecht (zoals in de avonduren) veel logischer zijn. Elst houdt dan een halfuurdienst over plus nog de trein naar Tiel.

Twee sprinters uur tussen Breda en Den Bosch is gezien de bezettingsgraad op zondag bepaald geen overbodige luxe, het stuk Breda-Dordrecht is veel slechter bezet. Het opheffen van de intercity's op dat stukje zal dat niet verbeteren aangezien die intercity's op zondag maar hooguit 5 tot 10 reizigers trekken.

Overigens blijft het gemillimeter van NS met de sprinters in Brabant op zondag een raadsel. Plaatsen als Sassenheim of Nieuw-Vennep hebben de hele zondag een kwartierdienst en overal elders in de Randstad hebben zelfs de kleinste plaatsen de hele zondag een halfuurdienst. Maar goed NS is nu eenmaal alleen maar op de Randstad gericht.
Ik kom bijna nooit in Dordrecht, maar ik weet wel dat de intercity Den Haag - Venlo hier tot een paar jaar geleden stopte. Mensen uit Dordrecht moeten tegenwoordig met de sprinter naar Brabant en zijn ook langer onderweg.

Omdat er geen ander alternatief is, is het goed om deze dagelijks 2x per uur te laten rijden.

Wat betreft Wijchen.
Ik ben van mening dat Wijchen een intercity status verdiend. In Dieren (ongeveer even groot als Wijchen) stopt deze trein trouwens ook. Het was vooral ongrijpbaar dat de intercity vroeger wel als stoptrein reed tussen Nijmegen en Arnhem (samen met sprinter Nijmegen - Zutphen) terwijl deze trein niet in Wijchen stopte.
Als de intercity stopt in Wijchen dan was het keerspoor overbodig. Spoorbrug over de Maas maakt dit lastiger. Enkelspoor Deventer - Olst kan mogelijk voor het 2e probleem zorgen.

De sprinter mag wat mij betreft zondag 2x per uur rijden en anders kan als beste de intercity stoppen in Wijchen.

*Intercity staat in Nijmegen en Arnhem paar minuten stil dus waarschijnlijk valt er nog wat te regelen voor Wijchen.
Reputatie 5

Wat betreft Wijchen.
Ik ben van mening dat Wijchen een intercity status verdiend. In Dieren (ongeveer even groot als Wijchen) stopt deze trein trouwens ook. Het was vooral ongrijpbaar dat de intercity vroeger wel als stoptrein reed tussen Nijmegen en Arnhem (samen met sprinter Nijmegen - Zutphen) terwijl deze trein niet in Wijchen stopte.
Als de intercity stopt in Wijchen dan was het keerspoor overbodig. Spoorbrug over de Maas maakt dit lastiger. Enkelspoor Deventer - Olst kan mogelijk voor het 2e probleem zorgen.

De sprinter mag wat mij betreft zondag 2x per uur rijden en anders kan als beste de intercity stoppen in Wijchen.

*Intercity staat in Nijmegen en Arnhem paar minuten stil dus waarschijnlijk valt er nog wat te regelen voor Wijchen.

Een intercitystatus wordt niet gegeven op basis van aantal inwoners in een stad of dorp. Zo heeft Zoetermeer geen Intercitystatus terwijl er wel meer dan 100.000 mensen wonen.

En dat paar minuten stilstaan houdt niet per se in dat er ruimte is voor een extra stop, soms staat een trein een tijd stil op een bepaald station omdat er geen ruimte is om eerder te vertrekken, als z3 eerder vertrekken loopt een andere trein weer vertraging op. Of dit op dit traject ook zo is durf ik niet te zeggen
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft Wijchen.

Er is bij Wijchen alleen een probleem op zondag als drie van de vier sprinters per uur vervallen. Het lijkt me niet nodig om daarvoor Wijchen intercitystatus te geven. Aan de Bossche kant zit op zondag trouwens hetzelfde probleem met Rosmalen. Het punt is dat NS op zondag op dit traject extreem op de sprinters beknibbeld (die daardoor overvol zijn) omdat de intercity's er zondags zo slecht bezet zijn.
Reputatie 6
Stel je voor dat Wijchen een intercitystatus zou krijgen. Dan wil logischerwijze Rosmalen ook. En voor de verbinding met Tilburg Universiteit is het ook al enkele malen voorgesteld hier op het forum. Tel daarbij op Etten-Leur, Dieren, Olst en Wijhe waar hij altijd al heeft gestopt, dan wordt de hele IJssellijn een stoptreintraject. Ik noem het hele traject nu al geen intercityverbinding, het is te traag met teveel minuten wachten op meerdere stations, het is gewoon een soort tussenvorm, de vroegere sneltrein. Van Breda naar Deventer/Zwolle is met de auto een klein uur sneller dan per trein, naar Twente idem. Dat is nogal wat.
Reputatie 7
Badge +3
Anderzijds is er nu eenmaal maar heel weinig langeafstandsverkeer op de verbinding Zwolle-Roosendaal. De meeste reizigers gaan één of twee stations mee.
Rene74 + Tamzin.

Het klopt inderdaad dat deze intercity meer lijkt op een sneltrein, kleine stations overslaan en in grote plaatsen stoppen voor de reizigers die in deze plaatsen wonen terwijl deze stations voor de doorgaande reizigers minder van belang zijn.

