beantwoord

overstap IC Leiden niet mogelijk

• 30 augustus 2019
  • 36 reacties
  • 1102 Bekeken

De laatste dagen is het mij meerdere keren gebeurd dat de intercitytreinen die op Leiden op elkaar aansluiten (naar Den Haag HS en den Haag CS en andersom Amsterdam CS en Amsterdam Zuid) niet op elkaar wachten bij minimale vertraging (1 a 2 minuten). Zelfs zo dat de conducteur de vertrekprocedure start nadat er 3 mensen zijn ingestapt, de deur voor de overige 50+ mensen hun neus dichtgaat zodat die rustig een kwartiertje langer mogen wachten. Het gaat hier om treinen aan de andere zijde van het perron.

Dit is zeer onvriendelijk. Leuk als de treinen op tijd rijden, maar als een vaste overstap te vaak niet aansluit hebben alsnog tientallen mensen vertraging. Als dit als vaste overstap wordt aangeboden, moet het ook praktisch haalbaar zijn of worden gemaakt.
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 30 augustus 2019, 10:42

Vervelend dat je de overstap door vertraging niet haalt @dvl1978 .
Echter er kan en mag op een druk station als Leiden (en in het algemeen) niet op een andere trein gewacht worden.
De conducteur start dusdanig op tijd de vertrekprocedure dat de trein op de seconde op tijd kan vertrekken.
Deze werkwijze word ook zo opgedragen door zijn werkgever.
Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge
Vervelend dat je de overstap door vertraging niet haalt @dvl1978 .
Echter er kan en mag op een druk station als Leiden (en in het algemeen) niet op een andere trein gewacht worden.
De conducteur start dusdanig op tijd de vertrekprocedure dat de trein op de seconde op tijd kan vertrekken.
Deze werkwijze word ook zo opgedragen door zijn werkgever.
Het klopt dat treinen niet op elkaar kunnen wachten. Ik sluit me daarom aan bij AbbeyRoad.

Wel jammer dat je dit de laatste dagen meemaakt. Op welk traject reis je en hoe laat vertrek je? Dan kan ik altijd een melding voor je doorzetten.
Reputatie 4
Ik herken de situatie zoals TS beschrijft. Meerdere keren meegemaakt dat de IC naar Vlissingen vertrekt op het moment dat de IC naar Den Haag Centraal binnenkomt. De dienstregeling laat het prima toe om 1-2 minuut later richting Den Haag HS te vertrekken en daar nog aansluiting te bieden op de sprinter naar Dordrecht. Bovendien is het overnemen van aansluitingen per overstaprelatie geregeld in de Wachttijd Regeling Treinen. Ik zou graag lezen hoe die regeling er voor Leiden Centraal uitziet. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dit 0 minuten is, wat helaas wel vaak de praktijk is.
Reputatie 7
Badge
De WRT voor Leiden is inderdaad 0 minuten.
Voor de allerlaatste verbindingen van de dag bepaald de ProRail Treindienstleider of en hoeveel er gewacht wordt. Ik werd de Treindienstleider heeft het totale plaatje qua treinenloop.
Reputatie 5
Ik herken de situatie zoals TS beschrijft. Meerdere keren meegemaakt dat de IC naar Vlissingen vertrekt op het moment dat de IC naar Den Haag Centraal binnenkomt. De dienstregeling laat het prima toe om 1-2 minuut later richting Den Haag HS te vertrekken en daar nog aansluiting te bieden op de sprinter naar Dordrecht. Bovendien is het overnemen van aansluitingen per overstaprelatie geregeld in de Wachttijd Regeling Treinen. Ik zou graag lezen hoe die regeling er voor Leiden Centraal uitziet. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dit 0 minuten is, wat helaas wel vaak de praktijk is.

De twee minuten overstap klinkt ideaal maar gaat vaak fout. Zeker omdat er ook vaak koffers mee moeten omdat het een van/naar Schiphol trein betreft.
Badge +3
De twee minuten overstap op hetzelfde perron bestaat in werkelijkheid helemaal niet meer. Die is ooit berekend op basis van de aankomsttijd van trein A en de vertrektijd van trein B. Maar sinds NS al eerder dan de vertrektijd met de vertrekprocedure begint is daar in werkelijkheid nog maar zo'n 90 seconden van over. Wanneer trein A een minuut te laat is kun je nog precies de deuren zien sluiten van trein B.

Als NS zou werken met uiterste instaptijden in alle publicaties dan zou de "aansluiting" helemaal niet meer getoond worden.
Het klopt dat treinen niet op elkaar kunnen wachten. Ik sluit me daarom aan bij AbbeyRoad.

Wel jammer dat je dit de laatste dagen meemaakt. Op welk traject reis je en hoe laat vertrek je? Dan kan ik altijd een melding voor je doorzetten.

