Opvallende dingen dienstregeling 2017

• 13 oktober 2016
  • 14 reacties
  • 908 Bekeken

In de planner van Hafas is de dienstregeling 2017 al te raadplegen. Het is dan ook de hoogste tijd dat NS de dienstregeling alvast gaat bekendmaken. Enkele opvallende dingen:
Geen doorgaande treinen meer tussen Den Haag / Rotterdam en Eindhoven. Altijd in Breda overstappen, wel op hetzelfde perron. -- -Geen kwartierdienst meer tussen Dordrecht en Rotterdam, behalve tussen 700 en 800 en 18:00 en 19:00.
Lange overstaptijd van Dordrecht naar en van Utrecht en verder te Rotterdam van 26 tot 31 minuten. Dit geldt niet als er een kwartierdienst wordt aangeboden.
De laatste mogelijkheid van Utrecht naar Dordrecht v 0:17 komt hierdoor te vervallen, behalve op vrijdag en zaterdag want dan rijdt de nachtnet trein naar Eindhoven. Gelukkig is er dan wel een reismogelijkheid via Geldermalsen Utrecht v 0:29. Betere aansluiting uit de richting Den Haag op de genoemde nachtnet trein. Dit komt door dat de intercity Vlissingen met 10 minuten is verschoven.
Intercity Vlissingen sluit in Leiden aan op de intercity Den Haag richting en vanuit Zwolle met een overstap van 2 minuten. Deze trein gaat dan via Haarlem naar Amsterdam.
Nieuwe intercity Dordrecht - Duivendrecht, de rijdt op ma tot en met zaterdag tot ca 20.00 door naar Lelystad.
Nieuwe stoptrein Dordrecht - Roosendaal v 0:37 en van woensdag tot en met zaterdag v 1:07, dit zijn de stoppende intercity Vlissingen die dan tot Roosendaal rijdt.
Doorgaande sprinter in een andere tijdligging van 's Hertogenbosch naar Den haag Centraal en Tiel - Woerden.
Door die verandering ontstaat er van maandag tot en met vrijdag een extra vroege mogelijkheid van Dordrecht naar Amersfoort / Zwolle en verder, via Geldermalsen.
Gelukkig een doorgaande sprinter Dordrecht - 's Hertogenbosch.
Een opvallende doorgaande sprinter is die van Zwolle naar Den haag centraal via Amsterdam centraal.
De intercity Almere - Amsterdam CS rijdt verder naar Amersfoort, soms naar Deventer.
Tot slot een snellere verbinding Brussel - Rotterdam centraal, die trein blijft daardoor 13 minuten in Rotterdam staan voordat deze verder rijdt naar Amsterdam.

Groeten, Hans Boersma

14 reacties

In de planner van Hafas is de dienstregeling 2017 al te raadplegen. Het is dan ook de hoogste tijd dat NS de dienstregeling alvast gaat bekendmaken.
Ik had hem eigenlijk afgelopen dinsdag verwacht, vorig jaar was de dienstregeling ook in week 41 gepubliceerd geloof ik, direct na de ingang van de herfstdienstregeling. Maar helaas. Ook de donderdagse update is uitgebleven deze week.
Reputatie 4
Badge
Als je nu op hafas kijkt valt ook op:
- De sprinters van Delft naar Rotterdam stoppen maar 2x per uur in Delft Zuid ipv 4x. In de andere richting stopt de sprinter wel 4x per uur.
- In de richting Delft naar Rotterdam wordt Schiedam Centrum overgeslagen door één van de IC series, daar stopt dus maar 2x per uur een IC. In de andere richting stopt de IC wel 4x per uur.

En wat kleiner leed:
- De sprinter van Den Haag Centraal naar Delft vertrekt 2x per uur een paar minuten eerder, waardoor er geen 15/15/15/15 verdeling meer is. Dit is omdat 1x per uur deze op spoor 1 aankomt, omdat op spoor 3 de Benelux bijna op hetzelfde moment moet vertrekken.

