beantwoord

Overstap 2000/500 serie ut

• 14 oktober 2016
  • 22 reacties
  • 568 Bekeken

Reputatie 1
In ut is er vanuit gvc naar Amf een overstap op hetzelfde peron van de 2000 serie (sp12)15/45 op de 500 serie 18/48 (sp 11). In de andere richting is deze lastig te halen 12/42 (sp.8) ->14/44 (sp 21). Waarom is deze overstap niet mogelijk? Mogelijke oplossing: 2000 serie vanaf sp. 9 om 15/45 vertrekken 0f 500 serie 1 min eerder uit Amf 27/57 ipv 28/58.
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 14 oktober 2016, 17:43

@Arjan1, het is erg fijn dat hij van Den Haag naar Amersfoort goed uit komt.

We hebben gekeken naar de mogelijkheden om dit in de andere richting ook zo te plannen. Maar door de inpassing met goederen het kruisen van treinen van/naar Gouda en van/naar Amersfoort bleek dit helaas niet mogelijk. De officiële overstaptijd in Utrecht is 5 minuten. Dus 1 minuut eerder weg uit Amersfoort gaat er helaas niet toe leiden dat de overstap in de reisplanner komt en wij deze als officiële reismogelijkheid kunnen aanbieden.

Gelukkig heb je wel 2x p/u een rechtstreekse verbinding van Amersfoort naar Den Haag!
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 2
@Arjan1, het is erg fijn dat hij van Den Haag naar Amersfoort goed uit komt.

We hebben gekeken naar de mogelijkheden om dit in de andere richting ook zo te plannen. Maar door de inpassing met goederen het kruisen van treinen van/naar Gouda en van/naar Amersfoort bleek dit helaas niet mogelijk. De officiële overstaptijd in Utrecht is 5 minuten. Dus 1 minuut eerder weg uit Amersfoort gaat er helaas niet toe leiden dat de overstap in de reisplanner komt en wij deze als officiële reismogelijkheid kunnen aanbieden.

Gelukkig heb je wel 2x p/u een rechtstreekse verbinding van Amersfoort naar Den Haag!
Reputatie 1
Officieel is de reis van Zl naar Gvc, dus de Hanzelijn is ook een mogelijkheid, maar ik reis liever via ut. Overigens is 3 min in de huidige situatie voor mij in praktijk wel genoeg (via tunneltje).
Reputatie 1
En als je andere treinseries op elkaar keert?. 2800 serie A. x57 op sp9. Vertrek x14 als 2000 serie.

2000 serie A x15 op sp11. Vertrek 33 als 2800 serie.

8800 serie keert op zichzelf op sp. 20/21.(evt via rangeerterrein)
Reputatie 2
En als je andere treinseries op elkaar keert?. 2800 serie A. x57 op sp9. Vertrek x14 als 2000 serie.

2000 serie A x15 op sp11. Vertrek 33 als 2800 serie.

8800 serie keert op zichzelf op sp. 20/21.(evt via rangeerterrein)

Dit kon helaas om twee redenen niet, deze lag ik conflict met een goederentrein (Amersfoort-Geldermalsen) op spoor 9 én daarnaast kost dit een extra trein, die we daardoor niet ergens anders kunnen inzetten.
Reputatie 1
Blijf het toch jammer vinden dat er helemaal niets mogelijk is. Bijv. 2000 serie V15 ipv V14. 500 serie 1 min eerder uit Amf (daarmee ook beter spreiding tussen Amf en ut). De overstaptijd neemt dan toe naar 3 a 4 minuten. Nog steeds geen officieel overstap, maar wordt door reizigers van 500 en 5600 serie naar 2000 serie nu wel zo ervaren als overstap en daar gaat het volgens mij om.
Reputatie 1
Ik heb nog geen antwoord gehad op bovenstaand bericht. Zal volgende week blijken of deze 2 min 'aansluiting' in oraktijk haalbaar is of dat ik toch tussen Zl en gvc (helaas) toch met de Hanzelijn moet
Reputatie 3
Waarschijnlijk heeft het te maken met het verschuiven van de Zwolse knoop. Hierdoor vertrekt de 5600 naar Ut te Amf om .20 in plaats van .18. De 500/600 zijn hierdoor ook twee minuten verschoven, om niet voor een rood sein terecht te komen ergens bij Bkp. ProRail wil namelijk geen enkele trein gepland voor de rooie laten lopen, dus hierdoor kan de 500/600 niet eerder vertrekken, en dus niet eerder aankomen te Ut.
Reputatie 1
Ja ik ben om. Die 2 minuten later uit Zl is funest. Bye Bye Veluwe lijn (IC516 en IC2016). Welkom helaas Hanzelijn (IC1816)
Reputatie 1
Viel me trouwens op dat in Amf de 1518 naar Asd om 6.56 vertrekt van spoor 5a. Dan kan de 516 vanwege kruisen toch nooit om 6.58 vertrekken van spoor 6?. (Jullie snappen natuurlijk wel waarom ik dat vraag. Elke minuut is er een).
Reputatie 3
De 6.56 is juist één van de twee treinen 's ochtends (6.26 ook) die in Amersfoort begint. De trein komt dus niet vanuit Dv, maar vanuit Amsterdam gereden. Er is dus totaal geen overkruisconflict, maar voor reizigers wel heel vervelend. De treinen laten aankomen op 5 gebeurt waarschijnlijk, omdat de trein vanuit Amsterdam dan niet alle wissels door hoeft te gaan.
Het is niet alleen treinen die in Amersfoort starten, ook de treinen die daar in de daluren keren doen dat op spoor 5a omdat deze circa 50 minuten stilstaan en dat dus niet op spoor 7 kunnen doen. De lege ritten van/naar Amersfoort Schothorst van de vorige dienstregeling zijn namelijk vervallen (al worden ze soms alsnog afgerangeerd naar het opstelterrein).

