beantwoord

Overstap in Zwolle van Deventer naar Groningen

• 17 november 2017
  • 8 reacties
  • 178 Bekeken

5 dagen in de week ga ik met de trein van Deventer naar Assen/Groningen om 07.17. Het is momenteel zelden dat ik deze overstap haal. En als ik hem wel haal is dit door heel hard te rennen. Vaak komt dit door vertraging van de trein uit Deventer. Mijn vraag is hoe het kan dat een trein elke dag (een paar minuten) vertraging heeft en of hier iets aan gedaan kan worden?
icon

Beste antwoord door DDietzen 17 november 2017, 10:16

Goedemorgen!

De treinen tussen Deventer en Zwolle zijn klassiek extra gevoelig voor vertragingen vanwege het enkelspoor tussen Deventer en Olst. Daarnaast komt deze trein uit Roosendaal, een lang traject met nogmaals enkelspoor (Maasbrug bij Ravenstein), veel drukke stukjes (denk eens aan Wijchen - Arnhem, 12 treinen per uur dus praktisch geen speling) en een lastige kruising in Zutphen (trein naar Zwolle kan pas binnenrollen op het perron als de trein naar Roosendaal van hetzelfde perron is vertrokken). En volgens mij vergeet ik dan nog één of twee andere knelpunten. Er kan dus veel misgaan.
Het zou helpen als het enkelspoor bij Ravenstein en/of tussen Deventer en Olst wordt verdubbeld. Dit heeft op het moment echter geen prioriteit.

Over de betreffende aansluiting Deventer - Groningen is trouwens al eerder geschreven in dit topic.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge
Goedemorgen!

De treinen tussen Deventer en Zwolle zijn klassiek extra gevoelig voor vertragingen vanwege het enkelspoor tussen Deventer en Olst. Daarnaast komt deze trein uit Roosendaal, een lang traject met nogmaals enkelspoor (Maasbrug bij Ravenstein), veel drukke stukjes (denk eens aan Wijchen - Arnhem, 12 treinen per uur dus praktisch geen speling) en een lastige kruising in Zutphen (trein naar Zwolle kan pas binnenrollen op het perron als de trein naar Roosendaal van hetzelfde perron is vertrokken). En volgens mij vergeet ik dan nog één of twee andere knelpunten. Er kan dus veel misgaan.
Het zou helpen als het enkelspoor bij Ravenstein en/of tussen Deventer en Olst wordt verdubbeld. Dit heeft op het moment echter geen prioriteit.

Over de betreffende aansluiting Deventer - Groningen is trouwens al eerder geschreven in dit topic.
Reputatie 5
Deventer - Olst is zelden een probleem. De trein uit Zwolle richting Deventer is vaak laat. Ligt vaak aan oorzaken zuidelijker van Deventer. Een ander probleem is de DDZ zelf, wat een zwaar/lomp ding is met weinig vermogen om snel op te trekken.
Badge
Deventer - Olst is zelden een probleem. De trein uit Zwolle richting Deventer is vaak laat. Ligt vaak aan oorzaken zuidelijker van Deventer.

Als de trein uit Zwolle richting Deventer vaak laat is, betekent dat ivm het enkelspoor dat de tegentrein van Deventer naar Zwolle ook vertraagd is (want de trein richting Zwolle kan in Deventer pas weg als die richting Roosendaal binnen is). Deventer - Olst is in dat geval dus zeker een probleem.

Overigens: waarom zou een trein bij vertrek in Zwolle richting zuiden al vertraging hebben door oorzaken in het zuiden? Alleen als de vertraging van de trein uit Roosendaal bij aankomst in Zwolle zo groot (5+ minuten) is dat de kering in de knel komt, zal dat het geval zijn.
Reputatie 5
Deventer - Olst is zelden een probleem. De trein uit Zwolle richting Deventer is vaak laat. Ligt vaak aan oorzaken zuidelijker van Deventer.

Als de trein uit Zwolle richting Deventer vaak laat is, betekent dat ivm het enkelspoor dat de tegentrein van Deventer naar Zwolle ook vertraagd is (want de trein richting Zwolle kan in Deventer pas weg als die richting Roosendaal binnen is). Deventer - Olst is in dat geval dus zeker een probleem.

Overigens: waarom zou een trein bij vertrek in Zwolle richting zuiden al vertraging hebben door oorzaken in het zuiden? Alleen als de vertraging van de trein uit Roosendaal bij aankomst in Zwolle zo groot (5+ minuten) is dat de kering in de knel komt, zal dat het geval zijn.

De trein komt in Deventer om .12/42 binnen uit Zwolle en de trein naar Zwolle vertrekt pas .17/.47. Dat is een ruime marge. De trein heeft zelden een vertraging van 6 tot 10 minuten. Daar ligt het probleem dus niet.
De trein uit Zwolle wil wel eens te laat wegrijden doordat de sprinter naar Enschede voorrang heeft (vertrekt 2 min eerder).

Ik bedoelde hem inderdaad andersom. De trein naar Zwolle is vaak laat door problemen zuidelijk. Excuus.
Hallo Yvettec en welkom op het NS Forum!

Ik zie dat DDietzen en MarkM93 je al verder geholpen hebben. Laat je weten of het gelukt is?
Reputatie 2
Als ik voor deze week op OVTijden.com kijk is de IC naar Zwolle van 07:17 nagenoeg elke keer op tijd uit Dv vertrokken (1x niet), maar vertrekt dan met +2 uit Olst. Er staat 7 minuten rijtijd voor, maar het is wel krap dus een machinist die niet doorrijdt kan daar zo iets later vertrekken... en dan blijft er van die 4 minuten nog 2 a 3 over.
De vertraging onstaat volgens mij inderdaad in de meeste gevallen tijdens de reis van Deventer naar Zwolle. Er moet dan vaak gewacht worden op een andere trein, wat dus met het enkelspoor te maken heeft. Erg vervelend, maar er zal geen oplossing komen op de korte termijn zo te zien. Alleen oplossing om maar te besluiten met de auto te gaan....
Reputatie 5
Als ik voor deze week op OVTijden.com kijk is de IC naar Zwolle van 07:17 nagenoeg elke keer op tijd uit Dv vertrokken (1x niet), maar vertrekt dan met +2 uit Olst. Er staat 7 minuten rijtijd voor, maar het is wel krap dus een machinist die niet doorrijdt kan daar zo iets later vertrekken... en dan blijft er van die 4 minuten nog 2 a 3 over.

Als ie wel op tijd is vertrokken uit Deventer, maar niet uit Olst, heeft dat niets met het enkelspoor te maken. Ik zal een wat stats van station Olst zoeken.

Edit:
Oke. Van de 19 treinen die vandaag tot nu toe hebben gereden, hadden er 15 vertraging. Ook heeft er 1 helemaal niet gereden. Dat is een punctualiteit van liefst 21%...

Andere dagen:
Van de 72 treinen op een dag:
17-11: 36 vertraging, 1 uitval. Punctualiteit van 48%
16-11: 38 vertraging, 2 uitval. Punctualiteit van 44%
15-11: 23 vertraging, 0 uitval. Punctualiteit van 72%
14-11: 36 vertraging, 1 uitval. Punctualiteit van 50%
13-11: 40 vertraging, 1 uitval. Punctualiteit van 42%

Jeetje. Dat is toch wel serieus ernstig van NS...

Reageer