beantwoord

Overstap Eindhoven nog korter?

• 29 november 2017
  • 22 reacties
  • 448 Bekeken

Reputatie 2
Hallo,

Ik zie dat, in de nieuwe dienstregeling, de overstap van de IC Den Haag-Eindhoven op de IC Schiphol-Venlo nog korter is geworden Waarom in godsnaam? Die aansluiting staat wekelijks meerdere malen onder druk. Het halveren van de overstap tijd gaat dramatisch zijn.

Mensen die op dit traject reizen hebben het afgelopen jaar voldoende moeten inleveren. Het is wel eens genoeg.
icon

Beste antwoord door Julian 29 november 2017, 12:19

Als ik het goed begrepen heb:
Het baanvak tussen Eindhoven/Boxtel en Tilburg - Breda - Dordrecht - Kijfhoek barst eigenlijk uit z'n voegen en is overbelast verklaard. Vervoerders willen dus meer treinen laten rijden dan dat er op dat baanvak passen.
Hierom zijn er enkele verschuivingen. Goederentreinen mogen inmiddels iets sneller rijden over dit spoor, waardoor er minder snelheidsverschil meer is tussen de goederentreinen en de reizigerstreinen. Daarom kunnen er ook enkele veranderingen doorgevoerd worden in de dienstregelingen.
Als gevolg daarvan, in combinatie met de tien-minutendienstegeling op Den Bosch - Eindhoven moet dus nu de Intercity Den Haag - Eindhoven drie minuten extra wachten voor deze mag vertrekken, om andere treinen niet in de voeten te rijden.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De rijtijd tussen Rotterdam en Eindhoven wordt wat verruimd zodat er minder snel vertragingen zullen zijn.
Reputatie 2
De rijtijd tussen Rotterdam en Eindhoven wordt wat verruimd zodat er minder snel vertragingen zullen zijn.

Zoiets zal het wel zijn.Deze trein is bijna dagelijks 5 minuten te laat. Als je de rij tijden een beetje aanpast dan kan je op papier een hoop vertraging wegstrepen omdat ze onder de X-minuten limit vallen.

De praktijk zal uitwijzen hoe dit gaat uitpakken. Ik durf wel te voorspellen dat het aantal vertragingen niet af neemt. Het aantal overstappen dat je met de hakken over de sloot haalt zal meer worden. Het enige waar je op kan hopen is dat de IC naar Venlo langer kan wachten in Eindhoven (hoeft geloof ik niet meer te splitsen in Eindhoven). Gezien de 10 minuten dienstregeling acht ik dat ook vrij onwaarschijnlijk.
Reputatie 5
Typisch gevalletje om de punctualiteit weer op te krikken, zonder rekening te houden met de extra reistijd die reizigers hierdoor krijgen als ze de overstap missen.
Blijkt dat die Intercity naar Eindhoven 3 minuten wacht in Tilburg, is dat echt nodig?..
Reputatie 2
Typisch gevalletje om de punctualiteit weer op te krikken, zonder rekening te houden met de extra reistijd die reizigers hierdoor krijgen als ze de overstap missen.
Blijkt dat die Intercity naar Eindhoven 3 minuten wacht in Tilburg, is dat echt nodig?..

Ja, dan vertrekt hij nog maar 2 minuten te laat in plaats van 5 minuten.
Als ik het goed begrepen heb:
Het baanvak tussen Eindhoven/Boxtel en Tilburg - Breda - Dordrecht - Kijfhoek barst eigenlijk uit z'n voegen en is overbelast verklaard. Vervoerders willen dus meer treinen laten rijden dan dat er op dat baanvak passen.
Hierom zijn er enkele verschuivingen. Goederentreinen mogen inmiddels iets sneller rijden over dit spoor, waardoor er minder snelheidsverschil meer is tussen de goederentreinen en de reizigerstreinen. Daarom kunnen er ook enkele veranderingen doorgevoerd worden in de dienstregelingen.
Als gevolg daarvan, in combinatie met de tien-minutendienstegeling op Den Bosch - Eindhoven moet dus nu de Intercity Den Haag - Eindhoven drie minuten extra wachten voor deze mag vertrekken, om andere treinen niet in de voeten te rijden.
Reputatie 2
Als gevolg daarvan, in conbinatie met de tien-minutendienstegeling op Den Bosch - Eindhoven moet dus nu de Intercity Den Haag - Eindhoven drie minuten extra wachten voor deze mag vertrekken, om andere treinen niet in de voeten te rijden.

