beantwoord

Overstap in Maastricht, haalbaar in 4 minuten?

• 24 oktober 2016
  • 16 reacties
  • 323 Bekeken

Vanaf 11 december moet ik overstappen in Maastricht als ik vanuit Heeze naar Maastricht Randwijck wil. Allereerst is de reis al 7 minuten langer geworden (ik moet nu 15 minuten wachten in Weert wat nu niet het geval is) maar dat is niet mijn voornaamste zorg.

Volgens de nieuwe dienstregeling kom ik om x:04 / x:34 aan in Maastricht met de Intercity op spoor 1. Vervolgens heb ik dan 4 minuten de tijd om naar spoor 6 te komen. Daar vertrekt de Arriva trein dan om om x:08 / x:38.
Je moet dus dan vanaf spoor 1 over de brug naar spoor 6 zien te komen binnen 4 minuten. Ik heb serieuze twijfels of dit haalbaar is. Als de intercity iets vertraging heeft of als je niet goed ter been bent is dit sowieso niet haalbaar. Maar ook als er geen vertraging is dan moet je rennen om de trein te halen.
Is hier iets aan te doen zodat er net wat extra tijd voor de overstap zit en het zeker wel haalbaar is.

De weg terug (Maastricht Randwijck - Heeze) is ook 11 minuten langer geworden. De aansluitingen zijn niet meer zo goed als voorheen. Dat is heel erg jammer. Ik zou graag zien dat hier goed naar gekeken worden. De extra wachttijd in Weert is hier debet aan.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 24 oktober 2016, 10:24

Welkom op het forum BartJ. Bedankt voor je uitgebreide feedback en goed dat je je verhaal hier deelt. Het is inderdaad niet waarschijnlijk dat er nog aanpassingen zullen worden gedaan, maar de afgelopen weken hebben we alle feedback uitgebreid bekeken en onder de loep genomen. Vier minuten is krap, maar als de trein op tijd arriveert 'te doen'. Het klopt inderdaad dat reizigers die slecht te been zijn het lastig krijgen, maar dat geldt eigenlijk voor alle overstappen die niet cross-platform zijn. Toevallig ken ik deze overstap en in principe heb je geen vier minuten nodig. Als de trein op tijd in Maastricht arriveert moet deze overstap haalbaar zijn.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
De vraag of hier nog iets aan te doen , wat de dienstregeling van NS betreft is het hoogst onwaarschijnlijk dat er nog iets veranderd..
Reputatie 6
Badge
Misschien kun je bij Veolia vragen of ze 2 minuten later willen vertrekken? Ze staan toch altijd bijna een kwartier stil op Maastricht.
Welkom op het forum BartJ. Bedankt voor je uitgebreide feedback en goed dat je je verhaal hier deelt. Het is inderdaad niet waarschijnlijk dat er nog aanpassingen zullen worden gedaan, maar de afgelopen weken hebben we alle feedback uitgebreid bekeken en onder de loep genomen. Vier minuten is krap, maar als de trein op tijd arriveert 'te doen'. Het klopt inderdaad dat reizigers die slecht te been zijn het lastig krijgen, maar dat geldt eigenlijk voor alle overstappen die niet cross-platform zijn. Toevallig ken ik deze overstap en in principe heb je geen vier minuten nodig. Als de trein op tijd in Maastricht arriveert moet deze overstap haalbaar zijn.
Welkom ... zijn.

Beste Klaas-Jan,

Dit was uiteraard het antwoord wat ik verwacht had van iemand van de NS (zou ik namelijk ook zeggen). Ik was nog even vergeten dat je ook nog moet uitchecken bij de NS en inchecken bij Arriva. Echter ik was niet van plan te gaan rennen om een overstap te halen. Ik zal eens bij gaan houden hoe vaak ik de overstap mis.

Op dit moment ondervind ik eenzelfde situatie een intercity station eerder (Sittard). Daar stap ik over van de intercity op de sprinter naar Randwijck (en andersom). Dat is een cross-platform overstap van 3 minuten. Afgelopen jaar 11x de overstap gemist hierdoor. Dan dus een half uur extra reistijd.
Nu moet ik dus in 1 minuut meer een niet cross-platform overstap gaan halen.
Als we te laat aankomen dan is het missen van de overstap helaas een logisch vervolg. We doen er alles aan dit te voorkomen. Ik hoop dat de praktijk uitwijst dat je je overstap (bijna) altijd kan halen.
Reputatie 2
Ten eerste het is geen Veolia meer, maar Arriva een dochter van Deutsche Bahn. Die wachten geen minuut. Als het tijd is en het sein groen is zijn ze weg. Dus als de trein van NS maar iets te laat is zijn ze weg.
Reputatie 6
Badge
Dan heeft TS bij deze simpelweg pech en komt er geen oplossing. Opgelost.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt eventueel de trein naar Luik/Hasselt nemen, die stopt ook in Randwijck. U hoeft dan niet om te checken want in Randwijck staan NS-paaltjes.
Reputatie 4
Alleen gaat Arriva ook die dienst naar Luik overnemen over een 1-2 jaar, zodra de lijn Heerlen-Herzogenrath geëlektrificeerd is. Dus dan wordt het altijd omchecken.
Badge +3
Alleen gaat Arriva ook die dienst naar Luik overnemen over een 1-2 jaar, zodra de lijn Heerlen-Herzogenrath geëlektrificeerd is. Dus dan wordt het altijd omchecken.
Heb je daar een bron van? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat in België een exploitant uit een ander land gaat rijden. Hooguit als samenwerkingsverband.
Reputatie 7
Badge +4
Als reizen met de voorwaarden van NMBS geldt vanaf Visé, is het niet zo erg
Reputatie 4
Arriva gaat een rechtstreekse verbinding Luik - Maastricht - Heerlen - Aken rijden.

