beantwoord

Opmerkelijk reisadvies

  • 2 October 2023
  • 7 reacties
  • 226 Bekeken

Goedendag, 

Ik heb de laatste tijd vaker het idee dat ik niet het meest gunstigste reisadvies krijg in de NS app.

Of dat niet alle opties aangeboden worden, zodat ik zelf kan bepalen wat ik een fijne reis optie vind. 


Vandaag wilde ik bepalen hoe laat ik op Utrecht centraal moest vertrekken om bij een restaurant in Amsterdam te komen. Het restaurant bevindt zicht op 6 min fietsen vanaf het Amstelstation.

De NS-app geeft als enige reis optie om via Amsterdam centraal te gaan en daar een ov-fiets te nemen.

Met het reisadvies in de NS-app is de reistijd van 49 min.

Als ik zelf logische nadenk, stap ik in Amstel uit en neem ik daar een OV fiets, de reistijd is dan maar 28 min.

Ook als ik zou lopen vanaf Amstelstation (21 min) of met metro en lopen (12 min) zou ik sneller zijn dan via Amsterdam centraal station te reizen.

 

In dit geval ken ik het traject en kon ik bepalen dat het niet logisch is om via Amsterdam centraal te gaan.

Maar ik heb eerder ook al eens gehad dat ik voor een zakelijke afspraak naar Leeuwarden moest en het advies kreeg om in Amersfoort over te stappen, terwijl Zwolle veel logischer zou zijn. Een langere overstaptijd en je stap uiteindelijk op dezelfde trein.

Maar die optie kreeg ik niet aangeboden, daar kwam ik pas achter toen ik alternatieven ging zoeken, toen ik in Amersfoort de overstap (aan de voerkant van het perron) gemist had.

Later kwam ik erachter dat hij bij sommige tijden een overstap in Zwolle wel al reist advies gegeven wordt.

 

Dus naar mijn idee zitten er een paar ongunstige voorwaarden in de algoritmes die de reisadviezen bepalen. Waardoor ik al klant niet het gunstigste reisadvies krijg.

 

 

 

 

 

De suggestie die beter zou zijn:

 

icon

Beste antwoord door Robert B 2 October 2023, 18:31

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit soort van deur tot deur reizen plan ik bij voorkeur bij 9292.

Dat kan inderdaad beter. Ik ga jouw situatie doorspelen om de situatie te omschrijven. Bedankt voor het meedenken!

Badge +3

Lijkt erop alsof de planner niet weet dat Amstel OV-fietsen heeft, maar als je gewoon ‘fietsen’ kiest krijg je wel adviezen via Amstel (of Muiderpoort), maar dan met metro en een paar minuten lopen of een tram vanaf Muiderpoort die voor de deur stopt.

Ik zou dan voor de metro/tram kiezen, da’s goedkoper dan een OV-fiets.

Klopt dat had ik ook gezien, maar ook met “gewoon fietsen” krijg je geen fiets optie. Stuurt de planner je met ander openbaar vervoer. Dat terwijl ik aangeef dat ik zou willen fietsen, anders had ik wel OV of lopen aangegeven als na transport. Dus het blijft een niet logisch advies van de planner.

Badge +3

Tja, bekend probleem maar zie ‘gewoon fietsen’ dan maar als workaround, want zowel op Amstel en Muiderpoort zijn er OV-fietsen natuurlijk dus ga je gang.

https://ovfietsbeschikbaar.nl

Reputatie 7
Badge

Volgens mij probeert die planner gewoon je per trein zo dicht mogelijk bij je bestemming te krijgen en worden opties om 'onndogig ver' anders te reizen (fietsen, lopen etc.) consequent niet getoond.

Dit soort van deur tot deur reizen plan ik bij voorkeur bij 9292.

Daar krijg je ook dwingende adviezen. Vriendin, die slecht ter been is, moest in Kralingen zijn. Zij kreeg geen tramroute, wat ze ook aanklikte, en moest volgens de planner maar een kwartiertje lopen vanaf de metro… 😳

Reageer