Het aantal gemiste overstappen op dat traject is al fors, zeker in de ochtend. De IC Eindhoven-Den haag kan vaak niet wachten omdat deze nogal strak in de dienstregeling zit. Nu gaat de NS nog meer schuiven en komt hij nog een beetje strakker in de dienstregeling te zitten? Fijn....
Strak in de dienstregeling? Dat valt heel erg mee.
Vaak rijdt er echter door de drukte op het spoor nog een andere trein voor (al dan niet vertraagd), waardoor je niet op de normale snelheid kan rijden.
Nu zijn dus de paden door ProRail aangepast (er zal waarschijnlijk nog een andere tragere trein vóór de IC Den Haag - Eindhoven uit moeten). Om dan geplande 'rood sein naderingen' te voorkomen, zoals dat zo mooi heet, moet de IC iets langer wachten.

Zeker op dat traject is NS niet de enige vervoerder, dus moet alles eerlijk verdeeld worden over het uur.
Reputatie 7
Badge +3
Het enige waar je op kan hopen is dat de IC naar Venlo langer kan wachten in Eindhoven (hoeft geloof ik niet meer te splitsen in Eindhoven).
Dat lost niets op want dan gaan de aansluitingen in Venlo richting Duitsland en Roermond weer mis, dat verschuift het probleem dus alleen. Daarnaast is de keertijd in Venlo erg kort en ga je bij wachten vertraging doorspelen op de terugrit vanuit Venlo.
Reputatie 2
Strak in de dienstregeling? Dat valt heel erg mee.
Vaak rijdt er echter door de drukte op het spoor nog een andere trein voor (al dan niet vertraagd), waardoor je niet op de normale snelheid kan rijden.
Nu zijn dus de paden door ProRail aangepast (er zal waarschijnlijk nog een andere tragere trein vóór de IC Den Haag - Eindhoven uit moeten). Om dan geplande 'rood sein naderingen' te voorkomen, zoals dat zo mooi heet, moet de IC iets langer wachten.

Zeker op dat traject is NS niet de enige vervoerder, dus moet alles eerlijk verdeeld worden over het uur.

Wat bedoel je met: "waarschijnlijk"? Menig aansluiting staat al onder druk. Als er nog een andere trein voor moet dan zie ik het met angsten beven tegemoet.
We zullen de punctualiteit moeten verbeteren op deze lijn. Dat is de enige oplossing om tot verbetering te komen. Ik heb de zorgen over de overstap inmiddels doorgegeven zodat we er aandacht aan kunnen geven.
Reputatie 5
Fout, jullie moeten het aantal reizigers op tijd op bestemming brengen. De punctualiteit is daar een onderdeel van.
Wat bedoel je met: "waarschijnlijk"? Menig aansluiting staat al onder druk. Als er nog een andere trein voor moet dan zie ik het met angsten beven tegemoet.
Met "waarschijnlijk" bedoel ik dat het met een voorbehoud zeg.
Ik ben geen dienstregelingenexpert. Ik kan niet in de exacte diagrammen voor dit traject kijken en weet dus niet precies hoe de paden voor de treinen liggen.
Echter wordt er nooit zonder reden een stop van drie minuten ingepland, terwijl de speling op dit moment al behoorlijk ruim is op het stuk van Breda naar Eindhoven. Ik meende dat er ergens een conflict ontstond met een andere trein (twee treinen die tegelijkertijd van hetzelfde spoor gebruik willen maken), waardoor deze IC dus even een paar minuten extra moet wachten omdat de andere trein ergens anders dan weer in conflict zou komen.
Ongetwijfeld kunnen echter de dienstregelingexperts hier een beter antwoord op geven.
Reputatie 2
We zullen de punctualiteit moeten verbeteren op deze lijn. Dat is de enige oplossing om tot verbetering te komen. Ik heb de zorgen over de overstap inmiddels doorgegeven zodat we er aandacht aan kunnen geven.

