Oude dienstregeling beter dan de huidige?

Reputatie 7
Badge +3
Voor 2017 kwam NS met een totaal nieuwe dienstregeling waarbij er dagelijks zo'n 10% meer treinen meer gingen rijden dan in de dienstregeling van 2016. Uit de jaarcijfers over 2017 die NS vandaag publiceerde bleek dat die forse uitbreiding slechts een schamele 0,8% reizigersgroei heeft opgeleverd.

Daarbij moet worden aangetekend dat NS drie treindiensten kwijt raakte (sprinter Maastricht-Roermond, sprinter Heerlen-Sittard, sprinter Rotterdam-Hoek van Holland) maar daar stond tegenover dat alle 16/17 jarige MBO'ers in 2017 een OV-studentenkaart kregen.

Ik vraag me af wat anderen hier van denken maar mij bekruipt het nare gevoel dat er veel extra geld is uitgeven zonder resultaat. Was de dienstregeling 2016 wellicht toch beter en goedkoper?

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Vind 't lastig om iets over de hele dienstregeling te zeggen, ik reis maar op een beperkt traject. Maar voor mij persoonlijk was de oude dienstregeling véél beter en een stuk goedkoper. Ik moet nu 's avonds een stuk met de bus, waar ik voorheen nog gewoon de hele reis met de trein kon. De treinen op mijn traject zijn meer dan gehalveerd qua lengte en nu overvol. Maar goed, er schijnen ook mensen op vooruit gegaan te zijn ...

Maar volgens mij bedoel jij het iets algemener 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@mfreeze
Ja, ik bedoel dat als je 10% meer treinen laat rijden en dat niet (of nauwelijks) resulteert in meer reizigers dat je als bedrijf de plank toch aardig hebt misgeslagen. Kennelijk bevat de nieuwe dienstregeling ook een flink aantal wijzigingen die door de reiziger als een verslechtering worden ervaren.
Wat niet onvermeld mag blijven dat het voor Dordrecht en omgeving dramatische achteruitgang betekende. Dordrecht wordt overgeslagen. De directeur van de NS vindt ons niet belangrijk en zegt vrolijk het is niet anders en naar een behoorlijk behandeling kunnen jullie fluiten. Inmiddels zijn er de laatste twee jaar al ten minste 7 keer werkzaamheden geweest maar wij wonen tussen de rails. Wel de lasten niet de lusten kennelijk daar bij de NS.
Badge +3
De huidige dienstregeling zou de eerste zijn die gebaseerd is op echte reisgegevens uit het OV-chipkaartsysteem. In de driehoek Hilversum - Amersfoort - Utrecht heeft dat geleid tot het verbreken van de aansluitingen in Baarn. Van Hilversum naar Soest kun je nu veel beter met de bus reizen. Allemaal reizigers die NS misloopt.

Ik kan natuurlijk niet beoordelen in hoeverre de verschuivingen op de andere deeltrajecten geleid hebben tot meer reizigers. Maar ik heb daar wel ernstige twijfels over.
weet je als de verbindingen slechter wordt en er ook veel werkzaamheden zijn, daalt natuurlijk het aantal reizigers en dus gaan wij maar weer de overvolle A16 op met tegenzin. Wanneer je dat principe volhoudt, zullen ten faveure van een meerderheid mensen, worden steeds meer mensen gedupeerd. Bij ons in de Drechtsteden is er voor 9 minuten tijdwinst op Rotterdam Breda een teruggang van bijna een half uur op dat traject. Als je s avonds van Eindhoven naar Dordrecht wil moet je op een koud en kil Breda lang wachten. De trein waar je uitkomt is dan allang in Rotterdam. Oftewel omdat wij met wat minder zijn, zijn wijn een soort achterlijke wezens althans zo komt dat over. Een conducteur zei laatst tegen mij. Met het vervoer in de Drechtsteden wordt het alleen maar slechter. Er schijnen ook plannen te zijn om meer goederentreinen te laten rijden en nog minder voor de reiziger. Goederentreinen veroorzaken meer overlast weet iedereen maar de inwoners van Dordrecht zijn toch niet interessant. Dit is de NS voor ons. Meer overlast en minder service.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk eerlijk gezegd dat voor maar relatief weinig mensen de keuze voor de trein afhangt van de dienstregeling. Volgens mij kiezen de meesten óf sowieso voor de trein óf sowieso voor de auto. Maar ik heb hier verder geen cijfers van, dit is gebaseerd op eigen omgeving 🙂
Badge +3
Ik denk juist dat de keuze enorm beïnvloed wordt het aanbod van openbaar vervoer. De opening van de Zuidtak inclusief alle bedrijvigheid daar doet heel veel mensen met de trein reizen. Maar ik geef toe dat forenzen met de trein vaak een negatieve keuze is. Mensen gaan pas de auto uit wanneer ze bijvoorbeeld iedere dag in de file staan, een langere reistijd hebben of niet kunnen parkeren.
Reputatie 7
Badge +3
Ik neem aan dat men zich bij NS ook wel achter het oor krabt nu men voor de nieuwe dienstregeling veel meer kosten maakt zonder dat dat tot extra inkomsten leidt. Zeker gezien het feit dat NS in Nederland geen winst maakt, alle winst kwam in 2017 van Abellio. Maar misschien hoopt men (tegen beter weten in) dat het nog wel goed komt.
Badge
Er schijnen ook plannen te zijn om meer goederentreinen te laten rijden en nog minder voor de reiziger. Goederentreinen veroorzaken meer overlast weet iedereen maar de inwoners van Dordrecht zijn toch niet interessant. Dit is de NS voor ons. Meer overlast en minder service.