Voor de eerste 2 zaken zou je verwachten dat hierover ook wel advies aan locov zou worden gevraagd, maar daar is de advies aanvraag (nog?) niet openbaar gezet.
Reputatie 2
Behoorlijk chaotisch zeker vreemd vind ik dat de laatste sprinter dordrecht naar roosendaal van zo tpt di om 00.37 gaat en wo to za om 1.07 erg onlogisch dit
Reputatie 4
Officiële aankondiging:

http://nieuws.ns.nl/ns-dienstregeling-2017
Reputatie 3
De overstap in Breda van de Intercity Den Haag-Eindhoven is tijdelijk. Datzelfde geldt voor het overslaan van Delft Zuid en Schiedam Centrum door enkele treinen (in 1 richting). Zie: http://www.ns.nl/binaries/_ht_1476433439790/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/dienstregeling-2017/totaalkaart.pdf
Reputatie 7
Badge +3
Als je nu op hafas kijkt valt ook op:
- De sprinters van Delft naar Rotterdam stoppen maar 2x per uur in Delft Zuid ipv 4x. In de andere richting stopt de sprinter wel 4x per uur. .

Hier heb ik dus mee te maken.
Concreet betekent dat voor mij dat wanneer ik op Laan van NOI de overstap mis van de sprinter vanuit de Vink (4 minuten) en ik dan de IC van een kwartier later heb, ik dus nog een kwartier moet wachten op een sprinter die wél op Delft Zuid stopt. Totale vertraging is dan niet 15 minuten, maar 30 minuten.

Verbetering voor veel mensen is wel 4 x per uur een overstap mogelijkheid op Laan van NOI (was 2 x per uur), maar dat wordt dan voor mij te niet gedaan door het 2 x per uur niet stoppen op Delft Zuid van de sprinter. Per saldo heb ik dus net als nu maar 2 x per uur een snelle reismogelijkheid van net iets meer dan een half uur.

De totaalkaart geeft inderdaad aan dat het overslaan van Delft Zuid (en Schiedam) maar tijdelijk is. Is alleen de vraag hoe tijdelijk dat tijdelijk is.

En wat kleiner leed:
- De sprinter van Den Haag Centraal naar Delft vertrekt 2x per uur een paar minuten eerder, waardoor er geen 15/15/15/15 verdeling meer is. Dit is omdat 1x per uur deze op spoor 1 aankomt, omdat op spoor 3 de Benelux bijna op hetzelfde moment moet vertrekken.

Die 2 minuten zullen de overstappers op HS hard nodig hebben wanneer ze van spoor 1 naar 4 moet lopen om de IC te halen. Anders is het makkelijk van 3 naar 4 oversteken.

Wat ik wel vreemd vind op die totaalkaart, daar staat dat het tussen Den Haag Centraal en Leiden van 6 naar 8 reismogelijkheden per uur gaat. Dat is nu toch ook al zo? 2 IC’s naar Amsterdam en 2 IC’s afwisselend naar Groningen of Leeuwarden, 2 sprinters naar Weesp/Utrecht, 2 naar Haarlem. Behalve in de avond en het weekend, omdat dan de sprinter naar Haarlem pas begint in Leiden.
En die Haarlem sprinter zie ik nu voor 2017 ook niet ’s avonds en in het weekend rijden tussen Den Haag en Leiden.
Reputatie 3
Momenteel worden 2 van de 4 sprinters onderweg tussen Leiden en Den Haag ingehaald. Daardoor heb je effectief maar 6 reismogelijkheden. In de nieuwe dienstregeling is er geen inhaling meer en zijn er dus 8 reismogelijkheden. Je kunt altijd de eerste trein pakken.
Reputatie 7
Badge +3
OK, nu arriveert de sprinter naar Haarlem op hetzelfde moment op Leiden als de IC naar Groningen / Leeuwarden (.14 en .44) , maar er gaan wel 8 treinen per uur naar Leiden (en v.v.). Zoals het op de overzichtskaart staat, zou je kunnen denken dat er nu maar 6 treinen gaan en straks 8, en dus 2 treinen meer in 2017. Het aantal treinen blijft gelijk, ze gaan dan alleen op andere tijden waardoor ze elkaar niet meer inhalen.

Iemand die van Den Haag naar Leiden of v.v. wil, zal toch meestal wel de IC nemen. En de sprinter zal waarschijnlijk alleen gebruikt worden door reizigers die op één van de tussengelegen stations moeten zijn, of je moet net de IC hebben gemist en dan maar de sprinter neemt ipv een kwartier wachten op de volgende IC.