De dienstregeling gaat in op de 10 dec, toch? Ik durf wel te wedden dat het de eerste week minimaal 1 keer mis gaat (op de tijden dat ik reis).
Reputatie 2
Echter wordt er nooit zonder reden een stop van drie minuten ingepland, terwijl de speling op dit moment al behoorlijk ruim is op het stuk van Breda naar Eindhoven.

In de ochtend is die speling vrijwel afwezig. Als wij 2 minuten te laat zijn en de trein staat er nog, dan wacht hij wel. 3 minuten te laat en dan is het kansloos. In de avond is de overstap nog redelijk ok omdat je 6 minuten hebt. Dat gaat nu naar 3 minuten......ik zie het met angst en beven tegemoet.
Reputatie 2
Zoals verwacht, 2 van de 3 aansluiting in de avond gemist. We gaan zien hoe het de rest van de week gaat.
Deze week nog geen enkele keer de overstap gehaald ‘s ochtends in Eindhoven vanuit IC Venlo naar IC Den Haag Centraal. De trein vanuit Venlo had elke dag vertraging en de speling in Eindhoven is te minimaal.

Dit is, een jaar later, nog steeds een enorm probleem. Ik haal de overstap vaker niet dan wel. Kan hier dan echt niets aan gedaan worden? Het is toch te gek voor woorden dat het zo moet gaan...

Dit is, een jaar later, nog steeds een enorm probleem. Ik haal de overstap vaker niet dan wel. Kan hier dan echt niets aan gedaan worden? Het is toch te gek voor woorden dat het zo moet gaan...

Waarom de keuzes worden gemaakt weet ik helaas niet, Kirsten16. Ik weet wel dat de dienstregeling erg complex is en problemen zoals eerder in dit topic genoemd zijn door Julian niet zomaar op te lossen zijn. Alles wat ik kan doen voor je is melding maken van je ongemak. 

Reputatie 7
Badge

De geplande aankomsttijd op Eindhoven vanuit Tilburg is .16/.46, de vertrektijd van de IC naar Venlo is .19/.49, cross platform zou dat normaal gesproken ruim genoeg moeten zijn.

Jammer genoeg worden we met die IC nog geregeld achter een goederentrein aan gestuurd, vaak al vanaf Breda.

Nu regelt treindienstleiding na Boxtel vaak (meest op ons verzoek) dat we op het naastgelegen spoor kunnen gaan rijden, maar daarvoor moeten we dan wél eerst die IC naar Venlo voor laten. Aangezien je vanaf dat spoor voor Eindhoven dan eerder moet gaan afremmen dan wanneer je op je eigen spoor zou rijden, komen we nogal eens op of net na vertrektijd van de genoemde IC aan. Daarbij komt dan ook nog eens dat ontgrendelen van de deuren van een Traxx stam meer tijd in beslag neemt dan een andere trein, kan dat er helaas voor zorgen dat je je trein nog net ziet wegrijden.

Ik zie daar ook niet veel verandering in komen, de Brabantroute is niet gewoon druk, maar echt overbelast met reizigers- en goederenvervoer. Zolang daar geen oplossing voor is, blijven we daar dit soort vervelende situaties houden.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal nog slechter worden. Vanwege klachten van omwonenden moet de snelheid van de intercity's tussen Breda en Boxtel omlaag van 140.kmh naar 115 kmh zodat de rijtijden nog moeilijker te halen zullen zijn. 

Reputatie 6
Badge

De overstap wordt inderdaad per nieuwe dienstregeling met 1 minuut verkort, doordat die snelheid omlaag gaat. Dat zal nog meer tevreden reizigers gaan opleveren….

(We moeten niet vergeten dat NS er zelf voor gekozen heeft drie jaar geleden deze verbinding te knippen….  Alles voor de HSL….)

Reputatie 5

De overstap wordt inderdaad per nieuwe dienstregeling met 1 minuut verkort, doordat die snelheid omlaag gaat. Dat zal nog meer tevreden reizigers gaan opleveren….

(We moeten niet vergeten dat NS er zelf voor gekozen heeft drie jaar geleden deze verbinding te knippen….  Alles voor de HSL….)

Dus dan blijven er 2 minuten over.?

Reageer