Dit was gisteren om 17.15 op Leiden CS in de richting Amsterdam Zuid.
Ook vandaag om 9.45 op Leiden CS was de IC vanuit Schiphol 2 minuten te laat en was de IC naar Vlissingen al weg.

Er lijkt vergeten te worden dat de NS als doel moet hebben om reizigers van A naar B te brengen ipv alleen de treinen op tijd te laten rijden. De reiziger is de klant, niet het punctualiteitsrapport
Badge +3
Het overnemen van aansluitingen van licht vertraagde treinen is en blijft een heel lastig punt. Zeker op drukke baanvakken met een zeer frequente treindienst is er veel voor te zeggen om niet te wachten. De vertraging blijft dan beperkt tot die ene vertraagde trein.

NS heeft niet alleen de verantwoordelijkheid voor de reizigers uit de vertraagde trein. De reizigers in de trein die anders had gewacht hebben ook recht om op tijd te reizen.
Wat ik overigens ook als erg storend ervaar is de positie van de sprinter op Leiden in de richting van Schiphol (of vice versa). Die regelmatig ver van de wissel op perron a (perron b wordt ook gebruikt), soms wel 50m voorbij de wissel.Dat is voor iedereen extra lopen en kan leiden tot het missen van de trein, zeker als je slechter te been bent. Kan de machinist niet goed zien hoe lang zijn trein achter uitsteekt en of de gehele trein voorbij de wissel is?
De plek waar de trein op het perron stopt wordt aangegeven middels de seinen. De machinisten krijgen dit door op basis van de lengte van hun trein. Je melding heb ik doorgezet, dvl1978.
Badge
De plek waar de trein op het perron stopt wordt aangegeven middels de seinen. De machinisten krijgen dit door op basis van de lengte van hun trein. Je melding heb ik doorgezet, dvl1978.
Kleine correctie Jouke, De IC treinen richting Schiphol/Haarlem stoppen op Leidne Centraal bij het sein (perron zijde b) en de sprinters stoppen hier bij de juiste treinlengteborden (perron zijde a) en die staan inderdaad erg ver vanaf de trap. Dit omdat het wissel wel vrij moet zijn zodat de IC die er achter staat er kan rijden. Door het afronden van de lengte van de sprinters staan we soms ruim voorbij het wissel.

Richting Den Haag stopt de sprinter wel weer bij het sein (perron zijde a) en stoppen de IC treinen bij de treinlengteborden (perron zijde b).

En wat betreft het wachten op Leiden Centraal, als de trein net binnenkomt op het spoor er naast wordt er door veel Hc's nog even gewacht op de overstappers.

En als PLP Herman dienst heeft dan houdt hij dit zelf in de gaten en wordt de Hc geregeld gevraagd om even de overstap over te nemen en dus te wachten.
Bedankt voor de correctie, Jeroen! Heel erg fijn dat je zo scherp bent!
Reputatie 7
Badge
En als PLP Herman dienst heeft dan houdt hij dit zelf in de gaten en wordt de Hc geregeld gevraagd om even de overstap over te nemen en dus te wachten.

Erg aardig bedoelt van deze Herman, maar absoluut dus niet te bedoeling, misschien kan @Jouke NS dit even doorzetten.
Door een later vertrek gaan andere overstapmogelijkheden elders te krap worden, blijven perronsporen langer bezet en moeten andere treinen ook weer langzamer rijden.
Tis een beetje vreemd als treinpersoneel op de seconde moet rijden, daar zeer dure apparatuur voor krijgt, en dit door een zekere Herman weer te niet wordt gedaan.

En als PLP Herman dienst heeft dan houdt hij dit zelf in de gaten en wordt de Hc geregeld gevraagd om even de overstap over te nemen en dus te wachten.Eer aardig bedoelt van deze Herman, maar absoluut dus niet te bedoeling, misschien kan @Jouke NS dit even doorzetten.

Ik heb geen idee wie deze Herman is. Een melding maken is dan lastig. En daarbij, als Herman inderdaad de regels overtreed zal Jeroen hier zelf ook melding van maken.
Badge +3
Dat denk ik niet. Zo te lezen is Jeroen het eens met de gang van zaken bij lichte vertragingen.
Dat denk ik niet. Zo te lezen is Jeroen het eens met de gang van zaken bij lichte vertragingen.

Zonder gegevens wordt het voor mij erg lastig iets te doen tegen 'Herman'.
Reputatie 6
Vreselijk, iemand in dienst van NS die klantgericht is en daarmee het Heilige Primaire Doel van NS - het op de seconde nauwkeurig rijden van treintjes - in gevaar brengt.

Je kunt er zo achterkomen wie die Herman is maar ik ga je daar niet mee helpen.
Badge +3
De vraag blijft voor wie het wachten op een aansluiting klantgericht is. Natuurlijk is het prettig voor de overstappers. Maar voor de mensen die in de trein zitten die wacht op aansluiting kan het zo uitpakken dat zij daardoor een aansluiting missen.