Het is fijn om van Brabant snel in Gelderland of Overijssel te zijn, maar het klopt dat de meeste mensen 1 of 2 stations meegaan. 3 stations meereizen is al uitzonderlijk.
Reputatie 6
Nou ja "uitzonderlijk" is nogal overdreven. Uit wat ik persoonlijk zie zijn er nog genoeg reizigers van Brabant naar Arnhem (en verder), vaak ook dagjesmensen in het weekend, maar het zijn er natuurlijk geen vele tientallen per trein. De lijn blijft een soort compromislijn. Maar als de verbinding naar Overijssel nog trager zou worden haak ik (ook) af en is er weer een lange-afstandsreiziger minder.
Als er zo weinig lange-afstandsverkeer is en sommige deeltrajecten slecht bezet zijn, waarom bestaat de hele directe verbinding dan trouwens nog en is het niet opgeknipt in 3 losse stukken.... Heeft het een praktische reden? Omlooptechnisch of zo?
Lang geleden was het zelfs jarenlang Vlissingen - Zwolle rechtstreeks (ideaal vond ik dat trouwens, kon je van Breda vlot en rechtstreeks naar Middelburg).... Ik hou van lange, doorgaande lijnen 😉
Reputatie 7
Badge +3
De meeste mensen reizen weliswaar korte stukjes met deze IC maar er is wel veel overlap tussen al die stukjes waardoor het wel handig is dat er een doorgaande trein is. Omdat deze lijn vooral studentenvervoer heeft zijn de treinen in de avond en het weekend op sommige deelstukken wel erg matig bezet (zeker voor een inzet van DDZ of VIRM) en omdat NS dat probeert te compenseren worden de sprinterreizigers daarvan de dupe.
Reputatie 6
's Avonds is het erg rustig inderdaad. Als ik van Deventer terugreis naar Breda (na de avondspits) is het rustig, met name het deel tussen Nijmegen en Den Bosch valt mij op (grensgebied tussen provincies natuurlijk, de meesten reizen heen en weer binnen de eigen provincie). Er rijdt vaak wel een lange DDZ en tegenwoordig ook soms weer ICM). Vanaf Den Bosch wordt het wat drukker (veel overstappers vanuit Utrecht, die grotendeels in Tilburg al weer uitstappen..... En vervolgens is het opnieuw stil.
Ik heb vroeger weleens gelezen dat de lijn een "dakpanlijn" werd genoemd. Wel erg jammer dat de regionale Sprinters de dupe worden.
Reputatie 7
Badge +3
Helaas heeft NS kennelijk gemeend dat de sprinters tussen de spitsuren nog verder kunnen worden ingekort. Vanmorgen had ik de trein van10.23 van Rosmalen naar Den Bosch en die reed nu ook nog maar met één los stel. De reizigers stonden dicht op elkaar gepakt. Als extra service moesten doorgaande reizigers ook nog overstappen in Den Bosch in een driewagenstel naar Dordrecht dat ook overvol was. De DDZ6 naar Roosendaal tien minuten later was voor 2/3 deel leeg. Het gaat lekker zo.
Reputatie 1
Het is inderdaad werkelijk waar van de zotte. Ik snap ook echt niet dat de sprinter naar Arnhem van 8:32 in Den Bosch al gesplitst gaat worden.
Daarnaast zijn in de daluren de sprinters naar Dordrecht nog steeds te klein.
Update: De betreffende afdeling heeft mijn mail verder intern doorgezet en het is dus even afwachten op een terugkoppeling. Zodra ik meer weet zal ik dat laten weten.
Bij deze de terugkoppeling.

1) De materieelinzet volgt de reizigersvraag. Op de trajecten waar veel reizigers reizen is meer materieel nodig dan op trajecten met minder reizigers. In de ochtendspits tussen Dordrecht-Arnhem is het traject Breda-Den Bosch het drukst en tussen Arnhem-Dordrecht is Oss-Den Bosch het drukste traject. Om het materieel zo efficiënt mogelijk in te zetten wordt er op station Den Bosch afgekoppeld of bijgeplaatst. In de ochtendspits rijden er 2 treinen tussen Dordrecht en Arnhem met 8 bakken Flirt (2x4 bakken) vanwege de reizigersvraag. Echter de perronlengte in Nijmegen staat maar maximaal 7 bakken Flirt toe. Dit is de reden waarom er in het dal een 3 bakken rijdt tussen Den Bosch en Arnhem en tussen Den Bosch en Dordrecht. Bij deze 3 bakken wordt, later op de dag, weer 4 bakken bijgeplaatst om op maximale strekte te rijden in de avondspits.

2) Het ontkoppelen en koppelen voldoet aan de afgesproken norm welke ook getoetst is. De reden staat omschreven bij punt 1.

3) Dit heeft te maken met een combinatie van factoren. Zo heeft station Den Bosch niet de juiste infra om de treinstellen naar de juiste parkeerplaats te zetten. Ook wordt er met dubbele stellen gereden, omdat er op andere knopen geen ruimte en tijd is om te kunnen ontkoppelen of bijplaatsen. Verder wordt er gereden met 2 treinstellen om de treinstellen op de juiste plek te krijgen voor de opstart van de volgende dag of spits.

4) De materieelinzet de reizigersvraag en hier zijn bepaalde normen aan verbonden.

Reageer