http://maastrichtconventionbureau.com/akkoord-over-drielandentrein-aken-heerlen-maastricht-luik/
Reputatie 7
Badge +4
Het is een omweg, maar kan wel handig zijn voor de verbindingen vanuit Nederland. Dank voor deze informatie!
Badge +3
@ravitsec
Bedankt voor de info. Dat zal dan betekenen dat deze doorgaande treinen in België onder verantwoordelijkheid van de NMBS zullen rijden en wellicht zelfs met Belgisch personeel op het Belgische traject.

De trein gaat 'Drielandentrein' heten. Hier nog een artikel.
https://www.ovmagazine.nl/2016/06/zuiden-blijft-trekken-aan-buitenlands-spoor-1543/

Uit het kaartje wordt me overigens niet duidelijk welk station er met 'Aachen Hof' bedoeld wordt. Ik hoop dat het een drukfout is en dat Aachen Hbf bedoeld wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Aardig artikel, iMark. Dank daarvoor.

Nu de verbinding Amsterdam-Venlo er komt, zou doortrekken naar Dusseldorf of Keulen voor de hand liggen. Vroeger stapte ik in Eindhoven over naar Keulen, meen ik me te herinneren. Met de geelblauwe rijtuigen door Duitsland. Beter dan het langzame prutteltreintje van nu, al is de aansluiting in de nieuwe dienstregeling sterk verbeterd. Maar de oude toestand was beter. Snel doortrekken die hap. In de treinenwereld is Europa kennelijk lastig te realiseren.

Soms vraag ik me af of privatisering voor de consument eigenlijk primitivering betekent. Geïllustreerd aan de hand van de huidige verbinding tussen Venlo en Duitsland.

Weert-Hamont is wel leuk, laat de Belgische trein maar doorrijden vanuit Hamont. Dat moet dan wel met een diesel. Historisch ook mooi want het gaat dan over de oude IJzeren Rijn. In het Belgische deel een sneltrein Antwerpen vanuit Weert lijkt me dan logisch.

Visé-Herzogenrath als idee zou je moeten vervangen door de op poten gezette verbinding Luik-Aken lijkt me. Met eerstgenoemde verbinding moet je dan toch weer overstappen. Doe het dan meteen goed. Daar mag wel wat Europees geld naar toe.

Het is wel droevig te zien dat de Europese gedachte bij de verschillende spoorwegmaatschappijen wat moeizaam tot stand komt, maar er is wel beweging. Vanaf december is er weer een verbinding Arnhem-Ruhrgebied beloofd met stops in onder meer Emmerich en de kleinere Nederrijnsteden, en zo lang duurt dat niet meer.
Ik zie het nog niet in de dienstregeling terug.
Badge +3
Volgens bronnen in Duitsland gaat de nieuwe RE19 vanaf de zomer (2017) naar Arnhem rijden.
http://www.derwesten.de/staedte/emmerich/neuer-re-19-faehrt-ab-sommer-2017-von-duesseldorf-nach-arnheim-id11710541.html

Het blijft merkwaardig dat het 15 jaar geduurd (toen de ICE's de EuroCity's die wel in Emmerich stopten vervangen hebben) voordat er een fatsoenlijke verbinding in de grensstreek bij Arnhem en Emmerich kon worden ingevoerd. Voor DB en NS was deze verbinding natuurlijk niet prestigieus genoeg en was er de regionale regering in Noordrijn-Westfalen voor nodig om deze verbinding in de nieuwe concessie af te dwingen. Ironisch genoeg gaat nu een dochterbedrijf van NS (Abellio NRW GmbH) deze veronachtzaamde verbinding bedienen.

Maar vanaf volgende zomer is het dan eindelijk zover: een stoptrein van Arnhem naar Düsseldorf Hbf. Met stops in Zevenaar, Elten (wanneer het perron klaar is), Emmerich, Praest, Millingen, Empel, Haldern, Mehrhoog, Feldmark, Wesel, Friedichsfeld, Voerde, Dinslaken, Holten, Sterkrade, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf en Düsseldorf Flughafen. Deze verbinding zal niet op snelheid concurreren met de ICE International.

Reageer