beantwoord

Oud en nieuw dienstregeling

• 6 november 2018
  • 15 reacties
  • 5109 Bekeken

Hallo Ns,

Ik heb gelezen dat de treinen op oud en nieuw na 20:00 uur niet meer rijden. Mijn vraag was hoe het dan zit met de Intercity tussen Zwolle en Groningen, die om 19:45 vertrekt uit Zwolle richting Groningen. Rijdt deze nog? En zo ja, rijdt die door tot Groningen?

Met vriendelijke groet,
Hjalmar Hansen

P.s. Op de reisplanner staat dat alle treinen in de avond nog rijden, weet niet of dit klopt?
icon

Beste antwoord door Thom 6 november 2018, 18:51

Uw intercity zou dan om kwart voor negen aankomen in Groningen, dat is ruim na 20.00 en het is realistisch te veronderstellen dat die niet meer rijdt. Als vuistregel: Op Oudjaarsdag is het het beste te bekijken hoe je voor acht uur 's avonds nog op de bestemming kunt zijn. Persoonlijk zou ik zelfs 19.00 aanhouden, dat lukt zeker. De vertrektijd voor 20.00 is geen maatstaf.

Definitief is inderdaad de reisplanner een dag of tien van te voren.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En inmiddels is de reisplanner inderdaad aangepast.

Ook de IC van 20.15 van Zwolle naar Groningen rijdt dan nog. Maakt dus gewoon de rit vanaf Den Haag af tot Groningen.

Reputatie 7
Badge +4
Dat is mooi gedaan.
Badge
Ik kreeg zojuist mee dat de dienstregeling voor week 52 -2018 en week 1- 2019 vanaf 30 november te raadplegen zijn in de reisplanner.

Juist vanwege de feestdagen dus ruimer van tevoren dan de normaal gehanteerde 10 dagen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik gaf al aan dat de reisplanner tegen die tijd raadplegen een nauwkeuriger resultaat geeft. Eigenlijk vind ik dat nog steeds. 😀
Badge
Afgelopen twee jaar reed de intercity van 20:15 van Zwolle naar Groningen ook nog gewoon.
En volgens Keuzereiziger dit jaar dus zeer waarschijnlijk niet.
Afgelopen twee jaar reed de intercity van 20:15 van Zwolle naar Groningen ook nog gewoon.
Reputatie 6
Badge +1
In de voorlopige planning (die dus niet definitief is!) is de IC van 19.45u de laatste IC naar Groningen, daarna gaat er nog één keer een sprinter (19.54u).
Even in mijn data gekeken, oudejaarsavond 31-12-2016:

De laatste op Schiphol vertrekkende treinen waren toen:
- 20.27 IC naar Den Haag Centraal
- 20.30 Sprinter naar Amsterdam Centraal
Badge +3

Vorige jaren maakten treinen die vóór 20:00 vertrokken gewoon hun rit af.Dat is pertinent onjuist !

Oké, bij een lange rit naar het noorden of zuiden zullen ze vast niet verder gaan dan van/naar Zwolle of Eindhoven of Roosendaal en zo. Of Utrecht en iedereen zoekt het maar uit verder.

Maar dat staat dan wel tegen die tijd in de planning (rijdt niet verder dan ×××) en zal ook aangegeven worden op de borden.

Het is juist (pertinent?) onjuist om te zeggen dat er helemaal géén treinen meer rijden na 20:00. Vorig jaar op spoorkaart.mwnn.nl reden er nog de nodige treinen (diverse vervoerders) tot ca. 21:30 hoor.

Ze beginnen rond die tijd alleen niet meer aan hun traject.. en zelfs dát doen/deden ze gewoon soms toch... Vorige jaren, geen garantie voor toekomst... 😅

Voor 31-12-2018 geen idee. Check de reisplanner dus!

Maar goed, hou maar aan dat je (ook voor een korte rit) niet meer ná 20:00 op een station terecht kunt voor een trein naar waar dan ook (met wat uitzonderingen dus).. 😛
Reputatie 7
Badge +3
Als de trein van 19.45 niet meer rijdt zou de laatste trein uit Zwolle al om 19.15 vertrekken en dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Het is afwachten maar ik vermoed eerder dat de trein van 19.45 de laatste naar Groningen is en dat die van 20.15 vervolgens in Zwolle eindigt. Het zou wel kunnen zijn dat de trein van 19.45 dan overal stopt omdat de sprinter vlak daarna niet meer rijdt.
Vorige jaren maakten treinen die vóór 20:00 vertrokken gewoon hun rit af.

Dat is pertinent onjuist !
Reputatie 7
Badge +4
Mijn trein die om 19.54 richting de beschaving vertrekt, ik bedoel bijvoorbeeld Groningen, komt echt niet meer aan om 22.15. Internationale treinen zijn een ander verhaal. De reisplanner aanhouden is het veiligste, het wordt een kansspel als je dat niet doet. Om acht uur op de bestemming zijn, is echt de veiligste oplossing. Uitzonderingen zijn er altijd.
Badge +3
Vorige jaren maakten treinen die vóór 20:00 vertrokken gewoon hun rit af, dus ergens rond 21:30 aankomen is zeker mogelijk.

Op korte trajecten (bijv. Amersfoort Schothorst - Amsterdam) zullen ook nog wel wat treinen zijn die later dan 20:00 vertrekken.

Maar zie inderdaad de planner een dag of 10 van tevoren.
Reputatie 7
Badge +4
Uw intercity zou dan om kwart voor negen aankomen in Groningen, dat is ruim na 20.00 en het is realistisch te veronderstellen dat die niet meer rijdt. Als vuistregel: Op Oudjaarsdag is het het beste te bekijken hoe je voor acht uur 's avonds nog op de bestemming kunt zijn. Persoonlijk zou ik zelfs 19.00 aanhouden, dat lukt zeker. De vertrektijd voor 20.00 is geen maatstaf.

Definitief is inderdaad de reisplanner een dag of tien van te voren.
Reputatie 6
Badge
Tien dagen van te voren zal de reisplanner (pas!!!!!) kloppen. Maar misschien weet iemand op basis van vorig jaar hoe het toen was.

@NS: Ook in dit topic blijkt dat geplande communicatie niet jullie sterkste punt is. Je zal maar toerist zijn en van te voren, zoals NS het wenst, jezelf informeren via ns.nl en nu dus in de veronderstelling zijn dat er treinen rijden. Kom je op Schiphol aan: geen treinen. Happy New Year.....

Waarom wordt dit niet eerder inzichtelijk gemaakt in de reisplannner? Is het dezelfde afdeling als bij werkzaamheden die hier overgaat? Dan snappen we allemaal dat we niet teveel mogen verwachten, getuige andere topics. Dit kan echt beter.

Reageer