beantwoord

Overstap Den Haag HS

• 22 maart 2018
  • 7 reacties
  • 205 Bekeken

Reputatie 4
De intercity Lelystad - Dordrecht biedt te Den Haag HS 1 keer per uur wel, en 1 keer per uur geen officiële overstap op de sprinter naar Dordrecht (serie 5000). Ik zie daar geen logische verklaring voor. Kan dit worden onderzocht en hersteld?
icon

Beste antwoord door Sneltram 23 maart 2018, 09:06

Theoretisch kan het worden aangepast. In de praktijk wordt het nog niet gedaan. Mocht het helemaal mis gaan met de Beneluxtrein via de HSL, dan kan men gemakkelijk de oude route herstellen zonder vertrektijden te wijzigen (alleen spoorwijzigingen). Zodra de Beneluxtrein definitief via de HSL rijdt en men zeker is dat de oude route niet meer nodig is, wordt het, voorzover ik het goed begrepen heb, wel weer 4x per uur een overstap.
Bekijk origineel

7 reacties

Ik zie elke 15 minuten een overstap op de IC uit Leiden en de Sprinter richting Delft / Rotterdam
Reputatie 7
Badge +3
Leiden? Ging om Lelystad :)

Voorbeeld:
17.54 Lelystad vertrek spoor 2
19.12 Den Haag HS aankomst spoor 4
19.14 Den Haag HS vertrek spoor 3
19.19 Rijswijk aankomst spoor 1

maar een half uur later:

18.24 Lelystad vertrek spoor 2
19.42 Den Haag HS aankomst spoor 4
19.59 Den Haag HS vertrek spoor 3
20.04 Rijswijk aankomst spoor 1

Is inderdaad wel wat vreemd. Misschien vertrekt-ie van een ander perron waardoor 2 minuten overstap niet haalbaar is?

edit: Hmm, nee, gewoon zelfde perron. Dan heb ik geen idee 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ah, ik zie 't al. De sprinter van Den Haag HS naar Dordrecht vertrekt om .14, .29, .43 en .59, lekker logisch :)
Een overstap van 1 minuut wordt nooit gegeven.
Reputatie 1
Dat komt omdat de sprinter ri Delft om x.14 (2 min overstap) en x.43 vertrekt (1 min dus geen overstap). Die 1 min eerder vertrek was omdat deze sprinter van spoor 1 vertrok (3 min ipv 2 min reistijd naar Moerwijk). Vertrek van spoor 1 was omdat de Benelux van spoor 3 vertrok. Nu de Benelux van spoor 1 vertrekt, zou de sprinter om x.44 kunnen vertrekken.
Reputatie 4
Dat de sprinter van spoor 1 vertrok vanwege de IC Brussel was me duidelijk, al is dat nog geen reden om 1 minuut eerder te vertrekken. Nu het spoorgebruik omgewisseld is, kan dit dus worden aangepast.
Reputatie 5
Badge
Theoretisch kan het worden aangepast. In de praktijk wordt het nog niet gedaan. Mocht het helemaal mis gaan met de Beneluxtrein via de HSL, dan kan men gemakkelijk de oude route herstellen zonder vertrektijden te wijzigen (alleen spoorwijzigingen). Zodra de Beneluxtrein definitief via de HSL rijdt en men zeker is dat de oude route niet meer nodig is, wordt het, voorzover ik het goed begrepen heb, wel weer 4x per uur een overstap.
wordt aangepast: een minuut later en vanaf spoor 3: zie NS bericht aan Locov: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-59645%20Besluit%20wijzigingen%20dienstregeling%202018%20april_tcm118-315344.pdf

Reageer