Ten eerste: het aantal goederentreinen over de zogenoemde Brabantroute (Kijfhoek - Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - Kaldenkirchen) moet volgens de huidige (openbaar bekende) inzichten juist minder worden, in plaats van meer.
Er rijden nu zoveel cargotreinen over deze route omdat de Betuweroute met problemen kampt: de gebrekkige capaciteit tussen Zevenaar (Betuweroute aansluiting) en Oberhausen, en het nog in aanbouw zijn van een verbindingsboog tussen Betuweroute en de spoorlijn Utrecht - 's-Hertogenbosch, maken dat extra goederenverkeer langs de Brabantroute en grensovergang Kaldenkirchen wordt geleid.
Tussen Zevenaar en Oberhausen wordt een derde spoor gebouwd (zij het met de nodige vertraging en financiële issues). De betreffende verbindingsboog bij Meteren (Zuidwestboog, tussen de richtingen Kijfhoek en Eindhoven) staat volgens mij nog in de planningsfase.

Ten tweede: NS heeft geen enkele zeggenschap over goederentreinen. (Zouden ze willen joh! :P) Dus om de 'schuld' van eventuele extra goederentreinen op NS af te schuiven, vind ik scheef.
Reputatie 7
Badge +3
Ook al komt de infra tussen Zevenaar en Oberhausen gereed dan nog eist DB dat de treinen volgens een ooit afgesproken verdeelsleutel wordt gespreid over de grensovergangen Oldenzaal, Zevenaar en Venlo. Alle treinen via de Betuweroute kan dus ook in de toekomst niet.
Badge
Feit blijft dat er in ieder geval méér goederenvervoer naar de Betuweroute zal gaan. Daaruit volgt bijna automatisch dat er ook minder cargo's op de Brabantroute zullen rijden. Tenzij de economie jarenlang keihard gaat aantrekken en goederenvervoerders per saldo meer treinen willen laten rijden, dan krijg je misschien niet minder treinen over de Brabantroute... maar méér zie ik zo gauw niet gebeuren.

Daarnaast is het volgens mij überhaupt niet mogelijk om nóg meer goederen de Brabantroute in te sturen. Bij mijn weten wordt daar nu 4x/u een goederenpad gereserveerd, uitbreiden naar 6x/u is volgens mij niet eens mogelijk. Zo niet doordat NS dan in het treinenaanbod zal moeten gaan snijden, dan wel vanwege de gelijkvloerse kruising bij Tilburg (oostzijde) waar je niet kan gaan zitten conflicteren.

En als je er even over nadenkt, is die verdeelsleutel best wel raar. Duitsland legt ruim 70 km gloedjenieuw spoor aan, dan zou ik juist zoveel mogelijk treinen daarover willen laten rijden, omwille van het rendement van het nieuwe spoor. Waarom dan zo strak blijven verdelen? Zit men lokaal in Wesel en Oberhausen soms te steigeren?
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is ontstaan doordat Nederland de gedeelten Zevenaar-Oldenzaal en Valburg-Venlo van de Betuweroute heeft geschrapt. DB zit met afspraken met de gemeenten tussen Emmerich en Oberhausen die op het oorspronkelijke, volledige plan en de genoemde verdeelsleutel zijn gebaseerd. Die afspraken gaan niet over aantallen maar over percentages. Verder is er veel reizigersvervoer tussen Wesel en Oberhausen wat de capaciteit beperkt.

Overigens rijden er (behalve in weken met werkzaamheden) momenteel helemaal niet zo veel goederentreinen via de Brabantroute. De toegenomen krapte bij Moerdijk wordt vooral veroorzaakt door het toegenomen aantal sprinters naar Breda/Roosendaal en goederentreinen naar België.
Reputatie 6
De oude van 2016 vond ik veel beter. Maar ik spreek voor mijzelf natuurlijk. In de dienstregelingen daarna kwamen de 3 minuten-aansluitingen en de achterlichtoverstappen. Reis je niet tussen steden onderling, moet je overstappen van sprinter op sprinter, duurt de reis veel langer dan voorheen. Soms is het langer wachten dan daadwerkelijk rijden. Regionaal verkeer incl. overstap tussen kleinere stations is er naar verhouding flink op achteruitgegaan ten gunste van een paar minuutjes winst voor de grote massa (als de trein niet uitvalt dan).
Reputatie 3
Ik vind de oude ook beter!
De regio boven Amsterdam is er flink op achteruit gegaan.
Met name voorbij Hoorn (Hoorn Kersenboogerd-Enkhuizen)
Door die stomme A2 corridor (Amsterdam-Utrecht-Den Bosch)
Badge
In dat opzicht is het te hopen dat PHS Alkmaar - Amsterdam snel wordt ingevoerd. Dan wordt Enkhuizen - Amsterdam weer losgekoppeld van de A2-corridor en krijgen we daar een stuk minder sores. Het schijnt alleen dat een paar gemeenten (ik meen Zaanstad en Uitgeest) dwarsliggen bij PHS Alkmaar - Amsterdam ivm geluidsoverlast.

Maar als Enkhuizen weer wordt doorgekoppeld richting Almere / Amersfoort kan er mog veel misgaan, met de aanstaande verbouwing van Amsterdam Centraal weet je het maar nooit 🙂
Ik ben ook niet helemaal tevreden met de nieuwe dienstregeling. Ik woon dan ook in Dordrecht. Volgens mij vaak 20 tot 30 minuten extra reistijd. bij afwijking van de lijn Tilburg - Amsterdam. Maar dit moet ik nog verder onderzoeken.

Reageer