Zolang de 1518 op tijd vertrekt kan dat, het is namelijk slechts een kruising en geen opvolging, trein 516 hoeft dus niet te wachten tot de 1518 een blok verder is, maar slechts tot deze voorbij de wissels is. Dat is de trein al na zo'n 70 seconden, dus 90 seconden na vertrek van de 1518 zal het sein voor de 516 groen tonen. Handig is het inderdaad niet, want elke seconde vertraging van trein 1518 wordt een seconde vertraging voor de 516 want het sluiten van de deuren komt ook nog bij die 90 seconden. Zou wat dat betreft handiger zijn de intercity Zwolle - Utrecht via spoor 4 te laten rijden (boemeltje richting Barneveld naar 5b) op tijden dat de 1500 van spoor 5a vertrekt.
Reputatie 1
Vanochtend in ut wel weer de 'overstap' tussen ic516 en Ic2016 gehaald (aankomst 7.12+2. V. 7.14+2) met dank aan de vertraagde 6916. Valt wel op dat ic 516 standaard later dan dienstregeling in ut aankomt. In oude dienstregeling kwam vrijwel altijd te vroeg aan.
Reputatie 1
Is het mogelijk om ic2016 om 7.15 te laten vertrekken ipv 7.14 (wijzigingsblad). Nu kom ik meestal 1 min te kort. Of omdat 5616 te traag over de Veluwe heeft gereden of omdat 1518 te laat uit Amf vertrekt.
Reputatie 1
'Overstap' gaat in praktijk nu meestal goed zolang de 5616 en 1518 op tijd rijden en machinist 516 niet alleen bij Blauwkapel het gas al loslaat. Maar het blijft krap 1 min extra zou welkom zijn.
Fijn! Ik geef de wens voor je door, Arjan 🙂
Reputatie 7
Badge
'Overstap' gaat in praktijk nu meestal goed zolang de 5616 en 1518 op tijd rijden en machinist 516 niet alleen bij Blauwkapel het gas al loslaat. Maar het blijft krap 1 min extra zou welkom zijn.
Als ie volle pit door blijft rijden, loopt ie het risico voor de inrijder van Utrecht tot stilstand te komen. Zolang hij/zij gewoon op tijd rijdt, wordt er van hem/haar verwacht zo min mogelijk energie te gebruiken. Ook bij mij gaat de tractie eraf op het moment dat ik bij Blauwkapel rij. Snelheid gaat daar bovenop terug naar 130, net voorbij Overvecht terug naar 80 en 60 om Utrecht binnen te rijden.
Reputatie 1
Nou we hadden vandaag een machinist die bij wijze van spreken bij nijkerk en den dolder de tractie er al afhad. Gelukkig lukt het in 40 sec in ut van spoor 8 naar 21
Wat was je vertrektijd en -station? Dan kijk ik het na Arjan en maak ik er ook een melding van.
Reputatie 1
IC516 Zl 6.20 aankomst Ut 7.12 (+1.20)
(overstap op IC2016 ri. gvc V7.14 )

p.s. er is toch online ook website waar je tot op de seconde kunt zien hoe laat een trein is aangekomen?
Dank! Ik heb het doorgegeven. Het kan soms op een minuut aankomen; goed dat je dit meldt.
Reputatie 1
Is in de nieuwe dienstregeling wel mogelijk om de 2000 serie van spoor 9 te laten vertrekken? Vanochtend op 10 sec de aansluiting gemist. Als IC2016 van spoor 9 was vertrokken had ik hem gehaald.
Reputatie 7
@Arjan zie je vraag nu pas van een maand geleden, maar dat is ovtijden.com 😉

Reageer