beantwoord

Opgeheven trein - Leiden-Utrecht 05:52

• 3 april 2019
  • 5 reacties
  • 186 Bekeken

Gisterenochtend 2 april ben ik om 05.29 u uit Heemstede-A vertrokken om naar Venlo te reizen via Leiden en Utrecht.
Volgens planning zou ik om 08.28 moeten arriveren.
Bij aankomst in Leiden bleek mijn trein naar Utrecht v 05.52 niet op de schermen en aanwijzers te staan.
Bij aankomst op het perron was er voor mij en mijn ongeveer 15 mede reizigers geen trein te bekennen, ook geen informatie via bv een omroep. Wel stond de trein tot na 06.00 u in de NS ap maar ook daar geen informatie over eventuele opheffing. Wetende van de werkzaamheden in Leiden heb ik zeer regelmatig de NS ap geraadpleegd en tot het laatste moment bevestigd gekregen dat er om 05.52 een trein vanuit Leiden naar Utrecht zou vertrekken. Wat is hier mis gegaan en waarom worden de reizigers ter plekke in Leiden niet geïnformeerd?
Uiteindelijk bleek de trein van 06.22 wel te rijden en ben ik met een half uur vertraging om 08.58 in Venlo aangekomen. Overigens heb ik op het gehele traject geen conducteur gezien. Ook niet voor een service ronde.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 april 2019, 10:53

Goedemorgen limpe096. Ik vind het ontzettend vervelend dat je trein dinsdagochtend onverwachts niet meer heeft gereden, maar ik ben bang dat ik er op dit moment weinig anders van kan maken dan wat Momo al heeft aangegeven. Een uitloop van de werkzaamheden lijkt mij ook de meest waarschijnlijke oorzaak, maar in dat geval zou er wel iets van communicatie moeten zijn op het station zelf, zeker wanneer de trein kort voor vertrek nog gepland stond in de Reisplanner. Dit zal ik dan ook doorgeven.

Wel moet ik aangeven (ook @tridek_ok) dat het op zich niet heel veel zegt dat de trein op dit moment terug te vinden is in de Reisplanner. Storingen en uitvallen en dergelijke worden over het algemeen niet weergegeven voor ritten in het verleden, de Reisplanner is bedoeld voor het plannen van ritten, niet als naslagwerk voor ritten uit het verleden. Als je een reis terug zoekt die al is afgerond dan zal de Reisplanner het weergeven zoals hij volgens de oorspronkelijke dienstregeling van die dag gepland stond. Uiteraard kan dit wel nuttig zijn voor het indienen van een Geld Terug bij Vertraging claim!
Bekijk origineel

5 reacties

Goedemorgen limpe096. Ik vind het ontzettend vervelend dat je trein dinsdagochtend onverwachts niet meer heeft gereden, maar ik ben bang dat ik er op dit moment weinig anders van kan maken dan wat Momo al heeft aangegeven. Een uitloop van de werkzaamheden lijkt mij ook de meest waarschijnlijke oorzaak, maar in dat geval zou er wel iets van communicatie moeten zijn op het station zelf, zeker wanneer de trein kort voor vertrek nog gepland stond in de Reisplanner. Dit zal ik dan ook doorgeven.

Wel moet ik aangeven (ook @tridek_ok) dat het op zich niet heel veel zegt dat de trein op dit moment terug te vinden is in de Reisplanner. Storingen en uitvallen en dergelijke worden over het algemeen niet weergegeven voor ritten in het verleden, de Reisplanner is bedoeld voor het plannen van ritten, niet als naslagwerk voor ritten uit het verleden. Als je een reis terug zoekt die al is afgerond dan zal de Reisplanner het weergeven zoals hij volgens de oorspronkelijke dienstregeling van die dag gepland stond. Uiteraard kan dit wel nuttig zijn voor het indienen van een Geld Terug bij Vertraging claim!
Hij staat nu (nog) in de reisplanner, dus misschien slim om even een screenshotje te maken.
Reputatie 7
Badge +3
De "afwijscomputer" zal hem denk ik in eerste isntantie wel afwijzen omdat de trein waarschijnlijk niet terug te vinden zal zijn als dat die uberhaupt zou gaan rijden. Blijft leuk
Let ook op dat je recht hebt op teruggave van 50% van de (enkele) reissom:

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html
Reputatie 7
Badge +3
Dit lijkt wel een mysterieuze verdwijtruc. Trein van 2 april komt niet voor in het vertrektijdarchief.
Ruikt naar geplande opheffen in dagplan, dan komt de trein niet op de schermen en wordt er niets omgeroepen, maar hoort dan ook niet in de reisplanner of app te staan.

Want het advies dat altijd standaard wordt gegeven is "plan je reis in de app". Moet die app wel juiste info aangeven.

Waarom opgeheven? Joost mag het weten. Maar het zou kunnen dat de nachtwerkzaamhede op Leiden uit liepen.

Op het filmpje wat ProRail op hun site had gezet bleek dat ze de werkzaamheden in blokken hebben opgedeeld. 's Avonds van 11 uur tot 's morgen 5 uur is zo'n blok en gedurende die tijd rijden er helemaal geen treinen, dan zijn de werkzaamheden blijkbaar zodanig dat dat niet kan. Misschien dat die werkzaamheden meer tijd in beslag dat de 1e trein naar Utrecht pas om 6.22 kon vertrekken.

Reageer