Bij de keuze tussen het vertragen van één of twee treinen lijkt mij de keuze niet zo moeilijk. Zeker niet als er binnen een minuut of tien een volgende trein komt aanrijden. Op een overstapstation waar maar twee keer per uur een IC of Sprinter rijdt vind ik het alweer aan ander verhaal worden. En helemaal op zondagen wanneer er op sommige trajecten maar één keer per uur een Sprinter rijdt.
De vraag is dus vooral of in de dienstregeling hier niet iets op te verzinnen is. De overstap is te vaak niet mogelijk, terwijl m.i. de aansluiting van IC op IC een van de allerbelangrijkste doelen van de dienstregeling moet zijn. Praktisch gezien wordt de dienstregeling nl anders een halfuursdienst en dat lijkt mij voor niemand goed en misschien ook wel niet conform afspraken met Den Haag. Een WRT van 0 minuten lijkt mij onacceptabel omdat dit foutgevoelig is bij 2 minuten overstap.
De dienstregeling is erg complex. Het probleem op deze lijn oplossen zorgt er sowieso voor dat er elders weer problemen ontstaan. Doordat er op meerdere plekken lange trajecten zijn in Nederland, denk aan Den Helder - Nijmegen en Groningen - Den Haag, kan een kleine aanpassing op dergelijke trajecten al heel veel invloed hebben op heel veel andere treinen. We proberen hierin altijd de best passende oplossing te kiezen.
Badge +3
Toch gaat niemand van NS in op het negatieve effect van de vertrekprocedure die al (ruim) voor vertrektijd begint bij een geplande overstap van 2 minuten. Dat blijkt in de praktijk nauwelijks te kunnen worden waargemaakt. Dan leef je in een papieren werkelijkheid.
Toch gaat niemand van NS in op het negatieve effect van de vertrekprocedure die al (ruim) voor vertrektijd begint bij een geplande overstap van 2 minuten. Dat blijkt in de praktijk nauwelijks te kunnen worden waargemaakt. Dan leef je in een papieren werkelijkheid.

Hoe zou jij het oplossen iMark? Ik snap dat de regels die we nu hanteren niet altijd goed uit te leggen zijn. Ik geef echter graag bij een dergelijke opmerking ook een suggestie hoe het anders kan.
Badge +3
Ik zou voor een aantal stations in de Randstad waar de reisplanner overstapverbindingen op hetzelfde perron laat zien van slechts 2 minuten de minimale overstaptijd verhogen naar 3 minuten. Dat komt in de praktijk dan neer op zo'n tweeënhalve minuut. Treinpersoneel wordt dan ook niet meer in de verleiding gebracht om te smokkelen met de vertrekprocedure.

Dat heeft wel tot gevolg dat sommige verbindingen langer gaan duren omdat je eerder moet vertrekken om een aansluiting in bijvoorbeeld Leiden te halen. En de wachttijden op de overstapstations zullen toenemen. Maar dat lijkt me beter dan steeds maar aansluitingen de mist te zien ingaan.

Regelmatige reizigers zullen toch wel weten of ze een trein eerder kunnen halen wanneer alles op tijd rijdt.

Je kunt natuurlijk ook weer eens kijken naar de vertrekprocedure die in de praktijk tijd wegsnoept bij de overstappers. Vertrektijd = fluiten. Maar dat zal wel een te revolutionaire gedachte zijn. Wel krijg je dan 30 seconden terug die zo belangrijk zijn bij de krappe aansluitingen.
Reputatie 7
Badge
Je kan niet zomaar de haltetijden voor een paar stations wel aanpassen en andere weer niet. Dan klopt er niets meer van en gaan juist aansluitingen verderop verloren. Verder kom je dan rijtijd te kort, immers je veroorzaakt met je idee een vertraging.

De vertrekprocedure zal in de nabij toekomst hoe langer hoe meer exact op de seconde gaan plaatsvinden. Dat staat nu nog in haar kinderschoenen.
Natuurlijk kan NS de zaak manipuleren, door de vertrektijd op de borden 40 seconden naar voren te halen, bruto blijft het dan toch hetzelfde voor laatkomers.
Reputatie 7
Badge

Dat denk ik niet. Zo te lezen is Jeroen het eens met de gang van zaken bij lichte vertragingen.Zonder gegevens wordt het voor mij erg lastig iets te doen tegen 'Herman'.

Uit een topic van 5 maanden geleden over wantoestanden in Leiden blijkt die "Herman" ook voor te komen:
Citaat van @Jeroen : ....of als bv PLP Herman er staat dan is die altijd heel scherp op de aansluitingen en vraagt dan om te wachten......

Het lijkt er dus op dat deze "Herman" zo zijn eigen werkwijze te Leiden heeft en treinen ophoud bij vertrek ?

Reageer