Ik zie ook dat vanaf Den Haag Centraal de sprinters allemaal een paar minuten na de IC’s vertrekken. Is altijd leuk wanneer er een IC uitvalt, dan heb je gelijk een bomvolle sprinter. Nu is dat alleen zo bij de IC Amsterdam, dan zit de sprinter naar Weesp overvol; wanneer die naar Groningen / Leeuwarden uitvalt is de eerst volgende trein naar Leiden de IC naar Amsterdam omdat de sprinter naar Haarlem dan al weg is.
Reputatie 2
@Momo, ik heb de informatie nog even voor je op een rijtje gezet:

In dienstregeling 2016, vertrektijden unieke reismogelijkheden vanaf Den Haag Centraal naar Leiden
IC :3, :14, :33, :44
Spr :17, :47

In dienstregeling 2017, vertrektijden unieke reismogelijkheden vanaf Den Haag Centraal naar Leiden
IC :3, :18, :33, :48
Spr :9, :21, :39, :51

Hier zit een vooruitgang in en wij verwachten ook dat reizigers 'mikken' op de IC, maar als je die mist, of als je juist te vroeg op station bent, kan je altijd de Sprinter pakken en dan ben je eerder op je bestemming.
Reputatie 7
Badge +3
Dan vergeet je de sprinters naar Haarlem van .26 en .56.

Deze komt alleen niet in de NS planner naar voren wanneer je een reis van Den Haag CS naar Leiden plant, waarschijnlijk omdat deze gelijk met de IC Groningen / Leeuwarden in Leiden aankomt, maar deze gaat wel degelijk (doordeweeks tot 20.00).
De IC van .03 en .33 komt net als de sprinter van .26 en .56 om .14 en .44 op Leiden Centraal.

Toevallig had ik die van 17.56 vandaag nog, omdat de Weesp sprinter van 17.47 technische problemen had en uiteindelijk met +19 vertrok. De Haarlem van 17.56 had ook nog +5 maar vertrok eerder, was een leuke verhuizing zo iedereen van perron 7 naar 8.
De overstap in Breda van de Intercity Den Haag-Eindhoven is tijdelijk. Datzelfde geldt voor het overslaan van Delft Zuid en Schiedam Centrum door enkele treinen (in 1 richting). Zie: http://www.ns.nl/binaries/_ht_1476433439790/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/dienstregeling-2017/totaalkaart.pdfopvallend dat de provincie Limburg niet ingetekend staat. Is dit bewust?
Reputatie 3
Nee in Limburg zijn de veranderingen klein. Belangrijkste wijzigingen zijn de wijzigingen rond Eindhoven die ook van belang zijn voor reizigers uit Limburg. Dit heeft met de gewijzigde lijnvoering van Arriva (oa komst van Sprinter Sittard-Heerlen-Kerkarde) wel gevolgen voor de aansluitingen in Sittard die precies andersom worden. Het aantal treinen blijft wel gelijk.

En... Venlo ligt ook in Limburg dus Limburg is wel ingetekend ;)

De aanpassing rond Venlo betekent niet alleen dat de reistijd Dusseldorf-Eindhoven een kwartier korter wordt maar ook dat de reistijd vanaf enkele stations langs de Maaslijn richting Eindhoven fors verbeterd.
Ik lees nergens dat iemand er een half uur op vooruit gaat. Ik ga er wel 28 en 29 minuten op achteruit. Voor mij is deze nieuwe dienstregeling mislukt.
Reputatie 2
Behoorlijk chaotisch zeker vreemd vind ik dat de laatste sprinter dordrecht naar roosendaal van zo tpt di om 00.37 gaat en wo to za om 1.07 erg onlogisch dit

Dit is helaas vanwege werk aan het spoor in de nachten van zo op maandag en maandag op dinsdag. Nu konden we kiezen altijd om 00.37, of dan toch als het wel kan (dus wo t/m za) een trein later inleggen om 1.07. We kozen voor het laatste omdat je merkt dat reizigers op die avonden vaker latere reizen.

Reageer